مهدی ادیبان:عطار و خیام نیشابوری دو ظرفیت بی نظیر برای جذب گردشگر و رونق صنعت گردشگری ایران هستند


مهدی ادیبان:عطار و خیام نیشابوری دو ظرفیت بی نظیر برای جذب گردشگر و رونق صنعت گردشگری ایران هستند

شفقنا- محقق مرکز پژوهشهای مجلس و متخصص صنعت گردشگری تاکید کرد:عطار و خیام نیشابوری دو ظرفیت بی نظیر برای جذب گردشگر و رونق صنعت گردشگری ایران هستند. دکتر مهدی ادیبان،محقق مرکز پژوهشهای مجلس و متخصص صنعت گردشگری در گفت وگو با شفقنا با ابراز تاسف از بی توجهی به صنعت گردشگری و ظرفیتهای نهفته در تاریخ و فرهنگ کشور خواستار […]

مهدی ادیبان:عطار و خیام نیشابوری دو ظرفیت بی نظیر برای جذب گردشگر و رونق صنعت گردشگری ایران هستند

شفقنا- محقق مرکز پژوهشهای مجلس و متخصص صنعت گردشگری تاکید کرد:عطار و خیام نیشابوری دو ظرفیت بی نظیر برای جذب گردشگر و رونق صنعت گردشگری ایران هستند.
دکتر مهدی ادیبان،محقق مرکز پژوهشهای مجلس و متخصص صنعت گردشگری در گفت وگو با شفقنا با ابراز تاسف از بی توجهی به صنعت گردشگری و ظرفیتهای نهفته در تاریخ و فرهنگ کشور خواستار برنامه ریزی به منظور بهره برداری از منابع فرهنگی و ذخایر معنوی شد.

این محقق مرکز پژوهشهای مجلس درباره استفاده از مفاخر فرهنگی به عنوان سرمایه های جذب گردشگر اظهار داشت: ببینید گردشگری اساسا جریانی بزرگ از حرکت انسانها است که سالانه صدها میلیون نفر از کشوری به کشور دیگر و از شهری به شهری دیگر حرکت می کنند. این تحرک بزرگ، آثار فرهنگی و اقتصادی بیشماری دارد که کشورها و شهرهای باهوش و زرنگ تر از مواهب اقتصادی آن به خوبی بهره برده اند.

ادیبان درباره نقش مفاخر فرهنگی تصریح کرد : تحرک بزرگ انسانی بنا بر انگیزه هایی اتفاق می افتد مثلا جمعیت بزرگی از عراق برای درمان به ایران می آیند که این صنعت درآمد ساز گردشگری پزشکی را شکل می دهد. فرهنگ و میراث فرهنگی اگر در درجه اول اهمیت نباشد در اولویت نخست برای گردشگران سراسر دنیا است. چنانکه مولانا در ترکیه هر سال بیش از ده میلیون گردشگر را به قونیه می کشاند و قطعا عطار ظرفیت مشابهی برای جذب گردشگرانی از سراسر جهان دارد.

وی افزود: شما نگاه کنید به آثار مولانا که چه توصیف های درخشان از عطار دارد.

من آن ملای رومی ام که از نطقم شکر ریزد

ولیکن در سخن گفتن غلام شیخ عطارم
این متخصص صنعت گردشگری بیان داشت: منطق الطیر عطار و تذکره اولیای او و همه آثارش امروز در سراسر جهان طرفدارانی دارد که علاقمند به بازدید از او محل دفن و زادگاه او هستند.
خیام نیز ابعادی جهانی تر از عطار دارد و شاید در تمام سرزمینهای اسلامی و در بین همه دانشمندان و حکما کسی به شهرت خیام نباشد. خیام ظرفیتی بی نظیر برای گردشگری ایران است به شرط آنکه با برنامه ریزی صحیح از این ظرفیت اولا در جذب گردشگر استفاده و از طریق صنعت گردشگری بسیاری از مشکلات اقتصادی مانند اشتغال را رفع کنیم.

وی درخصوص موانعی که توسعه صنعت گردشگری با آن روبروست،گفت:من مانعی در مسیر این صنعت نمی بینم البته ما هنوز این صنعت و قابلیتهای آن را نشناخته ایم. مدیران ارشد در بخشهای دولتی و خصوصی باید به صنعت گردشگری فراتر از تصورات عمومی توجه کنند. این صنعت برپایه یک علم بنا شده و برای بهره برداری از آن باید به دانش گردشگری مجهز شد. گردشگری علاوه بر ابعاد اقتصادی تاثیرات فرهنگی قابل توجهی دارد. هر گردشگر سفیری است که ایران و ایرانیان را به مردم کشور خود معرفی می کند اگر ما بخواهیم انقلاب و ارزشهای برآمده از اسلامیت و ایرانیت را به جهان معرفی کنیم راهی بهتر و موثر تر از گردشگری پیدا نمی شود.
شیخ اجل سعدی قرنها پیش اهمیت گردشگری را گوشزد کرده است:
بزرگان مسافر به جان پرورند که نام نکوشان به عالم برند
تبه گردد آن مملکت عن قریب کزو خاط ازرده گردد غریب
غریب آشنا باش و سیاح دوست که سیاح جلاب نام نکوست

انتهای پیام

fa.shafaqna.com

شفقنا در شبکه های اجتماعی: توییتر | اینستاگرام | تلگرام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان