داشتن بارداری دوقلو، سن مادر موثره؟


داشتن بارداری دوقلو، سن مادر موثره؟

هنگامی که صحبت از جنسیت یا ژنتیک بچه باشد، باید همه چیز را به طبیعت بدن مادر بسپرید هر چند اگر می خواهید دوقلو یا چند قلو داشته باشید، کارهایی هست که می توانید برای بارداری دوقلو انجام دهید.

هنگامی که صحبت از جنسیت یا ژنتیک بچه باشد، باید همه چیز را به طبیعت بدن مادر بسپرید. هر چند اگر می خواهید دوقلو یا چند قلو داشته باشید، کارهایی هست که می توانید برای بارداری دوقلو انجام دهید.در این مقاله ابتدا به میزان رواج دو قلو داشتن می پردازیم، و سپس 7 عامل بارداری دوقلو را برای شما بیان خواهیم کرد.

بارداری دوقلو چقدر رایج است؟
بسیاری از متخصصان باروری بر این عقیده اند که دوقلوها بسیار رایج تر از تصور ما هستند. البته دوقلو باردار شدن بسیار رایج است، اما در بسیاری از موارد تنها یکی از نوزادان زنده خواهد ماند.پیش از این که درباره افزایش شانس بارداری دوقلو صحبت کنیم، مهم است که بدانید دوقلوها چگونه ایجاد می شوند. احتمالا می دانید که دو نوع دوقلو داریم: همسان و غیر همسان.
دوقلوهای همسان: دوقلوهای همسان یا مونوزیگوتیک، هنگامی تشکیل می شوند که یک تخمک با یک اسپرم بارور شده و سپس تقسیم به دو جنین می شود. این دوقلوها نه تنها یک شکل هستند، بلکه ساختار ژنتیکی و جفت آن ها نیز یکی است.
دوقلوهای غیر همسان: دوقلوهای غیر همسان یا دیزی گوتیک، هنگامی تشکیل می شوند که دو تخمک متفاوت با دو اسپرم متفاوت بارور می شوند. این دوقلوها ساختار ژنتیکی و جفت منحصر به خود را خواهند داشت. این نوع دقلوها رایج تر هستند.
دیوید دیویس، مشاور متخصص زنان و زایمان در بیمارستان کویین الکساندرا می گوید:دوقلوهای همسان که حدود یک-سوم از بارداری های دوقلو را تشکیل می دهند، از یک تخمک به وجود می آیند و یک اتفاق طبیعی هستند و عاملی برای این نوع بارداری شناخته نشده است.اما در مورد دوقلوهای غیر همسان یا حتی سه قلوها که از تخمک های جدا به وجود می آیند، عوامل مشترک زیادی وجود دارد.از غذاهایی که می خورید تا تعداد افراد خانواده تان، می توان مشخص کرد که آیا صاحب دوقلو خواهید شد یا خیر.

چگونه دوقلو باردار شویم؟
زمان آن رسیده که شجره نامه خانوادگی تان را مرور کنید، یا فکری به حال رژیم غذاییتان بردارید.هر دو این عوامل باعث افزایش احتمال دو قلو زایی یا چند قلو زایی شما می شوند.
در ادامه هفت مورد از عوامل دو قلو زایی را بیان خواهیم کرد:
1. تاریخچه خانوادگی مادر
شاید برای شما هم جای تعجب باشد، اما برای بارداری دوقلو تاریخچه خانوادگی شما مهم است و نه همسرتان. در واقع حتی اگر همسر شما در خانواده دو قلو هم داشته باشند، تاثیری در دوقلو زایی شما نخواهد داشت.دیوید دیویس می گوید:دو قلو زایی تنها به مادر بستگی دارد، چرا که این شما هستید که تخمک گذاری می کنید.بنابراین اگر شما یا مادرتان دوقلو هستید و یا خواهر شما دو قلو یا چند قلو دارد، احتمال دارد که شما نیز بیش از یک جنین را باردار شوید.
2. سبک زندگی
زنانی که رژیم کم چربی دارند، مخصوصا وگان ها و گیاه خواران، کمتر دچار چندقلو زایی خواهند شد. اما کسی که هر هفته شیر کامل و استیک می خورد، شانس بیشتری برای بارداری چندقلو دارد.دیوید می گوید:احتمالا دلیل این امر، تغییرات نامحسوس هورمونی در افرادی با این تفاوت های رژیمی است. همچنین شاید به خاطر بیشتر بودن شاخص توده بدنی (BMI) افرادی است که رژیم غذایی پر چرب تری دارند.شاخص توده بدنی، اندازه ای برای بررسی سلامت وزن شما در ارتباط با قد شما است.با این وجود، حتی اگر گیاه خوار باشید، غذاهای فوق العاده برای باروری وجود دارند که می توانید برای بارداری به رژیم غذاییتان بیافزایید، چه دوقلو بخواهید و چه یک فرزند.همچنین از اهمیت تغذیه در دوران بارداری نیز نباید چشم پوشی کرد.
3. قطع مصرف قرص ضد بارداری
همچنین این تصور نیز وجود دارد که اگر در هنگام مصرف قرص های ضد بارداری، و یا بلافاصله پس از قطع مصرف این قرص ها باردار شوید، احتمالا بارداری دوقلو شما بیشتر می شود.تفکر پشت این نظریه به این شکل است که در چند دوره پس از قطع مصرف قرص های ضد بارداری، بدن شما در مرحله تنظیم دوباره هورمون ها قرار می گیرد، و احتمال دارد که در هر دوره تخمک های بیشتری آزاد شوند.
4. تعداد فرزندان شما
احتمال دارد که این مورد تنها به خاطر آمار باشد، اما تحقیقات نشان می دهند که هرچه تعداد فرزندان فعلی شما بیشتر باشد، در مرحله ای از زندگی امکان دارد چند قلو باردار شوید.اگر اکنون دو قلو داشته باشید نیز، شانس دوباره دو قلو باردار شدن شما زیاد است.در این صورت شما برای موفقیت، به خود شانس بیشتری می دهید.دیوید می گوید:همچنین این احتمال وجود دارد که اگر در گذشته به راحتی باردار شده اید، اساسا تخمک گذار خوبی باشید.
5. محل زندگی شما
در غرب اروپا از هر 60 بارداری یک مورد دوقلو است، اما در جنوب شرق آسیا این پدیده بسیار کمتر است.در همین حال در نیجریه، از هر 20 یا 30 بارداری، یک مورد دوقلو است!دیوید می گوید:هیچ نظریه ای که وجود ندارد که این موضوع را اثبات کند، اما جالب است بدانید که اگر شما نیجریه ای باشید و در کشور دیگری زندگی کنید، احتمال دوقلو زایی شما کمتر از زمانی است که در نیجریه زندگی کنید!بنابراین این موضوع باید مربوط به آب و هوا یا رژیم غذایی و تغذیه باشد.
6. سن مادر
دو قلو یا سه قلوهایی که به صورت طبیعی ایجاد می شوند، معمولا در مادرانی که در دهه 30 سالگی یا 40 سالگی خود به سر می برند، رایج تر هستند.اما نظریه ای نیز وجود دارد که بیان می کند بارداری در این سنین خطرناک تر است و این سن بهترین سن برای بارداری نیست.دیوید می گوید:این موضوع مربوط به نحوه کار تخمدان ها و تغییر عملکرد آن ها با بالا رفتن سن است.بنابراین در این سنین شما ممکن است هر ماه تخمک های بیشتری آزاد کنید.اما کانون، متخصص باروری می افزاید:این نظریه وجود دارد که هر چه سن شما بالاتر باشد، احتمال دو قلو دار شدن شما بیشتر است، چرا که ظاهرا با نزدیک شدن به پایان دوره باروری، بدن شما کمی می ترسد و معمولا در هر دوره بیشتر از یک تخمک آزاد می کند.به همین خاطر این روش نیز به عنوان یکی از روش های دو قلو زایی پیشنهاد می شود، با این که خطرات بارداری در این سنین بیشتر است.
7. درمان باروری
یکی از بهترین و مطمئن ترین روش ها برای بالا بردن احتمال بارداری دو قلو یا چند قلو شما، انجام درمان های باروری مثل لقاح مصنوعی یا IVF است.دیوید می گوید:هنگامی که IVF در دهه های 1970 و 1980 در آمریکا بسیار خوب عمل می کرد، آمار بارداری دوقلو تقریبا دو برابر شد.دلیل آن نیز این است که داروهایی که برای این درمان ها مصرف می کنید، بدن را تحریک به تخمک گذاری بیشتر می کنند، و احتمال چند قلو زایی را افزایش می دهند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | تصویری از یک خواننده زیر زمینی در آغوش علی دایی