ورودی اهواز زیر آب رفت/ دستور تخلیه پنج منطقه شهر اهواز صادر شد/ احتمال وقوع سیل در جنوب کرمان/ سیل راه ارتباطی 22 روستای خراسان شمالی را بست/ سیلاب برخی خیابان‌های محله عین 2 اهواز را به زیر آب برد/ سد کرخه در سلامت کامل/آسیب سیل به 91 هزار هکتار زمین‌


استاندار خوزستان دستور تخلیه پنح منطقه در اهواز را صادر کرد و گفت: ساکنان منطقه کیانشهر نیز در حالت آماده باش قرار گیرند.طغیان رودخانه های دز، کارون و کرخه و رهاسازی آب از سد کرخه و دز به دلیل بارش شدید باران در خوزستان و بالا دست آن باعث جاری شدن سیلاب در برخی مناطق استان شده است.

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ورودی اهواز زیر آب رفت/ دستور تخلیه پنج منطقه شهر اهواز صادر شد/ احتمال وقوع سیل در جنوب کرمان/ سیل راه ارتباطی 22 روستای "خراسان شمالی" را بست/ سیلاب برخی خیابان‌های محله عین 2 اهواز را به زیر آب برد/ سد کرخه در سلامت کامل/آسیب سیل به 91 هزار هکتار زمین‌

استاندار خوزستان دستور تخلیه پنح منطقه در اهواز را صادر کرد و گفت: ساکنان منطقه کیانشهر نیز در حالت آماده باش قرار گیرند.

غلامرضا شریعتی اظهار داشت: مناطق عین دو، گلدشت، سیاحی، سادات، و سلیم آباد اهواز باید به صورت فوری تخلیه شوند.

وی افزود: منطقه کیانشهر اهواز نیز در حالت آماده باش قرار داشته باشد.

به گزارش ایرنا طغیان رودخانه های دز، کارون و کرخه و رهاسازی آب از سد کرخه و دز به دلیل بارش شدید باران در خوزستان و بالا دست آن باعث جاری شدن سیلاب در برخی مناطق استان شده است.

بر اثر سیلاب اخیر دستور تخلیه 234 روستای استان داده شده و بالغ بر 46 هزار نفر سیل زده در اردوگاه های اسکان مستقر شده اند.

.....

هشدار درباره احتمال وقوع سیل در جنوب کرمان

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی خطاب به استاندار و مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمان گفت: هشدارها درباره احتمال وقوع سیل را دادیم، مسئولان خودشان باید پاسخگو باشند و اگر هرگونه مشکلی برای مردم جنوب استان به دلیل وقوع سیل پیش بیاید قطعا پاسخگو خواهید بود و هیچ توجیهی پذیرفته نخواهد بود.

"یحیی کمالی‌پور" در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به هشدارهای هواشناسی اظهار کرد: با توجه اعلام هواشناسی مبنی براینکه در روزهای 23 و 24 فروردین‌ماه در جنوب استان احتمال وقوع سیل است.

وی گفت: حدود سه سال است که اعلام کرده‌ایم که جیرفت و عنبرآباد در محاصره سه رودخانه دائمی و فصلی قرار دارند ضمن آنکه چند نقطه حادثه خیز آن براساس بررسی‌های کارشناسان مربوطه نیز مشخص شده است.

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس با اشاره به نقاط حادثه‌خیز سیل در شهرستان‌های جیرفت و عنبرآباد عنوان کرد: حدفاصل سدخاکی تا پل هلیل، حدفاصل پل هلیل تا پل دوم و حدفاصل پل دوم تا منطقه قلعه نو و چمن و همچنین روستاهای آب‌برده، روستاهای نوبنی و سلمان‌آباد و سیل‌آباد از نقاط پر حادثه خیز این دو شهرستان هستند.

وی ادامه داد: سطح رودخانه شور چند سانتیمتر از شهر بالاتر است و همچنین سدچه‌های خاکی بالادست شهرک‌های جیرفت مثل حسین‌آباد و شهید بهشتی و ... نیز از استحکام کافی برخوردار نیستند.

کمالی‌پور با تاکید برآنکه این موارد ذکر شده زنگ خطر جدی در جنوب استان را به صدا در آورده است عنوان کرد: قبل از وقوع هر حادثه‌ای متولیان امر خودروهای سبک و سنگین خود را به منطقه گسیل دهند تا کف رودخانه را بردارند تا با مشکل روبرو نشویم.

وی خطاب به استاندار و مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمان گفت: قبلا اعلام کردیم و اکنون نیز اعلام می‌کنم که اگر هرگونه مشکلی برای مردم ما به دلیل سیل پیش بیاید قطعا پاسخگو خواهید بود و هیچ توجیهی پذیرفته نخواهد بود.

ورودی اهواز زیر آب رفت

ورودی اهواز از سمت اندیمشک با پیشروی آب رودخانه کرخه، هم‌اکنون به زیر آب رفته است.

به گزارش ایسنا، با شکسته شدن سیل‌بند و انحراف آب کرخه از کانال سلمان در ورودی شهر اهواز، هم‌اکنون این منطقه به زیر آب رفته و نیروهای امدادی اعم از ارتش و سپاه با تلاش نیروهای کمکی مردمی در حال ایجاد سیل‌بند در ورودی شهر اهواز هستند.

در این منطقه در حال حاضر ماشین‌آلات سنگین با خاک‌برداری و انتقال سیل‌بندها در تلاش برای جلوگیری از پیشروی آب به سمت مناطق شهری از جمله کیانشهر و زردشت هستند.

هم‌چنین میدان پلیس اهواز نیز به زیر آب رفته است.

خندق شمال آق‌قلا بازگشایی شد

‌مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان از بازگشایی کانال انحراف آب در شمال آق قلا در نزدیکی روستای یلمه خندان پس از سه روز فعالیت مداوم بازگشایی شد.

‌به گزارش ایسنا، مهندس علی نظری اظهار کرد: در این کانال که سه و نیم کیلومتر طول و ۱۰ متر عرض دارد، دبی بالغ بر ۲۰ متر مکعب بر ثانیه در کانال جریان یافته است.

وی بیان کرد: این کانال آب را از شمال آق قلا به شمال غرب و در نهایت به زهکش های پایین دست منتقل و از ورود آب به شهر آق قلا جلوگیری می شود.

نظری تصریح کرد: ایجاد این کانال باعث تخلیه هر چه سریع‌تر مانداب های داخل شهر آق قلا خواهد شد.

مدیریت بحران: خطر گرفتار شدن اهواز در سیلاب / چاره‌ای جز حفظ جان مردم نداریم

‌رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با تاکید بر لزوم تخلیه برخی مناطق اهواز گفت: ممکن است بخش‌هایی از اهواز گرفتار سیلاب شود.

‌به گزارش ایسنا، اسماعیل نجار در حاشیه بازدید از کانال سلمان که امروز (21 فروردین.ماه) انجام شد، اظهار کرد: با توجه به اینکه هم‌اکنون آب به سمت اهواز منحرف شده است، ضرورت دارد مناطق سلیم‌آباد، عین دو، گلدشت، سادات و سیاحی در اهواز تخلیه شوند. همچنین اهالی کیانشهر و ملاشیه به حالت آماده‌باش قرار گیرند.

وی تاکید کرد: از شهروندان می‌خواهیم در مناطقی که دستور تخلیه داده شده است حتما تخلیه کنند؛ هر چند تخلیه منازل کار سختی است اما چاره‌ای جز حفظ جان مردم نداریم که امیدواریم بتوانیم کمک‌های امدادی را به موقع داشته باشیم.

نجار ادامه داد: جز مناطقی که اعلام شد دیگر مناطق اهواز مشکل خاصی ندارند و وضعیت فعلی آنها باثبات و پایدار است.

وی بیان کرد: در حال حاضر ماشین‌آلات زیادی در حال فعالیت هستند تا سیل‌بندها را استحکامبخشی و تقویت کنند.

محموله امدادی سازمان بهداشت جهانی به ایران رسید

سخنگوی سازمان اورژانس کشور از ورود محموله اقلام امدادی از سوی سازمان جهانی بهداشت به ایران خبر داد.

مجتبی خالدی در گفت و گو با ایسنا در این باره اظهار کرد: در پی وقوع سیل در برخی از استان‌های کشور و اعلام آمادگی برای امدادرسانی از سوی سازمان‌های کشورهای مختلف ساعت یک بامداد امروز یک محموله اقلام امدادی از سوی سازمان بهداشت جهانی به ایران وارد شد.

وی ادامه داد: این محموله شامل کیت‌های وبا، کیت‌های تروما، کیست‌های بیماری‌های عفونی، سرم، یک دستگاه ژنراتور، یک خودرو و انواع کیف‌های اورژانس است و قرار است در استان‌های سیل زده لرستان و ایلام توزیع شود.

احتمال اعلام پایان سال تحصیلی در مناطق سیل‌زده خوزستان

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان گفت: اگر شرایط مناسبی نداشته باشیم مجبور می‌شویم سال تحصیلی را پایان یافته اعلام کنیم.

