مقایسه گلکسی A10 با M10 سامسونگ؛ رقابت میان پایین‌رده‌های پرمخاطب و ارزان قیمت!


اگر شما سری به وبسایت های مختلف فروش تلفن همراه بزنید، خواهید دید که بحث های داغی درباره‌ی مقایسه گلکسی A10 با گلکسی M10 سامسونگ در بین کاربران در جریان می باشد. حال ما در مجله اینترنتی نت نوشت قصد داریم تا به طور تخصصی این دو گوشی را با هم مقایسه کنیم. نوشته مقایسه گلکسی A10 با M10 سامسونگ؛ رقابت میان پایین‌رده‌های پرمخاطب و ارزان قیمت! اولین...

مقایسه گلکسی A10 با M10 سامسونگ؛ رقابت میان پایین‌رده‌های پرمخاطب و ارزان قیمت!

اگر شما سری به وبسایت های مختلف فروش تلفن همراه بزنید، خواهید دید که بحث های داغی درباره‌ی مقایسه گلکسی A10 با گلکسی M10 سامسونگ در بین کاربران در جریان می باشد. حال ما در مجله اینترنتی نت نوشت قصد داریم تا به طور تخصصی این دو گوشی را با هم مقایسه کنیم.

0

دو مورد از ارزان قیمت ترین پایین رده‌های سامسونگ در ابتدای سال ۲۰۱۹، اسمارت فون‌های Samsung Galaxy M10 و Samsung Galaxy A10 می‌باشند که به دلیل قیمت پایین خود در مقایسه با رقبا در بازار ایران بسیار محبوب شده اند. هم اکنون اگر شما سری به وبسایت‌های مختلف فروش تلفن همراه بزنید، خواهید دید که بحث‌های داغی درباره‌ی مقایسه‌ی این دو اسمارت فون در بین کاربران در جریان می‌باشد. حال ما در مجله اینترنتی نت نوشت قصد داریم تا به طور تخصصی به مقایسه گلکسی A10 با M10 سامسونگ بپردازیم. با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید: بررسی گلکسی M10 ، اسمارت فونی زیبا، ارزان قیمت و با ظاهری مدرن

طراحی و نمایشگر

مقایسه گلکسی A10 با M10 را با قسمت طراحی آن‌ها آغاز می‌کنیم. این دو گوشی از نظر ظاهری تقریبا هیچگونه تفاوت بزرگی با یکدیگر ندارند. طول و عرض هر دو گوشی به ترتیب برابر با ۱۵۵٫۶ و ۷۵٫۶ میلی متر می‌باشد، اما ضخامت و وزن گلکسی A10 کمی بیشتر است. در واقع A10 با ضخامت ۷٫۹۴ میلی متر و وزن ۱۶۸ گرم کمی چغرتر از M10 می‌باشد. جنس بدنه‌ی هر دو گوشی از جنس پلاستیک بوده و هیچکدام دارای سنسور اثر انگشت نیستند. در عوض هر دو گوشی دارای ویژگی ۲D Face unlock (شناسایی چهره‌ی دو بعدی) برای باز کردن قفل صفحه می‌باشند. گلکسی M10 در دو رنگ مشکی و آبی عرضه می‌شود، اما به غیر از این دو رنگ، آپشن رنگ قرمز برای گلکسی A10 اضافه شده است.

در مقایسه گلکسی A10 با M10 از نظر نمایشگر هم به غیر از نوع پنل LCD تفاوت عمده‌ای در بین این دو دستگاه دیده نمی‌شود. Galaxy M10 دارای یک پنل ۶٫۲۲ اینچی TFT است. TFT که مخفف Thin Film Transistor (ترانزیستور فیلم نازک) می‌باشد، نوع پیشرفته‌ای از پنل‌های LCD است که از یک ماتریکس فعال استفاده می‌کند، یعنی هر پیکسل از نمایشگر به طور جداگانه به یک ترانزیستور و خازن مخصوص متصل می‌باشد. بدین ترتیب هزینه تولید پنل‌های TFT نسبتا پایین بوده و کنتراست تصویر آن‌ها نیز بسیار خوب است.

مشخصات گلکسی A10مشخصات گلکسی M10
مقایسه گلکسی A10 با M10 سامسونگ؛ رقابت میان پایین‌رده‌های پرمخاطب و ارزان قیمت!

Samsung Galaxy M10

در طرف دیگر، Galaxy A10 مثل اکثر میان رده‌های موجود در بازار از یک پنل IPS با سایز ۶٫۲ اینچ استفاده می‌کند. IPS که مخفف In-Plane Switching (سوئیچ کردن در صفحه) است، مدل بهبود یافته‌ای برای پنل‌های TFT می‌باشد. در این پنل‌ها نحوه‌ی انگیزش الکتریکی کریستال‌ها متفاوت است و جهت قرارگیری این کریستال‌ها نیز تغییر کرده است. توضیح این مساله کمی پیچیده است و از بحث ما خارج می‌باشد، اما می‌توان گفت که تغییرات اعمال شده در پنل‌های IPS باعث شده تا نسبت کنتراست و تولید رنگ و زاویه دید این نمایشگرها بالاتر از دیگر انواع LCD باشد. همچنین مصرف انرژی یک پنل IPS پایین تر از یک پنل TFT هم اندازه می‌باشد. به طور کلی می‌توان کیفیت خروجی یک پنل IPS را کمی بهتر از TFT دانست، ولی قیمت آن نیز بالاتر می‌باشد.

مقایسه گلکسی A10 با M10 سامسونگ؛ رقابت میان پایین‌رده‌های پرمخاطب و ارزان قیمت!

Samsung Galaxy A10

در ادامه‌ی مقایسه گلکسی A10 با M10 از نظر نمایشگر می‌توان گفت که دیگر هیچگونه تفاوتی در بین این دو دستگاه وجود ندارد. رزولوشن نمایشگر هر دو گوشی برابر با ۷۲۰ * ۱۵۲۰ پیکسل (۲۷۱PPI) می‌باشد، هر دو نمایشگر دارای یک Notch کوچک (Water Drop Notch) برای قرارگیری دوربین سلفی هستند و نسبت Screen-to-body آن‌ها نیز در حدود ۸۰ درصد می‌باشد.

به طور کلی در قسمت طراحی و نمایشگر، اگرچه A10 کمی چاق تر و سنگین تر است، اما نمایشگر آن هم کمی بهتر از نمایشگر M10 می‌باشد.

برنده‌ی این قسمت: مساوی

بیشتر بخوانید: مقایسه S10e با آیفون XR ؛ غول و بچه غول!

سخت افزار و عملکرد

مقایسه گلکسی A10 با M10 را با قسمت سخت افزاری ادامه می‌دهیم. Samsung Galaxy A10 به چیپست ۸ هسته‌ای Exynos 7884 مجهز شده که دارای ۲ هسته ۱٫۶ گیگاهرتزی Cortex-A72 و ۶ هسته ۱٫۳۵ گیگاهرتزی Cortex-A53 دیگر می‌باشد. در آن سوی میدان، پردازنده‌ی Exynos 7870 موجود در Samsung Galaxy M10 دارای ۶ هسته ۱٫۶ گیگاهرتزی Cortex-A53 است.

همان طور که می‌بینید، A10 فقط دارای ۲ هسته با کلاک ۱٫۶ گیگاهرتز است، در حالی که هر ۸ هسته‌ی پردازنده‌ی M10 دارای حداکثر کلاک ۱٫۶ گیگاهرتز می‌باشند. بنابراین از نظر تئوری باید عملکرد گلکسی M10 بهتر از A10 باشد. اما تفاوت بین Cortex-A72 با Cortex-A53 در چیست؟ ARM هسته‌های سری A خود را به ۳ دسته تقسیم کرده است: هسته با کارایی بالا، هسته دارای بهینه سازی در مصرف انرژی و هسته با بهینه سازی فوق العاده بالا. Cortex-A53 مربوط به دسته‌ی دارای بهینه سازی در مصرف انرژی است، در حالی که Cortex-A72 از دسته‌ی با کارایی بالا می‌باشد. بنابراین در انجام پردازش‌های سنگین، هسته‌های Cortex-A72 عملکرد بهتری از Cortex-A53 خواهند داشت، ولی مصرف باتری بیشتری هم داشته و گرمای بسیار بیشتری را هم تولید خواهند کرد. اما با این حال و با توجه به کلاک بالاتر، در مجموع می‌توان عملکرد پردازنده‌ی گلکسی M10 را بهتر از گلکسی A10 توصیف کرد.

برنده: Galaxy M10

بازی و گیم

به مقایسه گلکسی A10 با M10 از نظر پردازش گرافیکی می‌رسیم. گلکسی A10 و M10 به ترتیب از واحدهای پردازش گرافیکی Mali-G71 MP2 و Mali-T830 MP1 استفاده می‌کنند. هر دو چیپست نامبرده با فرایند ۱۶ نانومتری تولید شده اند، ولی همان طور که از اسمشان پیداست، Mali-G71 MP2 یک چیپست دو هسته‌ای است که حداکثر کلاک هرکدام از هسته‌های آن ۷۷۰ مگاهرتز می‌باشد. در آنسو، Mali-T830 MP1 یک چیپست تک هسته‌ای با کلاک ۶۰۰ مگاهرتز است. طبق خروجی بنچمارک‌های مختلف، پردازش گرافیکی Mali-G71 MP2 حدود ۸۰ درصد بهتر از Mali-T830 MP1 می‌باشد. پس در بخش گیمینگ، Galaxy A10 به راحتی Galaxy M10 را مغلوب می‌سازد.

برنده: Galaxy A10

بیشتر بخوانید: بررسی نوا ۴e : میان رده‌ای از هواوی برای جانشینی Nova 4!

نرم افزار

مقایسه گلکسی A10 با M10 را با قسمت نرم افزاری ادامه می‌دهیم. این دو گوشی با اختلاف زمانی در حدود دو ماه وارد بازار شدند، اما تفاوت نرم افزاری در بین آن‌ها بسیار زیاد می‌باشد. گلکسی M10 از سیستم عامل اندروید ۸٫۱ با رابط کاربری قدیمی Samsung Experience برخوردار شده است. در آن سوی میدان، گلکسی A10 همانند پرچمداران گران قیمت سامسونگ به نسخه اندروید ۹ و رابط کاربری جدید سامسونگ به نام One UI مجهز شده است که می‌توان آن را بهترین پوسته‌ی اندرویدی حال حاضر دنیا در کنار MIUI نامید.

برنده: Galaxy A10

دوربین

به مقایسه گلکسی A10 با M10 از نظر دوربین می‌رسیم. هر دو گوشی دارای دوربین پشتی ۱۳ مگاپیکسلی با بازشدگی دیافراگم F1.9 و ویژگی فوکوس خودکار می‌باشند. اما در گلکسی M10، یک دوربین ۵ مگاپیکسلی هم به عنوان سنسور تشخیص عمق در کنار دوربین اصلی جای گرفته است. بنابراین شما می‌توانید با دوربین گلکسی M10 تصاویر پرتره را هم ثبت کنید، هرچند که نباید از آن انتظار بالایی داشته باشید. دوربین سلفی هر دو گوشی هم ۵ مگاپیکسلی هستند که رزولوشن آن‌ها برای سال ۲۰۱۹ بسیار پایین است. در واقع از دوربین سلفی این دو دستگاه می‌توان فقط برای تماس‌های تصویری استفاده کرد و نباید انتظار ثبت تصاویر سلفی زیبایی را از آن‌ها داشته باشید.

به طور کلی در مقایسه گلکسی A10 با M10 از نظر دوربین، کیفیت دوربین هر دو گوشی مشابه یکدیگر می‌باشد، اما قابلیت ثبت تصاویر پرتره باعث می‌شود تا گلکسی M10 را برنده‌ی این قسمت اعلام کنیم.

