چه نوع لنز تماسی برای چشمان شما مناسب تر است


چه نوع لنز تماسی برای چشمان شما مناسب تر است

لنزهای تماسی یکی انتخاب خیلی خوب برای افرادی هست که نیاز به اصلاح بینایی دارند و نمی خواهند تمام مدت از عینک طبی استفاده کنند و یا به سراغ جراحی بینایی بروند! اگر شما هم تصمیم گرفته اید که از لنزهای تماسی به جای عینک استفاده کنید لازم هست که به چند نکته لازم و ضروری در رابطه نتخاب لنز تماسی دقت داشته باشید. همراه باشید و این نکات مهم و کاربردی...

لنزهای تماسی یکی انتخاب خیلی خوب برای افرادی هست که نیاز به اصلاح بینایی دارند و نمی خواهند تمام مدت از عینک طبی استفاده کنند و یا به سراغ جراحی بینایی بروند!

اگر شما هم تصمیم گرفته اید که از لنزهای تماسی به جای عینک استفاده کنید لازم هست که به چند نکته لازم و ضروری در رابطه نتخاب لنز تماسی دقت داشته باشید. همراه باشید و این نکات مهم و کاربردی رو یاد بگیرید.

زمان مناسب استفاده از لنزهای تماسی چقدر هست؟

تا ۱۹۷۹ هرکسی که از لنزهای تماسی استفاده می کرد باید این لنزها رو هر شب از چشم خارج و تمیز می کرد. عرفی لنزهای تماسی طولانی مدت، باعث شد افرادی که از این لنزها استفاده می کردن، خیلی راحت نز بخوابند و برای مدت طولانی تری از این لنزها بدون خارج کردن لنز از چشم، استفاده کنند. اما امروزه ۲ مدل لنز تماسب وجود داره که بر حسب زمان مناسب برای استفاده طبقه بندی شده اند:

۱٫ لنز تماسی روزانه: که باید هرشب از چشم خارج شود.

۲٫ لنز تماسی قابل تمدید: که میشه به مدت هفت روز متوالی و بدون خارج کردن از چشم مورد استفاده قرار بگیرند.

۳٫ لنز های دائمی: اصطلاحی هست که گاهی اوقات برای استفاده حداکثر ۳۰ روزه به یک لنز گفته میشه و این مدت مورد تایید FDA هست و نباید بیشتر از این زمان مورد استفاده قرار بگیرند. البته برخی برندهای خاص، لنزهای تماسی دت زمان طولانی برای استفاده کردن رو تولید میکنند.

چه نوع لنز تماسی برای چشمان شما مناسب تر است

چه زمانی باید لنزهای تماسی را تعویض کرد؟

حتی اگر مراقبت خوب و مناسب از لنزهای تماسی داشته باشید، باید این لنزهای رو مرتب جایگزین و تعویض کنید تا از انباشت آلودگی در چشم و افزایش خطر عفونت چشم جلوگیری بشه.

بر این اساس لنزهای تماسی نرم باید در زمان مشخص که در زیر به آن ها اشاره کرده ایم جایگزین شوند:

لنزهای تماسی روزانه یک بار مصرف: بعد از یک روز استفاده باید تعویض شوند.

لنزهای یک بار مصرف: بعد از یک هفته و یا زودتر باید تعویض شوند.

لنزهای تعویضی ایگزینی مکرر: بین یک تا سه ماه باید مرود استفاده قرار بگیریند.

لنزهای دائمی یا طولانی مدت: هر شش ماه و یا زودتر باید تعویض شوند.

به طور کلی هرچه مدت زمان استفاده از لنزها ر مدت ماندگاری که دارند، کمتر باشد، سلامت چشم بیشتر خواهد بود.

چه نوع لنز تماسی برای چشمان شما مناسب تر است

کدام لنز برای چشمان شما مناسب تر هست؟

۱٫ قبل از انتخاب و تجویز لنز تماسی باید نوع مشکل بینایی سنجیده شود و متناسب ن لنز تماسی تجویز بشه. معمولا لنزهای تماسی برای اصلاح نزدیک بینی، دور بینی، آستیگماتیسم یا ترکیبی از این مشکلات بینایی مورد استفاده قرار می گیرند و بدون تشخیص پزشک نمیشه بهترین لنز رو انتخاب کرد!

۲٫ لنز باید به خوبی در چشم جا شود. لنزها اندازه های مختلفی در سایز قطر و انحنا دارند و این اندازه در برندهای مختلف متفاوت هست. پس لازمه لنز تماسی ای رو انتخاب کنید که دقیقا اندازه چشم هاتون باشه تا هیچگونه آسیب و اذیتی برای چشم ها به همراه نداشته باشه.

۳٫ بهتره قبل از خرید لنز راجعه به چشم پزشک و ارزیابی فیزیولوژیک چشم، بهترین و مناسب ترین لنز رو برای چشم هاتون انتخاب کنید. علاوه بر این چشم پزشک میتونه در رابطه ساس بودن چشم، خشک بودن چشم و … هم راهنمایی های خوبی رو در اختیارتون قرار بده تا متناسب صوصیات چشم هاتون بتونید بهترین لنز تماسی رو انتخاب کنید.

۴٫ در نهایت شما میتونید لیستی از رنگ های مورد علاقتون برای لنز تماسی رو هم تهیه کنید و متناسب نگی که دوست دارید لنز چشمی رو انتخاب کنید.

مطالب مرتبط:

تشخیص پشت و رو بودن لنز چشمی

نکاتی که در استفاده از لنز باید دقت کرد

انتخاب لنز رنگی مناسب + عکس و اینفوگرافی

همه چیز درباره لنز طبی، دانستنی های مهم لنزهای چشمی از خرید تا استفاده و نگهداری

منبع

شاید دیگر مطالب
روژانرا هم دوست داشته باشید

چه نوع لنز تماسی برای چشمان شما مناسب تر است

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آموزش

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه شنبه 1 اردیبهشت 1403 با معنی و تفسیر دقیق