تخفیف 30 درصدی تئاترها در ابتدای سال/ «کمدی‌» گوی سبقت را از دیگر ژانرها ربود


تخفیف 30 درصدی تئاترها در ابتدای سال/ «کمدی‌» گوی سبقت را از دیگر ژانرها ربود

سالن‌های نمایش تهران پس از استراحتی در نوروز 98 با جانی تازه به استقبال سال جدید آمدند و نمایش‌های زیادی را در ژانرهای مختلف پذیرا شده‌اند که از جمله پررونق‌ترینشان کمدی‌های گروتسک و درام‌های اجتماعی...

به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاری فارس، سالن‌های نمایشی تهران پس از نوروز ۹۸ چند روزی است که اجراهایشان را آغاز کرده‌اند و برخی سالن‌ها نیز از امشب اجرای نمایش‌هایشان را آغاز می‌کنند. هنوز تنور اجراهای پایتخت داغ نشده است و شاهد تبلیغات گروه‌ها برای اجراهای نمایشی‌شان هستیم.

به استثنای برخی نمایش‌هایی که در سالن‌های تئاتر شهر و ایرانشهر اجراهایشان را آغاز کرده یا به زودی شروع می‌کنند، سایر نمایش‌ها هنوز برای مخاطبان شناخته شده نیستند. بیشتر ژانر نمایش‌های روی صحنه این روزها کمدی گروتسک و درام‌های اجتماعی است که باید دید کدام یک گوی سبقت را از سایرین خواهد ربود.

طبق اعلام مدیر یکی از سایت‌های پرفروش بلیت‌های نمایشی به لحاظ کمی در این مقطع از سال شرایط همچون سال گذشته است و تعداد نمایش‌ها کمتر نشده است، بیشتر نمایش‌ها در آغاز سال جاری برای کارهایشان تخفیف ۲۰ تا ۳۰ درصدی قائل شدند. این روزها بیشتر سالن‌های تهران درگیر جمع آوری کمک و امداد برای سیل زدگان مناطق غرب و جنوب تهران هستند.

بخشی از نمایش‌های جدیدی که این روزها می‌توانیم در سالن‌های تهران ببینیم بدین قرار هستند:

*برای خرید که نباید پول داد!

نمایش «برای خرید که نباید پول داد» کاری از آموزشگاه بازیگری ژیوار به نویسندگی داریو فو، طراحی میکاییل شهرستانی، دراماتورژ شادی جمالی و کارگردانی مهدی ارجمند اجرایش را از امشب ساعت ۲۰:۴۵ در سالن شماره دو خانه نمایش مهرگان آغاز می‌کند.

بازیگران نمایش به ترتیب ورود به صحنه الهام رضایی، شیما زادپور، علی کشوری، امید داودوندی، مهدی ارجمند هستند. ژانر این نمایش کمدی گروتسک است.

*پروانه و یوغ در تالار حافظ

نمایش پروانه و یوغ نویسنده: محمد چرمشیر، طراح و کارگردان: جواد محمدپور و تهیه کننده: کاوه حکیمی اجرایش از امشب،‌هجدهم فروردین ساعت ۲۱:۱۵ در تالار حافظ آغاز می‌شود. این نامیش تخفیف بیست تا سی درصدی برای مخاطبان خود قائل شده است.

بازیگران نمایش حمید رحیمی، مرضیه موسوی، محسن قزل سوفلو، جلال محبی، فاطمه عباسی، مهیار قزل سوفلو، نگار سلحشور، آتوسا زرین پور، سپیده پروانه، حسام الدین سیادت، مهرداد امانی، فاطمه محمد امیری، امیر پاشا عبدی، میلاد صفوی و بازیگر خردسال: دیبا سرخوش هستند.

این نمایش دغدغه‌ها، ذهنیات، کابوس‌ها و رویاهای (ونسان ونگوگ) نقاش شوریده هلندی، را دست مایه خود قرار داده و سعی در به تصویر کشیدن ذهن پر تلاطم او در طول زندگی پر فراز و نشیب و غم‌انگیز کرده است. ژانر این نمایش تراژدی است.

*هفت دقیقهِ آرش عباسی

نمایش هفت دقیقه نویسنده: استفانو ماسینی، مترجم: نیایش بهمنیه و طراح و کارگردان: آرش عباسی از ۲۲ فروردین اجرایش را هر شب ساعت ۱۹ در تالار حافظ برگزار می‌کند. این نمایش نیز دارای تخفیف نیم بها اجرا است.

بازیگران: (به ترتیب حروف الفبا) الهام احمدی، زهرا اکبری، نرگس پویا، حمیده جعفری، نرگس هزاره، هانیه هاشمی، سمیه علیزاده، نسرین حیدری، حوا خلیلی و تهیه کننده: آرش عباسی هستند. ژانر نمایش اجتماعی است.

* دیدن این نمایش برای افراد نفرت انگیز توصیه نمی‌شود!

نمایش هفت نفرت انگیز از مجموعه پدرخوانده نویسنده: سینا جوهریان و کارگردان: علی رویگری اجرایش در دو سانس ۱۸:۳۰ و ۲۰ هر شب به صحنه می‌رود.

بازیگران: امیر عبدالهی، مصطفی شویکلو، شادمهر محمدی، علی رویگری، حسین فرخیانی، رعنا تاجیک، آتنا رسول‌زاده، صدا پیشه: حسین عاشوری است. این نمایش روایتی از چهره کثیف افرادی به ظاهر کاردرست است. اجرای این کار محیطی است.

*«کد» در تماشاخانه مشایخی

نمایش کد با ترجمه نیما کوشیار و کارگردانی سعید هوشیارپی از ۲۵ فروردین هر شب ساعت ۱۷ به صحنه تماشاخانه استاد جمشید مشایخی می‌رود.

بازیگران: محمدرضا جهانگیرتاج، سوگندمهری، مهرادصوفی، مه لقاء رستمی، ارغوان امیدبیکی، سوگل امیری، فرزانه احدی، فرزاد عمرانی، کیمیا پیری، مریم دشتی، حدیث سلمانی، هدیه سلمانی و تهیه کننده: مهشید ممتازصنعتی هستند.

این نمایش براساس نمایشنامه «کارگر» به نویسندگی والتر وایکس داستان زن و مردی است که مرد در محل کارش بر حسب اتفاقاتی همکارانش به قتل رسیده‌اند و قصد پنهان کردن این موضوع را دارد و همسرش عروسکی را به عنوان دخترش می‌داند و اتفاقات پیرامون آن. ژانر نمایش ابزورد سوررئال است.

*لک‌لک‌های حقیقی

نمایش لک‌لک‌های حقیقی نویسنده و طراح محمدرضا رادمند و کارگردانی نوشین مسعودیان و محمدرضا رادمند از امشب ۱۸ فروردین هر شب ساعت ۲۰ در سالن اصلی تالار مولوی اجرا می‌شود.

بازیگران نمایش نوشین مسعودیان، صادق برقعی، بهاره ریاحی، فرشته مرعشی، پدرام صمدی هستند. داستان این نمایش درباره پدر و مادری است که بر اثر تصادف فرزند خود را از دست می‌دهند. سبک نمایش درام اجتماعی است.

*«به فرمان من» در خانه هنرمندان

نمایش به فرمان من، نویسنده: مجید امامی و کارگردان: حسن اسدی از روز گذشته، هجدهم فروردین ماه اجرایش را در خانه هنرمندان، سالن استاد انتظامی ساعت ۱۸:۳۰ آغاز کرده است. این نمایش نیز از بیست تا چهل درصد تخفیف دارد.

بازیگران نمایش جمال فوادیان، علی خونساری، میلاد تفرشی، سعید اسکندری، محسن میر هاشمی، علی اصغر ایزی، آرام سلیمانی و تهیه کننده: حسن اسدی هستند.

در جوخه‌های اعدام پس از فرمان آتش سربازی هست که زودتر از همه ماشه می‌چکاند سربازی آخر و سربازانی میان این دو به مکث ! به اختلاف میان شلیک‌ها ما همه سربازیم ... «فرازی از سروده حسن آذری: سپیده دمی که بوی لیمو می‌دهد».

در فاصله بین دو جنگ جهانی در پادگانی نزدیک تهران، چند سرباز جوخه اعدام پس از هر عملیات تیرباران محکومان به یاغی‌گری، به داخل آسایشگاه برگشته و جرقه اختلاف نظرها و تنش های فزاینده شان سرنوشت‌های مختلفی را برای یک یک آنها رقم میزند.

* مثل خاراندن یک زخم پس از خوب شدن

نمایش مثل خاراندن یک زخم پس از خوب شدن به نویسندگی و کارگردانی فرانک فروتن از بیستم فروردین ماه هر شب ساعت ۱۸ در عمارت نوفل لوشاتو آغاز می‌شود. این نمایش نیز چهل درصد تخفیف خرید دارد.

بازیگران نمایش حامد نساج بخارایی، حسین معدن نشین، سمیه قهرمانی، ریحانه یزدان یار و تهیه کننده: فرانک فروتن هستند. نمایش یک درام اجتماعی است.

*یک تریلوژیِ امروزی در سالن نمایش

نمایش دد، یک تریلوژیِ امروزی به نویسندگی و کارگردانی حمید خرم به تهیه کنندگی رضا دادویی از امشب اجرایش را ساعت ۱۹/۳۰ در عمارت نوفل لوشاتو آغاز می‌کند.

بازیگران نمایش اپیزود اول: علی شیرپی، عطیه خورسند، اپیزود دوم: حمید خرّم، کیانا طالبی، اپیزود سوم: محسن آچاک، ایما صنایع زیبا، پرفورمرها: فاطمه حمیدی، فاطمه الله ویرنی، عسل بهزادی، سیما غلامزاده هستند.

نمایس سه اپیزود دارد و داستان اشخاصی است که دچار جاه طلبی شده‌اند . نمایش برنده سه جایزه از جشنواره دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی: برنده جایزه اول بازیگر زن، برنده جایزه دوم کارگردانی و برنده جایزه سوم بازیگر مرد شده است.

*اثر پرتوهای گاما بر گلهای همیشه بهار

نمایش اثر پرتوهای گاما بر گل‌های همیشه بهار، نویسنده: پل زیندل، مترجم: شهرام زرگر، کارگردان: مهتاب نصیرپور از پانزدهم اجرایش را هر شب ساعت ۱۹:۳۰ در سالن شماره یک تماشاخانه سپند آغاز می‌کند.

بازیگران نمایش خسرو احمدی، علی تاجمیر، مبینا طبایی، آریانا مجد، نیکتا مستوفی، مهتاب نصیرپور و شهین مهین فر هستند. داستان زندگی یک خانواده‌ نیویورکی در محله‌ فقیرنشین برانکس در دهه‌ پنجاه میلادی است.

* ورود اضطراری

نمایش ورود اضطراری، نویسنده: زهرا موسوی،‌دراماتورژ: اصغر نوری و کارگردان: آرمین یاری از هجدهم فروردین ماه (امشب) اجرایشان ساعت ۲۰:۳۰ در سالن استاد انتظامی خانه هنرمندان آغاز می‌شود.

بازیگران نمایش شراره منصورآبادی، شاهو رستمی، شادی شاه علی، محیاصدرزاده هستند. این نمایش نیز دارای تخفیف ویژه است. داستان از این قرار است که خانواده‌ای در حال شام خوردن درباره تصمیمی گفت‌وگو می‌کنند.

* رویای آدم مضحک در یک کافه

نمایش رویای آدم مضحک، نویسنده: فئودور داستایوفسکی، مترجم: وحید مواجی، دراماتورژ: مریم شکرریز
کارگردان: امیرپاشا محمدی،‌بازیگر امیرمهیار وکیلی و مشاور کارگردان: آرش لطیفی که از ۲۲ فروردین در ها کافه اجرایش ساعت ۱۹ به صحنه می‌رود.

در خلاصه نمایش آمده است:من یک آدم مضحکم، البته الان به من میگن دیوانه، همه بهم میخندن، منم دوست داشتم باهاشون بخندم ولی نه به خودم... سبک نمایش ابزورد موزیکال است.

*موزیک ـ فیلم ـ تئاتر سمفونی گاو

موزیک ـ فیلم ـ تئاتر سمفونی گاو به نویسندگی و کارگردانی محسن احتشامی و بازی ارسطو خوش رزم از۲۲ فروردین اجرایش ساعت ۲۱ در تماشاخانه سیمرغ انجام می‌شود.
تهیه کننده نمایش محسن احتشامی، محمد پورجعفری و رهبر ارکستر و خواننده: محمد پورجعفری است.

این اثر برای نخستین بار با ترکیبی خلاقانه از موسیقی زنده، فیلم و تئاتر به بیان جذاب ترین حاشیه‌های فضای مجازی با زبانی طنز می‌پردازد.

* نمایش کمدی سیاه

نمایش کمدی سیاه، نویسنده: پیتر شفر، مترجم: فریده دلیری و کارگردانی دانیال شهریاری از امشب، هجدهم فروردین ماه درسالن گوشه فرهنگسرای نیاوران اجرایش ساعت ۲۰ آغاز می‌شود و تا ششم اردیبهشت ماه نیز ادامه دارد.

بازیگران نمایش فرهاد ندایی، الناز ماهرویان، حلیمه نوروزی، بابک جعفریه، فرزاد آیتی، شقایق مسجدی، حجت اله کشاورز، پدرام پارسایی، و، باراد روحانی هستند.

برسندلی یک جوان مجسمه ساز ماهر است که از بی پولی رنج می‌برد، به همین دلیل برای فروش مجسمه‌هایش با ثروتمندترین مرد لندن به نام بامبرگر قرار گذاشته، او برای آبرو داری جلو بامبرگر از خانه شخصی به نام هارولد که یک عتیقه فروش است دزدی کرده و همه وسایل او را به خانه خود می‌آورد از قضا در آن روز پدر کارول، سرهنگ کلنل که به شدت از برندسلی متنفر است به خانه او می‌رود و مدتی نمی‌گذرد که فیوز خانه پریده و..

* شبی بیرون از خانه

نمایش «شبی بیرون از خانه» به نویسندگی هارولد پینتر و ترجمه رضا دادویی و کارگردانی محمد حسینی از فردا شب، نوزدهم فروردین ماه در خانه نمایش مهرگان اجرایش را ساعت ۲۱ آغاز می‌کند.

بازیگران نمایش به ترتیب ورود به صحنه مصطفی قدیری، شیوا خسرو مهر، وحید منافی، ایمان برات پور، حمیدرضا نقره دوست، سجاد طوماری، روزبه شفیعی، نیلوفر سالکی، ساغر روزبهانی و الهه حسینی و مجری طرح: خانه فرهنگ آوا هستند.

*زایش در تالار مولوی

نمایش زایش به نویسندگی و کارگردانی امیرمهدی غرشی و بازی محمدرضا آبادی و مصطفی عطری از ۱۵ فروردین ماه اجرایش در سالن کوچک تالار مولوی ساعت ۱۹ آغاز شده و دارای تخفیف ۴۰ درصدی بلیت است.

این نمایش برگزیده پنجمین جشنواره تئاتر مولوی و کاندید بهترین نمایشنامه از هجدهمین جشنواره تئاتر دانشگاهی است. داستان از این قرار است که محمد و مصطفی در اینستاگرام می‌چرخند و حرف می‌زنند. آنها متوجه اتفاق عجیبی در موبایل‌شان می‌شوند. سبک نمایش کمدی گروتسک است.

*داستان‌های پزشک محبوب من

نمایش داستان‌های پزشک محبوب من کاری از آموزشگاه بازیگری ژیوار، نویسنده: آنتون چخوف
دراماتورژ هما علیزاده و کارگردان میکاییل شهرستانی از امشب اجرایش در خانه نمایش مهرگان ساعت ۱۹:۳۰ آغاز می‌شود.

بازیگران نمایش مرجان رزم آزما، پژمان المعی، نیلوفر نیکبخت، عماد خوانین زاده، منصور رضایی، محمد سلیمانی، مسعود مهرابی، مانوش امیری، مهسا مردانی، لیلا فیروزمند، بهمن هراتی، عباس صادقی، سمیرا آل علی، نسا میرزایی، هانیه داوودی، مریم جعفری، سعید پارسا، حدیث سرچشمه پور، میترا پوررمضان، زهره یعقوبی هستند. سبک نمایش اجتماعی است.

*«صد درصد» به شهرزاد برگشت

نمایش صد در صد، نویسنده: مارکس لید، مترجم: وحید رهبانی و طراح و کارگردان: مرتضی اسماعیل کاشی که سال گذشته چندین مرتبه به صحنه تئاتر آمد و مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت دو مرتبه این ماه به پردیس تئاتر شهرزاد بازگشته است.

بازیگران نمایش ستاره پسیانی و هوتن شکیبا هستند.


انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دومین جلسه مجازی آمریکا و اسرائیل درباره حمله به رفح