مهمترین خبرهای بورسی امروز ؛ فراخوان سهامداران «شپلی» و اعلام علت نوسان «ستران»


مهمترین خبرهای بورسی امروز ؛ فراخوان سهامداران «شپلی» و اعلام علت نوسان «ستران»

از مهمترین اخبار بورس امروز، دوشنبه 19 فروردین ماه سال 98، علت افزایش قیمت «ستران»، عرضه بیش از 149 هزار تن انواع ورق‌های فولادی و انتشار گزارش فعالیت ملی مس، پست بانک، امیر کبیر و چند شرکت دیگر است. نوشته مهمترین خبرهای بورسی امروز ؛ فراخوان سهامداران «شپلی» و اعلام علت نوسان «ستران» اولین بار در تجارت‌نیوز پدیدار شد.

به گزارش تجارت‌نیوز، شاخص کل بورس امروز ۱۹ فروردین ماه سال ۹۸، با رشد ۵۱۸ واحدی معادل ۰٫۲۸ درصد به سطح ۱۸۸ هزار و ۵۹۲ واحد رسید.

علت افزایش قیمت «ستران»

«ستران» با انتشار اطلاعیه‌ای در سایت کدال اعلام کرد که افزایش قیمت سهام این شرکت در روزهای اخیر که منجر به رشد ۵۰ درصدی قیمت هر سهم شرکت سیمان تهران شده دلیلی جز افزایش تقاضا برای نماد یاد شده نداشته است.

روز گذشته اطلاعیه شفاف سازی شرکت سیمان تهران (ستران) در خصوص نوسان قیمت سهام بر روی تارنمای کدال منتشر شد.

این شفاف سازی پس از آن منتشر می‌شود که نماد معاملاتی شرکت سیمان تهران در روزهای گذشته نوسان قیمت ۵۰ درصدی را تجربه کرده و هم اکنون در قیمت ۴۹۴ تومان متوقف شده است.

در نگاهی بلندمدت‌تر فاز افزایش قیمت نماد یاد شده که از از دی ماه سال گذشته آغاز شده است موجب شده تا قیمت هر سهم «ثتران» از ۱۵۱ تومان هفت ریال رشد خود را آغاز کند و طی این مدت ضمن کسب بازده حدود ۲۲۵ درصدی خود را به قیمت یاد شده برساند.

عرضه بیش از ۱۴۹ هزار تن انواع ورق‌های فولادی

تالار محصولات صنعتی و معدنی بورس کالای ایران روز دوشنبه ۱۹ فروردین ماه میزبان عرضه ۱۴۹ هزار و ۲۶۰ تن انواع ورق های گرم، سرد، گالوانیزه و قلع اندود شرکت فولاد مبارکه اصفهان است.

همچنین امروز ۳ هزار تن مس کاتد، ۲۰ هزار تن مس کم عیار، ۲ هزار تن شمش هزار پوندی آلومینیوم و ۱۲۰ تن سولفورمولیبدن نیز در تالار مذکور عرضه می‌شود.

این گزارش حاکی از آن است که ۲۶ هزار و ۷۰ تن انواع قیر و ۸ هزار تن گوگرد در تالار صادراتی بورس کالای ایران عرضه می‌شود.

براساس این گزارش، ۳۳ هزار تن وکیوم باتوم، ۴ هزار و ۳۰۰ تن گوگرد، ۶ هزار و ۷۰۰ تن قیر و ۲۵ هزار و ۸۲۳ تن مواد پلیمری نیز در تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی عرضه می‌شود.

دعوت سهامداران «شپلی» به دو مجمع سالانه و فوق‌العاده

شرکت پلی اکریل جهت تصویب صورت‌های مالی منتهی به آذر سال گذشته و تصمیم‌گیری درخصوص شمولیت مفاد ماده ۱۴۱ قانون تجارت، زمان دو مجمع سالانه و فوق‌العاده را اعلام کرد.

شرکت پلی اکریل در پی اتمام دوره مالی منتهی به آذر سال گذشته و تصمیم‌گیری درخصوص شمولیت مفاد ماده ۱۴۱ قانون تجارت، زمان دو مجمع سالانه و فوق‌العاده را اعلام کرد.

بر این اساس، سهامداران «شپلی» ساعت ۹ و ۱۱ روز شنبه ۳۱ فروردین ماه در محل شرکت واقع در اصفهان به این دو مجمع روانه می‌شوند.

بنابراین گزارش، این شرکت در بازار پایه ب فرابورس درج شده و خدمات بندری پلی اکریل ماهشهر دارای ۱۶ درصد سهام آن است.

انتشار گزارش فعالیت ملی مس، پست بانک، امیر کبیر

پست بانک، ملی مس و چند شرکت بورسی و فرابورسی اقدام به انتشار گزارش عملکرد اسفند و دوره‌ای کردند و پتروشیمی امیرکبیر هم آمار تولید و فروش بهمن و ۱۱ ماهه سال گذشته را ارائه کرد.

ملی مس : «فملی» در دوره یک ماهه از محل فروش محصولات مبلغ ۱٫۸ هزار میلیارد تومان درآمد داشته است. این شرکت در عملکرد ۱۲ ماهه مبلغ ۱۰ هزار میلیارد تومان درآمد داشته که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۵ درصد رشد داشته است.

پتروشیمی امیرکبیر: «شکبیر» در دوره یک ماهه بهمن از محل فروش محصولات مبلغ ۴۵۱٫۳ میلیارد تومان درآمد داشته است. این شرکت در عملکرد ۱۱ ماهه منتهی به اسفند ماه سال ۹۷ مبلغ ۴٫۳ هزار میلیارد تومان درآمد داشته که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۶ درصد رشد داشته است.

نورد آلمینیوم: «فنوال» در دوره یک ماهه از محل فروش محصولات مبلغ ۳۴٫۵ میلیارد تومان درآمد داشته است. این شرکت در عملکرد ۱۲ ماهه مبلغ ۲۳۴٫۲ میلیارد تومان درآمد داشته که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۳ درصد رشد داشته است.

آذرآب: «فاذر» در دوره یک ماهه مبلغ ۲۱٫۷ میلیارد تومان درآمد داشته است. این شرکت در عملکرد ۱۲ ماهه مبلغ ۲۹۲٫۷ میلیارد تومان درآمد داشته که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۵ درصد رشد داشته است.

قند مرودشت: «قمرو» در دوره یک ماهه از محل فروش محصولات مبلغ ۱۴٫۵ میلیارد تومان درآمد داشته است. این شرکت در عملکرد ۸ ماهه برای سال مالی منتهی به تیر ۹۸ مبلغ ۹۸٫۱ میلیارد درآمد داشته که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۴۵ درصد رشد داشته است.

صبا نور : «کنور» در دوره یک ماهه از محل فروش محصولات مبلغ ۴۸٫۹ میلیارد تومان درآمد داشته است. این شرکت در عملکرد ۱۲ ماهه مبلغ ۴۱۶٫۱ میلیارد تومان درآمد داشته که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۳ درصد رشد داشته است.

کاشی سینا : «کساوه» در دوره یک ماهه از محل فروش محصولات مبلغ ۲۲٫۷ میلیارد تومان درآمد داشته است. این شرکت در عملکرد ۱۲ ماهه مبلغ ۱۸۸٫۴ میلیارد تومان درآمد داشته که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۷ درصد رشد داشته است.

کاشی سعدی: «کسعدی» در دوره یک ماهه از محل فروش محصولات مبلغ ۸٫۱ میلیارد تومان درآمد داشته است. این شرکت در عملکرد ۱۲ ماهه مبلغ ۶۷٫۸ میلیارد تومان درآمد داشته که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۳۹ درصد رشد داشته است.

تکنو تار: «تکنو» در دوره یک ماهه از محل فروش محصولات مبلغ ۴ میلیارد تومان درآمد داشته است. این شرکت در عملکرد ۱۲ ماهه مبلغ ۱۰٫۱ میلیارد تومان درآمد داشته که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹۵ درصد رشد داشته است.

کاغذسازی کاوه : «چکاوه» در دوره یک ماهه از محل فروش محصولات مبلغ ۱۰ میلیارد تومان درآمد داشته است. این شرکت در عملکرد ۱۲ ماهه مبلغ ۶۹٫۶ میلیارد تومان درآمد داشته که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۸۲ درصد رشد داشته است.

شیشه و گاز: «کگاز» در دوره یک ماهه از محل فروش محصولات مبلغ ۱۰٫۲ میلیارد تومان درآمد داشته است. این شرکت در عملکرد ۱۲ ماهه مبلغ ۱۰۳٫۳ میلیارد تومان درآمد داشته که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۳۱ درصد رشد داشته است.

در خبر دیگر، شرکت سازه پویش که با سرمایه ۱۰ میلیارد تومانی در بازار دوم معاملات بورس حضور دارد، درخصوص دریافت مجوز تغییر ۱۷ درصدی در نرخ فروش محصولات، دست به شفاف‌سازی زد و با توقف نماد روبرو شد.

معامله ۱۱ قرارداد کشف پریمیوم وکیوم باتوم

کشف پریمیوم قراردادی است که در بازار فیزیکی معامله می‌شود و به موجب آن، طرفین متعهد می‌شوند که در زمان مشخصی در آینده (تحویل، حمل یا بارگیری) کالا را براساس قیمت نهایی (قیمت مبنا به علاوه مابه‌التفاوت توافق شده) معامله کنند.

در این قرارداد خریدار بخشی از ثمن معامله را در زمان توافق، به فروشنده پرداخت می‌کند و تسویه مابقی وجه متعاقبا و براساس شرایطی انجام می‌شود که در زمان عقد قرارداد مشخص می‌شود.

مکانیسم این قرارداد به‌گونه‌ای است که در ابتدای انجام توافق، طرفین باید قسمتی از ارزش حدودی معامله را نزد اتاق پایاپای به‌عنوان وجه الضمان تودیع کنند.

در این قرارداد، ﭘﺮﻳﻤﻴﻮم ﻣﺒﻠﻎ ﻳﺎ درﺻﺪی اﺳﺖ ﻛﻪ برای ﻣﺤﺎسبه ﻗﻴﻤﺖ ﻧﻬﺎﻳﻲ ﺑﻪ ﻗﻴﻤﺖ ﻣﺒﻨﺎ اﺿﺎﻓﻪ ﻳﺎ از ﻗﻴﻤﺖ ﻣﺒﻨﺎ ﻛﺴﺮ می‌ﺷﻮد و قیمت مبنا ﻗﻴﻤﺘﻲ اﺳﺖ ﻛﻪ در زﻣﺎن ﺗﻌﻴﻴﻦ ﺷﺪه در اﻃﻼﻋﻴﻪ ﻋﺮﺿﻪ، ﺗﻮﺳﻂ ﻣﺮﺟﻊ ﻣﻮرد ﻗﺒﻮل ﺑﻮرس اﻋﻼم می‌شود.

به این ترتیب، ﻣﻌﺎﻣﻠﻪ ﻧﻬﺎیی زمانی بین طرفین منعقد می‌شود ﻛﻪ در ﻗﺮارداد ﻛﺸﻒ ﭘﺮﻳﻤﻴﻮم ﻃﺮﻓﻴﻦ ﻣﺘﻌﻬﺪ ﺑﻪ اﻧﺠﺎم آن ﻃﺒﻖ ﺿﻮاﺑﻂ بورس شده‌اند.

اﻳﻦ ﻣﻌﺎﻣﻠﻪ در زﻣﺎن ﻣﺸﺨﺺ ﺷﺪه در ﻗﺮارداد ﻛﺸﻒ ﭘﺮﻳﻤﻴﻮم ﺑﺮاﺳﺎس ﻗﻴﻤﺖ ﻧﻬﺎﻳﻲ، ﺗﻮﺳﻂ ﺑﻮرس ﻣﻴﺎن ﻃﺮﻓﻴﻦ ﻗﺮارداد ﻛﺸﻒ ﭘﺮﻳﻤﻴﻮم ﺑﻪ ﺻﻮرت‌ ﻗﺮارداد ﻧﻘﺪ، نسیه ﻳﺎ ﺳﻠﻒ ﻣﻨﻌﻘﺪ می‌شود.

ﻗﻴﻤﺖ ﻧﻬﺎﻳﻲ در این قراردادها از فرمول توافق شده بین طرفین و پریمیوم کشف‌شده قابل محاسبه است.

مزیت اصلی این گونه قراردادها نسبت به سایر قراردادها در آن است که در قرارداد کشف پریمیوم خریدار از رسیدن کالا و تامین به موقع اطمینان خاطر دارد.

حال آنکه در قراردادی مثل سلف، خریدار باید از وضعیت مالی خوبی برخوردار باشد تا جنس موردنظر را پیش‌خرید کند و در قرارداد فوروارد نیز به دلیل مشخص شدن قیمت نهایی در زمان انعقاد قرارداد، امکان تضمین قیمت وجود دارد.

حال آنکه ممکن است خریدار، سرمایه مورد نیاز برای تامین مواد اولیه مصرفی خود را در اختیار نداشته باشد؛ اما برای حفظ تولید آتی نیازمند تضمین است که این ضمانت به کمک قرارداد کشف پریمیوم امکان پذیر است.

ضمن اینکه فروشنده نیز این اطمینان را پیدا می‌کند که کالای تولیدی خود را در تاریخ سررسید می‌فروشد.

زمان تحویل محموله‌های این ۱۱ قرارداد به‌صورت ماهانه بوده و از اردیبهشت ماه تا اسفندماه سال جاری تحویل خریداران خواهد شد.

عرضه فرآورده‌های نفتی پالایشگاه اصفهان و کرمانشاه

یکشنبه هجدهم فروردین کالاهای آیزوریسایکل پالایش نفت بندرعباس، آیزوریسایکل، آیزوفید، حلال ۴۰۲، حلال ۴۰۴ پالایش نفت تبریز، نفتای سنگین پالایش نفت تهران و نفتای سنگین تصفیه نشده پالایش نفت شیراز در رینگ داخلی و حلال ۴۰۲ پالایش نفت اصفهان در رینگ بین‌الملل عرضه شدند.

طی معاملات این روز بیش از ۸،۵۹۹ تن انواع فرآورده‌های هیدروکربوری به ارزش بیش از ۴۸۳ میلیارد و ۳۵۷ میلیون ریال در بازار فیزیکی بورس انرژی ایران داد و ستد شد.

در جریان معاملات روز یکشنبه ۱۸ فروردین ماه سال ۹۸ در تابلوی قراردادهای سلف موازی استاندارد با سررسید یکسال و بیشتر در نماد «سنفت۹۸۳»، تعداد ۵۰ قرارداد به ارزش ۴۱۳ میلیون ریال داد و ستد شد.

منبع: رادیو سهام، سنا، بورس پرس، دنیای اقتصاد،

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی سیزده بدر | 70 نقاشی کودکانه و رنگ آمیزی درباره سیزده به در