محمد تقی‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: ما تابع شرایط هستیم؛ باید دید در یکی دو روز آینده شرایط چه خواهد شد. اگر شرایط به همین شکل ادامه پیدا کند، ما هیچ راهی نداریم و مدارس باید تعطیل شوند. اگر در چند روز آینده شرایط پایدار و رو به بهبودی داشتیم، سعی می‌کنیم ادامه سال تحصیلی را داشته باشیم.

وی افزود: این احتمال نیز وجود دارد که سال تحصیلی را در خوزستان تا همین جا به پایان برسانیم؛ چراکه بخشی از مدارس ما اشغال هستند و بخشی نیز تخریب شده‌اند. شهر اهواز نیز از نظر عبور و مرور و وضعیت فاضلاب، شرایط مناسبی ندارد و در چنین شرایطی ممکن است ناچار شویم همین حجم کتابی را که تاکنون تدریس شده است، امتحان بگیریم.

اخطار هواشناسی خوزستان نسبت به بارندگی هفته آینده

اداره‌کل هواشناسی خوزستان با اشاره به پیش‌بینی بارندگی اخطاریه‌ای صادر کرد.

به گزارش ایسنا، در اخطاریه شماره ۶ امروز (۲۱ فروردین‌ماه) اداره‌کل هواشناسی خوزستان آمده است: "ورود سامانه بارش‌زا از اواسط پنجشنبه تا اواخر جمعه هفته جاری در نیمه شمالی و از اوایل جمعه تا اواسط روز شنبه هفته آینده در نیمه شرقی سبب بارش‌ها به صورت رگباری و منطقه‌ای خواهد شد.

با توجه به ماهیت سامانه‌های بارشی فصل بهار و امکان تقویت این سامانه در مناطق کوهستانی و همچنین وضعیت بحرانی سدهای استان، در این خصوص هشدار صادر می‌شود."

آسیب سیل به ۹۱ هزار هکتار زمین‌های مازندران

استاندار مازندران از آسیب جدی سیل به 91 هزار هکتار از زمین های حاصلخیز مازندران خبر داد.

به گزارش ایسنا، احمد حسین زادگان در جلسه ستاد مدیریت بحران استان مازندران که با محوریت بررسی خسارات ناشی از سیلاب اخیر به حوزه کشاورزی و زیربخش های آن برگزار شد، اظهار کرد: به دلیل توجه به کانون‌های بحرانی دارای اولویت، میزان بالای خسارت وارده به استان مازندران در دو سیلاب اخیر به اندازه کافی مورد توجه قرار نگرفت. مازندران، سهم بالایی در تامین امنیت و سلامت غذایی کشور دارد و معمولا در حوادث طبیعی، میزان خسارات وارده به بخش کشاورزی بیشتر است.

استاندار مازندران با اشاره به این که آسیبی که به خاک و محصولات کشاورزی و زیربخش های آن در سیلاب اخیر وارد شد، شایان توجه است، یادآور شد: برابر دیدن خسارات حوزه کشاورزی مازندران با دیگر استان‌ها یک خطای استراتژیک است و باید به خسارات حوزه کشاورزی و زیربخش های آن در سیلاب اخیر به اندازه سهم استان در تامین غذای کشور نگریست.

وی افزود: ارزش خاک زمین های کشاورزی استان قابل مقایسه با دیگر مناطق کشور نیست و با توجه به حجم بالای خسارت سیلاب به بخش های مختلف کشاورزی، اگر به صورت ویژه به جبران خسارت و زیر ساخت های کشاورزی توجه نشود، امنیت غذایی کشور تحت تاثیر قرار می گیرد.

رئیس شورای هماهنگی مدیریت بحران استان مازندران با اعلام این که سیلاب به 91 هزار هکتار زمین های حاصلخیز مازندران خسارت جدی وارد کرده است، گفت: علاوه بر خسارت بر محصولات، بازگشت این زمین ها به کشاورزی نیز به دلیل وجود گل و لای شدید و تخریب بستر خاک زمان بر است.

حسین زادگان با اشاره به این که خسارات وارده به حوزه کشاورزی مازندران در سیلاب اخیر اعم از چاه های آب، سردهنه ها، راه های دسترسی بین المزارع و ادوات کشاورزی در دهه های اخیر بی بدیل بوده است، گفت: 72 هزار هکتار اراضی زراعی و 18 هزار هکتار از باغات استان در سیلاب اخیر آسیب دیده است و 52 مزرعه پرورش ماهی تخریب شد.

وی با اعلام این که حدود 590 میلیارد تومان به بخش کشاورزی مازندران در سیلاب اخیر خسارت وارد شده است، افزود: سیل اخیر همچنین به 7 هزار کلونی زنبور آسیب زد و 3000 دام سبک و سنگین نیز تلف شد، مزارع توت فرنگی در معرض سیلاب تخریب و نابود قرار گرفته و آسیب جدی به مرغداری ها وارد شده است.

استاندار مازندران، خواستار اختصاص ردیف اعتباری برای اجرای طرح جامع کنترل سیلاب مازندران شد و اظهار کرد: طرح جامع کنترل سیلاب استان سال ها تهیه و بروز شده اما به دلیل نبود اعتبار اجرا نشده است.

سد کرخه در سلامت کامل؛ ذخیره فعلی کرخه ۳۴ برابر سد کرج

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با تاکید بر اینکه سد کرخه در سلامت کامل است، گفت: تشدید بارندگی‌های اخیر موجب شده تا ۸.۵ میلیارد مترمکعب سیلاب وارد مخزن سد شده و ذخیره فعلی کرخه به بیش از ۶ میلیارد مترمکعب برسد که این رقم حدود ۳۴ برابر سد کرج است.

محمد حاج‌رسولی‌ها در حاشیه بازدید از سد کرخه با تاکید بر این‌که میزان بارندگی‌ها از ابتدای سال آبی تاکنون به ۲۹۰ میلیمتر رسیده است، گفت: سهم جبهه بارشی اخیر کشور (۲۶ اسفندماه تاکنون) از این رقم حدود ۸۵ میلیمتر بوده است که در دو جبهه بارشی ۵۰ میلیمتری و یک جبهه بارشی ۱۵ میلیمتری به وقوع پیوسته است.

وی تاکید کرد: بارندگی مناسب سال آبی جاری موجب شده است که میزان رواناب‌ها در سطح کشور به حدود ۵۰ میلیارد مترمکعب برسد که بر اساس پیش بینی‌های صورت گرفته تا پایان سال آبی جاری حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد دیگر نیز به حجم رواناب‌های کشور اضافه می‌شود و این رقم به ۷۰ میلیارد مترمکعب خواهد رسید. بنابراین رواناب ایجاد شده ۳.۵ برابر سال گذشته است.

حاج‌رسولی‌ها ادامه داد: از میان ۵۰ میلیارد مترمکعب رواناب ایجاد شده، حدود ۲۰ میلیارد مترمکعب آن در سدها ذخیره شده است و ۳۰ میلیارد مترمکعب آن برای مصرف در بخش‌های مختلف از جمله مصارف زیست محیطی رهاسازی شده و بخشی از آن نیز به صورت سرریز روانه دریا شده است.

آبگیری ۴۰ تالاب مهم کشور در پی بارندگی‌های اخیر

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با تاکید بر این‌که بارندگی‌های اخیر موجب آبگیری ۴۰ تالاب مهم ایران شده است، عنوان کرد: از ابتدای سال آبی تاکنون دریاچه ارومیه حدود ۵۰ سانتی‌متر افزایش ارتفاع آب داشته است. در حال حاضر تالاب‌های شادگان و هورالعظیم خوزستان نیز که سال‌ها منشأ گرد و غبار بوده‌اند شرایط مطلوبی پیدا کرده‌اند.

بنا بر اعلام وزارت نیرو، وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این‌که سد کرخه سیلاب ۲۰۰ ساله را مهار کرده است، گفت: این سازه توانسته است سیلاب‌های با دبی متوسط ۵۹۰۰ مترمکعب در ثانیه و یا لحظه‌ای ۸۴۰۰ مترمکعب در ثانیه را به حدود ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ مترمکعب در ثانیه تعدیل کند.

حاج‌رسولی‌ها خاطرنشان کرد: نباید از این نکته مهم غافل بشویم که اگر این سد وجود نداشت، رهاسازی سه برابر خروجی فروردین‌ماه به پایین دست یک فاجعه بزرگ زیست محیطی را رقم می‌زد ولی خوشبختانه به برکت وجود این سازه بزرگ سه کیلومتری توانسته‌ایم این سیلاب را در مخزن سد کنترل کنیم.
مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران اضافه کرد: با توجه به اینکه پیش‌بینی می‌شود تا پایان فروردین‌ماه و اوایل اردیبهشت شاهد تشدید بارندگی‌ها و وقوع سیلاب در منطقه باشیم، از این رو پایداری سد و ورودی و خروجی به این سازه به طور کامل تحت کنترل است تا بتوانیم سیلاب‌های پیش‌رو را نیز مدیریت کنیم.

وی با تاکید بر این‌که سد کرخه امسال ورودی بی‎ سابقه‌ای را تجربه کرده است، گفت: در طی این مدت ۸.۵ میلیارد مترمکعب سیلاب وارد مخزن سد کرخه شده است که در طول دوره آماری این سازه ورودی این چنینی تاکنون به ثبت نرسیده است ولی با این وجود این میزان آب در زمان بندی‌های مختلف در سد ذخیره و به تدریج تخلیه شده است تا برای سیلاب‌های بعدی آماده و پیک آن تحت کنترل باشد.

