باقری: همان پروژه‌ای که برای بهداد سلیمی پیاده شد برای سهراب مرادی هم اجرا می‌کنیم!


 باقری: همان پروژه‌ای که برای بهداد سلیمی پیاده شد برای سهراب مرادی هم اجرا می‌کنیم!

ماجرای مصدومیت سهراب مرادی و شیوه درمانی و رسیدنش به المپیک همچنان ابهام‌‌برانگیز است. در حالی که تقریبا تمام پزشکان ایرانی داخلی که پرونده مصدومیت سهراب را بررسی کرده بودند، معتقد بودند تنها راه حل درمان دیسک کمر او رفتن زیر تیغ جراحی است، گویا در آلمان معجزه‌ای برای مرد طلایی المپیک ریو رخ داده؛ آن هم تنها در ۱۶ روز! در واپسین روزهای سال ۹۷ بود که مرادی تصمیم جدیدی برای درمان مصدومیت خود گرفت. او مدارک پزشکی‌اش را برای دکتر امینی از پزشکان ایرانی شاغل در کلینیکی در هانوفر آلمان ارسال کرد و بعد از آن تنها روی یک موضوع اصرار و تمرکز کرد؛ پیگیری پروسه درمانش در آلمان. چراکه دکتر امینی به او اطمینان‌خاطر داده بود که قادر است بدون انجام عمل جراحی سهراب را درمان کند؛ آن هم درست در شرایطی که پزشکان داخلی تاکید داشتند تنها چاره سهراب، جراحی است و در کنار آن شایعه شده بود ‌که اگر مرادی زیر تیغ برود به احتمال ۹۹ درصد شانس ادامه ورزش حرفه‌ای را از دست خواهد داد. شاید همین مسئله هم پای وزنه‌بردار دسته ۹۴ کیلوگرم ایران را به هانوفر کشاند.

البته پیش از اعزام مرادی به آلمان دکتر نوروزی در مصاحبه‌ای رسما اعلام کرد او تنها برای ویزیت به آلمان خواهد رفت تا با جمع‌بندی نظر متخصصان آلمانی و متخصصان داخلی تصمیم نهایی در خصوص چگونگی درمان این ورزشکار گرفته شود! با این حال اما گویا مرادی در آلمان تنها ویزیت نشده بلکه درمان را آغاز کرده چراکه سایت کلینیکی که سهراب در آن تحت درمان بود، چند روز پیش(۱۴فروردین) با انتشار مطلبی از حضور این قهرمان المپیک در این کلینیک و به نقل از پزشک معالج مرادی چنین نوشت: «دکتر امینی پزشک معالج سهراب مرادی که درمان سرپایی را برای ورزشکار معروفش انتخاب کرد، در مورد روند او اعلام کرد که درمان سهراب بسیار موفقیت‌آمیز بود و این ورزشکار چند روز دیگر می‌تواند به کشورش برگردد و آنجا تمریناتش را مجددا آغاز کند.»

متعاقب انتشار این خبر و البته بازگشت مرادی به ایران، اعلام شد سهراب با حضور در سالن تمرین آزادی(۱۷ فروردین) به صورت سبک تمرینات خود را آغاز کرده. مرادی دیروز هم به کمیته ملی المپیک رفت تا ضمن دیدار با صالحی‌امیری، رئیس کمیته گزارش مختصری از روند درمانی خود را ارائه کند. او ضمن قدردانی از حمایت‌های صالحی‌امیری در پیگیری و اعزام به آلمان جهت تکمیل دوره درمانی خود به رئیس کمیته ملی المپیک گفت که خوشبختانه بدون جراحی به بهبودی نسبی دست یافته؛ خبری که البته با توجه به سنگینی مصدومیت مرادی و این‌که او تنها ۱۶ روز در آلمان تحت مداوا بوده، نزدیک بودنش به واقعیت کمرنگ به نظر می‌رسد. با این حال اما دکتر داود باقری، رئیس کمیته پزشکی فدراسیون وزنه‌برداری که در سفر آلمان مرادی را همراهی کرده نگاه بسیار مثبتی به شیوه درمانی سهراب در آلمان دارد.

او در پاسخ به این سوال که مگر قرار نبود سهراب صرفا در آلمان ویزیت شود نه درمان به خراسان می‌گوید: «دکتر نوروزی مصوبه جلسه‌ای که با آقای صالحی‌امیری درخصوص سهراب داشتیم را در مصاحبه خود(مصاحبه قبل از عید) گفته‌اند. واقعیت این است که ما برای ویزیت و بررسی شرایط درمانی سهراب به آلمان رفتیم یعنی برنامه‌ای برای ماندن در آلمان نداشتیم. صرفا برای ویزیت اولیه و بررسی این‌که آیا پزشکان کلینیک هانوفر برنامه درمانی متفاوتی نسبت به پزشکان داخلی دارند یا خیر. خوشبختانه در بدو کار ویزیت و درمان اولیه نتیجه‌بخش بود به همین دلیل توصیه دکتر امینی را گوش کردیم و در آلمان ماندیم چون ایشان توصیه کردند که حتما نتیجه می‌گیریم. پیش از سفر به آلمان قرار بود یک ماه بمانیم اما چون طی ۲ هفته نتیجه کامل مرحله اول درمان را گرفتیم به ایران برگشتیم.»

او ادامه می‌دهد: «در حال حاضر باید شرایط را کنترل کرده و طبق برنامه درمانی که دکتر امینی طراحی کرده، جلو برویم.» باقری در حالی مرحله اول درمان ۱۶ روزه مرادی را نتیجه‌بخش می‌داند که پیش‌تر پزشکان داخلی تاکید داشتند مرادی قطعا نیاز به جراحی دارد. اما حالا به نظر می‌رسد اتفاقی که در آلمان رخ داده بیشتر شبیه به یک معجزه است. باقری می‌گوید: «من حرف دکتر امینی را مطرح می‌کنم. او گفت اگر ام‌آرآی و علائم اولیه سهراب را به جراحان آلمانی نشان می‌دادیم، آن‌ها هم می‌گفتند سهراب باید حتما جراحی شود. اما تجربه امینی می‌گفت او نیاز به جراحی ندارد و ما دیدیم که این تجربه جواب داد و سهراب در همان آلمان دست به وزنه شد.»

شنیده می‌شود مرادی باید ۲ ماه دیگر برای ادامه روند درمانی راهی آلمان شود، رئیس کمیته پزشکی فدراسیون وزنه‌برداری هم این موضوع را تایید می‌کند: «پیشنهاد دکتر امینی این بود که سهراب ۲ ماه در ایران برنامه‌های درمانی‌اش را پیگیری کرده و بعد از ۲ ماه به آلمان برود تا نتیجه کار کنترل شود.» اما این‌که آیا دیگر ماجرای جراحی مرادی به طور قطع منتفی است سوالی است که باقری در پاسخ به آن می‌گوید: «بله ماجرای جراحی مرادی قطعا منتفی است.» در ماجرای مصدومیت سهراب مرادی سوالی که ذهن همه ورزش‌دوستان را مشغول کرده این است که آیا سهراب امکان برگشت دوباره به ورزش حرفه‌ای و رسیدن به المپیک را دارد چراکه پیش‌تر شایعه شده بود در صورتی که او تحت عمل جراحی قرار بگیرد، به احتمال ۹۹ درصد باید ورزش حرفه‌ای را برای همیشه کنار بگذارد.

باقری می‌گوید: «همان اندازه که اخبار گذشته درخصوص سهراب منفی بود، حالا و بعد از برگشت از آلمان این اخبار مثبت است. او اگر درست تحت مراقبت قرار بگیرد انشاا... به المپیک خواهد رسید. پروژه‌ای که برای سهراب مرادی پیاده می‌کنیم درست همانند پروژه‌ای است که برای بهداد سلیمی پیاده شد. در آن زمان هم همه کارشناسان می‌گفتند بهداد به المپیک نمی‌‌رسد اما او آمد و رکورد یک‌ضرب المپیک را هم زد. انشاا... با یک کادر تمام ایرانی همان برنامه را هم برای سهراب جلو می‌بریم چون حتی دکتر اشمیت هم رگ‌هایی از ایرانی بودن در زندگی‌اش هست چراکه یک همسر ایرانی دارد. می‌خواهم بگویم همان ۹۹ درصد نگاه منفی به ورزش حرفه‌ای سهراب حالا به ۹۹ درصد نگاه مثبت تبدیل شده است.»

سارا اصلانی

khorasannew​s.‎​com

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ورزشی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس عجیبی که منوچهر هادی از دخترش موقع سال تحویل رو کرد+ عکس