دانلود گلچین آهنگ کردی شاد برای مراسم عروسی و رقص هلپرکه


حرکات آئینی یا همان رقص کردی ریشه دیرینه دارد و در اصل کسی که نفر اول قرار و دستمال بدست باشد می توان گفت که مانند رهبر یک گروه جنگی عمل می کند. رهبر یکی از این گروه های رقص کردی در این زمینه بیان کرده است که: رقص (( هه لپه رکی )) به معنی پرش و جهش می باشد که در مناطق کردنشین بسیار رواج دارد.

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سایت کرد موزیک یکی از بزرگترین آرشیو برای دانلود آهنگ های کردی شاد مناسب برای مراسم عروسی و رقص کردی میباشد که میتوانید از آن در مراسم رقص و هلپرکه سه پا و رقص تند کردی از آن استفاده کنید. سایت کرد موزیک به عنوان یکی از منابع بزرگ موسیقی کردی و دارای آرشیو بزرگ و گلچین از تمامی خواننده های کرد میباشد که میتواند نیازی های شما را به موسیقی محلی کردی برطرف سازد.

دانلود گلچین آهنگ کردی شاد برای مراسم عروسی و رقص هلپرکه

رقص کردی یا تاکتیک نظامی!

یک جامعه شناس در این زمینه گفته است: حرکات آئینی یا همان رقص کردی ریشه دیرینه دارد و در اصل کسی که نفر اول قرار و دستمال بدست باشد می توان گفت که مانند رهبر یک گروه جنگی عمل می کند. رهبر یکی از این گروه های رقص کردی در این زمینه بیان کرده است که: رقص (( هه لپه رکی )) به معنی پرش و جهش می باشد که در مناطق کردنشین بسیار رواج دارد.

محمود باقری میگوید این کلمه در تمدن کردها ریشه دارد و همچنین اضافه کرد: یک سنگ نوشته در تپه علی کُش ایلام قرار گرفته است که احتمالا قدمت آن به بیش از 10 هزار سال قبل می رسد. این سنگ نوشته این را اثبات می کند که رقص کردی از دوران کهن در میان مردم زاگرس نشین رواج داشته.
او همچنین می گوید: به علت اینکه در گذشته نمی توانستند سلاح های خود را به داخل قصر وارد کنند به این دلیل آنها از دستمال استفاده می کردند. در اصل رقص جز نماد فرماندهان و سربازان جنگی بود. شخصی که در اول گروه قرار می گیرد نماد فرمانده فرمانده جنگی می باشد و به آن چوپی کیش یا سر چوپی گفته می شود و به شخصی که در آخر صف قرار می گیرد بِن چوپی می گویند. شما می توانید برای دانلود آهنگ کردی به سایت کرد موزیک مراجعه کرده و شروع به دانلود آهنگ کردی و هر آهنگی دیگری که میخواهید را از این وب سایت دانلود کنید.

این جامعه ‌شناس همچنین می گوید: نحوه ی رقص در این نوع گروه های به این شکل است که افراد در رقص کردی 4 گام به جلو و 2 گام به عقب می ‌پرند و پاهای خود را روی زمین می کوبند. این حرکت به این معنا می باشد زمانی که دشمن به ما حمله ور می شود اگر 2 گام ما را به عقب ببرد، می بایست ما 4 گام به سمت آن ها حمله ور شویم. که نمایان گر پیروزی ثمره اتحاد و همدلی است. پا بر زمین کوبیدن نشانه ایستادگی و استقامت در برابر بدخواهان است.

محمود باقری با بیان اینکه رقص کردی در مناطق کردستان و ایلام با هم فرقی ندارند گفته است: اما وجود نشانه های کوچکی باعث شده تفاوت‌ هایی در بین آنها دیده شود. مثلا در کردستان برای دور کمر از شال استفاده می ‌کنند ولی در ایلام از چفیه برای دور کمر استفاده می نمایند، و آقایان که در ایلام هستند از لباس چریکی که در جلوی آن ها دکمه وجود دارد، استفاده می کنند. کفش‌ های این دو منطقه هم با هم متفاوتند. و ما به کفش هایی که در ایلام می پوشیم کلاش می ‌گوییم. کف کفش ‌ها از لاستیک درست شده است ولی کفش های که در کردستان وجود دارند از پارچه ساخته شده اند. در گذشته به جای این دو از چرم استفاده می کردند و به مرور زمان این کفش ها تغییر پیدا کرده اند. مثلا کردهای کرمانج خراسان کفش های چرمی به نام چاروق می ‌پوشند. و می گویند این نوع کفش جز اصلی ترین کفش های آنها به حساب می آید.

رهبر گروه رقصی هم در سیروان گفته است: رقص کردی در هنگام کشاورزی، برداشت و کاشت از این نوع رقص برای خوشحالی و شادی استفاده می کنند و موقع جنگ هم از آن برای ترساندن دشمن به کار می گرفتند تا نشان دهند ما هیچ ترسی نداریم و شاد هستیم. حتی پس از جنگ هم برای جشن گرفتن پیروزی از آن استفاده می کردند. و اگر تمایل به دانلود آهنگ کردی هستید می توانید از سایت کرد موزیک استفاده کنید.

بعضی از محققان اعتقاد دارند زمانی که می خواهند جنگ را شروع کنند از ساز دُهل استفاده می کردند به این علت چوپی کیش یا فرمانده گروه با دُهل بازی می‌کند. همه کسانی که تماشاگر هستند خیلی علاقه به این دارند که شخص بتواند بر دُهل غلبه کند و پیروز شود. در بعضی از مراسم عروسی ‌ها چنان چه چوپی کیش بتواند دُهل زن را از رده بیرون کند همه ی شاباش مراسم را پیشکش او خواهند کرد.

و می توان گفت که گروه رقص سیروان از سال ۱۳۸۴ به وجود آمده است، او همچنین می گوید که: ما برای اینکه میراث خودمان را در ایلام حفظ کنیم تصمیم گرفتیم که از وارد شدن فرهنگ های بیگانه جلوگیری کنیم.

این محقق همچنین می گوید: موقعی که در رشته پژوهش شروع به تحصیل کردم، به موسیقی‌ ها و بازی‌ های محلی علاقمند شدم و و توانستم به تحقیقات خودم بیشتر در مورد آنها یاد بگیرم و از جمله چیزهای که علاقه من را به این موضوع زیادتر کرد بیشتر علاقه ام به رقص کردی و آهنگ کردی بود. سایت های بسیاری هستند که اگر قصد دانلود آهنگ کردی را داشته باشید می توانید از آنها دانلود کنید که یکی از آنها کرد موزیک است که دارای آرشیو بسیار بزرگی از موسیقی کردی میباشد. یکی از حتی به دنبال آن هستم که مستند خوبی از این آئین بسازم اما به دلیل مشکلات و نداشتن پشتیبان مالی، توانایی انجام این کار را ندارم.

محمود باقری همین طور در مورد مشکلات تحقیق در حوزه آیین کهن ایلام می گوید: هر پژوهش 2 پیشینه داخلی و خارجی باید داشته باشد ولی به دلیل اینکه تحقیقی برای آهنگ ‌های محلی و به خصوص آهنگ کردی صورت نگرفته است، پیشینه داخلی برای آن نمی توانیم پیدا کنیم حتی برای استفاده از پیشینه‌ های خارجی مجبور هستیم به رقص ‌های سرخپوستی رجوع پیدا کنیم به دلیل اینکه در این زمینه هم تحقیق صورت نگرفته است.

برای دانلود جدید ترین آهنگ های کردی از سایت کرد موزیک میتوانید به لینک زیر مراجعه کنید.
دانلود آهنگ کردی شاد برای رقص و هلپرکه

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چهره واقعی اوس غلام ”نون خ” با استایلی شیک و امروزی رو دیده بودین ؟!