ذخیره فعلی سد کرخه ۳۴ برابر سد کرج است

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران خاطرنشان کرد: تشدید بارندگی و وقوع سیلاب در منطقه موجب شده است تا ذخیره فعلی سد کرخه به بیش از ۶ میلیارد مترمکعب برسد که این رقم حدود ۳۴ برابر حجم آب سد کرج است.

حاج‌رسولی‌ها در پایان تاکید کرد: در حال حاضر سد کرخه و پایداری آن در سلامت کامل است و بیش از ۱۲۰۰ ابزار دقیق این سد به صورت مستمر قرائت می‌شود که تا این لحظه شاهد هیچ مشکلی نبوده‌ایم.

انسجام سیمره و کرخه به‌منظور کاهش دبی ورودی به رودخانه کرخه

وجود مخزن سد سیمره در یکی از سرشاخه‌های اصلی رودخانه کرخه، کمک بی‌بدیلی در مهار سیلاب جاری در این حوضه آبریز است.

مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران هم با بیان این مطلب افزود: با توجه به بارش‌های کم‌سابقه اخیر در غرب کشور، سد سیمره در استان ایلام توانست حجم بالایی از سیلاب‌های بالادست حوضه آبریز این سد را کنترل و از ورود سیلاب‌های مخرب به استان‌های لرستان و خوزستان جلوگیری کند.
بهروز مرادی افزود: با دستور وزیر نیرو در ایام ابتدایی سال، با حضور کلیه عوامل اجرایی در محل سد سیمره و بررسی تمامی جوانب امر، موفق به کنترل دبی ۳۰۸۰ مترمکعبی ورودی به این سد شدیم.

وی با اشاره به آورد رودخانه سیمره عنوان کرد: چنانچه حجم آورد آب در سد سیمره مهار نمی‌شد، با ورود آن به پایین‌دست و سد کرخه که آخرین سد پایین‌دست آن به شمار می‌رود، مشکلات و روزهای سختی برای مردم خوزستان در تعطیلات ایام نوروز رقم می‌خورد.

مرادی به ایجاد ظرفیت در مخزن سد سیمره قبل از وقوع سیلاب اشاره و تصریح کرد: با توجه به پیش‌بینی بارش‌های اخیر، در اسفندماه سال گذشته به میزان ۱۰ متر تراز مخزن را پایین آوردیم که با این اقدام، حدود ۴۰۰ میلیون مترمکعب ظرفیت برای مهار سیلاب در مخزن ایجاد شد.

مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران افزود: در حوضه کرخه می‌توان با اعمال تمهیدات فنی و افزایش تراز مخزن سد سیمره (از تراز فعلی ۷۰۸ تا تراز ۷۱۶) به میزان ۴۰۰ میلیون مترمکعب دیگر ذخیره موقت ایجاد کرد که پس از فروکش کردن سیلاب این حجم متناسب با کاهش ورودی به سد سیمره، در فرصت مناسب تخلیه شود.

وزیر راه: جاده خرم آباد - پلدختر قابل بازسازی نیست / باید جاده ای جدید احداث شود

وزیر راه و شهرسازی گفت: جاده خرم آباد - پلدختر بواسطه گذر از کنار رودخانه قابل بازسازی نیست و باید جاده ای جدید احداث شود.

به گزارش ایرنا، محمد اسلامی سه شنبه شب در پایان سفر به شهرکرد در گفت و گو با خبرنگاران افزود: در حال حاضر یک گذرگاه موقت در این مسیر ایجاد خواهد شد تا در بلند مدت یک جاده جایگزین با حفر تونل احداث شود.
وی همچنین گفت: سیلاب ها 12 هزار کیلومتر از راه های اصلی و فرعی در 6 هزار و 800 نقطه از کشور را دچار آسیب کرده که میزان خسارت های این بخش 30 هزار میلیارد ریال است.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: دولت برای جبران این خسارت ها، اعتبارات لازم را درنظر خواهد گرفت و اولویت اصلی، بهسازی راه های روستایی است که مسدود شده بودند.
طول راههای لرستان حدود هشت هزار کیلومتر است و برآورد اولیه نشان می دهد بیش از 600 کیلومتر راههای لرستان خسارت دیده که جاده خرم آباد - پلدختر به طول حدود 120 کیلومتر به دلیل عبور از کنار رودخانه کشکان بیشترین حجم آسیب را داشته است.
بر اثر سیل روز دوشنبه 12 فروردین ماه جاری رودخانه شهر و روستاهای مختلف لرستان طغیان و سد مروک درود نیز سرریز کرد.
هم اکنون امدادرسانی هوایی و زمینی توسط استان و سراسر کشور در مناطق سیل زده در حال انجام است.
برآورد اولیه خسارت سیل اخیر در لرستان بیش از 30 هزار میلیارد ریال است و تا کنون 15 نفر در این سیل جان خود را از دست داده اند.

وزارت نیرو: سیلاب ۲۰۰ ساله در سد کرخه مهار شد

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب گفت: ۲۵۰۰ مترمکعب بر ثانیه سیلاب رهاسازی شده و روستا‌ها و شهر‌هایی دچار آبگرفتگی شده‌اند، حالا تصور کنید که سد کرخه نبود و سه برابر این میزان آب به پایین دست می‌رفت، در این صورت چه فاجعه انسانی و زیست محیطی رخ می‌داد؟

به گزارش تسنیم، محمد حاج‌رسولی‌ها مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب در خصوص آخرین وضعیت سد کرخه و دیگر سد‌های استان خوزستان اظهار داشت: حدود سه‌ماه است که کسانی به صورت شبانه‌روزی در بخش مدیریت سد کرخه تلاش می‌کنند.

وی افزود: حجم آبی که الان در سد کرخه ذخیره شده، بیش از ۶ میلیارد مترمکعب است که در مقام مقایسه می‌توان گفت: حدود ۳۴ برابر سد کرج، حجم موجود آب سد کرخه است.

حاج‌رسولی‌ها با بیان اینکه "میزان بارش‌های کشور در سال آبی جاری به مرز ۲۹۰ میلیمتر رسیده"، گفت: از این میزان حدود ۸۵ میلیمتر مربوط به جبهه بارش‌های اخیری است که از ۲۶ اسفند‌ماه آغاز شده و در ایام نوروز شاهد بارش‌های آن بودیم.

وی ادامه داد: حاصل این بارش‌ها به لحاظ روان آب در سطح کشور حدود ۵۰ میلیارد مترمکعب بود که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل، بالغ بر ۳.۵ برابر بوده است.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب تصریح کرد: با مقایسه روند فعلی با روند ۵۰ ساله کشور، پیش‌بینی می‌کنیم ۳۰ تا ۴۰ درصد در زمان باقی مانده از سال آبی جاری به حجم روان‌آب‌های کشور افزوده شود و این عدد حداقل به ۷۰ میلیارد مترمکعب خواهد رسید.

وی افزود: این درحالی است که در کل سال آبی گذشته حجم ورودی به سد‌های کشور ۲۶ میلیارد مترمکعب بوده که پیش بینی می‌کنیم این میزان تا پایان سال آبی جاری به سه برابر سال آبی گذشته برسد.

حاج‌رسولی‌ها با بیان اینکه "از روان‌آب‌های ۵۰ میلیارد مترمکعبی سال آبی جاری چیزی در حدود ۲۰ میلیارد مترمکعب در سد‌ها ذخیره شده و ۳۰ میلیارد مترمکعب آن هم به عنوان مصارف مختلف و به صورت مصارف زیست محیطی در تالاب‌ها استفاده شده و بخشی هم به صورت سرریز روانه دریا‌ها شده است.

وی ادامه داد: بسیاری از تالاب‌های مهم کشور تاکنون آب‌گیری شده؛ از ابتدای مهرماه ۹۷ تا امروز تقریبا دریاچه ارومیه ۵۰ سانتی‌متر افزایش ارتفاع آب داشته و تالاب شادگان و هورالعظیم که سال‌ها مردم خوزستان را رنج می‌دادند و منشأ گردوغبار بودند، شرایط مطلوبی امروز دارند.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب اذعان داشت: تالاب‌های مهارلو، پریشان، تشتک، بختگان، گمیشان، آجی‌گل، آقاگل و ... آبگیری شدند و در مجموع به برکت این بارندگی‌ها ۴۰ تالاب مهم کشور آبگیری شد.
همین ۲ هزار تا ۲۵۰۰ مترمکعب بر ثانیه سیلاب رهاسازی شده، خساراتی تا الان زده و روستا‌ها و شهر‌هایی دچار آبگرفتگی شده‌اند، حالا تصور کنید که سد کرخه نبود و سه برابر این میزان آب به پایین دست می‌رفت، در این صورت چه فاجعه انسانی و زیست‌محیطی بزرگی ایجاد می‌شد؟

وی افزود: بحث مهم دیگر خساراتی است که متأسفانه وارد شده، اما با مدیریت و کنترلی که همکاران ما در رودخانه‌هایی که سد دارند انجام داده‌اند، توانستند شرایط را کنترل کنند؛ نتایج این کنترل آب از طریق سدها، موجب شده تا نسبت به تلفات سیلاب‌هایی که در این احجام در جهان اتفاق می‌افتد، تلفات جانی و مالی کمتری داشته باشیم.

