امام کاظم(ع) بیشترین آزار و اذیت را در میان ائمه اطهار(ع) متحمل شدند/اعتراف هارون عباسی به غصب خلافت از امام


امام کاظم(ع) بیشترین آزار و اذیت را در میان ائمه اطهار(ع) متحمل شدند/اعتراف هارون عباسی به غصب خلافت از امام

رئیس حوزه علمیه امام خمینی(ره)اراک گفت: شاید بتوان گفت حضرت موسی بن جعفر(ع) بیشترین آزار و اذیت را در میان ائمه اطهار(ع) متحمل شده اند چرا که در آن زمان حاکمان عباسی سختگیری های بسیار بر امام و پیروانش داشتند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حجت الاسلام سید احمد میرمهدی رئیس حوزه علمیه امام خمینی(ره) اراک در گفتگو با دیار آفتاب؛ با توجه به سالروز شهادت امام موسی کاظم(ع) به بیان نکاتی درباره زندگی آن حضرت پرداخت و اظهار کرد: ایشان در برهه ای از زمان به دنیا آمدند که اوضاع جامعه مسلمین بسیار پیچیده و ارتباط حضرت با شیعیان بسیار سخت و دشوار بود به طوری که در دوره امامت خود مجالی برای ارتباط با پیروان خود نداشتند.

امام موسی کاظم(ع) متحمل بیشترین اذیت ها از جانب حاکمان عباسی بود

وی با بیان اینکه شیعیان به سختی با حضرت ارتباط می گرفتند، عنوان کرد: شاید بتوان گفت موسی بن جعفر(ع) بیشترین آزار و اذیت را در میان ائمه اطهار(ع) متحمل شده اند چرا که در آن زمان حاکمان عباسی سختگیری های بسیار بر امام و پیروانش داشتند و به همین علت ایشان در بسیاری از موارد مجبور به تقیه بودند.

جمع آوری بیش از ۳هزار حدیث از حضرت

میرمهدی با بیان اینکه بیش از ۳هزار حدیث از امام موسی کاظم(ع) جمع آوری شده است افزود: با وجود دشواری هایی که حضرت با آن روبرو بودند، با سازمان دهی افرادی در گوشه و کنار به عنوان وکیل خود، مطالبی را که مد نظرشان بود به آن ها منتقل کرده و آن ها به شیعیان می رساندند تا پیروان و شیعیان حضرت از راهنمایی های ایشان بی بهره نمانند.

رئیس حوزه علمیه امام خمینی(ره) با بیان اینکه هارون عباسی دو مرتبه آن حضرت را از مدینه به بغداد آورد تصریح کرد: هارون در یکی از سفرهایی که به مدینه داشت برای بار دوم امام موسی کاظم(ع) را به بغداد آورد و پس از آن بود که ایشان را با نقشه ای که در سر داشت زندانی کرده و سپس ایشان را در همان زندان به شهادت رساند.

وی با اشاره به رنج های بی شماری که حضرت متحمل شدند تصریح کرد: ایشان در زندگی سختی های بسیاری را تحمل کرده و بر سختی هایی که در راه داشتند صبر کردند. همچنین یکی از القاب ایشان باب الحوائج است به طوری که هر کسی به حضرت متوسل می شود به طریقی به حاجت خود می رسد.

میرمهدی با بیان اینکه حضرت زمانی که در زندان نبودند علی رغم توان مادی زندگانی فقیرانه تری حتی نسبت به سایر ائمه داشتند، تشریح کرد: با توجه به حساسیتی که حکومت آن زمان بر حضرت داشت، ایشان حتی با وجود توان مالی از زندگی فقیرانه ای برخوردار بودند که یکی از علل آن جلب توجه کمتر حکومت نسبت به خودشان بود.

اعتراف هارون عباسی به غصب خلافت از امام موسی کاظم(ع)

وی با بیان اینکه امام موسی کاظم(ع) هیچ حرکت علنی علیه حکومت آن زمان انجام نداد، خاطرنشان کرد: با این حال وجود ایشان در جامعه آن روز برکات بسیاری برای مردم و شیعیان حضرت داشت. اما حکومت فاسد عباسی و در راس آن هارون عباسی با اینکه خود معترف به غصب خلافت از امام معصوم بود، نتوانست وجود حضرت را تحمل کند و ایشان را در یکی از زندان های بغداد به شهادت رساندند.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس عجیبی که منوچهر هادی از دخترش موقع سال تحویل رو کرد+ عکس