مصرف اسطوخودوس در بارداری


مصرف اسطوخودوس در بارداری

اسطوخودوس، گیاهی دارویی است که از قرن ها پیش در طب سنتی برای مشکلاتی مثل آسم و...

اسطوخودوس، گیاهی دارویی است که از قرن ها پیش در طب سنتی برای مشکلاتی مثل آسم، روماتیسم، عفونت، نقرس، سردرد، مشکلات پوستی و غیره استفاده می شده است. در صورت تمایل برای استفاده از فواید دارویی اسطوخودوس، لازم است بدانید اولاً خوردن دم کرده یا جوشانده ی اسطوخودوس در بارداری، به خصوص با عدم اطلاع پزشک و به صورت سرخود منع شده است.ثانیاً یک مطالعه توسط دانشگاه آزاد شهربابک نشان داده است که استنشاق این ماده گیاهی می تواند اضطراب زایمان را کاهش دهد.و ثالثاً اینکه بخور اسطوخودوس (به این صورت که ۵ قطره روغن آن را به یک کاسه آب داغ اضافه کرده و ۱۵ دقیقه بخور بدهید) در طب سنتی برای درمان سرماخوردگی در دوران بارداری پیشنهاد شده است.در انتها لازم است بدانید برخی منابع حتی درباره استنشاق بیش از حد بوی این گیاه در دوران بارداری(بالاخص سه ماهه اول) هشدار داده اند و لذا بهتر است قبل از هر اقدامی پزشک خود را مطلع نمایید.
مصرف اسطوخودوس در بارداری
عواض اسطوخودوس در بارداری
در دوران بارداری بدن می تواند در برابر گیاهان و بسیاری از خوراکی ها واکنش متفاوتی نشان دهد و همه زنان در این دوره باید برای حفظ سلامت خود و جنین ، در مورد چیزهایی که مصرف می کنند بسیار محتاط باشند. اسطوخودوس یکی از گیاهانی است که به دلیل مزایای آرامبخشی آن و همچنین به دلیل فواید آن برای سلامت پوست ممکن است در دوران بارداری مورد استفاده قرار گیرد. از طرفی بسیاری از کرم ها ، شامپوها ، صابون ها و سایر مواد آرایشی ممکن است حاوی روغن و یا اسانس اسطوخودوس باشند. از آنجایی که اسطوخودوس از طریق پوست ، هوا (بو کردن) و مصرف به صورت دمنوش به راحتی جذب می شود ، اهمیت بیشتری در دوران بارداری دارد.

آیا اسطوخودوس در دوران بارداری بی خطر است ؟
به طور کلی می توان گفت مصرف مقدار بسیار کم اسطوخودوس به صورت دمنوش و چای می تواند بی خطر باشد ولی در هر حال در این مورد حتما باید با پزشک خود مشورت کنید و مطمئن شوید که به این گیاه دارویی قوی حساسیت ندارید و یا از لحاظ هورمونی برای شما مضر نیست.ولی زمانی که شما از اسطوخودوس به صورت دارویی استفاده کنید ممکن است مضراتی برای شما داشته باشد. طبق تحقیقات دانشگاه مریلند ، مصرف بیش از حد این گیاه دارویی می تواند در دوران بارداری بر روی رشد جنین تاثیر منفی داشته باشد.
مصرف بیش از حد ممکن است به علت استفاده ترکیبی از اسطوخودوس اتفاق بیافتد. برای مثال ممکن است شما روزانه از شامپوی حاوی اسطوخودوس استفاده کنید و روزی یک فنجان هم دمنوش اسطوخودوس مصرف کرده و در شب نیز برای داشتن خواب راحت تر از رایحه اسطوخدوس استفاده کنید.در این صورت این گیاه دارویی در دوران بارداری می تواند مضر باشد در حالی که اگر فقط یک فنجان دمنوش مصرف می کردید (بدون استفاده از شامپو و رایحه درمانی)هیچ عارضه جانبی در پی نداشت .
مصرف اسطوخودوس در بارداری
مسمومیت با روغن و اسانس اسطوخودوس
روغن و اسانس اسطوخودوس به هیچ عنوان نباید به صورت خوراکی مصرف شوند و فقط از دمنوش اسطوخودوس می توان به صورت خوراکی استفاده کرد. استفاده از اسانس و روغن آن می تواند باعث ایجاد مسمومیت شود و در صورتی که به اشتباه اسانس و روغن را به صورت خوراکی مصرف کرده اید باید سریعا به اورژانس مراجعه کنید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا