هرچه دارم همه از دولت قرآن دارم/ کمبود آموزش تخصصی قرآن در تبریز


هرچه دارم همه از دولت قرآن دارم/ کمبود آموزش تخصصی قرآن در تبریز

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ حافظ و مربی قرآن کریم با بیان اینکه هرچه دارم همه از دولت قرآن دارم، گفت: قرآن تأثیر مستقیم در زندگیم داشته و همیشه سعی کرده‌ام تا شخصیت و عزتی که قرآن به من داده است را حفظ کنم، کسی که منتسب به قرآن هست همیشه و از هر حیث بایستی بهترین باشد.

هرچه دارم همه از دولت قرآن دارم/ کمبود آموزش تخصصی قرآن در تبریز

سعید رضایی یکی از فعالان قرآنی شهر تبریز است که 32 بهار زندگیش را سپری کرده، دارای مدرک کارشناسی ارشد حقوق بوده و اکنون در تبریز با جوانان در زمینه آموزش و تدریس علوم قرآنی فعالیت می‌کند.
با سعید رضایی همکلام شده‌ایم تا از زندگی به سبک قرآنی برایمان سخن بگوید. وی می‌گوید از سن 10 سالگی فعالیت قرآنی خود را با حفظ قرآن شروع کردم سپس با توجه به علاقه‌ای که به رشته قرائت قرآن داشتم در این رشته به‌صورت تخصصی فعالیت خود را ادامه دادم. البته معمولاً اغلب قراء قرآن کریم در کنار این رشته به فعالیت‌هایی نظیر ابتهال، دعاخوانی، اذان و تواشیح اهتمام دارند که بنده هم مستثنی نبودم.الان هم سعی می‌کنم بیشتر وقتم را در امر تدریس و ترویج فرهنگ ‌قرآن سپری کنم.
خانواده به‌عنوان اولین، اساسی ترین و مهم‌ترین محیطی است که یک فرد در آنجا رشد کرده و وارد جامعه می‌شود، بنده هم از نعمت خانواده مذهبی، متدین و قرآنی بی‌بهره نبودم و با عنایات خداوند و تلاش‌های پدر و مادرعزیزم قدم در این مسیر قرآنی گذاشته‌ام. بعد از خانواده تأثیر دوستان خوب مسجدی و قرآنی به جهت ممارست و مداومت در این مسیر کتمان‌ناپذیر است.
رضایی ادامه می‌دهد: خوشبختی کامل از آن کسی هست که بتواند زندگی قرآنی داشته باشد، من هم خیلی تلاش کردم تا بتوانم زندگی قرآنی برای خودم داشته باشم اینکه تا چه اندازه موفق بودم یا نه؟‌ الله اعلم. قطعاً افرادی که با قرآن و اهل بیت(ع) انس دارند زندگیشان نسبت به سایر افراد متفاوت بوده و از برکات این دو ثقل اکبر و اصغر بهره‌مند هستند.
این حافظ قرآن ادامه داد: خداوند را شاکرم که این توفیق را داده تا بتوانم از برکات قرآن در زندگی بهره‌مند شوم. پیامبر اکرم‌(ص) می‌فرمایند: أشرافُ اُمّتی حَمَلَةُ القرآن" بـزرگان امّـت من حاملان قرآن هستند. چه توفیقی بالاتر از این که آدم سعی کند به چنین مقام و منزلتی برسد.

هرچه دارم همه از دولت قرآن دارم
رضایی بیان کرد: اگر در یک جمله بخواهم بگویم «هرچه دارم همه از دولت قرآن دارم» قرآن تأثیر مستقیم در زندگیم داشته وهمیشه سعی کرده‌ام تا شخصیت و عزتی که قرآن به من داده است را حفظ کنم اعتقاد من این است، کسی که منتسب به قرآن هست همیشه و از هر حیث بایستی بهترین باشد. نمی‌گویم بهترین هستم نه؛ ولی باید بیش از پیش تلاش کنیم تا واقعاً زندگی قرآنی و بهتری داشته باشیم و بهترین باشیم. خدواند متعال می‌فرماید: «اِنَّ هذَا القُرءانَ یَهدی لِلَّتی هِیَ اَقوَم» قرآن انسان را به راه راست هدایت می‌کند این وعده الهی است بنده هم امیدم به همین کلام خداست و دائماً تکرار می‌کنم.
این فعال قرآنی در خصوص شرکت در مسابقات قرآنی یادآور شد: در خیلی از مسابقات قرآنی که در فواصل مختلف برگزار شده است شرکت کرده و توانستم در رشته‌های مختلف قرآنی رتبه‌هایی کسب کنم. رتبه اول کشور در رشته ترتیل قرآن،‌ رتبه سوم کشور در رشته دعاخوانی، رتبه اول کشور در رشته تواشیح و مدیحه‌سرایی، رتبه اول استانی در رشته اذان، رتبه اول استانی در رشته ابتهال، رتبه اول استانی در رشته دعاخوانی و ... را کسب کردم.
رضایی در ادامه با اشاره به اینکه هر قاری قرآن که بخواهد پا به عرصه قرائت بگذارد در ابتدا با تقلید از اساتید برجسته دنیا شروع می‌کند، گفت: من هم در ابتدا از اساتیدی چون عبدالباسط، مصطفی اسماعیل، صیاد، حصان، ‌محمدالیثی و ... تقلید کردم . بعد از مدتی تقریباً شیوه قرائتم ترکیبی ازانواع قرائات اساتید شد. ولی اگر در یک نگاه بگویم قرائت من بیشتر رنگ و بوی قرائت استاد مصطفی اسماعیل را دارد.

این مربی قرآن کریم در خصوص وضعیت آموزش قرآن در شهر تبریز اظهار کرد: همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند: خوشبختانه حرکت قرآنی در شهر تبریز خیلی خوب است. اساتید زیادی در این شهر برای اینکه به اینجا برسیم زحمت کشیدند و خون دل‌ها خورده‌اند، الحمدلله در امر آموزش عمومی شهر تبریز پُر است از کلاس‌های مختلف آموزشی اعم از روخوانی، روان‌خوانی، تجوید، صوت، لحن، مفاهیم، حفظ و ... در زمانی که بنده در حال آموزش دیدن بودم در سطح آموزش عمومی مشکلی در شهر نبود ولی پس از طی دوره‌های ابتدائی، در حوزه آموزش تخصصی خصوصاً فن قرائت با کمبودهای شدیدی مواجه بودیم و هستیم. رضایی همچنین در خصوص اجرای برنامه قرآنی در خارج از کشور می‌گوید: من در یک سفر 20 روزه به شهر لاهور پاکستان به عنوان سفیران قرآنی به همراه تعدادی از قاریان و حافظان قرآن برای اجرای برنامه قرآنی برای مسلمانان کشور پاکستان اعزام شده‌ام. آنجا بود که چندین بار به خاطر امنیتی که در کشورمان هست خدا رو شکر کردم. امنیتی که در سایه مدافعان این مرز و بوم حاصل شده و شهدایی که مدیونشون هستیم. اگر ما به این راحتی زندگی کرده و فعالیت قرآنی می کنیم به برکت این عزیزان است.

دیدار و اجرای برنامه در محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی از بهترین خاطرات
این فعال قرآنی تبریز یکی از بهترین خاطرات خود را دیدار و اجرای برنامه در محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی اعلام کرد و افزود: اولین روز ماه مبارک رمضان در سال 1390 پس اجرای برنامه جمع خوانی به همراه جمعی از دوستان قرآنی، با انبوهی از حیرت در حالی که حتی تصورش را نمی کردم روزی به محضرشان برسم به سمتشون حرکت کردم و من متحیر از عظمت وجود نازینینشون بودم که نهایتاً حضرت آقا با کمال تواضع و فروتنی اجازه معانقه و دست بوسی دادند. این بهترین، بیاد ماندنی ترین و زیباترین تصویر و خاطره‌ای است که هیچ وقت فراموشش نمی‌کنم.
انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...