سوداگری بر دارایی‌های غیر مولد؛ مانع بزرگ رونق تولید


سوداگری بر دارایی‌های غیر مولد؛ مانع بزرگ رونق تولید

گروه سیاست و اقتصاد ــ عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان گفت: در اقتصاد ایران، مجموعه‌ای از موانع کوتاه‌مدت و بلندمدت در مقابل رونق تولید وجود دارد که یکی از مهمترین آنها، وجود بازارهای جذاب سوداگری بر دارایی‌های غیر مولد است.

سوداگری بر دارایی‌های غیر مولد؛ مانع بزرگ رونق تولید

محمد واعظ، عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان در گفت‌و‌گو با ایکنا از اصفهان، با اشاره به نامگذاری سال 98 با عنوان رونق تولید، اظهار کرد: منظور از رونق تولید، دستیابی تولید واقعی به سطح تولید بالقوه است تا اقتصاد از ظرفیت تولیدی خودش استفاده کند، به گونه‌ای که سطح تولید واقعی آن به سطح تولید بالقوه نزدیک شود.
وی بیان کرد: در اقتصاد ایران، مجموعه‌ای از موانع بر سر راه شرایط خاص تولید و نیز سلسله موانعی در مقابل جهت بلندمدت تولید وجود دارد. موانعی که در این مقطع زمانی به صورت خاص در برابر تولید قد علم کرده، محدودیت‌هایی است که برای تأمین سرمایه در گردش بنگاه‌ها، ترخیص محموله‌های صادراتی و وارداتی و مسائل مالیاتی و بیمه‌ای وجود دارد؛ از جمله این محدودیت‌ها می‌توان به افزایش سرمایه در گردش بنگاه‌ها به دلیل افزایش نرخ ارز در یک سال اخیر اشاره کرد که عدم گشایش در تأمین سرمایه مورد نیاز بنگاه‌ها، مانع جدی برای حرکت آنها به سمت تولید محسوب می‌شود.
عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان افزود: وجود بازارهای جذاب سوداگری بر دارایی‌های غیر مولد و عدم توجه کافی به متغیرهای واقعی مثل جمعیت، محدودیت‌های بلندمدتی است که در مقابل تولید وجود دارد.
واعظ خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاری خارجی می‌تواند در رونق تولید مؤثر واقع شود، مشروط بر اینکه در قالب یک راهبرد صحیح تجاری تفسیر شده باشد؛ برای مثال نمی‌توانیم چندان به سرمایه‌گذاری خارجی با منشأ اروپایی دل ببندیم، چون راهبرد تجاری اروپا، سرمایه‌گذاری در شرایط موجود ریسکی در اقتصاد ایران نیست، پس امید بستن به این مجرا را نمی‌توان واقع‌بینانه دانست، چنانکه تجربیات ماه‌های اخیر همین را نشان می‌دهد؛ در عین حال می‌توانیم از طریق برخی روش‌ها، به جذب سرمایه‌گذاری خارجی از منشأ ترکیه، روسیه و چین اقدام کنیم.
انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ دوباره نخوابیدم افکار پریشون ریمیکس اینستا