برنده: Galaxy M10

آنتن دهی و اتصالات

مقایسه گلکسی A10 با M10 را با قسمت آنتن دهی که یکی از مهم ترین مشخصه‌های یک تلفن همراه است ادامه می‌دهیم. متاسفانه اکثر مردم آگاهی چندانی از نحوه‌ی دریافت سیگنال توسط یک تلفن همراه ندارند و گمان می‌کنند که هرچه تلفن همراه گران قیمت تر باشد و یا از برند معتبرتری باشد (عامیانه: غیرچینی!) آنتن دهی بهتری خواهد داشت.

شبکه‌های تلفن همراه دارای استانداردهای مختلفی می‌باشند که ما آن‌ها را به عنوان نسل‌های ۲ و ۳ و ۴ می‌شناسیم. گلکسی A10 و M10 هردو از نسل چهارم اینترنت همراه پشتیبانی می‌کنند، اما وضعیت آنتن دهی آن‌ها در ایران به چه شکلی خواهد بود؟ خیلی ساده و بدون پیچیدگی می‌توانیم با این مقدمه به جواب سوال مطرح شده برسیم: در کشور ما، ۲ اپراتور اصلی تلفن همراه (یعنی ایرانسل و همراه اول) اینترنت نسل چهارم یا LTE را در باندهای با فرکانس ۲۶۰۰MHZ (باند ۷) و فرکانس ۱۸۰۰MHZ (باند۳) و از نوع FDD (فرکانس دوگانه یا ترکیبی) ارائه می‌دهند. به طور کلی فرکانس‌های پایین تر قابلیت نفوذ بیشتری داشته و پوشش بهتری را در ساختمان‌ها و مناطق کور ایجاد می‌کنند. فرکانس‌های بالاتر قدرت نفوذ کمتری دارند، اما اینترنت بهتری را ارائه می‌دهند.

بیشتر بخوانید: بررسی Mi 9 شیائومی آخرین‌ها را با بهترین قیمت تقدیم می‌کند!

مقایسه گلکسی A10 با M10 سامسونگ؛ رقابت میان پایین‌رده‌های پرمخاطب و ارزان قیمت!

مقایسه گلکسی A10 با M10

اما در این بین، فقط اسمارت فون گلکسی A10 از دو باند ذکر شده پشتیبانی می‌کند (باندهای ۱ و ۲ و ۳ و ۵ و ۷ و ۸ و ۲۰)، در حالی که گلکسی M10 فقط از باندهای ۱ و ۳ و ۵ و ۸ و ۲۰ پشتیبانی می‌کند، یعنی این دستگاه قادر به دریافت فرکانس‌های باند ۷ نیست. البته آنتن دهی هر دو دستگاه بر روی شبکه‌های ۲G و ۳G مشابه یکدیگر می‌باشد.

به مقایسه گلکسی A10 با M10 از نظر دیگر اتصالات می‌پردازیم. هر دو دستگاه دارای یک پورت قدیمی USB 2.0 با کانکتور microUSB می‌باشند. در قسمت وای فای نیز هر دو گوشی از ۸۰۲٫۱۱ b, g, n پشتیبانی می‌کنند. اما در قسمت بلوتوث، گلکسی A10 دارای نسخه جدید بلوتوث ۵ بوده، ولی M10 از بلوتوث ۴٫۲ پشتیبانی می‌کند. بنابراین به طور کلی می‌توان Galaxy A10 را برنده‌ی قسمت اتصالات و آنتن دهی معرفی کرد.

برنده: Galaxy A10

دسترسی و قیمت

Galaxy M10 در ژانویه ۲۰۱۹ به طور رسمی معرفی شد و فروش جهانی آن نیز از ماه بعد آغاز شد. قیمت این اسمارت فون هم اکنون از حدود ۱۲۰ دلار در جهان شروع می‌شود. مدل ۱۲۰ دلاری دارای ۲ گیگ حافظه RAM و ۱۶ گیگ حافظه داخلی می‌باشد. مدل گران قیمت تر این گوشی حدودا ۱۵۰ دلار ارزش داشته و داری ۳ گیگ RAM و ۳۲ گیگ حافظه داخلی می‌باشد. از طرف دیگر، Galaxy A10 در ماه فوریه ۲۰۱۹ معرفی شد و فروش جهانی آن از ماه مارس آغاز گشته است. این گوشی داری ۲ گیگ حافظه RAM و ۳۲ گیگ حافظه داخلی می‌باشد و قیمت جهانی آن نیز در حدود ۱۵۰ دلار است.

