علت کمردرد در زنان، زنگ خطر


علت کمردرد در زنان، زنگ خطر

کمردرد می‌تواند هشداری جدی از سوی بدن به بانوان برای امکان ابتلا به سرطانی مرگبار باشد.

کمر درد خانم‌ ها و آقایان یکی از بیماری‌های رایج در جامعه امروزی به شمار می‌رود که علل متفاوتی را می‌تواند در پی داشته باشد. اصلی‌ترین عامل نیز ستون فقرات بدن است که باید به‌خوبی موردتوجه قرار گیرد.
علت کمردرد در زنان، زنگ خطر
ستون فقرات
ستون فقرات بدن در حالت ایستاده مثل دکل کشتی با کمک طناب‌های ارتباطی از همه جهات نگه‌داری می‌گردد. در بدن انسان و اطراف ستون فقرات نیز این طناب‌ها به عضلاتی گفته می‌شود که از تمامی جهات هم از پشت و هم با کمک عضلات شکم نگه‌داری بدن را بر عهده می‌گیرند. به‌طور میانگین حدود ۸۰ درصد مردم در دوران زندگی خود برای یک‌بار هم که شده به علت کمردرد به پزشک مراجعه می‌کنند. دلیل کمردرد عده‌ای از افراد با میزان درد آن‌ها، آزمون‌های بالینی و آزمایشگاهی و تصویربرداری قابل‌تشخیص است. ولی به علت رایج بودن دردهای ناحیه کمر و دلایل مختلف ایجاد آن گاهی علت اصلی به‌سختی شناسایی می‌شود.

تفاوت میان کمر درد خانم‌ ها و آقایان
به‌طورکلی در تقسیم، ساختار و حتی در کیفیت کاری عضلات مرد و زن باهم متفاوت است. به‌طوری‌که در آقایان عضلات دست‌وپا بیشتر و در خانم‌ها عضلات پشت و کمر ظریف‌تر است و باقابلیت انعطاف‌پذیری بهتر تحمل کاری زیادی دارند. این اختلاف سیستم عضلانی را می‌توان در زندگی عشایر مشاهده نمود. زن باردار که با شکمی پر، یک نوزاد به پشت، یک کوزه به سر و بچه‌ای را به مسافت‌های طولانی به دنبال خود می‌کشد. در حالی که مرد تنها نگهبان راه بوده و برای گردآوری احشام به اطراف می‌دود. این نشان از میزان بالای تحمل درد در خانم‌ها است.
بارداری و قاعدگی علت کمر درد خانم‌ ها
علاوه بر تفاوت سازه عضلانی بدن بین خانم‌ها و آقایان علل مختلفی نیز بر کمر درد خانم‌ ها تأثیر دارد. ازجمله این علل تغییرات هورمونی هم در دوران قاعدگی و در زمان بارداری است؛ اما به‌طورکلی علت کمردرد در بیشتر مواقع عدم هماهنگی کاری بین عضلات کمر و پشت است. عدم وجود این هماهنگی موجب انقباض‌های غیرطبیعی شده که همگی از فعالیت‌های اعضای درونی مانند کیسه صفرا، معده، لوزالمعده، کلیه و … یا ناشی از عمل‌های جراحی مانند سزارین است.
عوامل اصلی کمر درد خانم‌ ها
همه دردها و مریضی‌ها و کمر درد خانم‌ ها به دو عامل وابسته است:
- زمینه تحریک‌پذیری
- دومی عوامل محرک
علاوه بر این اصول، برخی از دردهای زنان ناشی از تغییرات هورمونی، عمل‌های جراحی مثل سزارین و داشتن شکمی بزرگ است.
تأثیر تغییرات هورمونی در خانم‌ها
زمانی که هورمون‌های مختلف در هرماه ترشح می‌شوند، به‌طور مستقیم و غیرمستقیم آستانه تحرک پذیری عضلات پشت و کمر را برای انقباض غیرطبیعی پایین می آورد. علت دیگر نامتعادل بودن فشارخون به‌ویژه فشارخون کم بر اثر مصرف غذاهای نادرست و یا دارو است که موجب نقصان نسبی اکسیژن عضلات می‌گردد. از علائم آن سیاه شدن جلوی چشم، سرگیجه و عدم تعادل به هنگام برخاستن است. از سوی دیگر تأثیرات ناشی از هورمون‌ها در مراحل گوناگون ماهانه که با انقباض رحم همراه می‌شود به اعصاب محیطی منعکس گشته و از این راه روی عضلات هم‌طبقه در ستون فقرات تأثیر می‌گذارد. درنتیجه نیز آمادگی زیادی جهت تحریکات غیرطبیعی و انقباض عضلات ایجاد می‌شود.
علت کمردرد در زنان، زنگ خطر
علت کمردردهای شدید
به بیانی ساده‌تر تغییرات کاری اندام‌های داخلی موجب کمر دردهای تکراری می‌گردد که اغلب مجدد برطرف می‌شوند؛ اما چنان چه تحریک اضافی از سیستم عروقی، هورمونی یا عصبی بر عضلات وارد گردد، کمردرد به‌آسانی از بین نمی‌رود. تنها کافی است که کمی از اسپاسم و درد ماه قبل باقی بماند و در ماه بعد چنددرصدی نیز به آن افزوده شود که باعث درد دائم می‌شود. در این صورت کمردرد شدید و مزمن می‌گردد که به انواع مختلف دیسک‌ها و دررفتگی مهره‌ها تا پوکی استخوان دسته‌بندی می‌شود.
با مراقبت‌های به‌موقع مراقب سلامتی خود باشید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج