باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: چند روز از آغاز سال نگذشته بود که آب و هوا روی جدید خود را نشان داد و پس از ۴۰ سال خشکسالی با ریزش باران‌های شدید و سیل در بسیاری از استان‌های کشور خسارات بسیاری وارد کرد و شماری از مردم را به کام مرگ کشاند و خانه و زندگی برخی را آب برد و بسیاری از مردم با گل و لای و آب در خانه و خیابان‌ها و شهر و دیارشان زندگی جدید و تلخی را تجربه کردند.

پس از وقوع سیل به دلیل آلودگی آب و غذا و خروج خزندگان و جوندگان و حشرات از لانه هایشان خطر ابتلا به بیماری های عفونی وجود دارد و هر چند که تاکنون خوشبختانه با تلاش بی وقفه نیروهای بهداشتی بیماری در مناطق سیل زده اپیدمی گزارش نشده است اما خطر ابتلا به این بیماری ها وجود دارد و باید اقدامات پیشگیرانه را انجام داد و با اطلاع رسانی درباره علائم بیماری هایی که پس از وقوع سیل بروز می کنند، از بروز اپیدمی جلوگیری کرد تا به تدریج مردم به زندگی عادی خود بازگردند و سلامت آنها به خطر نیفتد.

بیماری‌هایی که جان سیل زدگان را تهدید می‌کنند +راه‌های پیشگیری و درمان

اپیدمی بیماری های عفونی در کمین سیل زدگان

غلامرضا معصومی عضو هیئت علمی گروه طب اورژانس و گروه سلامت در بلایا و فوریت‌ها و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران و عضو مرکز تحقیقات سوانح و مصدومیت ها و مرکز تحقیقات مدیریت اورژانس دانشگاه علوم پزشکی ایران، با اشاره به خطر شیوع برخی بیماری‌ها پس از وقوع سیل اظهار کرد: بارها شنیدیم و می‌دانیم که کشور ما جزو کشورهای بلاخیز دنیاست و از بلاهای مختلفی که در طبیعت متصور هستیم، اکثر آنها در کشور ما اتفاق افتاده است یا امکان اتفاق افتادن دارند و علیرغم تصور عمومی، تبعات سلامتی در بلایا در میان مدت و دراز مدت بسیار بیشتر از کوتاه مدت است.

عضو هیئت علمی گروه طب اورژانس و گروه سلامت در بلایا و فوریت‌ها تصریح کرد: بیماریهای عفونی از جمله خطرات حوزه سلامت در زمان بحران و بلایاست که بسته به نوع بلای اتفاق افتاده معمولاً خود را در میان مدت و دراز مدت نشان می‌دهند.

عضو مرکز تحقیقات سوانح و مصدومیت ها و مرکز تحقیقات مدیریت اورژانس دانشگاه علوم پزشکی ایران با بیان اینکه از جمله این بلاها که می‌تواند مسبب اپیدمی‌های بزرگ شود، سیل است، گفت: سیل با تغییر ساختاری که به صورت حاد در اکوسیستم منطقه ایجاد می‌کند و همچنین از بین بردن زیر ساختهای سلامتی، شرایط مناسبی برای رشد میکروارگانیسم ها ایجاد می کند.

بیماری‌هایی که جان سیل زدگان را تهدید می‌کنند +راه‌های پیشگیری و درمان

بیماری هایی که سلامت سیل زدگان را تهدید می‌کند

عضو هیئت علمی گروه طب اورژانس و سلامت در بلایا و فوریت‌های دانشگاه علوم پزشکی ایران با بیان اینکه به گزارش سازمان بهداشت جهانی خطر بروز بیماری‌های ناشی از آلودگی آب و غذا در مناطق سیل زده وجود دارد، گفت: پس از وقوع سیل، احتمال ابتلا به تب تیفوئید یا حصبه، وبا، هپاتیت A، لپتوسپیروزیس، ‌مالاریا و تب دنگی وجود دارد.

معصومی بیان کرد: به‌دنبال سیل اخیر در اقصی نقاط کشور و آب گرفتگی ها و آب ماندهای ایجاد شده در نقاط مختلف، علیرغم اینکه گزارشی مبنی بر بروز بیماری‌های عفونی تاکنون وجود ندارد اما امکان ایجاد اپیدمی‌ها هنوز وجود دارد و باید به شدت نظام مراقبت بیماریهای کشور فعالانه دنبال این موضوع باشد.

بیماری‌هایی که جان سیل زدگان را تهدید می‌کنند +راه‌های پیشگیری و درمان

راه های پیشگیری از بروز بیماری در مناطق سیل زده

عضو مرکز تحقیقات سوانح و مصدومیت‌های دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به راه‌های پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های عفونی در مناطق سیل زده اظهار کرد: سیل زدگان به منظور پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های ناشی از آلودگی آب و غذا و بیماری‌های ناشی از ناقلین آب را قبل از مصرف بجوشانند و مواد غذایی را به خوبی بپزند.

معصومی ادامه داد: پس از وقوع سیل استفاده از دستکش، چکمه و لباس‌های محافظتی توصیه می‌شود، افزون بر این سیل زدگان به طور مداوم دست‌هایشان را به خصوص قبل از آماده کردن یا خوردن غذا با آب تمیز و صابون بشویند و از بازی و شنا کردن در آب پرهیز کنند.

بیماری‌هایی که جان سیل زدگان را تهدید می‌کنند +راه‌های پیشگیری و درمان

حصبه و وبا در کمین سیل زدگان

عضو هیئت علمی گروه طب اورژانس و سلامت در بلایا و فوریت‌های دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به احتمال ابتلا به تب تیفوئید یا حصبه پس از وقوع سیل، گفت: تب ادامه‌دار، سردرد، یبوست، تهوع و کاهش اشتها از علائم ابتلا به حصبه محسوب می‌شود و این بیماری ۳ تا ۱۴ روز دوره کمون دارد و آمپی سیلین، تریمتوپرین و سولفامتاکسازول در درمان تب تیفوئید تجویز می‌شود.

عضو مرکز تحقیقات سوانح و مصدومیت‌های دانشگاه علوم پزشکی ایران به خطر بروز وبا پس از وقوع سیل به دلیل آلودگی ناشی از آب و غذا اشاره کرد و افزود: اسهال آبکی با دفعات بالا، تهوع و استفراغ از علائم ابتلا به وبا محسوب می‌شود و این بیماری ۲ ساعت تا ۵ روز دوره کمون دارد و مایع درمانی و تجویز آنتی میکروبیال‌ها روش درمان وباست.

معصومی با بیان اینکه هپاتیت A از جمله بیماری‌هایی است که سلامت سیل زدگان را تهدید می‌کند، بیان کرد: تب، اسهال، استفراغ، درد شکم، ادرار تیره رنگ، زردی و ضعف از جمله علائم ابتلا به هپاتیت A بوده و دوره کمون این بیماری عفونی ۱۵ تا ۵۰ روز است و درمان آن با استراحت و رعایت مصرف مقدار مناسب از مایعات صورت می‌گیرد.

بیماری‌هایی که جان سیل زدگان را تهدید می‌کنند +راه‌های پیشگیری و درمان

بیماری که آب آلوده به جان سیل زدگان می اندازد

عضو هیئت علمی گروه طب اورژانس و سلامت در بلایا و فوریت‌های دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به بیماری‌هایی که بر اثر تماس با جوندگان یا حشرات پس از وقوع سیل بروز می‌کند، گفت: لپتوسپیروزیس یکی از بیماری‌هایی است که ۲ تا ۲۸ روز پس از تماس آب آلوده به فضولات جوندگان بیمار بروز می‌کند.

وی ادامه داد: علائمی، چون تب ناگهانی، سردرد، لرز، درد عضلانی، قرمزی چشم‌ها، راش و استفراغ دارد و در درمان آن پنی سیلین، آموکسی سیلین و داکسی سایکلین تجویز می‌شوند.

بیماری‌هایی که جان سیل زدگان را تهدید می‌کنند +راه‌های پیشگیری و درمان

پشه‌ها سلامت سیل زدگان را به خطر می‌اندازند

عضو مرکز تحقیقات سوانح و مصدومیت‌های دانشگاه علوم پزشکی ایران مالاریا را یکی از بیماری‌های ناشی از ناقلین پس از وقوع سیل معرفی کرد و گفت: پس از وقوع سیل، خطر ابتلا به مالاریا به دلیل گزش پشه آنوفل وجود دارد و این بیماری ۷ تا ۳۰ روز پس از گزش پشه با علائمی، چون تب، لرز، تهوع و سردرد خود را نشان می‌دهد.

معصومی با بیان اینکه خطر ابتلا به تب دنگی به دلیل گزش پشه آئدس پس از وقوع سیل وجود دارد، گفت: این بیماری ۴ تا ۷ روز پس از گزش پشه آئدس با علائمی، چون تب بالا، درد پشت چشم، سردرد شدید، تهوع و استفراغ، تورم غدد بزاقی، درد مفاصل و راش بروز می‌کند و از درمان‌های حمایتی برای بهبود این بیماری کمک گرفته می‌شود.

بیماری‌هایی که جان سیل زدگان را تهدید می‌کنند +راه‌های پیشگیری و درمان