18 روش ساده و کاربردی برای نگهداری میوه به مدت طولانی


18 روش ساده و کاربردی برای نگهداری میوه به مدت طولانی

برای حفظ سبزیجات و نگهداری میوه به مدت طولانی می‌توانید از روش‌هایی مانند جدا کردن ساقه سبزیجات، نگهداری میوه و سبزیجات در مکان‌های خاص، دور نگه داشتن برخی مواد غذایی از دیگر مواد و شستن انواع توت با سرکه بهره بگیرید.

18 روش ساده و کاربردی برای نگهداری میوه به مدت طولانی
ستاره | سرویس خانه داری - امروزه اکثر افراد، آخر هفته‌ها به فروشگاه‌های مواد غذایی رفته و سعی می‌کنند که برای یک هفته خود، خرید کرده و یخچال‌های خود را پر کنند. گاهی اوقات ممکن است بیش از حد نیاز خود میوه و سبزی بخرید پس بهتر است قبل از خرید مواد غذایی، یک لیست از مواد مورد نیاز خود تهیه کنید. این کار به شما کمک خواهد کرد که از خرید مواد اضافی جلوگیری کنید. در این مقاله، قصد داریم به روش‌هایی برای نگهداری میوه و سبزیجات برای مدت زمان طولانی اشاره کنیم. همچنین شما می‌توانید در بخش خانه داری سایت ستاره نگهداری انواع مواد غذایی را بیاموزید.

۱۸ نکته برای نگهداری میوه به مدت طولانی

۱. در اسرع وقت میوه‌ها و سبزیجات خود را در انبار یا یخچال بگذارید

تصور کنید که خرید خود را انجام داده اید و در حال برگشت به خانه هستید. در این حین ممکن است قصد کنید که به یک کافه رفته و کمی استراحت کنید. اما به میوه‌ها و سبزیجات خود فکر کنید. گذاشتن این محصولات تازه، در پشت ماشین خود به ویژه اگر در زیر نور خورشید قرار بگیرند اصلا فکر خوبی نخواهد بود. بنابراین، بهتر است پس از خرید از فروشگاه، مستقیما به خانه برگشته و مواد غذایی خود را جاسازی کنید. این مورد، یکی از کلیدی‌ترین نکات در نگهداری میوه به مدت طولانی است.حتما بخوانید: اصول فریز کردن مواد غذایی با ترفندهای خاص

۲. ساقه سبزیجات را جدا کنید

ساقه‌های برگ‌دار بر روی سبزیجاتی مانند چغندر باعث جذب رطوبت از ریشه سبزیجات شده و آن ها را خشک و پژمرده می‌کند. بنابراین، قبل از ذخیره سبزیجات، ساقه آن‌ها را جدا کنید.

۳. مواد غذایی خود را در قسمت‌های خاصی از یخچال بگذارید

بسته به عملکرد یخچال‌تان، ممکن است قسمت‌هایی از آن سردتر از دیگر قسمت‌ها باشد. به ویژه، اگر دمای یخچال پایین باشد، ممکن است باعث ایجاد برفک شود. برخی از سبزیجات مانند سبزیجات مخصوص سالاد، در چنین شرایطی رطوبت بیشتری را به خود جذب کرده و زود پژمرده می‌شوند. بنابراین، برای افزایش تازگی میوه و سبزیجات خود، دقت کنید که آن‌ها را در کجا قرار می دهید.بیشتر بدانید: با این راهکارها مواد غذایی در یخچال فاسد نمی‌شوند!

۴. غذا‌هایی که زود فاسد می‌شوند را ابتدا مصرف کنید

با مصرف زود هنگام غذا‌های فاسد شدنی می‌توانید از خراب شدن آن‌ها جلوگیری کنید.

۵. جلوگیری از قهوه‌ای شدن آووکادو و سیب قاچ شده

یک ترفند ساده برای جلوگیری از این اتفاق این است که کمی آب‌لیمو به سیب قاچ شده‌ و یا آووکادو اضافه کنیم. این کار باعث می‌شود که آن‌ها کمی بیشتر تازه بمانند.

۶. تازه کردن سبزیجات سالادی

اگر با دسته‌ای از سبزیجات پژمرده مواجه شدید، می‌توانید از تکنیک آب سرد استفاده کنید. ابتدا، برگ‌های قهوه‌ای و پلاسیده را جدا کرده، سپس سینک ظرفشویی یا یک ظرف بزرگ را با آب سرد پر کنید و سبزیجات را به مدت حداقل بیست دقیقه درون آب بگذارید. سپس، با حوله‌های کاغذی، آن‌ها را خشک کنید.بیشتر بخوانید: نگهداری کلم بروکلی در یخچال؛ چطور بیشتر تازه نگهش داریم؟!
18 روش ساده و کاربردی برای نگهداری میوه به مدت طولانی

۷. یخچال خود را تمیز نگه دارید

برای پیشگیری از کپک زدگی و فاسد شدن میوه‌ها و سبزیجات، از تمیز بودن یخچال خود مطمئن شوید. نیازی نیست که هر روز یخچال خود را ضدعفونی کنید، اما یک بار در ماه، آن را با آب داغ و صابون تمیز کنید. این کار از انتقال باکتری‌ها از قفسه یخچال به مواد غذایی جلوگیری می‌کند و برای نگهداری میوه به مدت طولانی بسیار دارای اهمیت است.

