دریچه ای روبه توسعه دو سوی مرز، چیلات


دریچه ای روبه توسعه دو سوی مرز، چیلات

ایلام - ایرنا - محتوا و رهاورد سفر اخیر رئیس جمهوری در اخرین روزهای سال 1397 شمسی به عراق بی گمان پیگیری مطالبات 2 ملت را به خصوص در محدوده استان های همجوار ایران و عراق پوشش داده است.

به گزارش ایرنا، از جمله این رهاوردها همانطور که از قبل انتظار ان می رفت تبدیل ،تصویب و گشایش چیلات به عنوان مرزفعال و بازارچه مرزی درمحدوده شهرستان دهلران در جنوب ایلام به عنوان استانی که بیشترین مرز مشترک را با عراق را دارد است.
انچه موضوع را برای ایلام با 430 کیلومتر مرز مشترک با سه استان شرقی عراق از دیگر مسائل متمایز می کند این است که با وجود گذشت حدودچند هفته از سفر دکتر روحانی به عراق هنوز نتیجه تفاهم و تصویب مرز دهلران در بین چند سند انعقاد شده ان سفر اعلام رسانه ای نشده است.
اهمیت تبدیل چیلات در محدوده دهلران و هم مرز با استان میسان عراق انگاه بیشتر روشن می شود که از موضع نهادهای رسمی و مردمی استان میسان که همگی بیشترین ابرام و پافشاری را در گشایش این مرز که در میسان 'شهابی ' نامیده می شود مطلع باشیم.
در دوسال گذشته طیف گسترده ای از مجموعه های اداری و اجتماعی استان میسان- در حد فاصل بغداد - بصره - بر لزوم و اهمیت مرز و بازارچه مرزی شهابی - چیلات تاکید کرده اند.
انان نیز با درک اهمیت مراودات مرزی ، گشایش چیلات را به مثابه دریچه ای روبه توسعه و پیشرفت ساکنان دو سوی مرز و ابزاری برای دور نگهداشتن رابطه دو ملت از تنش هایی همچون انچه که حکمرانی مخوف حزب بعث پدید اورد می دانند.
اما برای ایلام و ایران نیز مرز چیلات - شهابی مملو از فرصت های رشد و رفاه در سطوح مختلف محلی ، منطقه ای و ملی است هرچند مبحث گشایش خروجی مرزی دوم و سوم در مرزهای ایلام با دیالی ، واسط و میسان عراق در بحبوحه پر ازدحام تردد زائران اربعینی موضوعیت و ضرورت یافت.
مدیران ارشد استان ایلام در 2سال اخیر از یکسو ارتباط دیپلماسی را برای تصویب این مرز در دستور کار داشته اندو به موازات ان با اشراف به اهمیت گشایش این مرز برای طرف عراقی، زیرساخت های ارتباطی و زیربنایی مورد نیاز فعال شدن مرز چیلات در 25 کیلومتری شهرستان مرزی دهلران ایجاد کردند.
در این 2 سال مسئولان استان های میسان و ایلام بارها دیدن و مکرر بر غیر قابل برگشت بودن گشایش مرز شهابی - چیلات تاکید کردند به نحوی که در اربعین سال گذشته اهالی دوسوی مرز در دهلران و علی غربی مهیای پذیرایی از زائران بودند.
اماپیچیدگی فرایندهای دیپلماتیک در کنار تعدد مراجع تصمیم گیر در سطوح محلی ، استانی و ملی عراق موجب راکد ماندن این مرز تا کنون شده است مراجعی که رییس دولت عراق درصدر انها قرار دارد و با تصویب وی محلی برای کارشکنی عوامل تحریک شده درهیچ سطحی باقی نخواهد ماند.
براین مبنا اهالی ایلام ومیسان به سفر درخشان رییس جمهوری ایران اسلامی از 20 تا 23 اسفند دل و امید بستند سفری درخشان که دوستداران دو ملت را مشعوف کرد موجب بخل و یاس نظام سلطه و عوامل منطقه ای انان شد.
گاه اولیه به داین مرز برای تردد احتمالی زائران اربعین فراهم شد تا در صورت نیاز و صدور مجوزهای قانونی، امکان تردد از این مرز به کشور عراق یا بازگشت آنها فراهم شود.
براین اساس مدیران ارشد و فعالان اقتصادی ایلام رایزنی های بسیاری برای پیگیری این موضوع در وزارت و توسط رئیس جمهور انجام دادند.
وزارت کشور و وزارت خارجه نیز در ماه های گذشته گشایش مرز و بازارچه چیلات را از طریق رایزنی با طرف های عراقی پیگیری کردند.
مدیر کل امور مرزی وزارت کشو نیز با سفر به استان ایلام از پیگیری گشایش مرز و بازارچه مرزی چیلات در سفر رییس جمهوری به بغداد خبر داد و امید فعال شدن هر چه سریعتر این مرز را به مردم دهلران نوید داد.
اما در سفر رئیس جمهور به کشور عراق انتظار می رفت خبری برصحت و سقم بازگشایی این مرز داده شود ولی تاکنون نتیجه آن منعکس نشده است.
بر اساس گزارش ایرنا ازپایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، در بیست و هشتمین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی رئیس جمهور به دستاوردهای سفر اخیر خود به عراق اشاره کرد و با تأکید بر اجرائی کردن سریع توافقات دو کشور، به ویژه در حوزه اقتصادی، این سفر را بسیار مثبت و نقطه عطفی در روابط دو کشور ارزیابی کرد.
در این جلسه، وزیران صنعت، معدن و تجارت همچنین وزیر امور اقتصادی و دارائی، گزارشی از پیشرفت کارهای خود اراده دادند اما هیچ خبری مبنی بر بازگشایی یا پیگیری مرز چیلات منتشر نشد.
قبل از سفر رئیس جمهور به کشور عراق مدیر کل امور مرزی وزارت کشور در بازدید از روند آماده سازی بازارچه و مرز چیلات در محدوده مرزی شهرستان دهلران در جنوب استان ایلام به خبرنگار ایرنا گفت: وزارت کشور و وزارت خارجه در ماه های گذشته گشایش مرز و بازارچه چیلات را از طریق رایزنی با طرف های عراقی پیگیری کرده اند.
شهریار حیدری افزود: این نقطه مرزی که در مجاورت کریدور ارتباطی شمال به جنوب عراق قرار دارد از مزیت و موقعیت راهبردی ارزنده ای برای هر دو کشور برخوردار است.
وی پیشرفت اجرایی احداث زیربناهای عمرانی و عمومی چیلات را خوب دانست و گفت: این نقطه مرزی هم اکنون مهیای راه اندازی بازارچه و بعد از آن مرز رسمی است.
حیدری یادآور شد: از سال گذشته تاکنون حداقل چهار بار در جلسات مشترک با طرف عراقی ما بحث چیلات را مطرح کرده ایم و سال گذشته نیز برای اربعین بعنوان مرز احتیاط مطرح شد یعنی در شرایطی که ترافیک در مهران یا چذابه بود حتما از این مرز استفاده می شد ولی طرف عراقی زیرساخت لازم را نداشت.
وی گفت: در سفر رئیس جمهور به عراق در اسفند ماه جاری این موضوع یکی از بحث هایی است که با مسئولان عراقی پیگیری می شود و امیدواریم دو مرز چیلات و چنگوله ابتدا بعنوان بازارچه و در آینده چیلات بعنوان مرز رسمی و مجاز مورد بهره برداری منطقه ای و ملی قرار گیرد.
حیدری گفت: مرز چیلات شرایط مرز رسمی و پایانه مرزی را دارد منتهی طرف عراقی باید پای کار آید و ما در جلسات مربوطه مطرح و پیگیری می کنیم و امیدواریم طرف عراقی آمادگی لازم را داشته باشد تا این مرز با توجه به شرایط و موقعیت مناسب و با توجه به اینکه یکی از اهداف ما گسترش روابط با کشورهای همسایه است محقق شود.
مردم استان ایلام امیدوارند سال 98 آغازی دوباره برای از سرگیری رایزنی ها و گشایش مرز چیلات و توسعه مناطق مرزنشین باشند.
/6034/7180

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تغییر چهره زمین تا آسمون فریبا نادری ! / این اون نیست ! + 2 عکس که نمی شناسیدش !