حاج رسولی‌ها از وقوع و مهار سیلابی ۲۰۰ ساله توسط سد کرخه خبر داد و گفت: سیلابی با دبی متوسط ۵۹۰۰ مترمکعب بر ثانیه و دبی لحظه‌ای ۸۴۰۰ مترمکعب بر ثانیه رخ داد که سد کرخه این سیلاب عظیم را مهار کرد و به مقدار ۲ هزار تا ۲۵۰۰ مترمکعب بر ثانیه تعدیل کرد.

وی ادامه داد: همین ۲ هزار تا ۲۵۰۰ مترمکعب بر ثانیه سیلاب رهاسازی شده، خساراتی تا الان زده و روستا‌ها و شهر‌هایی دچار آبگرفتگی شده‌اند، حالا تصور کنید که سد کرخه نبود و سه برابر این میزان آب به پایین دست می‌رفت، در این صورت چه فاجعه انسانی و زیست‌محیطی بزرگی ایجاد می‌شد؟ اما به برکت این سازه بزرگ ۳ کیلومتری، این سیلاب را کنترل کردیم.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب تصریح کرد: تمام سعی ما در سازمان آب و برق خوزستان و مدیریت سد کرخه بر این است که پایداری این سد را کنترل کنیم و مدیریت ورودی‌ها و خروجی‌ها را به نحوی انجام دهیم تا سیلاب‌هایی که پیش بینی می‌شود تا پایان فروردین ماه و ابتدای اردیبهشت ماه هم ادامه داشته باشد را باز هم بتوانیم مدیریت کنیم.

حاج‌رسولی‌ها با بیان اینکه "در این مدت ۸.۵ میلیارد مترمکعب سیلاب وارد سد کرخه شده"، گفت: ورودی ۸.۵ میلیارد مترمکعبی به سد کرخه بی‌سابقه بوده به طوری که در تاریخ آماری منابع آب کشور چنین آماری تاکنون ثبت نشده بود.

وی افزود: به‌تدریج اجبار داریم که تخلیه‌هایی را انجام دهیم تا بتوانیم در سیلاب‌های بعدی، پیک سیلاب‌ها را بگیریم.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب خاطرنشان کرد: پایداری سد کرخه در سلامت کامل است، بیش از ۱۲۰۰ ابزار دقیق این سد به صورت مستمر در حال قرائت است و هیچ مشکلی را تاکنون شاهد نبودیم.

سیل راه ارتباطی ۲۲ روستای "خراسان شمالی" را بست

فرمانده انتظامی استان خراسان شمالی گفت: بارش شدید باران و وقوع سیلاب باعث مسدود شدن راه ۲۲ روستای شهرستان های "مانه و سملقان و رازوجرگلان" شده است.

سردار علیرضا مظاهری اظهار داشت: راه ارتباطی روستاهای مسیر "خرتوت به کهنه جلگه و دهستان اترک" روز گذشته در اثر بارش باران و جاری شدن سیل مسدود شده است.

وی این روستاها را شامل "قزلرقلعه بالا و پایین، کوه قلعه، یموغ، تجلی، کهنه جلگه، شاه توت، سوخلی، یاشلی و کلاته کاریز" و چند روستای دیگر اعلام کرد که راه ارتباطی و برق آنها قطع شده است.

سردار مظاهری با اشاره به حضور استاندار و جمعی دیگر از مسئولان استان به همراه نیروهای امدادی و شرکت برق در محل، گفت: تمام نیروها در حال بررسی مسیر و ایجاد راه جایگزین برای عبور مقطعی اهالی این روستاها هستند.

وی افزود: این در حالی است که مسیر روستاهای "خرمده شرقی و غربی دهستان اترک" نیز به دلیل وقوع سیلاب مسدود است.

فرمانده انتظامی خراسان شمالی با اشاره به جاری شدن سیل از شب گذشته در این منطقه به دلیل شدت باران، افزود: نیروهای انتظامی از همان لحظات اولیه در محل حضور دارند و خوشبختانه با همکاری خوب اهالی مشکل خاص امنیتی نداریم.

سردار مظاهری گفت: در این راستا به مردم توصیه می شود حتما به توصیه های پلیس و عوامل امدادی بیشتر دقت کنند و قبل از حرکت در محورها حتما استعلام های لازم را از وضعیت راه ها از راهداری دریافت کنند تا با مشکل مواجه نشوند.

