روش های از بین بردن علف هرز بدون مواد شیمیایی


روش های از بین بردن علف هرز بدون مواد شیمیایی حتما شما هم در مورد علف‌های هرز مواردی شنیده و می‌دانید. علف‌های هرز گیاهان ناخواسته‌ای هستند که در بین گیاهانِ کاشته شده در باغ و یا باغچه رشد می‌کنند و حتی در برخی موارد رشد این علف‌ها بسیار سریع‌تر از گیاهان کاشته شده است. آسیب‌هایی که علف‌های هرز به باغ وارد می‌کنند در بسیاری از موارد غیر قابل...

روش های از بین بردن علف هرز بدون مواد شیمیایی

حتما شما هم در مورد علف‌های هرز مواردی شنیده و می‌دانید. علف‌های هرز گیاهان ناخواسته‌ای هستند که در بین گیاهانِ کاشته شده در باغ و یا باغچه رشد می‌کنند و حتی در برخی موارد رشد این علف‌ها بسیار سریع‌تر از گیاهان کاشته شده است. آسیب‌هایی که علف‌های هرز به باغ وارد می‌کنند در بسیاری از موارد غیر قابل جبران است. معمولا اولین روشی که برای از بین بردن این علف‌ها به ذهن می‌رسد استفاده از مواد شیمیایی مخصوص به این کار است ولی باید بدانید که این روش برای خاک و گیاهان کاشته شده هم بسیار مضر خواهد بود پس باید از روش های از بین بردن علف هرز بدون مواد شیمیایی استفاده کنید. در ادامه این مطلب روژان، روش های از بین بردن علف هرز بدون مواد شیمیایی را بررسی خواهیم کرد. همراه ما باشید.

علف‎های هرز

روش های از بین بردن علف هرز بدون مواد شیمیایی

علف‌های هرز عمدتاً گیاهان ناخواسته‌ای هستند که در بین گیاهان کاشته شده رشد می‌کنند. هیچ موقع علف‌های هرز کاشته نمی‌شوند. با وجود تلاش شما برای از بین بردن علف‌های هرز (گیاهان مزاحم و فاسد در باغ و یا باغچه)، این گیاهان رشد کرده و به باغ شما آسیب وارد می‌کنند.

علف‌های هرز سریع‌تر از گیاهان کاشته شده رشد می‌کنند و مواد مغذی، آب، نور خورشید و فضای موجود برای گیاهان کاشته شده را هم می‌گیرند. همچنین می‌توانند رشد گیاهان را تحت تاثیر قرار دهندو در واقع علف‌های هرز یکی از تهدیدهای بزرگ برای هر باغی به شمار می‌آیند.

علف‌های هرز ممکن است منافعی هم برای برخی از زنبورها و هم به عنوان علوفه برای حیوانات داشته باشند، ولی در حالت کلی معایب آن‌ها خیلی بیشتر از مزایای آن‌هاست.

ویژگی‌های علف هرز چیست؟

روش های از بین بردن علف هرز بدون مواد شیمیایی

شاید برایتان سوال پیش بیاید که چگونه می‌توانیم علف‌های هرز را در بین گیاهان تشخیص دهیم؟ در جواب این سوال باید بگوییم که علف‌های هرز در بین گیاهان را، به سختی می‌توان تشخیص داد؛ زیرا معمولا هم اندازه هستند و حتی فرم و ویژگی‌های ظاهری مشترکی با گیاهان طبیعی دارند بنابراین جدا کردن علف‌های هرز در بین گیاهان کار آسانی نیست.

ولی با این حال، ویژگی‌های مشخصی برای علف‌های هرز وجود دارد که می‌توان آن‌ها را تشخیص داد. این ویژگی‌ها را در ادامه این مطلب بررسی می‌کنیم.

علف‌های هرز بر خلاف سایر گیاهان کاملا انعطاف پذیر هستند و حتی در شرایط نامطلوب نیز می‌توانند زنده بمانند و رشد کنند.

گیاهان ناخواسته تقریبا در هر جایی رشد می‌کنند و می‌توانند برای سایر گیاهان و همچنین برخی از حیوانات زیان آور باشند.

برخی از علف‌های هرز بسیار بیشتر از سایر علف‌ها در باغ یا باغچه و در بین گیاهان پخش می‌شوند و در شرایط نامطلوب رشد بسیار سریع‌تری دارند.

برخی از گونه‌های علف هرز می‌تواند از قسمت ساقه و ریشه آن قدر محکم باشد که کَندن آن‌ها با دست، عملا غیر ممکن است.

علف‌های هرز رشد بسیار سریع‌تری نسبت به گیاهان کاشته شده دارند و کاملا سریع‌تر رشد پیدا می‌کنند. اگر علف هرز کنده نشود سایر گیاهان نمی‌توانند نفس بکشند و در نتیجه خراب می‌شوند.

شما می‌توانید با توجه به رشد بسیار سریع علف‌های هرز که حتی در نامناسب‌ترین شرایط هم، همان روند رشد را دارند، آن‌ها را شناسایی کرده و برای از بین بردن آن‌ها تلاش کنید.

یادتان باشد که علف‌های هرز ظاهری معمولاً چسبنده دارند.

شاید در ذهن خود تصور کنید که با وجود مراقبت و هرس کردن دائمی گیاهانِ باغچه و باغ، از حملات احتمالی علف‌های هرز می‌توان در امان بود. در حالی که اصلا این گونه نیست؛ حتی با نگهداری و مراقبت بیش از حد نیز نمی‌توان از رشد علف‌های هرز جلوگیری کرد. بنابراین علف‌های هرز می‌توانند به گیاهانی هم که شما بیش از حد به آن رسیدگی می‌کنید و برای شما بسیار گران‌بها هستند، آسیب برساند.

پس نتیجه می‌گیریم که علف‌های هرز برای جنگل‌ها، باغ و باغچه‌ها بسیار خطرناک هستند. این گونه علف‌ها می‌توانند به راحتی محصولاتِ کاشته شده را از بین ببرند و رشد گیاهان را مهار کنند.

علف‌های هرز می‌توانند از طریق باد، از طریق ریشه‌های زیرزمینی و یا از طریق مخلوط خاک به باغچه و یا باغ شما حمله کنند، در ادامه دیگر معایب علف‌های هرز را بررسی می‌کنیم.

علف‌های هرز در تغذیه، در جذب نور خورشید و آب با گیاهان کاشته شده، رقابت می‌کنند.

این علف‌ها می‌توانند رشد گیاهان گران بها را نیز به خطر بیاندازند، زیرا آن‌ها عامل بیماری هستند که به راحتی می‌توانند از طریق حشرات و غیره به سایر گیاهان منتقل شوند.

از بین بردن علف‌های هرز کار بسیار سختی است و بسیار زمان گیر خواهد بود. برخی از علف‌های هرز حاوی فیتوتوکسین‌های مضری هستند که ترشحات ایجاد می‌کنند و منجر به رشد بسیاری از گیاهان مضر دیگر می‌شوند.

پیدا کردن رد پای علف‌های هرز نیاز به عملیات گسترده خاصی دارد که این عملیات هزینه‌های زیادی را به دنبال خواهد داشت پس به طور کلی علف‌های هرز سود حاصل از گیاهان را نیز کاهش می‌دهند.

این علف‌ها می‌توانند کیفیت کلی محصول را نیز کاهش دهند زیرا دانه‌های آن‌ها با محصول اصلی مخلوط شده و به آن‌ها آسیب می‌رساند.

علف‌های هرز باعث بی‌ارزش‌تر شدن زمین‌های کشاورزی شده و همچنین تجهیزات کشاورزی را کند و خراب می‌کند. هوای خاک را کاهش داده و در نتیجه همین باعث افزایش رطوبت خاک شده و موجب گسترش بیماری در گیاهان می‌گردد.

روش های از بین بردن علف هرز بدون مواد شیمیایی

روش های از بین بردن علف هرز بدون مواد شیمیایی

همانطور که گفتیم علف‌های هرز در بهترین مناطق نیز می‌توانند رشد کنند معمولا کشاورزان و باغبانان برای از بین بردن این علف‌ها از مواد شیمیایی استفاده می‌کنند و همین روش نیز معمولا به گیاهان آسیب می‌رساند. این علف‌ها علاوه بر گیاهان، به خاک نیز آسیب می‌رسانند.

همیشه چیدن علف‌های هرز بهترین راه حل است، ولی می‌دانید که این روش همیشه عملی نیست بنابراین برای حفظ باغ یا باغچه خود نیاز دارید که از گزینه‌های طبیعی برای حذف علف‌های هرز، بدون به کار بردنِ مواد شیمیایی استفاده کنید.

به همین منظور برای از بین بردن علف‌های هرز می‌توانید چند عنصر طبیعی را با هم مخلوط کنید که این عنصرها، اغلب به راحتی در دسترس شما وجود دارند.

عنصرهای طبیعی مانند: سرکه سفید، آبلیمو، صابون مایع و نمک که می‌توانند علف‌های هرز را از بین ببرند.

مثلا سرکه سفید و آبلیمو برای تنظیم ph آب، خاک و کنترل رطوبت علف‌های هرز مناسب بوده و در نهایت باعث سوختگی برگ‌ها شده و علف‌های هرز را از بین می‌برد.

یک مطالعه انجام شده در این زمینه نشان می‌دهد که اثربخشی فرمول اسیدی نمک اسید سیتریک و سرکه سفید در کنترل علف‌های هرز تاثیر بسیار گسترده‌ای را ایفا می‌کند.

نمک باعث خشک شدن علف‌های هرز شده و در نهایت باعث از بین رفتن آن‌ها می‌شود ولی فایده نمک فقط در از بین بردن علف‌های هرز نیست بلکه مانع رشد مجدد علف‌های هرز در آن باغ یا باغچه می‌شود.

همچنین یک مطالعه تجربی برای بررسی اثر نمک در از بین بردن علف‌های هرز نشان می‌دهد که استفاده از نمک به میزان ۱۲۰ کیلوگرم در هر هکتار باعث عملکرد بهتر و بازدهی بهتر گیاهان و کنترل علف‌های هرز شده است.

صابون مایع نیز از جمله روش‌های حذف علف‌های هرز بدون مواد شیمیایی است که باعث کاهش کشش سطحی خاک شده و در نهایت منجر به از بین رفتن علف‌های هرز می‌گردد.

در ادامه روش های از بین بردن علف هرز بدون مواد شیمیایی را بررسی می‌کنیم. این سه روش پیشنهاد شده روش‌های خانگی هستند که از ایمنی بالایی نیز برخوردارند. این سه دستورالعمل عبارتند از:

دستور شماره ۱: سرکه، نمک، صابون دستور شماره ۲: نمک و آب دستور شماره :۳ آبلیمو و صابون

در ادامه این دستور‌ها را توضیح داده و مراحل آن را نیز بیان می‌کنیم:

روش های از بین بردن علف هرز بدون مواد شیمیایی

دستور العمل شماره ۱: سرکه، نمک و صابون مایع برای از بین بردن علف هرز:

موادی که نیاز دارید:

سرکه سفید: ۱ پیمانه ( تقریبا برابر ۳ لیتر ) صابون مایع: ۲ قاشق غذاخوری نمک : ۱ فنجان مراحل ساخت محلول: یک ظرف بردارید و یک پیمانه معادل ۳ لیتر سرکه سفید را به آن اضافه کنید. ۲ قاشق غذاخوری صابون مایع را نیز به سرکه سفید اضافه نمایید. ۱ فنجان نمک اپسوم هم را اضافه کنید. خوب هم بزنید تا هر سه به طور کامل ترکیب شوند. با استفاده از یک قیف کوچک، ترکیب را به یک بطری اسپری انتقال دهید.

به این ترتیب یکی از روش های از بین بردن علف هرز بدون مواد شیمیایی را یاد گرفتید.

روش های از بین بردن علف هرز بدون مواد شیمیایی

دستور العمل شماره ۲: نمک و آب

چیزهایی که نیاز دارید:

نمک ½ فنجان آب – ۱ فنجان مراحل تولید محلول برای از بین بردن علف‌های هرز: در یک کاسه، ½ فنجان نمک بریزید. ۱ لیوان آب آشامیدنی را به آن اضافه کنید. اجازه دهید تا نمک به طور کامل حل شود. محلول نمک را با استفاده از یک قیف کوچک، به یک بطری اسپری، انتقال دهید.

بنابراین یکی دیگر از روش های از بین بردن علف هرز بدون مواد شیمیایی آماده شد.

روش های از بین بردن علف هرز بدون مواد شیمیایی

دستور شماره ۳: آب لیمو، آب و صابون مایع

چیزهایی که نیاز دارید:

لیمو – ½ صابون مایع – ۱/۲ قاشق غذا خوری آب – ۱ فنجان در یک بطری اسپری مراحل: یک فنجان آب را در یک بطری اسپری پر کنید. ۱/۲ قاشق غذاخوری صابون مایع را در یک بطری اسپری اضافه کنید. آب نیمی از لیمو را درون بطری فشار دهید. این ترکیب در بطری اسپری ریخته می‌شود، یادتان باشد که این مواد را به خوبی با یکدیگر مخلوط نمایید.

این مخلوط برای از بین بردن علف‌های هرز آماده است تا شما باغ خود را از علف‌های هرز در امان نگه دارد.

چگونه از محلول‎‌های تهیه شده استفاده کنید؟

روش های از بین بردن علف هرز بدون مواد شیمیایی

شما می‌توانید از هر یک از دستور العمل‌های خانگی برای از بین بردن علف‌های هرز را در باغ خود استفاده کنید.

استفاده از این داروها چه زمانی موثرتر است؟ بهترین زمان استفاده از این داروها در شرایط آب و هوایی، آفتابی است. خورشید همواره در خشک کردن یا سوزاندن علف هرز کمک می‌کند پس قبل از اقدام به حذف علف‌های هرز، بهتر است پیش بینی آب و هوا را بررسی نمایید تا اطمینان حاصل کنید روزی که انتخاب کردید یک روز آفتابی است و برای چند روز باران نخواهد بارید.

همه چیزهایی که باید انجام دهید این است که بطری را به طور صحیح تکان دهید و سپس هر یک از راه حل‌های خانگی را بر روی برگ و ساقه‌ی علف‌های هرز، اسپری کنید، اما این محلول را نباید به خاک و محصولاتی که می‌خواهید سالم بمانند، بزنید.

یک اسپری می‌تواند علف‌های هرز را در یک هفته خشک کند. اگر بقایای علف‌های هرز ادامه می‌یابد، روند را تکرار کنید.

تا زمانی که علف هرز کاملا حذف نشود، همیشه خطر رشد دوباره وجود دارد. پس شما باید کاری کنید که احتمال رشد علف‎های هرز را از بین ببرید.

راهنمایی‌های اضافی برای از بین بردن علف هرز بدون مواد شیمیایی:

شما به یک اسپری برای از بین بردن برگ و ساقه علف‎های هرز نیاز دارید. بهتر است ریشه علف هرز را با کمک یکی از روش های از بین بردن علف هرز بدون مواد شیمیایی از بین ببرید و از این اسپری فقط برای ساقه و برگ علف‌های هرز استفاده کنید.

یادتان باشد که این محلول را به هیچ وجه روی خاک نریزید زیرا می‌تواند گیاهان ارزشمند را نیز همراه با علف‌های هرز از بین ببرد.

پس از تمام کار، شما می‌توانید اسپری از بین برنده علف‌های هرز خانگی را در یک مکان تاریک و خنک قرار دهید و از آن‌ها در صورت نیاز استفاده کنید.

ممنون که با این مقاله همراه ما بودید لطفا تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.

لینک منبع:

top10homeremedies

منبع

شاید دیگر مطالب
روژان را هم دوست داشته باشید

روش های از بین بردن علف هرز بدون مواد شیمیایی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آموزش

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


مزایای مهندسی معکوس در جنگ چیست؟