به گزارش فارس، فصل بهار با همه غافلگیری‌های خاص و جذابش به تهران هم رسیده، آن هم چه رسیدنی؛ پر از پاکی و سبزی و طراوت. حال اگر با این اوصاف ترجیح داده‌اید آخرین عصر تعطیلات را در تهران خلوت و دوست داشتنی تجربه کنید که چه بهتر! راستی برنامه‌ای دارید برای گشت و گذار؟ برای مهمانان‌تان گردش و دور دور جالبی دست و پا کرده‌اید؟ اصلا چطور است عصر امروز توچال و بام تهران را به همراه اقوام و دوستان‌تان نیز امتحان کنید؟ چه اشکال دارد یک بار هم مهمانی‌تان طعم کوهپایه بدهد.

عصرانه در توچال

عصرانه در توچال

یک دور دور و ۲ هزار قدم سلامتی

اول از همه، سایت های معتبر هواشناسی و اخبار را رصد کنید که برف و باران ناگهانی نوش‌تان را نیش نکند، مطمئن که شدید لباس سبک به تن و کفش مناسب به پا، پا به پای مهمان‌های‌تان راهی یک فقره پیاده روی-کوهپیمایی دلچسب شوید.

وارد مجموعه توچال که شوید، اول پارکینگ را می‌بینید با حجم زیادی از پذیرش، تا خیال‌تان از جای پارک راحت باشد. بعد از آن به مسیر سلامتی می‌رسید؛ مسیری پر از رنگ و تنوع و صد البته سلیقه در طراحی محیطی.

اول مسیر سلامتی، بوفه‌ای لیوانی به روی‌تان لبخند می‌زند و می‌توانید از همان ابتدا خود و مهمان‌هایتان را به نوشیدنی گرم و مطبوع دعوت کنید.

عصرانه در توچال

سرویس بهداشتی هم اول راه تعبیه کرده‌اند که پگ بهداشتی تان از همان شروع گردش کامل باشد! یک غرفه گل و گیاه هم بعد از آن، تبریک گوی آمدن بهار به تک تک شماست.

پس از آن و قدری پیاده روی، اگر در جمع مهمان و میزبانان کودکی پر جنب و جوش دارید کافیست نگاهتان به زمین باشد که لی لی‌های رنگی و نقش‌های کف مسیر سلامتی عجیب برای بچه‌ها جذاب خواهد بود، لی لی کنان که راه بروند، بی هیچ دعوت لبخند، مهمان‌تان می شود.

خب احتمالا حالا که به دورهمی آمده‌اید توچال از هر سنی گلچین دارید، جوان‌های قدیمی که حال سراشیبی‌های تند بعدی ندارند را در اولین پیچ به ایستگاه ون‌های برقی بسپارید و خود به پیاده‌روی ادامه دهید، حتی می‌توانید سنگینی بار و بندیل‌تان را بر دوش ماشین برقی‌ها بگذارید و از بزرگترها در ایستگاه یک پسش بگیرید. پیاده‌های جمع که به ایستگاه یک که برسید دوهزار قدم را طی کرده‌اید و می‌توانید به خودتان افتخار کنید.

عصرانه در توچال

غارنوردی، عصرانه کوهی و دیگر هیچ

اگر نم نم هم همگی با هم پیاده تا ایستگاه یک راه را گز کنید، جای جای پیچ‌ها و اطراف جاده آلاچیق و فضا و کافه است که خستگی رفع کنید، عصرانه‌ای بخورید یا تجدید قوا کنید، اما شاید دل‌تان راه صاف و مستقیم به سمت بالا را تاب نیاورد و نوجوان و جوان های جمع بخواهند کشفی کنند و دلبری طبیعت را سیر تماشا. در پیچ دوم که جمع جوانانه‌تر شد منطقه آبشار و غار با همه راز آلودگی‌اش پیش روی شماست کافیست پلکان سنگی را طی کنید تا به غار زیبا و آبشار جاندارش برسید و حظ ببرید از چشم انداز شگفت انگیزش.

بعد از آن، جمع بزرگترها که رسیدند و شما هم ورزشکارانه به ایستگاه یک رسیدید وقت آن است که میان وعده‌ای بزنید به بدن، اگر تخم مرغ آب پز و نان و پنیر و خرما و انواع خوراک‌های سبک چاشت کوهستانی را آورده باشید که خوش خوشان‌تان می‌شود چراکه کلی میز و صندلی شیک و تمیز و مجانی در دو کافه ورودی ایستگاه یک منتظر شما هستند تا دورهمی خانوادگی‌تان را به تماشا بنشینند و لذت ببرند.

عصرانه در توچال

سواره و پیاده به فتح قله ها بروید

همین کفایت‌تان می‌کند و می‌خواهید برگردید خانه؟ می‌دانیم که خیلی‌های‌تان حالا حالاها دل‌تان به رفتن نیست، پس چطور است دو گروه شوید، بچه‌های کوچک و خانم و آقایان جمع که طبیعت دوستند اما نه چندان ورزش دوست- و دِین‌شان را با همان دو هزار قدم به ساحت ورزش ادا کرده اند- تله‌کابین‌ یا تله سیژ در سمت راست ایستگاه اول را انتخاب کنند و به ایستگاه۲بروند و با تکیه بر تکنولوژی نزدیک قله شوند. از مناظر بام تهران لذت ببرند، آشی نوش جان کنند، عکسی بگیرند و منتظر شوند شما هم بیایید و جمع‌شان جمع شود.

عصرانه در توچال

اما گروه دوم می‌توانید از ایستگاه یک تا ایستگاه۲را پیاده طی کنید و یک ساعت بعد، به جمع ترکیبی مهمان و میزبان‌ها برسید. راستی قبل از این‌ها عصای کوه، کفش ساق بلند و نرمش صبحگاهی و دو وعده غذای سبک برای هر نفرتان فراموش‌تان نشود که از واجب واجبات است. لبخند و خدا قوت گفتن هم که گفتن ندارد از لب‌تان نمی‌افتد وقتی کوهنوردان دیگر را می‌بینید. ولی حالا نمی‌خواهد زیاد ژست ورزشکاری بگیرید، فتح قله بماند برای بعد!

به ایستگاه۲ که رسیدید با جمع همراتان همراه شوید و پا به پای آن ها با توافق گروهی گردش کنید، مگر چند بار پیش می‌آید دوباره چنین جمعی جمع شود و بتوانید مهمان‌های‌تان را به گردشی کوهستانی ببرید، پس تا می‌توانید همراه باشید و خوش رو.

بازگشتی با یک تیر و چند نشان

تصمیم بر آن شده که برگردید به ایستگاه یک؟ چه عالی می توانید به سر خط ایستگاه که رسیدید با خیالی آسوده در نمازخانه توچال نماز بخوانید. راستی سورتمه بام تهران سمت چپ ایستگاه و زیپ لاین سمت راست، منتظرند هیجان‌تان را از صفر به صد برسانند. اگر پایه‌اید که فبها اگر نه باز هم خوب است، چراکه شما آنقدر تفریح کرده‌اید که بدون این بازی‌ها هم کیف‌تان کوک است.

عصرانه در توچال

حال اگر همه جمع موافق بودند این بار با اتکا به جاذبه زمین و سراشیبی جاده تا پارکینگ پیاده گز کنید. بین راه سافاری وحشت و آکادمی تنیس توچال را از نظر می‌گذرانید اما احتمالا برای همه جمع باشگاه تیر اندازی با کمان چشمگیرتر خواهد بود، باشگاه کمی قبل از ورودی اصلی محکم و استوار پیش روی‌تان ایستاده است و شاید تعجب کنید چرا اول صبح به چشم‌تان نیامده. به هر حال ۲۰ سیبل و وسایل تیراندازی همه مهیا هستند تا در آخر سفر یک تیر وچند نشان کرده باشید، هم مسابقه دهید، هم لذت ببرید و بیشتر از همه کوچک‌های جمع‌تان دور از هر نوع خطر، ورزشی پر هیجان و مهیج را با نظارت تجربه کنند و خوبی دیگرش این است که هزینه تیراندازی و حتی آموزش ابتدایی به طور مطلوبی معقول است و اگر در طول راه بیشتر از خرید خوراکی به خورد و خوراک خانگی بسنده کرده باشید هزینه‌اش اذیت‌تان نخواهد کرد.

عصرانه در توچال

دسترسی:

برای رسیدن به توچال؛ محبوب ترین مسیر کوه‌پیمایی و بام تهران، اگر وسیله حمل و نقل شخصی دارید باید از بزرگراه چمران شمال به خیابان ولنجک بروید تا بام تهران برسید. بابت خیال جمعی‌تان، پارکینگ خودرو و موتورسیکلت اساسی جا دار اول مسیر، چشم انتظار شماست.

اما اگر قصد دارید از وسایل نقلیه عمومی بهره ببرید می‌توانید با خط چهار اتوبوس تندروی تهران یا تاکسی‌هایی که از بزرگراه چمران عبور می‌کنند، به ایستگاه تابناک (پمپ بنزین ولنجک) رفته و از آنجا با تاکسی به بام تهران بروید، یا از تاکسی‌های خط میدان تجریش-بام تهران جمع خانواده و اقوام‌تان را به بام تهران برسانید.

دیدنی‌های اطراف:

راستی خیال نکنید این همه راه بروید فقط می‌توانید مجموعه تفریحی توچال و بام تهران را ببینید، بوستان پرواز، پارک ژوراسیک و هتل اسپیناس از یک سو، میدان تجریش؛ امام زاده صالح (ع) و بازارچه رنگارنگش، خیابان ولیعصر(عج) و کهف الشهدا از سویی دیگر هر کدام در اطراف توچال جا خوش کرده‌اند، هم می‌توانید اگر حال و جانی داشتید بعد از کوهپیمایی سری هم به آنها بزنید هم می‌توانید گوشه ذهن‌تان نگهش دارید برای یک دورهمی دیگر.