سیلاب برخی خیابان های محله عین 2 اهواز را به زیر آب برد

در حالی که اهالی محله عین 2 در جنوب غرب شهر اهواز از پیشروی سیل و تخلیه بخشی از خانه ها خبر می دهند، فرماندار اهواز تخلیه برخی از نقاط شهر را تکذیب کرد.

یکی از معتمدان محله عین 2 در اهواز در این باره به ایرنا گفت: سیلاب رودخانه های دز و کرخه در حال حاضر پنج خیابان از این محله (خیابان 7 تا 12) را به زیر آب برده و یک سوم اهالی خانه های خود را تخلیه کرده و زنان و کودکان را از منطقه خارج کردند و مردان نیز در حال تعمیر شکستگی های سیل بند هستند.
کاظم پناهی سواری افزود: سیلاب از این محله در حال پیشروی است و در صورتی که سیل بندها تعمیر نشود، تا ساعاتی دیگر مابقی خیابان های عین 2 را فرا می گیرد و به سمت کوی سیاحی و ملاشیه می رود، سپس به سمت مناطق شهرک اهواز و کوی علوی جاری می شود.
وی افزود: سیلاب رودخانه کرخه از طریق کانال های شهر حمیدیه و روستاهای الهایی و الباجی و سیلاب رودخانه دز از طریق روستاهای بامدژ و زهکش نیشکر دهخدا به کانالی در منطقه عین 2 موسوم به «کانال سلمان» سرازیر شده و به دلیل شکستگی این کانال از هفت نقطه به سمت منازل مسکونی سرازیر شده است.
پناهی سواری با بیان اینکه تا کنون هیچ هشداری برای تخلیه و آبگرفتگی ناشی از سیل به اهالی این منطقه اعلام نشده، اظهار داشت: اهالی منطقه از پنج روز پیش با شکستگی این کانال درگیر هستند اما به دلیل بالا آمدن آب، امشب شرایط بسیار دشوار شده و تا صبح بیم آن می رود که تمام محله به زیر آب برود.
وی با بیان اینکه اهالی عین 2 با دست خالی در حال تعمیر سیل بند هستند، تصریح کرد: تنها کمکی که به این محله شده این بوده که شهرداری منطقه 6 ، یک دستگاه بیل و یک دستگاه لودر برای خاکبرداری در اختیار ما گذاشته بود که با جاری شدن سیلاب و خیس شدن خاک اطراف این 2 دیگر قابل استفاده نیست و در حال حاضر مردم با خودروهای شخصی به منطقه خاک حمل می کنند و با دست در حال پر کردن گونی های خاک و چیدن آنها در اطراف شکستگی های سیل بند هستند.
پناهی سواری خواستار اعزام نیروی کمکی و امکاناتی همچون گونی و خاک برای جلوگیری از به زیر آب رفتن بیشتر این منطقه شد.
محله عین 2 در 2 کیلومتری جنوب غرب اهواز قرار دارد که 32 هزار نفر جمعیت دارد. این منطقه در سال 95 به شهر اهواز ملحق شد.
با وجود تلاش های خبرنگار ایرنا اما فرماندار اهواز در این باره پاسخگو نبود.
سایت فرمانداری اهواز اما دقایقی پیش با انتشار خبری به نقل از فرماندار شهرستان اهواز، تخلیه برخی از نقاط شهر اهواز را تکذیب کرد و آن را شایعه خواند.
جمال عالمی نیسی فرماندار اهواز گفت: تاکنون دستور تخلیه هیچ نقطه ای از شهر اهواز صادر نشده و وضعیت شهر عادی است.
وی همچنین در گفت و گوی تلفنی با بخش خبری 23 شبکه استانی مرکز خوزستان گفته است: عملیات احداث و استحکام سازی سیل بند در منطقه عین 2 اهواز با بسیج ماشین آلات و دیگر امکانات به سرعت در حال اجراست و با اقداماتی که انجام داده شده آب را منحرف کرده تا آب به سمت اهواز و منطقه عین دو حرکت نکند.
عالمی نیسی افزود: هم اینک تعداد زیادی ازماشین آلات راهسازی به همراه مسئولان فرمانداری و شهرداری در این نقطه مستقر هستند و با همکاری مردم در حال احداث سیل بند هستیم.
حاجی زاده مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان همچنین گفته است: در پی طغیان رودخانه های دز، کرخه و کارون، 95 روستا دچار آبگرفتگی شده و تاکنون دستور تخلیه هفت شهر و بیش از 230 روستای خوزستان صادر شده است. تاکنون به 6هزار و 700 واحد مسکونی آسیب وارد شده و 51 هزار واحد مسکونی نیز در معرض خطر هستند.
به گفته وزیر کشور 400 هزار نفر در خوزستان در معرض سیلاب هستند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید