بهترین زمان برای باردار شدن (1)


بهترین زمان برای باردار شدن (1)

اولین مطلب از بسته چک لیست باردار شدن و مسائل آن به شما می گوید چه زمانی اقدام به بارداری کنید که بهترین نتیجه را بگیرید.

نی نی بان: اولین مطلب از بسته چک لیست باردار شدن و مسائل آن به شما می گوید چه زمانی اقدام به بارداری کنید که بهترین نتیجه را بگیرید.

بهترین زمان برای باردار شدن (1)

بهترین زمان رابطه زناشویی برای باردار شدن
بهترین زمان برای این که یک زوج بتوانند بچه دار شوند داشتن رابطه زناشویی در دوره ای از سیکل قاعدگی است که دوره باروری خانم ها محسوب می شود و معمولا شش روز طول می کشد؛ 5 روزی که به تخمک گذاری منتهی می شود و روز تخمک گذاری که تخمک در بدن آزاد می شود.

تخمک پس از آزاد شدن تا یک روز در بدن زنده می ماند اما اسپرم هایی که وارد بدن خانم ها می شوند، تا یک هفته امکان زنده ماندن دارند بنابراین شش روز زمان وجود دارد تا اسپرم بتواند به تخمک برخورد کرده و با آن ترکیب شود.

اگر یکی، دو روز مانده به تخمک گذاری با همسرتان رابطه داشته باشید، شانس شما برای باردار شدن افزایش پیدا می کند. اگرچه پیدا کردن زمان تخمک گذاری در خانم ها خیلی هم آسان نیست و اگر سیکل قاعدگی شما منظم نباشد، ماجرا سخت تر می شود. در این شرایط به جای این که زندگی زناشویی تان را تحت الشعاع تقویم و... قرار دهید، هر دو یا سه روز یک بار از رابطه داشتن با همسرتان لذت ببرید. این کار شانس باردار شدن را نیز افزایش می دهد و به برنامه ریزی خاصی نیاز ندارد.

طول چرخه قاعدگی در زنان مختلف متفاوت است؛ این سیکل ممکن است 22 تا 36 روز طول بکشد و به طور متوسط می توان گفت که خانم ها در میانه سیکل قاعدگی خود یعی روزهای 12 یا 14 سیکل تخمک گذاری دارند.

اگر چرخه قاعدگی شما 28 روزه باشد به احتمال زیاد در وسط سیکل تخمک گذاری خواهید داشت اما اگر سیکل تان کوتاه تر بوده، تخمک گذاری در روزهای آخر سیکل رخ می دهد و اگر سیکل تان بیشتر از 28 روز طول بکشد، معنایش این است که تا دو هفته پس از پایان خون ریزی قاعدگی تخمک گذاری نخواهید داشت.

در نزدیک به نیمی از زنان طول دوره قاعدگی در ماه های مختلف تغییر کرده و در خیلی از زنان نیز زمان قاعدگی از یک ماه تا ماه دیگر کمی جا به جا می شود. طبیعی است که این مساله باعث جا به جایی زمان تخمک گذاری تا حدود 7 روز می شود.
به همین خاطر بهتر است به جای وسواس نشان دادن بیش از حد در خصوص تعیین زمان تخمک گذاری، هر دو تا سه روز یک بار در طول چرخه قاعدگی خود با همسرتان رابطه زناشویی داشته باشید. یادتان باشد که داشتن مقاربت با فاصله منظم به جای رابطه هر روزه به بهبود کیفیت اسپرم کمک می کند.
از کجا بهفمم که در دوره تخمک گذاری هستم؟
بعضی از خانم ها ممکن است با استفاده از نشانه ها به زمان تخمک گذاری خود پی می برند و بعضی ها نیز ممکن است هیچ علامت خاصی نداشته باشند. اگر می خواهید از زمان تخمک گذاری خود آگاه شوید باید بیشتر به تغییرات بدن تان توجه داشته باشید. معمولا علائم تخمک گذاری سه هفته قبل از اینکه انتظار آغاز خون ریزی قاعدگی را داشته باشید، شروع می شود. این علائم می تواند شامل موارد زیر باشد:

1. افزایش ترشحات واژن: ترشحات واژن در دوره قاعدگی مانند سفیده تخم مرغ و چسبناک است و مخاط باروری نامیده می شود.

2. احساس درد و ناراحتی خفیف در یک طرف شکم.

3. افزایش میل جنسی.
آیا نامنظم بودن چرخه قاعدگی، بارداری را به تاخیر می اندازد؟
داشتن سیکل نامنظم قاعدگی لزوما به این معنی نیست که شما در مقایسه با سایر خانم ها با چرخه قاعدگی منظم، شانس کمتری برای باردار شدن دارید. با این حال اگر سیکل قاعدگی تان منظم نیست یا بیش از 36 روز طول می کشد، بهتر است قبل از اقدام برای بارداری با یک متخصص زنان و زایمان مشورت کنید.

گاهی اوقات اختلالات غده تیروئید یا سندروم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) باعث به هم خوردن نظم قاعدگی می شود. این اختلالات شانس شما را برای باردار شدن تحت تاثیر قرار می دهد، بنابراین اگر سندرم تخمدان پلی کیستیک دارید یا دچار کم کاری تیروئید هستید بهتر است قبل از اقدام برای بارداری، به پزشک مراجعه کرده و تحت درمان قرار بگیرید.

هر چه قدر چرخه قاعدگی نا منظم تر باشد، تعیین بهترین زمان برای داشت رابطه زناشویی جهت باردار شدن نیز سخت تر است. بنابراین هر روز ترشحات واژن خود را مورد بررسی قرار دهید. در روزهایی که ترشحات زیاد و لیز هستند با همسرتان مقاربت داشته باشید و یا جوری برنامه ریزی کنید که بتوانید در تمام طول چرخه قاعدگی رابطه زناشویی منظم داشته باشید.

گاهی اوقات استفاده از کیت های تخم گذاری هم می تواند بهترین زمان را برای باردار شدن تخمین بزند. این کیت ها درست مانند بی بی چک هستند و بر اساس ترشح هورمون LH در بدن کار می کنند که مهم ترین محرک آزاد شدن تخمک در بدن خانم هاست.

اگر می خواهید درباره چک لیست باردار شدن و مسائل آن بیشتر بدانید، ادامه مطالب این بسته را در این صفحه ببینید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