30 درصد علت مرگ در سیستان و بلوچستان بیماری قلبی بود


30 درصد علت مرگ در سیستان و بلوچستان بیماری قلبی بود

زاهدان- ایرنا- رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان با بیان اینکه تعطیلات نوروزی فرصتی طلایی برای اصلاح سبک زندگی و ترویج خود مراقبتی است گفت: 30 درصد علت اصلی مرگ و میرهای سال 97 در سیستان و بلوچستان بیماری های قلبی و عروقی بوده است.

دکتر سید محمد هاشمی شهری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تاکید بر اهمیت رفتارهای سالم در پیشگیری از بروز بیماری های مزمن غیر واگیر اظهار داشت: بدنبال تغییراتی که در سبک زندگی انسان ها اتفاق افتاده است، بیماری های قلبی و عروقی، انواع سکته های قلبی و مغزی، انواع سرطان ها، دیابت، پرفشاری خون، بیماری های ریوی و انواع اختلالات خفیف و شدید روانپزشکی به مهمترین بیماری ها و شایع ترین علل مرگ و میر و ناتوانی در انسان ها تبدیل شده است.
وی اصلاح سبک زندگی را از مهمترین توصیه های متخصصان سلامت برای کاهش احتمال ابتلاء به بیماری های مزمن غیر واگیر برشمرد و گفت: تلاش برای برخورداری از تغذیه سالم، انجام فعالیت های بدنی مناسب و کافی، دوری ازمصرف دخانیات، مواد مخدر و الکل و همچنین اتخاذ رفتارهای مرتبط با بهداشت روان بهترین فاکتورهای پیشگیری کننده از بیماری های مزمن غیر واگیر است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان بیان کرد: از گذشته های دور سنت دید و بازدید و صله ارحام در ایام نوروز در بین خانواده های ایرانی رایج بوده است که این حرکت اجتماعی نقش چشمگیری در تقویت ارتباطات فردی و افزایش سرمایه های اجتماعی داشته است.
وی افزود: هم اینک این ارتباطات ارزشمند و تاثیر گذار اجتماعی به سمت کم رنگ شدن می رودکه این موضوع در دراز مدت می تواند به عنوان یک عامل خطر در حوزه بهداشت روان جامعه تلقی شود.
هاشمی ادامه داد: استفاده بیش از حد از شیرینی جات، تنقلات و مواد غذایی پرکالری از دیگر تبعات دید و بازدیدهای نوروزی است و لازم است تا همه ما در اقدامی جمعی نسبت به اصلاح سبک زندگی خود در میهمانی ها اقدام کنیم.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان از همه هموطنان درخواست کرد تا ترکیبی از فعالیت بدنی هوازی، بی هوازی و کششی را نیز بر حسب وضعیت جسمانی خود در ایام تعطیلات و در برنامه روزانه خود قرار دهند.
هاشمی افزود: فعالیت بدنی متوسط تا شدید حداقل به مدت 30 دقیقه در روز و حداقل پنج روز در هفته برای برخورداری افراد از مزایای فعالیت بدنی ضرورت دارد.
وی بیان کرد: معیارهای متعددی برای شناسایی فعالیت بدنی متوسط تا شدید معرفی شده است که کاربردی ترین آن عبارت است از اینکه فرد در حین ورزش به صورت عادی مجبور به نفس نفس زدن شود.
7316 **6081

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا