پیش‌بینی کاهش خرید در نمایشگاه کتاب تهران/ در وضعیت فعلی بلاتکلیفیم


پیش‌بینی کاهش خرید در نمایشگاه کتاب تهران/ در وضعیت فعلی بلاتکلیفیم

گروه ادب ــ مدیر انتشارات «دلیل ما» با بیان اینکه در وضعیت فعلی نشر بلاتکلیفیم، گفت: با وضعیت اقتصادی مردم، پیش‌بینی می‌شود با کاهش خرید و استقبال مردم در نمایشگاه کتاب تهران مواجه شویم.

پیش‌بینی کاهش خرید در نمایشگاه کتاب تهران/ در وضعیت فعلی بلاتکلیفیمیدالله سعدی، مدیر انتشارات «دلیل ما» در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره وضعیت نشر و آمادگی برای حضور در نمایشگاه کتاب تهران گفت: با مشکلات حوزه نشر به ویژه کاغذ کنار آمده‌ایم، در واقع همین امر سبب شده از حجم کار‌های نشرمان کاسته شود.

وی افزود: با توجه به اینکه آثار تخصصی حوزه معارف را منتشر می‌کنیم؛ از این رو بنا داریم این کتاب‌ها را در هر صورت منتشر کنیم، اما با مشکلات بسیاری مواجهیم و روزگار را به سختی می‌گذرانیم، یعنی فقط کاری می‌کنیم که در صحنه باشیم؛ چرا که واقعاً این شرایط قابل ادامه دادن نیست و توجیه اقتصادی ندارد، مگر به دلیل اعتقاد‌های آرمانی که به این کار دارد، بخواهد ادامه دهد.

سعدی ادامه داد: وضعیت کاغذ با اینکه ارز، کالا‌های اساسی تعلق گرفت، اما نمی‌دانم چرا قیمت آن روز به روز افزایش یافت و چندبرابر شد. دلایل این امر را باید کارشناسان بررسی کنند؛ چرا که این اتفاقات، طبیعی نیست و نشان می‌دهد اگر مدیریت درستی وجود داشت، نباید شاهد این وضعیت بودیم.

وی در ادامه با بیان اینکه در این وضعیت بازار بلاتکلیفیم، گفت: با هر کسی صحبت می‌کنیم، می‌گوید بگذارید اول قیمت بگیرم. در این شرایط ناشر نمی‌تواند برنامه‌ریزی درستی برای کار خود داشته باشد. متأسفانه مدیران فرهنگی ما با اقتصاد نشر آشنایی ندارند. این کار فرد متخصص خود را می‌خواهد و از سوی دیگر، کار باید به مردم واگذار شود. این نوع اعمال مدیریت‌ها هیچ زمانی نتیجه خوبی نداشته و نخواهد داشت.

این ناشر تصریح کرد: یکی از مشکلات در این حوزه عرضه و تقاضا است. چه اتفاقی رخ داد که کاغذ از بندی 80 هزار تومان به یک باره 400 هزار تومان شد. به نظر می‌رسد یک عده، عرضه و تقاضا را در کشور مدیریت می‌کنند و قیمت را بالا می‌برند، در واقع دلالان هستند که اقتصاد کشور را مدیریت می‌کنند و در این شرایط افراد کارشناس و توانمند آشنا به پیچ و خم تجارت نیاز است که بتواند در رویارویی با این شبکه‌ها کاری انجام دهند و دولت در این زمینه هیچ توانمندی و تخصصی ندارد.

وی در ادامه برنامه انتشارات برای نمایشگاه گفت: ما کماکان فعالیت خود را داریم و عناوین جدید را به نمایشگاه کتاب تهران خواهیم آورد، اما اینکه یک ناشر به هر نحوی، یک عنوان جدید با شمارگان 300 - 400 نسخه چاپ کند و به نمایشگاه بیاورد که بازار نشر نمی‌شود. در واقع این یک تکلیف است و با این کار نمی‌توان نشر را حفظ کرد و یا نیروهای انسانی این حوزه را نگه داشت.

سعدی با پیش‌بینی بازار نشر در نمایشگاه کتاب تهران بیان کرد: مسلماً قدرت خرید پایین خواهد بود و با این شرایط اقتصادی که مردم با آن مواجهند، استقبال از نمایشگاه کاهش خواهد داشت. اکنون هم این موضوع را در بازار نشر احساس می‌کنیم. چرا که کتاب جزء ضروریات اولیه زندگی نیست و اگر نیازهای اولیه و اساسی خود را تأمین کنند، پولی برایشان باقی نخواهد ماند که کتاب بخرند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ دیوونم دیوونم دیوونه حال امشبمو جز تو کی میدونه احسان خواجه امیری