پیروی عملی از اهل بیت(ع) زیربنای دستیابی به شفاعت است


پیروی عملی از اهل بیت(ع) زیربنای دستیابی به شفاعت است

گروه حوزه‌های علمیه ــ عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه شفاعت انتظارکشیدنی نیست بلکه دست‌یافتنی است، گفت: پیروی و تبعیت عملی از اهل بیت(ع) زیربنای دستیابی به شفاعت است و تنها ابراز محبت زبانی و اعتقاد کافی نیست.

پیروی عملی از اهل بیت(ع) زیربنای دستیابی به شفاعت استحجت‌الاسلام والمسلمین حسن رمضانی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در گفت‌وگو با ایکنا ضمن تبریک میلاد با سعادت امام سجاد(ع) و ماه شعبان به صلوات خاصه آن حضرت در این ماه اشاره کرد و گفت: این متن، صلواتی است که از این امام همام منقول و مستحب است تا عندالزوال (ظهر شرعی) در هر روز ماه شعبان خوانده شود همچنین در وسط ماه شعبان هم خواندن آن مستحب است.

رمضانی با بیان اینکه امام سجاد(ع) درمیان ائمه به این امتیاز مختص شده است که کلاس‌های تربیتی و تعلیمی خود را از طریق دعا به سرانجام برساند تصریح کرد: دعاهای رسیده از آن حضرت چه آنچه در صحیفه بیان شده و یا سایر متون، حقائق و معارفی است که آن بزرگوار آن را به پیروان و شیعیان خودش اهدا کرده و اگر کسی خودش را از آن محروم کند از ادعیه ویژه محروم کرده است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه در این صلوات جایگاه ائمه و امامت و ولایت اهل بیت(ع) به بهترین وجهی بیان شده است اظهار کرد: این دعا مشتمل بر شش صلوات است و بعد از هر صلوات نیز اوصاف خاص ائمه(ع) بیان شده است.

رمضانی ادامه داد: در اولین فراز از صلوات شعبانیه، ائمه، شجرة النبوه، معدن العلم، مختلف الملائکه و مهبط الوحی و در فراز دوم نیز به عنوان کشتی جاری در اقیانوس بیکران معرفت الهی که باعث امنیت سوارشوندگان می شود معرفی شده‌اند.

این محقق و استاد حوزه به فراز دیگری از این صلوات خاصه اشاره و بیان کرد: یکی از اوصاف برای ائمه(ع) در این صلوات تعبیر المتقدم لهم مارق و المتاخر عنهم زاهق است؛ این تعبیر به معنای آن است که ایشان، میزان و معیار حق و حقیقت هستند و اگر همگام با آنان باشیم اهل نجاتیم و به لقاء و فنا و بقاء فی الله دست خواهیم یافت ولی اگر جلو یا عقب بیفتیم در هر صورت به هدف سعادت و هدایت نم‌ رسیم.

رمضانی با بیان اینکه لهم در «المتقدم لهم مارق» با «لام» آمده در حالی که معمولا با «علی» می‌آید تصریح کرد: نکته این ظرافت ادبی در این است که اگر کسی بخواهد به نفع ائمه قدم بردارد نباید کاسه داغتر از آش شود و از آنان پیش بیفتد و تقدم علیه آن ها پیدا کند شبیه برخی مسائل احساسی که از سوی برخی از افراد مشاهده می‌شود.

وی با ذکر مثالی از وضعیت امروز بیان کرد: در این دوره ولی فقیه بر جامعه اسلامی حاکم است ولی متاسفانه می‌بینیم که به نام ولایت و دفاع از ولی فقیه کارهایی صورت می‌گیرد که دقیقا بر ضد آن است شبیه آنچه برخی در برهم زدن مجالس و سخنرانی برخی افرادی که علی الظاهر دگراندیش و زاویه‌دار هستند انجام می‌دهند که به هیچ وجه با دیدگاه رهبری همخوانی ندارد.

رمضانی با بیان اینکه شیعه اهل منطق و استدلال و برهان است و برای اثبات ولایت و دفاع از ولایت فقیه نیازی به کارهای غلط ندارد زیرا این نوع دفاع به نفع دشمنان است به فراز دیگری از این صلوات اشاره و اظهار کرد: در این فراز دستیابی به شفاعت پیامبر و ائمه به پیروی از سنت ایشان منوط شده است یعنی پیروی و تبعیت عملی از اهل بیت(ع) زیربنای دستیابی به شفاعت ایشان است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ادامه داد: به تعبیر دیگر، شفاعت و پیروی از سنت، دو روی یک سکه در دنیا و آخرت است و اگر کسی در این دنیا علاوه بر ایمان به اهل بیت از آنان تبعیت عملی هم داشت در آخرت به شفاعت آن‌ها دست خواهد یافت.

وی با تاکید بر اینکه شفاعت دست‌یافتنی و نیل است نه انتظار با اشاره به تعبیر«اللهم واجعله لی شفیعا مشفعا و ...» تصریح کرد: ما با راه روی در مسیر ائمه می‌توانیم از شفاعت ایشان برخوردار شویم و ایشان را شفیع مشفع قرار دهیم؛ این نکته گویای آن است که معنای عرفی دم دستی از شفاعت یعنی پارتی بازی و رابطه بی ضابطه که در دنیای امروز رواج دارد در شفاعت مطرح نیست و طرد و نفی شده است.

رمضانی اظهار کرد: شفاعت عین ضابطه است و صورت پیروی از امام معصوم(ع) است و اگر کسی پیروی نکرد به شفاعت آنان نخواهد رسید؛ بنابراین ما باید با تبعیت عملی از سیره پیامبر و ائمه سعی کنیم به شفاعت آنان نیل پیدا کنیم نه اینکه منتظر شفاعت آنان باشیم.

رمضانی افزود: امام صادق(ع) فرمود که «لا ینال شفاعتنا من خفف بالصلوة» یعنی شفاعت ما به کسانی که نماز را سبک بشمارند نمی‌رسد؛ این تعبیر هم موید آن است که شفاعت برخلاف توقع عمومی، دست یافتنی است نه اینکه انتظار آن را بکشیم و دست یافتن به آن هم در گرو اطاعت عملی از اهل بیت(ع) است و تنها محبت و بیان به زبان و ادعی حتی شیعه بودن هم کافی نیست.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)