پوشش سنتی هرمزگان تجلی آثار هنری هخامنشیان/ گلابتون دوزی بندرلنگه ثبت ملی می‌شود


پوشش سنتی هرمزگان تجلی آثار هنری هخامنشیان/ گلابتون دوزی بندرلنگه ثبت ملی می‌شود

گلابتون دوزی یکی از مشهورترین و مهمترین رشته های صنایع دستی دوران هخامنشیان پس از گذشت سال های متمادی همچنان جز لاینفک پوشش بومی زنان و دختران هرمزگانی است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از هرمز؛ صنابع دستی به عنوان سفیران فرهنگی در گذر زمان راویان هویت، پیشینه های تاریخی و آداب و رسوم ساکنان هر منطقه ای هستند که با نمایش زیبایی های خاص خود دیدگاه مخاطبان را نسبت به فرهنگ غنی آنان دگرگون می سازد.

هنرمندان هرمزگانی با خلق آثار هنری و در معرض دید قرار دادن صنایع دستی در برابر چشمان گویی مابین فرهنگ و اقتصاد پلی مستحکم را ایجاد نموده اند چرا که علاوه بر حفظ فرهنگی بومی خود، با صادرات این محصولات فرهنگی زمینه ارزآوری به کشور را فراهم می کنند.

گلابتون دوزی به وسیله سوزنی به نام قلاب، نخ های گلابتونی به رنگ های سفید، زرد و حلقه هایی به نام کمه در اندازه های مختلف یکی از آثار هنری عصر هخامنشیان است که بانوان ودختران هرمزگانی پس از گذشت سال ها همچنان این میراث قدیمی را برای انتقال به نسل های آینده همچنان حفظ کرده اند.

دختران هرمزگانی در اکثر شهرها و روستاهای این استان نظیر بندر لنگه، بندرعباس، میناب، رودان و.... پس از سپری کردن دوران کودکی و از دوران نوجوانی در کنار تحصیل برای حفظ سنت ها و آداب رسوم منطقه خود وارد هنر گلابتون دوزی می شوند.

عشق و علاقه نوجوانان هرمزگانی به این هنر دیرینه تا بدان جا پیش روی کرده که کمتر خانواده ای را در این استان مشاهده می کنید که بانوان ودخترانشان آشنایی با هنر گلابتون دوزی نداشته باشند.

پوشش سنتی هرمزگان تجلی آثار هنری هخامنشیان/ گلابتون دوزی بندرلنگه ثبت ملی می‌شود

شهربندرلنگه به واسطه هنرمندان بیشماری که در این حیطه در دل خود جای داده از معروفیت بیشتری برخوردار شده است و بیشتر بانوان این منطقه بیشتر در حوزه صنایع دستی مشغول فعالیت هستند.

این هنر سنتی رودوزی پس از ایجاد نقشه و طرح مورد نظر بر روی پارچه با استفاده از کش های نواری بصورت محکم بر روی کمه بسته شده و با استفاده از قلاب های شماره 12، 13 و 14 کار خود را آغاز می کند.

منجوق، پولک و ملیله علاوه بر گلابتون و نخ های ابریشمی رنگارنگ یکی از خلاقیت های هنرمندان این عرصه است که برای جلوه بیشتر و زرق و برق نمودن لباس های سنتی خود بکار می برند.

این هنر سنتی در سال های ابتدایی فقط بر روی شلوارهای زنانه انجام می شد اما در گذر زمان ایده ها و نوآوری های جدید در حیطه پوشش سنتی سبب شد تا بانوان هرمزگتان فقط به رودوزی شلوار اکتفا نکرده و بر روی پیراهن ها، روسری و چادر بندری ها نیز نقش و نگارهای بسیار زیبایی را حک کنند.

پوشش سنتی هرمزگان تجلی آثار هنری هخامنشیان/ گلابتون دوزی بندرلنگه ثبت ملی می‌شود

با حضور در مجالس مهمانی، عروسی، ایام عید و شادمانی شاهد پوشش های سنتی خواهید بود که دورتادور یقه، لبه و آستین های پیراهن های دختران و بانوان حکاکی شده و مناظر زیبایی را در برابر دیدگان همه در معرض نمایش قرار می دهد و بیش از پیش بر جذابیت های آن ها می افزاید.

گلابتون دوزی بندرلنگه ثبت ملی می شود

سهراب بناوند، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان از ثبت ملی شهر بندرلنگه در آینده ای نزدیک و در حوزه صنایع دستی خبر داد.

وی افزود: شهر بندرلنگه در رشته گلابتون دوزی تا پایان امسال به فهرست شهر‌های ملی کشور افزوده می‌شود.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان تصریح کرد: ارزیابی‌های اولیه این شهر از طریق سازمان مرکزی میراث فرهنگی کشور صورت گرفته و پرونده این منطقه برای ثبت ملی تکمیل شده است.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان