فردا اولین عکس واقعی از یک سیاه‌چاله منتشر می شود


فردا اولین عکس واقعی از یک سیاه‌چاله منتشر می شود

فردا روز بزرگی در تاریخ نجوم و کیهان شناسی است. روزی که چشمان بشر برای اولین بار به جمال یک سیاهچاله واقعی روشن خواهد شد. دانشمندان این کار را با یک تکنیک بسیار جالب و استفاده از تلسکوپ آرایه‌ای The Event Horizon انجام داده‌اند و قرار است نتایج تحقیقات آنها فردا منتشر شود.

فردا روز بزرگی در تاریخ نجوم و کیهان شناسی است. روزی که چشمان بشر برای اولین بار به جمال یک سیاهچاله واقعی روشن خواهد شد. دانشمندان این کار را با یک تکنیک بسیار جالب و استفاده از تلسکوپ آرایه‌ای The Event Horizon انجام داده‌اند و قرار است نتایج تحقیقات آنها فردا منتشر شود.

سیاه‌چاله به عنوان عجیب‌ترین جرم فضایی در واقع ناحیه‌ای از فضا-زمان است که آنقدر اثر گرانشی بالایی دارد که هیچ چیز، حتی ذرات و تابش‌های الکترومغناظیسی (مانند نور) نیز یارای فرار از دست آن را ندارند.

این جرم عجیب فضایی که نتیجه انفجار یک ستاره بسیار بزرگ است در واقع آنقدر جرم بالایی دارد که در مرکز خود به تکینگی می‌رسد و هر جرمی که به فاصله مشخصی از مرکز آن (افق رویداد) برسد را در خود فرو می‌برد.

وجود جرمی مانند سیاه‌چاله برای اولین بار به صورتی که امروزه در مورد آن صحبت می‌کنیم با ارائه تئوری نسبیت عام آلبرت اینشتین، محتمل دانسته شد و بعدها دانشمندان بسیار زیادی که سرآمد آنها استفن هاوکینگ بود در مورد آن تحقیقات بسیار زیادی انجام دادند. ولی با وجود همه این تحقیقات و آزمایشات تا به امروز هر تصویری که از یک سیاه‌چاله دیده‌اید چیزی جز آثار گرافیکی و شبیه‌سازی‌های رایانه‌ای منتج از تحقیقات دانشمندان نبوده است.

فردا اولین عکس واقعی از یک سیاه‌چاله منتشر می شودتصویر شبیه سازی شده از یک سیاه‌چاله در فیلم «میان‌ستاره ای»

شاید معروف‌ترین تصویر از یک سیاه‌چاله آن چیزی باشد که در فیلم سینمایی «میان‌‌ستاره‌ای» شاهکار بی‌بدیل کریستوفر نولان، برای اولین بار به صورت عمومی پیش روی ما قرار گرفت که خود آن نیز بنیه کاملاً علمی داشته و نتیجه کار گروهی از کیهان‌شناسان بوده است.

اما همانطور که در ابتدای این مطلب گفتیم، فردا 21 فروردین ماه کنفرانس خبری در ساعت 17:30 به وقت تهران در ساختمان برلایمونت در مرکز تحقیقاتی روی دِ لا لوی 200 شهر بروکسل، پایتخت کشور بلژیک و به چند زبان به صورت همزمان برگزار خواهد شد که قرار است در آن اولین تصویر واقعی گرفته شده از یک تلسکوپ از یک سیاه‌چاله منتشر شده و پیش روی چشمان انسان‌ها قرار بگیرد.

این تصویر نتیجه پروژه بزرگی است که سال‌هاست در مورد آن فکر و تبادل نظر شده است و قرار است توسط مرکز رصدخانه جنوبی اروپا و تلسکوپ آرایه‌ای زمینی The Event Horizon منتشر شود. این تلسکوپ در واقع مجموعه‌ای از 11 تلسکوپ زمینی است که در قاره‌های مختلف نصب شده و در نهایت تصویر خروجی آن با هم ترکیب شده و یک تصویر واحد را نتیجه می‌دهد.

فردا اولین عکس واقعی از یک سیاه‌چاله منتشر می شودتصویری زیبا از ساختمان مرکز اصلی رصدخانه جنوبی اروپا

همانطور که در بالا توضیح دادیم این پروژه به قدری مهم و بزرگ است که شاید بتواند دید و نگرش ما به مبحث سیاه‌چاله و گرانش را برای همیشه تغییر دهد و همانطور که رهبران این گروه پژوهشی در مورد این پروژه صحبت کرده‌اند اطلاعات بسیار زیادی توسط آن در اختیار دانشمندان قرار خواهد گرفت.

به هر حال بهتر است تا فردا منتظر بمانیم و ببینیم که این پروژه چه نتایجی داشت و خروجی تصویر یک سیاه‌چاله واقعی چه شکلی است.

اگر شما دوستان به این رویداد علاقمند شده‌اید می‌توانید آن را در صفحه رسمی مرکز رصدخانه جنوبی اروپا و یا حساب کاربری فیسبوک این مرکز به صورت آنلاین مشاهده کنید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان