خواص گوجه فرنگی : گوجه فرنگی را به این دلایل زیاد مصرف کنید


تا حالا فکر کردید به چه دلیل گوجه فرنگی از این همه محبوبیت بر خورداراست ؟ خواص بی شمار این عنصر در تمام زمینه ها به قدری است که می توان گفت مصرف آن برای بیشتر اعضا بدن مفید محسوب می شود. گوجه فرنگی می تواند ازچشم، معده، دستگاه ادراری، پوست و کلیه ها به خوبی محافظت کند. نوشته خواص گوجه فرنگی : گوجه فرنگی را به این دلایل زیاد مصرف کنید اولین بار در...

خواص گوجه فرنگی : گوجه فرنگی را به این دلایل زیاد مصرف کنید

تا حالا فکر کردید به چه دلیل گوجه فرنگی از این همه محبوبیت بر خورداراست ؟ خواص بی شمار این عنصر در تمام زمینه ها به قدری است که می توان گفت مصرف آن برای بیشتر اعضا بدن مفید محسوب می شود. گوجه فرنگی می تواند ازچشم، معده، دستگاه ادراری، پوست و کلیه ها به خوبی محافظت کند.

7+

چه گوجه فرنگی را جز میوه ها بدانیم و چه جز سبزیجات، باید بدانیم خواص گوجه فرنگی برای بدن بسیار زیاد است و گوجه یکی از بهترین مواد غذایی است که در سبد غذایی می تواند قرار بگیرد و همه باید از این میوه سرشار از مواد مغذی بیشتر استفاده کنیم. گوجه فرنگی علاوه بر جلوگیری از بروز بسیاری از بیماری ها و مشکلات، خواص درمانی بی نظیری نیز دارد. جالب است که بدانید که ۲۰۰ سال پیش در ایالات متحده یک میوه سمی به شمار می رفته است! خواص گوجه فرنگی برای بدن در تمام زمینه ها به قدری است که می توان گفت مصرف آن برای بیشتر اعضای بدن مفید محسوب می شود. گوجه می تواند از چشم، معده، دستگاه ادراری، پوست و کلیه ها به خوبی محافظت کند. خواص موجود در گوجه فرنگی برای مراقبت از چشم، کاهش فشارخون، بر طرف کردن مشکلات دیابت، درمان بیماری های پوستی، برطرف کردن مشکلات دستگاه ادراری بسیار مفید است. این سبزی می تواند کلسترول خون را کاهش دهد و بدن را به خوبی سم زدایی کند. شما به کمک گوجه گردش خون را افزایش می دهید و از پیری زودرس پیشگیری خواهید کرد. گوجه فرنگی یک منبع بزرگ ویتامین و مواد معدنی است که تاثیرات خوبی در محافظت از قلب و عروق دارد.

خواص گوجه فرنگی :

یکی از خواص گوجه فرنگی این است که یک عدد گوجه تقریبا تا میزان ۴۰ درصد نیاز روزانه ویتامین C بدن انسان را تامین می کند. ویتامین C که خود یکی از آنتی اکسیدان های قوی است از سرطان جلوگیری می کند. البته ویتامین A و پتاسیم و آهن موجود در گوجه نیز نقش حیاتی در حفظ سلامت اعصاب بدن دارند.

آهن که یکی از عوامل گردش خون طبیعی است در گوجه فرنگی به وفور یافت می شود. همچنین عامل اصلی انعقاد خون یا همان ویتامین K هم در این سبزی قرمز رنگ به خوبی یافت می شود.

بیشتر بخوانید: خواص خیار : سوپر درمانگری به نام خیار را بشناسید!

۱- بعد از ترک سیگار گوجه فرنگی بیشتر مصرف کنید

اسید کورماریک و اسید کلروژنیک در گوجه فرنگی وجود دارد که علیه nitrosamines یا مهمترین عامل سرطان مبارزه می کنند. این دو اسید در پیشگیری از سرطان ناشی از سیگار تاثیر گذار است. همچنین از دیگر خواص گوجه فرنگی برای بدن ویتامین A موجود در گوجه است که سبب کاهش اثرات سرطان ریه در بدن می شود و در برابر این سرطان از ریه محافظت می کند.

۲- با گوجه فرنگی تیزبین شوید

یکی دیگر از خواص گوجه فرنگی بهبود بینایی است. همه خوب می دانیم که ویتامین A بهترین ویتامین برای سلامت چشم ها و به خصوص بینایی است. این ویتامین در این سبزی به وفور یافت می شود. و سبب بهبود دید، پیشگیری از شب کوری و پیشگیری از بیماری دژنراسیون ماکولا می گردد. ویتامین A یک آنتی اکسیدان بسیار قوی است که بسیاری از مشکلات بینایی را درمان می کند.

بیشتر بخوانید: روش نگهداری گوجه فرنگی که خواصش حفظ شود و همیشه تازه بماند!

۳- گوجه فرنگی شما را زیبا و جوان نگه می دارد

یکی از مهمترین ارکان زیبایی پوست و مو می باشد. از آن جایی که گوجه در حفظ و شادابی پوست و مو تاثیر گذار است می توان این سبزی را یک عنصر جوانی نامید.

