پلنگ تندوره به خانه‌اش بازگشت


پلنگ تندوره به خانه‌اش بازگشت
مدیرکل محیط‌ زیست خراسان رضوی گفت: می‌توانم ادعا کنم رهاسازی پلنگ تندوره الگویی ملی و فراملی بود.

به گزارش ایسنا، تورج همتی، عصر امروز در حاشیه برنامه رهاسازی پلنگ در پارک ملی تندوره در جمع خبرنگاران عنوان کرد: امروز پلنگ را از باغ‌وحش وکیل‌آباد مشهد به وسیله cage (قفس) به زیستگاه خودش منتقل کردیم و در حضور جمع زیادی از علاقه‌مندان به طبیعت و محیط‌زیست استان و شهرستان درگز و اصحاب رسانه، شاهد به ثمر نشستن این تلاش‌ها هستیم. جای شکر‌گزاری دارد که یک اقدام موفق و یک کار بی‌نظیر توسط استان خراسان صورت گرفت که بنده می‌توانم ادعا کنم که می‌تواند الگویی ملی و فراملی باشد.

وی افزود: در دی ماه ۱۳۹۷ محیط‌بانان ما در اداره محیط‌زیست شهرستان درگز، در پارک تندوره متوجه شدند که یک قلاده پلنگ علائم غیرمتعارف دارد. بلافاصله از طریق تماسی که با اداره کل داشتند، تصمیم بر این شد تا پلنگ را به مشهد اعزام کنند. از آن‌جا بلافاصله اقدامات تشخیص و درمان توسط کلینیک دامپزشکی دانشگاه فردوسی مشهد صورت گرفت و طی یک بازه زمانی حدودا سه‌هفته‌ای در زمینه نوع بیماری و حواس بینایی، چشایی و شنوایی، این پلنگ تحقیقات صورت گرفت.

مدیرکل محیط‌زیست خراسان رضوی با اشاره به اینکه خوشبختانه متخصصین حیات‌وحش و دامپزشکان، در استان موفق شدند با یک مراقبت ویژه به طور مستمر روند بهبودی پلنگ را مشاهده کنند، گفت: به نحوی که در چند سری خون‌گیری و انجام علائم بالینی و حیاتی، شرایط این پلنگ رو به بهبود بود که نهایتا با تشخیصی که تیم پزشکی تخصصی پلنگ داشتند تصمیم بر این شد که اقدام به بازگرداندن این پلنگ به طبیعت صورت گیرد.

همتی خاطرنشان کرد: با توجه به ملاحظاتی که از نظر کارشناسان صورت گرفت تصمیم بر آن شد که در فروردین ماه سال ۱۳۹۸ رهاسازی پلنگ تندوره به محل زندگی‌اش انجام گیرد. با توجه به اینکه این پلنگ برای ادامه زیستش به طعمه‌های مختلفی نیاز دارد، از جانداران کوچک جسه و حتی پرندگان و... ، بهترین فصل، نیمه دوم فروردین ماه بود که گونه‌هایی در طبیعت منطقه تندوره به وفور وجود دارند و به همین دلیل این انتخاب در این ماه صورت گرفت.

وی با بیان اینکه ما هیچ‌گونه بحثی را در مورد انتقال این پلنگ به تهران نپذیرفتیم، ادامه داد: این حرف‌ها محصول تفکرات خاص کسانی بود که این موضوعات را دنبال می‌کردند. هدف اصلی ما این بوده که این پلنگ بایستی به زیستگاه خودش برگردد، مراقبت‌ها صورت گیرد و حقیقتا همکاران ما در حوزه حیات‌وحش و اداره‌کل بسیار زحمت کشیدند.

همتی خاطر نشان کرد: برای حفاظت و نظارت این پلنگ دوربین‌های تله‌ای را کار گذاشته‌ایم و علائمی را برای رصد کردن این جانور داریم که در چه شرایطی است. امیدواریم که این پلنگ بتواند خودش را با شرایط گذشته‌اش تطبیق دهد و ادامه حیاتش را داشته‌باشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جوک،متن و اس ام اس بی ادبی و زناشویی شب جمعه (18+)