علت بوجود آمدن تگرگ چیست ؟


علت بوجود آمدن تگرگ چیست ؟ با دانستن روش علمی بوجود آمدن تگرگ خواهید فهمید که پدیده جالب و البته خطرناک و گاهی وقت ها نابود گر چگونه بوجود می آید. بارش تگرگ و تشکیل تگرگ در فصل بهار در زمان مناسب ان و با بارش کم و دانه‌های‌ یخی ریز میتواند برای محصولات کشاورزی مفید باشد و بـه آبیاری ان‌ها کمک کند، اما در بیشتر موارد این بارش‌ها بـه صورت دانه‌های‌...

علت بوجود آمدن تگرگ چیست ؟

علت بوجود آمدن تگرگ چیست ؟

با دانستن روش علمی بوجود آمدن تگرگ خواهید فهمید که پدیده جالب و البته خطرناک و گاهی وقت ها نابود گر چگونه بوجود می آید. بارش تگرگ و تشکیل تگرگ در فصل بهار در زمان مناسب ان و با بارش کم و دانه‌های‌ یخی ریز میتواند برای محصولات کشاورزی مفید باشد و بـه آبیاری ان‌ها کمک کند، اما در بیشتر موارد این بارش‌ها بـه صورت دانه‌های‌ درشت یخی هستند کـه با شدت و فاصله زمانی کمی می‌بارند و بـه دلیل یخ بودن، درشت بودن و شدت بارش میتواند آسیب‌های‌ جدی را بـه محصولات کشاورزی وارد کند.

به گزارش تالاب : اگر میزان بارش تگرگ در فصل بهار زیاد باشد موجب میشود تا محصولات آسیب ببینند بارش تگرگ برای محصولات سر درختی مانند سیب، گیلاس زردآلو و … در فصل بهار موجب می شود تا شکوفه‌های‌ این درختان با شدت برخورد تگرگ از بین بروند و با ریختن شکوفه درختان دچار آسیب میشوند و محصولات کم باری را درسال برای کشاورزان دارند.

علت بوجود آمدن تگرگ چیست ؟

علت علمی تشکیل تگرگ

علت علمی تشکیل تگرگ صاعقه و برخورد شدیدی اسـت کـه هوای نمناک با لایه‌های‌ هوا در سطوح بالا دارد سطوح بالایی هوا در فصل بهار دارای جوی سرد و یخ هستند کـه موجب میشود تا قطرات نمناک هوا دراین سطوح یخ ببندد و بـه صورت بارش یخی بـه زمین فرد آیند.

بـه طور میانگین قطر تگرگ‌های‌ بارشی ۵- ۵۰ میلی متر هستند و از نوع ابر‌های‌ کومولونیمبوس کـه ابر‌های‌ کومه‌ای بار هستند می‌بارد کـه با رعد و برق‌های‌ پر صدا نیز همراه اسـت.

علت بوجود آمدن تگرگ چیست ؟

هسته تگرگ

تگرگ دارای یک هسته مرکزی اسـت کـه موجب تشکیل شدن ان شده اسـت این هسته سفید رنگ رشته‌های‌ مختلفی را در طول‌های‌ مختلف تشکیل میدهد کـه موجب شکل‌گیری و بزرگتر شدن تگرگ می شود.

رشته‌های‌ تشکیل شده از هسته مرکزی سفید با استفاده از پوسته‌های‌ نازک یخی احاطه می شوند و بـه شکل دایره‌ای شکل می گیرند این دانه‌ها با استفاده از میکروسکوپ‌های‌ مخصوص دیده بررسی می شوند و دارای عکس هایی بسیار زیبا و شگفت انگیز هستند.

علت بوجود آمدن تگرگ چیست ؟

تگرگ چگونه تشکیل میشود ؟

وقتی هوای گرم بـه بالای آسمان صعود میکند، بخار آب را هم همراه خودش بـه بالا بـه داخل آسمان می‌برد. در بالای آسمان، بخار آب سرد می شود و قطره های‌ آب دور ذرات ریز گرد و غبار موجود در هوا تشکیل می شود. مقداری از بخار آب هم بـه شکل کریستال های‌ ریز یخ منجمد می شود کـه قطرات آب سرد شده را جذب می‌کند.

قطرات بـه شکل کریستال های‌ یخ، منجمد می شود و کریستال های‌ بزرگ تری را تشکیل می دهد کـه ما آن ها را برف ریزه می نامیم. موقعی کـه برف ریزه ها سنگین می شوند، پایین می افتند. برف ریزه ها در مسیرشان رو بـه پایین با هوای گرم تر برخورد میکنند و ذوب می شوند و بـه صورت قطرات باران در می‌آیند.

در آب و هواهای گرمسیری، قطرات ابر باهم حول گرد و غبار یا ذرات نمک دریا ترکیب می شوند. انها بـه هم بسته می شوند، از نظر اندازه بزرگ می شوند تا بـه قدر کافی سنگین شوند کـه بیفتند.

بـه شکل بالا نگاه کنید. بعضی وقت ها یک لایه هوا در ابرها وجوددارد کـه دمایش بالای نقطه انجماد یعنی صفر درجه سانتی گراد یا 32 درجه فارن هایت اسـت. اما در نزدیک بـه زمین دمای هوا یک‌بار دیگر زیر نقطه انجماد می‌رسد. وقتی این شرایط پیش می‌آید، بخشی از برف ریزه ها در لایه هوای گرم تر در ابرها ذوب می شوند، اما سپس در هوای سرد نزدیک زمین دوباره منجمد می شوند.

این نوع بارش، باران نیمه منجمد نامیده می شود. این نوع باران موقعی کـه بـه زمین برخورد میکند بـه بالا می پرد.

اگر برف ریزه ها بـه طور کامل در لایه هوای گرم تر در ابرها ذوب شوند، اما دماهای نزدیک زمین زیر نقطه انجماد باشد، باران ممکن اسـت در تماس با زمین یا خیابان منجمد شود.

این باران، باران منجمد نامیده می شود و یک باران منجمد قابل توجه توفان یخ نامیده می شود. توفان های‌ یخی و منجمد بی اندازه خطرناکند. چون کـه لایه یخ روی خیابانها ممکن اسـت باعث حوادث ترافیکی شود.

همچنین یخ می تواند روی شاخه های‌ درخت و خطوط برق تشکیل شود و باعث شود شاخه ها بشکنند یا برق قطع شود.

نوع دیگری از بارش هم وجوددارد کـه با توفان های‌ همراه با رعد و برق می‌آید و تگرگ نامیده می شود.

علت بوجود آمدن تگرگ چیست ؟

آزمایش:

باران گرمسیری بسازید:

سعی کنید کـه این آزمایش رابا کنترل یک فرد بزرگسال انجام دهید.

آب را در کتری چای بجوشانید. بخار را تماشا کنید کـه بیرون می‌آید و بـه داخل هوا میرود «تبخیر». یخ را در داخل قالب فلزی درست کردن کلوچه بگذارید. قالب را بالای بخار کتری نگه دارید و قطراتی کـه شکل می گیرند را در کف سینی تماشا کنید «تقطیر». همان‌ گونه کـه قطرات از نظر اندازه رشد می‌کنند، سنگین می شوند و شروع بـه افتادن می‌کنند «بارش».

شکل های‌ باران بـه آب و هوا بستگی دارد.

می‌دانید چرا قطرات باران این شکلی هستند؟

قطرات باران همینطور کـه می افتند، هوا روی کف قطرات فشار می آورد و باعث می شود کف انها پهن و مسطح شود در حالی کـه بالای قطرات گرد باقی میماند. کدام یک از این شکل ها شکل قطرات باران اسـت؟

امیدواریم از مقاله تشکیل تگرگ استفاده کرده باشید. از دیگر مقالات سایت دیدن نمایید. مجله تالاب

منبع:

arga-mag.com

wxdude./pacomge3.html

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر لطف حق به صورت داستان + متن شعر