آیا وازلین برای پوست فایده دارد یا مضر است؟ وازلین کاملاً توسط متخصصان بیماری های پوستی به عنوان مرطوب کننده و بالم درمان کننده تأیید شده است. وبلاگ نویس های زیبایی مزیت های بسیاری را برای وازلین بیان می کنند که برخی از آن ها درست و برخی دیگر نادرست است. وازلین از نفت تهیه شده، سرطان زا بودن آن از نظر علمی ثابت نشده است. در این مقاله از بخش زیبایی، پوست و موی دکتر سلام به بررسی تاثیر وازلین بر پوست می پردازیم.

نکات مهم در مورد این ماده ژله ای ـ تاریخچه ی مختصر وازلین

وازلین نام تجاری برای ژله نفت است، ماده ای که کمی بعد از افتتاح اولین چاه نفت آمریکا در سال 1858 کشف شد. کارگران متوجه بقایای بی بوی غلیظی شدند که بر روی تجهیزات حفاری جمع شده بودند. به نظر می رسید که به التیام زخم ها و سوختگی های آن ها کمک می کرد. این مسئله توجه شیمیدان روبرت چسبروف را که سال ها به تصفیه ی مواد شیمیایی مشغول بود به خود جلب کرد و در نهایت آن را به عنوان داروهای خاص خانگی وارد بازار کرد. 140 سال بعد این کمپین بازاریابی همچنان به کار خود ادامه داد.

کاربردهای زیبایی وازلین؛ تاثیر وازلین بر چین و چروک پوست

آیا وازلین جای زخم را از بین می برد؟

همانطور که این داستان ابتدایی نشان داد، وازلین ابتدا به عنوان پالم برای التیام زخم ها، سوختگی ها و زخم های کوچک دیگر به کار رفت. در حقیقت، متخصصان پوست امروزه وازلین را برای این موارد توصیه می کنند. این ژل نفتی اغلب پس از جراحی پوست مورد استفاده قرار می گیرد (یعنی زمانی که رشد پوست یا زخم از بین رفته است). این ماده ناحیه زخم را مرطوب نگه می دارد و از تشکیل گری (لخته) جلوگیری می کند. زخم های دارای گری (لخته) آهسته تر بهبود می یابند و احتمالاً تبدیل به اسکار می شوند.

وازلین زخم ها را مرطوب نگه می دارد، زیرا یک ماده انسدادی است. به این معنا است که به عنوان مانع عمل می کند که از تبخیر آب از سطح پوست جلوگیری می کند. اگر چه به نظر می رسد که این ویژگی محصول را به به مرطوب کننده ی مهمی تبدیل خواهد کرد، واقعاً همینطور است، اما در استفاده از آن باید مراقب بود.

آب رسانی پوست

متخصصان پوست اتفاق نظر دارند که وازلین علی رغم گزینه های بسیار موجود برای مصرف کنندگان، هنوز هم یک مرطوب کننده ی عالی به شمار می رود.

آکادمی متخصصان پوست آمریکا (AAD) آن را برای پاهای خشک و زبر، آرنج و دستان؛ لب و کوتیکول های خشک؛ حساسیت پوستی ناشی از پوشک؛ و ناخن های پوسته پوسته شده توصیه می کند. برای اینکه بهترین نتیجه را بگیرید باید بعد از استحمام که پوست هنوز مرطوب است از آن استفاده کنید تا رطوبت آن را حفظ کند.

توصیه های آنلاین معمول وازلین را به عنوان مرطوب کننده پا پیشنهاد می کنند و توصیه می کنند که قبل از خواب از آن استفاده کنید و تا صبح پای خود را با جوراب ضخیم بپوشانید. دکتر کارولین ای. چانگ، استادیار بالینی پوست دانشکده ی پزشکی آلپرت دانشگاه برون این موارد زیبایی خاص را تأیید می کند.. او همچنین واقعاً از عملکرد وازلین به عنوان پالم لب راضی است.

دگتر چانگ این ژل نفتی را به عنوان مرطوب کننده ی «واقعاً درجه یک» می داند، اما قبول دارد که همه از بافت چرب آن خوششان نمی آید. او می گوید یکی از مزیت های مرطوب کننده های گران تر این است که آن ها بافت قابل تحمل تری دارند. بافت محصول برای دست ها و پاها اهمیت کمتری دارد، اما در مورد صورت عامل مهمی به حساب می آید.

کاربردهای زیبایی وازلین؛ تاثیر وازلین بر چین و چروک پوست

آیا برای صورت هم می توان از آن استفاده کرد؟

وازلین ماده بادوامی است و برای استفاده روزانه به عنوان مرطوب کننده صورت مناسب نخواهد بود. ویژگی مشابهی که باعث می شود در حفظ رطوب بسیار خوب عمل کند همچنین باعث می شود چیزهای نامطلوب مانند آلودکی و کثیفی را هم حفظ کند. در حالی که برای صورت بی ضرر و مؤثر است، حتما باید صورت را قبل از استفاده از آن تمیز کرد.

با این وجود، تنها چیزی که این مانع انسدادی در آن نفوذ نمی کند، منافذ پوستی هستند. برخلاف برداشت های نادرست معمول، این محصول مسدودکننده منافذ پوستی نیست ـ یعنی به پوست نفوذ می کند، اما منافذ پوستی نفوذ نخواهد کرد.

دانشکده استئوپاتی تخصص پوستی آمریکا (AOCD) به افراد دارای آکنه توصیه می کند که از وازلین روی صورت خود استفاده نکنند، زیرا جوش های آن ها را بدتر می کند. دکتر گابریل ویچرت جراح زیبایی در ناناییمو، بی سی، به دلیل زیر استفاده از آن را به عنوان مرطوب کننده صورت پیشنهاد نمی کند: «وازلین فولیکول های مو را مسدود می کند و باعث بروز آکنه روی پوست صورت می شود، هرگز استفاده از آن را به نوجوانان و بزرگسالان توصیه نمی کنم، مگر این که دوست داشته باشند از آن استفاده کنند.»

جوش های آکنه ای یکی از التهابات احتمالی نادر ناشی از استفاده از ژل نفتی است. این محصول هایپرآلرژییک است و این ویژگی مثبت دیگری است که دلیل محوبیت آن است. همانطور که دکتر چانگ بیان می کند، «وازلین ماده اضافی یا نگهدارنده ندارد، در نتیجه بعید است که بدن به آن واکنش نشان دهد. ماده کاملاً بی خاصیت است.»

برخی وبلاگ های زیبایی مردم را تشویق می کنند تا از وازلین به عنوان ماده سازنده ی ماسک های صورت همراه با مواد طبیعی مانند الوئه ورا، ادویه جات، ماست یا عسل استفاده کنند. توصیه متخصصان پوست در مورد استفاده زیاد از آن برای صورت را به یاد داشته باشید، برای استفاده از هر محصولی که در آن ترکیب وازلین وجود دارد بهترین کار این است که ابتدا آن را روی یک نقطه ای از بدن امتحان کنید و کسانی که پوست حساس یا آکنه ای دارند یک دفعه برای کل صورت خود استفاده نکنند.

کاربردهای زیبایی وازلین؛ تاثیر وازلین بر چین و چروک پوست

آیا وازلین می تواندچشم ها را درشت کند یا به رشد مژه ها کمک کند؟

در اینترنت پیشنهادات بسیاری برای استفاده از وازلین در اطراف چشم ها وجود دارد. جستجوی سریع گوگل مزیت های مختلف زیبایی آن را آشکار می کند از جمله پرپشت شدن و افزایش رشد مژه ها که پف و حلقه سیاه دور چشم را کاهش می دهد و ابروها را کمتر به هم ریخته می کند. برخی آن را به عنوان پایه آرایشی یا هایلایتر پیشنهاد می کنند.

بدون توجه به نتایج زیبایی شناختی آن، در مورد چشم ها مانند صورت باید کمی محتاط بود، زیرا ریسک حساسیت وجود خواهد داشت. دکتر چانگ بیان می کند که منافذ اطراف چشم ها لطیف تر هستند، بنابراین ریسک بلفاریتیس وجود دارد. آکادمی تخصصی پوست آمریکا (AAD) تنها استفاده از مقدار بسیار کم وازلین را برای رفع خشکی روی پلک چشم توصیه می کند.

دکتر بنجامین استارنگ دارای بورد تخصصی جراحی پلاستیک صورت از کالوس، LLC این ادعا را رد می کند که وازلین برای مژه ها مفید است: «وازلین موجب رشد بیشتر مژه ها نمی شود. من لاتیس را به عنوان بهترین راه حل غیرجراحی برای مژه ها پیشنهاد می کنم.»

در حالی که هیچ مبنای علمی برای این ادعا وجود ندارد که وازلین پف و سیاهی دور چشم را از بین خواهد برد، ابروهای به هم ریخته مشکلی ایجاد نخواهند کرد.

کاربردهای زیبایی وازلین؛ تاثیر وازلین بر چین و چروک پوست

وازلین و چین و چروک ـ آیا وازلین اثر ضدپیری دارد؟

هرکسی می داند که آبرسانی پوست عامل مهمی است که باعث می شود فرد جوان به نظر برسد و وازلین تنها مرطوب کننده ای است که همه ی مرطوب کننده های دیگر به دلیل خالص بودن و کارایی آن براساس آن ارزیابی می شوند. آیا ویژگی های ضد ـ پیری دیگری هم خواهد داشت؟

برخی وبلاگ نویسان با یک «بله» قاطع به آن پاسخ می دهند، به ویژه، پیشنهاد شده که استفاده از وازلین در شب به جلوگیری از چین و چروک کمک می کند.

مقاله ی جدید CNN ای ایده را بی پایه و اساس دانست، در این مقاله دکتر کوین پینسکی وارد بحث شد و گفت:«این ژل نفتی باعث می شود چین و چروک ها کمتر مشخص شوند، زیرا پوست را مرطوب می کند که خطوط را نرم می کند، اما در واقع نمی تواند از پیری جلوگیری کند.» دکتر استارنگ هم موافق است که: «وازلین مانع پیری پوست نمی شود یا وضعیت فعلی پوست را حفظ نمی کند. برای محصولات ضدپیری مؤثر تریتینیون یا کرم های سلول های بنیادی را امتحان کنید.»

آکادمی تخصصی پوست (AAD) طرفدار کرم های دارای ویتامین آ (رتینول) و آلفا هیدروکسی اسید برای مبارزه با پیری پوست هستند.

کاربردهای زیبایی وازلین؛ تاثیر وازلین بر چین و چروک پوست

آیا این محصول بی خطر است؟سرطان و نگرانی های مرتبط با سلامت

با وجود ارزان بودن، هایپر آلرژیک بودن و مؤثر بودن وازلین به عنوان مرطوب کننده و بالم درمانی ـ آیا اثرات جانبی بر سلامت انسان خواهد داشت؟

این ژل نفتی محصول جانبی نفتی تصفیه شده است. دور از انتظار نیست که ارتباط آن با صنعت نفت موجب نگرانی در بین مصرف کننده های شود که به سلامت خود اهمیت می دهند، مانند این که نفت خام را نباید به کل بدن زد.

نیمی از نظرات اینترنتی در مورد سلامت وازلین است، زیرا در کنار آن لوازم آرایشی مدرن ـ روز بسیار و مواد شیمیایی انبوه وجود خواهند داشت. به ویژه، برخی مصرف کنندگان نگران این هستند که مصرف طولانی مدت آن ریسک سرطان را افزایش دهد. زمانی که به درستی تصفیه شده باشد، استفاده از نفت در لوازم آرایشی توسط FDA و همتای ان اتحادیه ی اروپا ، EMA تأیید شده است.

اگر به درستی مدیریت نشود، عرضه ی آلاینده هایی که به عنوان سرطان زا شناخته می شوند (برای مثال هیدروکربن های معطر چندچرخه ای یا PHA) در طول فرآیند تصفیه ی شیمیایی ممکن خواهد بود.گروه های قانونی قبل از تأیید با جدیت محصولات مشتریان را از نظر وجود چنین آلاینده هایی بررسی می کنند. با این وجود، مصرف کننده های نگران محیط زیست خواهان محصولات جایگزینی هستند که کمتر به صنعت سوخت فسیلی وابسته باشند و به همین خاطر ترجیح داده می شود.

کاربردهای زیبایی وازلین؛ تاثیر وازلین بر چین و چروک پوست

بگیر و ببرـ مزیت ها و معایب وازلین در برنامه ی زیبایی

وازلین نرم کننده ی مؤثر است که مورد تأیید گسترده ی متخصصان پوست قرار دارد. آن به ویژه برای لب ها، از بین بردن خشکی شدید پوست و ترک ها پوستی مناسب است و به جلوگیری از اسکارهای احتمالی زخم های کوچک کمک می کند. آن دارای افزودنی یا رایحه ای نیست که به این معنا است که موجب حساسیت پوستی نخواهد شد (فقط از آن در نزدیکی چشم ها استفاده نکنید و به مقدار کم روی صورت استفاده کنید).

وازلین از پیری پوست جلوگیری نمی کند و برخی از مردم برای صورت همیشه کرمی را که بافت سبکتری دارد، ترجیح می دهند. اما به دلیل نتایج غیرقابل انکار آن همراه با قابلیت خرید آن، ژل نفتی جایگاه انحصاری خود را در بین میلیون ها لوازم آرایشی مدرن حفظ کرده است.