افغانستان: کشور نفرین شده!


بعد از چهل سال جنگ و خونریزی و ویرانی از این کشور و از این ملت فقط یک پیکر نحیف و لاغری بجا مانده که هنوز اربآبان قدرت و جاه و مقام روی آن یاوه گویی و در بهترین حالت تجارت سیاسی میکنند. توجه داشته باشد به چکیده اخبار دو روز اخیر: ـ...

بعد از چهل سال جنگ و خونریزی و ویرانی از این کشور و از این ملت فقط یک پیکر نحیف و لاغری بجا مانده که هنوز اربآبان قدرت و جاه و مقام روی آن یاوه گویی و در بهترین حالت تجارت سیاسی میکنند. توجه داشته باشد به چکیده اخبار دو روز اخیر:

ـ حکومت افغانستان برنامه امنیتی‌اش برای سال روان هجری خورشیدی را تصویب کرد و می‌گوید که " بر بنیاد این برنامه هراس‌افگنان سرکوب خواهند شد." فهمیدید، امسال طالبان سرکوب خواهند شد و صلح و آرامش و رفاه عمومی سرتاسر کشور را فرا خواهد گرفت. پس به اشرف غنی، غازی و مجاهد و رهبر بزرگ این پیروزی، رای بدهید.

ـ ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، گفت: «پشتیبانی را که هم‌پیمانان ناتو و ایالا ت متحده به نیروهای افغانستان فراهم می‌سازند، یک پیام روشن را به طالبان می‌فرستد اینکه آنان نمی‌توانند در میدان جنگ پیروز شوند." آری طالبان نمیتوانند کابل و سایر شهر های بزرگ را فتح کنند و درفش "امارت اسلامی" را دوباره روی ارگ به احتزار در آورند. ولی این دبیر ناتو مانند دبیران قبلی و ژنرالهای معرف امریکایی هم میدانند که آنها هم قادر نیستند که طالبان را از نگاه نظامی شکست دهند. ۱۸ سال است که هر سال حکومت کابل اعلام میکند که امسال سال شکست دشمن است. ۱۸ سال است که ژنرالهای ناتو از وعده به شکست طالبان عقب نشینی نموده و به مردم اطمینان میدهند که آنها پیروز نمیشوند. ۱۸ سال است که مردم میمیرند و یا در بدترین شرایط زندگی میکنند یا کشور را ترک میکنند.

ـ سرانجام دونالد ترامپ کودن امروز یک حرف بجا گفت : وی " درازترین و پرهزینه‌ترین جنگ تاریخ امریکا را جنگ پایان ناپذیر، تاسف‌بار و مسخره " خواند و درعین حال با اشاره به گفت‌وگوهای صلح افغانستان تاکید می‌ورزد که "چیزهای زیادی در افغانستان در حال اتفاق افتادن استند."
چه در حال اتفاق افتادن است ؟ صلح یا برگشت طالبان، یا هردو ؟

کریم پاکزاد

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه افغانستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید