سازمان عفو بین الملل خواستار تامین حقوق دادستان کل سابق ازبکستان شد


سازمان عفو بین الملل خواستار تامین حقوق دادستان  کل سابق ازبکستان شد

سازمان عفو بین‌الملل از رئیس جمهور ازبکستان خواستار تامین حقوق دادستان کل سابق این کشور شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، سازمان عفو بین‌الملل با ارسال نامه‌ای به «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان تامین حقوق «رشید قادراف» دادستان کل سابق این کشور که به جرم فساد محاکمه می‌شود، را خواستار شد.

سازمان عفو بین‌الملل بابت شکنجه احتمالی علیه رشید قادراف ابراز نگرانی کرده است.

این سازمان نامه‌ای روز 8 آوریل سال جاری میلادی به رئیس جمهور ازبکستان ارسال کرد.

سازمان عفو بین‌الملل در نامه خود از رئیس جمهور ازبکستان درخواست کرد که رشید قادراف و 12 مقام سابق دیگر را در برابر شکنجه و برخورد بی رحمانه حمایت و شرایط را برای دریافت کمک پزشکی به آنها مهیا کند.

این سازمان در نامه خود با استناد به منابع موثق نوشت که در اتاق بازپرسی انفرادی رشید قادراف را از خواب محروم و مورد خشونت جسمی قرار گرفته است.

گفتنی است، در اواسط ماه مارس سال جاری میلادی منابع آگاه از بازداشت «بهرام قابل اف» دادستان ناحیه «بوکه» استان تاشکند خبر دادند.

قابل‌اف زمانی ریاست امور مربوط به پرونده رشید قادراف دادستان کل سابق را به عهده داشت.

به گفته منابع موثق، قابل‌اف را به اتهام شکنجه و روش‌های غیرمجاز انجام بازجویی علیه رشید قادراف و دیگر افراد مرتبط با پرونده قضایی علیه دادستان کل سابق متهم می‌کنند.

«رشید قادراف» 67 ساله که 15 سال ریاست دادستان کل ازبکستان را بر عهده داشت و یکی از مقامات عالی رتبه گارد « اسلام کریم اف» رئیس جمهور سابق ازبکستان محسوب می‌شد، در اواخر ماه فوریه سال 2018 میلادی بازداشت شد.

وی به باجگیری، دریافت رشوه و سوءاستفاده از مقام دولتی متهم شده است.

بررسی پرونده رشید قادراف روز 7 ژانویه سال 2019 میلادی در دادگاه ناحیه «یونس آباد» شهر تاشکند آغاز شده است. محاکمه دادستان کل سابق پشت درهای بسته برگزار می‌شود.

انتهای پیام/.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


حمله جنگنده‌های اسرائیل به مسجدی در غزه/ تشدید عملیات در کرانه باختری