هفت «صاد» که باید برای ظهور مهیا شود/استغفار در ماه رجب فرصت مهم دل تکانی


هفت «صاد» که باید برای ظهور  مهیا شود/استغفار در ماه رجب فرصت مهم دل تکانی

حجت الاسلام میرصادقی با بیان اینکه برای درک ربیع الانام ابتدا باید خود را در معرض نسیم های الهی قرار دهیم، گفت: انسان می تواند با الهام گرفتن از رسم خانه تکانی ویژه بهار طبیعت به دل تکانی برای درک بهتر بهار مردمان بپردازد.

حجت الاسلام «سید جواد میر صادقی» در گفت وگو با خبرنگار گروه مهدویت و غدیر خبرگزاری شبستان که به مناسبت فرا رسیدن ایام نوروز سال ۹۸ انجام شد، اظهار داشت: امسال بهار طبیعت همزمان با بهار دل ها یعنی ماه رجب شده است که سراسر نور، فضیلت و رحمت است و در روایت نیز آمده افرادی که حُرمت این ماه را حفظ کنند به «رجبیون» ملقب می شوند که در روز قیامت نیز فرشته ای به طور خاص آنان را مورد خطاب قرار می‌دهد: «این رجبیون».

کارشناس مرکز تخصصی مهدویت با اشاره به اینکه همزمانی سه ماه فصل بهار با سه ماه بندگی خداوند، فرصتی برای انسان های باایمان است، تصریح کرد: در گذشته برای حرکت کشتی ها، ناخدا باید انتظار وزش یک باد را می کشید که اگر ناخدا لحظه غفلت می کرد و یا به خواب می رفت و متوجه آن باد نمی شد، ماه‌ها حرکت کشتی به تعویق می‌افتاد؛ در روایت از پیامبر(ص) است که: «إِنَّ لِرَبِّکُمْ فِی أَیَّامِ دَهْرِکُمْ نَفَحَاتٍ أَلَا فَتَعَرَّضُوا لَهَا؛ همانا در طول عمر شما، نسیم های الهی وزیدن می گیرد، پس بیدار باشید و خود را در معرض این نسیم ها قرار دهید.»

میرصادقی با بیان اینکه یکی از نسیم های رحمت الهی فصل بهار است، گفت: مصادف شدن این ماه با ماه رجب یک رحمت الهی محسوب می شود چنان که قرآن کریم می فرماید: «وَاللَّهُ الَّذِی أَرْسَلَ الرِّیَاحَ فَتُثِیرُ سَحَابًا فَسُقْنَاهُ إِلَى بَلَدٍ مَیِّتٍ فَأَحْیَیْنَا بِهِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا کَذَلِکَ النُّشُورُ؛ و خداست آن که بادها را بفرستد که ابرها را بر می‌انگیزد و آن ابر را ما به شهر و دیار مرده برانیم و به بارانش زمین را پس از مرگ (خزان) زنده گردانیم. حشر و نشر مردگان هم (به قیامت) همین گونه است.»

کارشناس مرکز تخصصی مهدویت اضافه کرد: پیامبر (ص) می فرمایند: خود را در معرض این نسیم ها قرار دهید که یکی از این نسیم ها فصل بهار است و بارش های این فصل موجب احیا شدن زمین مرده می شود که خداوند در قرآن می‌فرماید: قیامت نیز اینگونه است.

وی در پاسخ به این سوال که «برای فرا رسیدن بهار طبیعت سنت‌های مانند خانه تکانی، سفره هفت سین و غیره مطرح می‌شود برای فرا رسیدن بهار دلها یعنی ظهور امام زمان (عج) چه ملزوماتی ضرورت دارد؟، بیان کرد: ربیع الانام یکی از صفت های امام زمان (عج) است، ربیع به معنای بهار و انام به معنای مردم است اما در روایت آمده است که ایشان بهار تمام مخلوقات و همه زمین هستند.

میر صادقی افزود: امام زمان (عج) ربیع الانام گفته می شود زیرا آخرین فرستاده خداوند و فصل حیات بشریت محسوب می شود و ظهورش به تمام هستی حیات می دهد یعنی همانطور که بهار قلب ها را صفا می دهد، امام زمان (عج) نیز با ظهورش قلب های مرده را حیات می بخشد.

وی با بیان اینکه در زیارت جامعه کبیره می خوانیم: «بِکُمْ فَتَحَ اللَّهُ؛ خدا با شما آغاز کرد»، گفت: وقتی صحبت از فصل بهار یا ربیع الانام می کنیم، به معنای اتمام تاریخ نیست بلکه به معنای آغاز مبدا خلقت است.

کارشناس مرکز تخصصی مهدویت با اشاره به اینکه برای درک ربیع الانام ابتدا باید خود را در معرض نسیم های الهی قرار دهیم، تاکید کرد: یکی از نسیم های رحمت الهی، ماه های مبارک رجب، شعبان، رمضان یا همین فصل بهار است.

وی با اشاره به اینکه دومین راه درک ربیع الانام توجه به هفت «صاد» مهدوی است، تصریح کرد: برای فرا رسیدن فصل بهار طبیعت رسم برپا کردن سفره هفت سین وجود دارد برای درک ربیع الانام نیز باید به هفت «صاد» توجه کرد یعنی به صفا، صداقت، صمیمیت، صبر، صلح، صلابت و صواب توجه ویژه داشته باشیم.

حجت الاسلام میر صادقی با بیان اینکه سومین راه درک ربیع الانام توجه ویژه به بهار طبیعت داشتن است، افزود: بر اساس آیه شریفه قرآن که اشاره شد، قیامت نیز همانند بهار است لذا باید در فصل بهار تدبر کنیم تا آماده قیامت باشیم.

این کارشناس مهدوی چهارمین راه آماده شدن برای درک بهار ظهور را تبدیل بینایی یا بصر به بصیرت دانست و ابراز کرد: بصر نور چشم و بصیرت نور قلب است که دومی ابزار تامل و تفکر می شود لذا برای درک ربیع الانام باید به این موضوع با بصیرت نگاه کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که ماه رجب ماه استغفار خداوند نامیده می شود، از ویژگی این ماه چگونه برای دل تکانی جهت آماده شدن برای ظهور امام زمان (عج) می توان استفاده کرد، گفت: در روایت داریم دل مانند دیگر وسایل زنگار می گیرد که یکی از وسایل و ابزارها برای زدودن این زنگارها به یاد خدا بودن و استغفار کردن است لذا در ماه رجب توصیه شده است که انسان روزانه مکرر استغفار کند حتی اگر انسان گناه نیز نکرده باشد.

میر صادقی در پایان خاطرنشان کرد: توجه به قیامت و ربیع الانام یکی دیگر از راه ها برای زدودن زنگار های قلب است که انسان می تواند با الهام گرفتن از رسم خانه تکانی ویژه بهار طبیعت به دل تکانی برای درک بهتر این ربیع الانام بپردازد.

پایان پیام/376

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


35 تصویر زمینه دخترانه جدید از عکس های شیک کیوت و با کلاس 2022