همان طور که می‌بینید، در قیمت یکسان شما با خرید Galaxy M10 یک گیگ حافظه RAM بیشتری دریافت خواهید کرد. بنابراین Galaxy M10 در عملکردهای چند وظیفه‌ای بهتر از A10 کار کرده و شما می‌توانید تعداد برنامه‌های بیشتری را در به طور همزمان با این گوشی اجرا کنید. ضمنا هر دو گوشی دو سیمکارته بوده و دارای شکاف اختصاصی برای قرار دادن کارت حافظه microSD نیز می‌باشند.

مقایسه گلکسی A10 با M10 سامسونگ؛ رقابت میان پایین‌رده‌های پرمخاطب و ارزان قیمت!

دو سیمکارته، با اسلات اختصاصی کارت حافظه

برنده: Galaxy M10

باتری، صدا و دیگر ویژگی ها

مقایسه گلکسی A10 با M10 را با قسمت باتری پی می‌گیریم. هر دو گوشی دارای یک باتری ۳۴۰۰ میلی آمپر ساعتی بوده و از تکنولوژی شارز سریع پشتیبانی نمی‌کنند. اگرچه پردازنده‌ی گلکسی M10 کمی کم مصرف تر از پردازنده‌ی A10 می‌باشد، اما نمایشگر ان هم کمی پرمصرف تر از نمایشگر A10 است. اما به طور کلی در عملکرد باتری هر دو گوشی تفاوت خاصی دیده نمی‌شود. در جدول زیر می‌توانید طول عمر باتری دو گوشی با یک بار شارژ کامل در عملکردهای ذکر شده را ملاحظه بفرمایید:

Galaxy A10Galaxy M10
زمان مکالمه بر روی شبکه ۳G۲۱ ساعت۲۴ ساعت
استفاده از اینترنت بر روی شبکه ۴G۱۹ ساعت۱۹ ساعت
پخش موزیک۷۲ ساعت۸۴ ساعت
پخش ویدیو۱۸ ساعت۱۷ ساعت
وای فای۱۹ ساعت۱۹ ساعت
بنابراین در مقایسه گلکسی A10 با M10 در قسمت باتری تفاوت خاصی بین دو دستگاه مشاهده نمی‌شود. همچنین در قسمت سنسورها، هر دو دستگاه دارای سنسورهای مجاورت و شتاب سنج بوده و از سنسور اثر انگشت بی بهره می‌باشند. هر دو گوشی به جک ۳٫۵ میلی متری هدفون و رادیو FM مجهز شده اند. در قسمت صوتی برای هر دو گوشی از یک Loudspeaker و یک Earpiece استفاده شده است. اما بازخوردی که از کابران مختلف دریافت کردیم حاکی از ضعیف بودن صدای خروجی Galaxy A10 می‌باشد.

نتیجه‌ی این قسمت: مساوی

مقایسه گلکسی A10 با M10 : جمع بندی

به پایان مطلب مقایسه گلکسی A10 با M10 می‌رسیم. همان طور که می‌بینید در مجموع سخت است تا یکی از این دو دستگاه را به طور مطلق بهتر از دیگری بدانیم. هر دو گوشی دارای نقاط ضعف و قوت خاص خود می‌باشند. اما شاید دوربین بهتر و حافظه RAM بیشتر گلکسی M10 باعث محبوبیت بالاتر این گوشی در بین کاربران شود. اما به طور کلی اگر به دنبال خرید اسمارت فونی در رنج قیمت ۲ میلیون تومان (حدود ۱۵۰ دلار) می‌باشید، بهتر است تا قبل از انتخاب کردن سری به برندهایی مثل آنر و شیائومی هم بزنید.

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

اگر جوابی برای دیدگاه من داده شد مرا از طریق ایمیل با خبر کن

نام *

ایمیل *

وب‌سایت

Current ye@r *

Leave this field empty

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه موبایل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس های جنجالی و برهنه سارا و نیکا در استخر مختلط