استفاده موضعی از آب گوجه فرنگی جهت درمان آفتاب سوختگی های شدید بسیار خوب است. همچنین مصرف روزانه گوجه، از پوست در برابر نور خورشید و اشعه UV محافظت به عمل می آورد.

۴- جلوگیری از سرطان پروستات از خواص گوجه فرنگی

گوجه فرنگی به لطف مقادیر بالای آنتی اکسیدانی و ویتامین C یک سد دفاعی عالی در برابر رادیکال های آزاد بدن که عامل سرطان می باشند، است. در تحقیقات بسیاری ارتباط میان لیکوپن که در گوجه فرنگی وجود دارد و همچنین سرطان پروستات در مردان وجود دارد. رژیم غذایی سرشار از بتاکاروتن یک سد محافظتی در برابر سرطان پروستات در مردان جوان می باشد.

گوجه یک ماده عالی برای جلوگیری از سرطان پروستات در مردان است.

۵- پیشگیری از سرطان روده بزرگ

بتاکاروتن موجود در گوجه فرنگی tomato و همچنین فیبر موجود در میوه و سبزیجات یکی از عوامل جلوگیری از ایجاد سرطان روده بزرگ می باشد.

آنچه که مسلم است ارتباط میان لیکوپن موجود در گوجه فرنگی و نقش ضد سرطانی آن در بدن انسان است و هنوز تحقیقات راجع به این ماده ادامه دارد. اما مطالعات زیادی که در رابطه با سرطان انجام شده است نشانگر این مطلب است که افرادی که رژیم غذایی سرشار از گوجه فرنگی دارند در معرض خطر کمتری از ابتلا به انواع سرطان مخصوصا سرطان ریه و معده و روده و پروستات نسبت به سایرین قرار دارند.

۶- کاهش فشار خون

همانطور که مصرف کم سدیم نقش مهمی در کاهش فشار خون دارد، مصرف بالای پتاسیم نیز بسیار مهم است. پتاسیم موجود در گوجه فرنگی موجب کاهش فشار خون و جلوگیری از بیماری فشار می گردد. البته مصرف زیاد از حد پتاسیم به هیچ عنوان توصیه نمی گردد.

۷- گوجه فرنگی یک ثروت است

خواص گوجه فرنگی را می توان به یک ثروت تشبیه کرد. این میوه یا سبزی منبع بزرگ ویتامین A و C می باشد. میزان ویتامین K نیز در آن به وفور یافت می شود. البته علاوه بر این ها گوجه هایی که به صورت ارگانیک تولید می شوند میزان قابل توجهی لیکوپن در خود دارند که جهت سلامتی بدن بسیار مفید است. گوجه فرنگی منبع غنی از آنتی اکسیدان است که ثابت شده این عنصر جهت درمان و پیشگیری از سرطان موثر است.

۸- گوجه فرنگی برای درمان سرطان

این سبزی قرمز و خوشمزه حاوی میزان بالایی لیکوپن و البته آنتی اکسیدان است. این دو عامل در دفع رادیکال های آزاد کننده انواع سرطان موثر هستند. طی آزمایشات مختلف برای تشخیص خواص گوجه فرنگی برای بدن مشخص شده است که گوجه در درمان سرطان پروستات، سرطان دهانه رحم، سرطان معده و رکتوم و همچنین سرطان های گلو و مری بسیار موثر است.

گوجه فرنگی میوه است یا سبزی ؟

گوجه را می توان هم میوه و هم سبزی بر شمرد. این عنصر دوست داشتنی یک بخش جدا نشدنی از تمامی غذاهای جهان به خصوص منطقه مدیترانه است. مصرف روزانه این سبزی در بهبود طعم غذا تاثیر مثبت دارد و سبب افزایش سلامتی خواهد شد. به طور مجموع می توان گفت که گوجه فرنگی یک عنصر اساسی در پخت و پز سایر کشورها است.

نام علمی گوجه فرنگی Solanum lycopersicum است که طبق تحقیقات یک گیاه بومی در منطقه مکزیک می باشد.

با این حال اسپانیا و آمریکای شمالی سبب کاشت و گسترش گوجه شدند. امروزه گوجه فرنگی در سراسر جهان قابل کاشت و استفاده است و صدها مدل از آن تولید می شود.

چرا گوجه فرنگی ارگانیک بهتر است؟

گوجه فرنگی های ارگانیک در محیط هایی تولید می شوند که دارای مواد مغذی کمتری می باشند چرا که از کود شیمیایی حاوی نیتروژن غنی شده استفاده نمی کنند. این عمل منجر به تشکیل آنتی اکسیدان هایی همانند quercetin (79 % بالاتر) و kaempferol ( 97% بالاتر ) در گوجه فرنگی ارگانیک می شود. علاوه بر این اسپری گوجه نیز در سراسر جهان تولید می شود که دوستداران غذاهای ارگانیک بر این باورند که در عین این که از آلودگی های شیمیایی محافظت می کند یک آفت کش و حشره کش مناسب و قوی است.

بیشتر بخوانید: مواد غذایی مفید برای سرطان پروستات : سرطان را با این مواد غذایی به زانو در آورید

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

اگر جوابی برای دیدگاه من داده شد مرا از طریق ایمیل با خبر کن

نام *

ایمیل *

وب‌سایت

Current ye@r *

Leave this field empty

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صوت/ دعای روز هجدهم ماه مبارک رمضان+متن