۸. مواد غذایی فاسد شده را بلافاصله دور بریزید

مواد غذایی فاسد باعث انتقال باکتری به میوه‌ها و سبزیجات می‌شوند. بنابراین، با مشاهده مواد غذایی فاسد شده، آن‌ها را بلافاصله دور بریزید.

۹. دور نگه داشتن برخی از میوه‌ها و سبزیجات از یکدیگر

یکی از نکات جالب درباره نگهداری میوه به مدت طولانی این است که شما باید آگاه باشید که چه میوه یا سبزیجاتی را بهتر است در کنار یکدیگر قرار ندهید. برخی از غذا‌ها زمانی که رسیده می‌شوند، نوعی گاز به نام اتیلن را تولید می‌کنند. تماس این گاز با دیگر میوه‌ها و سبزیجات، باعث نرم شدن و لکه دار شدن آن‌ها می‌شود.
به عنوان مثال، غذا‌هایی مانند موز، انبه و گوجه فرنگی از خود گاز اتیلن تولید می‌کنند و بهتر است این مواد، از غذا‌هایی که به اتیلن حساس هستند مانند سیب، کلم بروکلی و لوبیا سبز دور نگه داشته شوند.

۱۰. نگه داری موز

اگر دوست دارید که موز‌های شما زود برسند، آن‌ها را درون پاکت‌های کاغذی قهوه‌ای رنگ بگذارید. اما اگر دوست دارید که آن‌ها زرد و درخشان باقی بمانند، انتهای موز‌ها را درون یک سلفون بپیچید. بیشتر بخوانید: نحوه صحیح نگهداری موز در یخچال

۱۱. پیاز‌ها را درون جوراب شلواری بگذارید

برای تازه نگه داشتن پیاز می‌توانید آن را درون جوراب شلواری گذاشته و بدین طریق تا شش ماه از آن استفاده کنید! یک جفت جوراب شلواری تمیز و محکم را برداشته، یک پیاز را درون آن قرار داده، بالای آن را گره زده، و سپس یک پیاز دیگر را درون آن بگذارید. همین روند را تا آخر ادامه دهید. سپس، آن‌ها را در مکانی خشک و تاریک نگه دارید.

18 روش ساده و کاربردی برای نگهداری میوه به مدت طولانی

۱۲. نگه داری قارچ درون پاکت‌های قهوه‌ای رنگ

بهتر است قارچ را در محیطی خشک نگه داری کنید. بنابراین، آن‌ها را درون پاکت‌های کاغذی قهوه‌ای رنگ گذاشته، سپس درون یخچال قرار دهید. می‌توانید روش های نگهداری قارچ؛ سرخ شده، بخارپز و آبپز را نیز در سایت ستاره بیاموزید.

۱۳. سبزیجات سالادی را درون یک ظرف همراه با یک حوله کاغذی قرار دهید

سبزیجات سالادی را شسته، خشک کرده و همراه با یک حوله کاغذی، آن‌ها را درون یک ظرف بی منفذ قرار دهید. حوله کاغذی، باعث جذب رطوبت و آب اضافی سبزیجات می‌شود.
18 روش ساده و کاربردی برای نگهداری میوه به مدت طولانی

۱۴. برای نگهداری بیشتر سبزیجات برش داده شده، آن‌ها را درون آب بگذارید

اگر از نصف سبزیجات مانند هویج و زردک استفاده کردید، می‌توانید باقی مانده آن‌ها را درون یک ظرف آب ریخته و در یخچال نگه دارید. این کار باعث می‌شود که آن‌ها خشک نشوند.

۱۵. شناسایی محل نگهداری میوه‌ها و سبزیجات

واکنش میوه‌ها و سبزیجات نسبت به شرایط مختلف، متفاوت است. بنابراین برای نگهداری میوه به مدت طولانی مهم است که بهترین محل را برای نگهداری آن‌ها در نظر بگیرید. برخی از سبزیجات مانند سیب زمینی و کدو را بهتر است درون آشپزخانه یا در دمای اتاق نگهداری کنید. در حالی که بیرون ماندن انواع توت‌ در طول شب، باعث خراب شدن آن‌ها می‌شود.

۱۶. برای افزایش تازگی کرفس، آن را درون فویل آلومینیومی بگذارید

برای تازه نگه داشتن کرفس، هر ساقه آن را درون یک فویل آلومینیومی قرار دهید. با این کار می‌توان تا حدود ۲ هفته آن‌ها را تازه نگه داشت.حتما بخوانید: رازهای خشک کردن سریع سبزی در منزل!

۱۷. برای جلوگیری از جوانه زدن، سیب زمینی‌ها را همراه با سیب نگه دارید

گاز اتیلن متصاعد شده از سیب به جلوگیری از جوانه زدن سیب زمینی کمک می‌کند.
18 روش ساده و کاربردی برای نگهداری میوه به مدت طولانی

۱۸. شستن انواع توت‌ با سرکه

۱ فنجان سرکه و ۳ فنجان آب را با هم ترکیب کرده و تمشک، توت فرنگی و دیگر انواع توت‌ را با آن بشویید. این کار باعث می‌شود که آن‌ها برای مدت زمان بیشتری تازه بمانند.
شما چه روش‌های دیگری برای نگهداری میوه به مدت طولانی سراغ دارید؟ فراموش نکنید که تجربیات و یا سوالات خود را از طریق «ارسال نظر» با ما و خوانندگان ستاره در میان بگذارید.
برگرفته از: experthometips.com

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تصاویر| دژ محمدعلی خان دزفول اثری خارق‌العاده از معماری طبیعت