پنتوپرازول: 10 نکته درباره کاربرد، مصرف و عوارض قرص پنتوپرازول


... نوشته پنتوپرازول: 10 نکته درباره کاربرد، مصرف و عوارض قرص پنتوپرازول اولین بار در مجله کسب و کار بازده پدیدار شد.

اسید معده می‌تواند مشکل ساز باشد. اگر میزان آن بیش از حد باشد اغلب ممکن است به سوزش سر دل و رفلاکس اسید منجر شود، و در نهایت باعث بیماری‌های جدی مانند بیماری بازگشت اسید به مری (GERD) می‌شود. همین جا است که پای قرص پنتوپرازول به میان می‌آید. پنتوپرازول یک قرص خوراکی است که مقدار اسید تولید شده در بدن را کاهش می‌دهد. در این مقاله، ما درباره‌ی درباره کاربرد، روش مصرف و عوارض قرص پنتوپرازول به طور مفصل‌تری صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید!

پنتوپرازول: 10 نکته درباره کاربرد، مصرف و عوارض قرص پنتوپرازول

پنتوپرازول چیست؟

چگونه تاثیر خود را روی بدن می‌گذارد؟

پنتوپرازول یک داروی تجویزی است که به صورت یک قرص خوراکی به طور مرتب استفاده می‌شود. این قرص در عین حال به عنوان یک سوسپانسیون مایع خوراکی یا به صورت داخل وریدی نیز موجود است (که یک ارائه‌دهنده‌ی خدمات بهداشتی آن را به بدن‌تان تزریق می‌کند).

این دارو برای کاهش مقدار اسید تولید شده در بدن‌تان است و به این ترتیب می‌تواند به درمان بیماری‌هایی مانند GERD کمک کند. این دارو با غیرفعال کردن سلول‌های پمپاژکننده‌ی اسید در شکم شما تاثیر خود را می‌گذارد. به این ترتیب، مقدار اسید معده را کاهش می‌دهد و کمک‌تان می‌کند از شر بیماری‌های مرتبط با آن خلاص شوید.

بیایید نگاهی عمیق‌تر بیندازیم به شیوه‌ای که این دارو به شما کمک می‌کند.

کاربردهای پنتوپرازول چیست؟

۱. با بیماری GERD مقابله می‌کند

یک مطالعه نشان می‌دهد که پنتوپرازول خوراکی ممکن است کیفیت زندگی افراد مبتلا به GERD (بازگشت اسید به مری) را بهبود ببخشد. در عین حال بدن بیماران این دارو را به خوبی تحمل می‌کند. این موضوع به خصوص در میان جمعیت مسن‌تر صدق می‌کند که در معرض خطر بالای ابتلا به GERD قرار دارند.

در یک مطالعه‌ی دیگر، پنتوپرازول موجب تسکین فوق‌العاده‌ی بیماران شد و به طور قابل ملاحظه‌ای توسط بدن آن‌ها تحمل شد. در طول انجام کل مطالعه، بیش از ۹۰٪ از بیماران بدون هر گونه عوارض جانبی بهبودی را تجربه کردند. و فقط ۴ بیمار درمان را به دلیل بروز عوارض جانبی متوقف کرده بودند.

پنتوپرازول به یک دسته از داروهای شناخته‌شده به عنوان مهارکننده‌های پروتون پمپ (PPIs) تعلق دارد. مطابق با مشاهدات، این داروها موثرترین درمان برای GERD هستند. GERD زمانی رخ می‌دهد که اسید رفلکس شده و پپسین با مخاط مری تماس پیدا می‌کند.

۲. به درمان بیماری ازوفاژیت کمک می‌کند

اگر چه این اختلال شبیه به GERD است، اما با التهاب مری مشخص می‌شود. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که تعداد گلبول‌های سفید خون در پوشش دیواره‌ی مری افزایش می‌یابد. پنتوپرازول با توجه به فعالیتی که به عنوان مهارکننده‌ی پروتون پمپ دارد، می‌تواند یک درمان مناسب و موثر برای بیماری ازوفاژیت باشد.

در صورتی که GERD درمان نشده باقی بماند، اغلب منجر به بیماری ازوفاژیت می‌شود به این معنی که درمان اولی می‌تواند خطر ابتلا به دومی را از بین ببرد.

۳. عفونت هلیکوباکتر پیلوری را درمان می‌کند

هلیکوباکتر پیلوری (باکتری) می‌تواند از طریق دستگاه گوارش وارد بدن‌تان شود و سال‌ها در آن‌جا زندگی کرده و منجر به زخم‌های شدید در معده و روده‌ی کوچک شود. این عفونت ممکن است در بعضی افراد سبب بروز سرطان معده شود. اما پنتوپرازول می‌تواند این عفونت را درمان کند.

در یک مطالعه‌ی آلمانی، در میان ۵۲ بیمار تحت درمان با پنتوپرازول ، ۴۷ نفر کاهش شدید سطح هلیکوباکتر پیلوری را نشان دادند.

۴ . به درمان سندرم زولینگر-الیسون کمک می‌کند

سندروم زولینگر – الیسون اختلالی است که در اثر آن یک یا چند تومور در پانکراس یا قسمت بالای روده‌ی کوچک شما تشکیل می‌شود. این تومورها مقدار زیادی گاسترین (هورمون) ترشح می‌کنند و سبب می‌شوند که معده‌تان اسید بیش از حد تولید کند. در نهایت، این روند منجر به زخم معده یا حتی اسهال می‌شود.

مطالعات نشان می‌دهند که پنتوپرازول در صورت مصرف در دوزهای بین ۴۰ و ۱۶۰ میلی‌گرم می‌تواند در بیماران مبتلا به سندرم زولینگر الیسون، اسید بیش از حد را کنترل کند. در مطالعات، پنتوپرازول نیز به خوبی برای افراد بیمار قابل تحمل بود و به کم‌ترین میزان عوارض جانبی منجر شد.

۵. سرفه‌ی مداوم را تسکین می‌دهد

مطالعات صورت گرفته روی مهار‌کننده‌های پروتون پمپ (PPI) نتایج جالبی را نشان می‌دهند. سرفه‌ی مرتبط با GERD می‌تواند بهبود چشمگیری را با PPI نشان دهد. سرفه‌ی مداوم ناشی از GERD بدون درمان است. از آن‌جایی که پنتوپرازول نقش مهمی در درمان GERD دارد، به کاهش سرفهی مرتبط با آن نیز کمک می‌کند.

این موارد، کاربردهای پنتوپرازول بودند. فعالیت آن به کاهش اسید معده می‌انجامد. با توجه به این که GERD و بیماری‌های مرتبط با آن در حال افزایش هستند امروزه پنتوپرازول به عنوان داروی ایده‌آلی برای مقابله با این مشکلات عمل می‌کند.

اما منتظر بمانید، قبل از این که پا را فراتر بگذاریم و مدام در مورد فواید این دارو صحبت کنیم، بیایید نگاهی به طرف دیگر ماجرا نیز بیاندازیم.

عوارض پنتوپرازول چیست؟

برخی عوارض جانبی رایج این دارو عبارتند از اسهال، سردرد، گاز، سرگیجه، درد مفاصل و حالت تهوع یا استفراغ. اگر هر یک از این موارد مدت زیادی باقی ماند، لطفا با پزشک‌تان مشورت کنید.

عوارض جانبی جدی پنتوپرازول عبارتند از:

۱. کمبود منیزیم

استفاده از مهارکننده‌های پروتون پمپ مانند پنتوپرازول به مدت بیش از سه ماه باعث کمبود منیزیم می‌شود. علائم این کمبود عبارتند از لرزش، ضعف عضلانی، تشنج و سرگیجه.

۲. کمبود ویتامین ۱۲B

استفاده از پنتوپرازول به مدت بیش از سه سال می‌تواند موجب کاهش جذب ویتامین ۱۲B در بدن شما شود. علائم این کمبود عبارتند از عصبانیت، بی‌حسی، هماهنگی عضلانی نامناسب و تغییرات در چرخه‌ی قاعدگی. مطالعات نشان می‌دهند که استفاده‌ی غیر قانونی از مهارکننده‌های پروتون پمپ می‌تواند منجر به کمبود مواد مغذی، از جمله ویتامین ۱۲B شود.

۳. سایر عوارض جانبی جدی

شکستگی استخوان و آسیب کلیه (که با رخ دادن تغییراتی در ادرار و درد در پهلوها و پشت مشخص می‌شود).

۴. تداخلات دارویی

پنتوپرازول ممکن است با داروهای خاصی تداخل داشته باشد. این داروها عبارتند از داروهای HIV مانند اتازناویر و نلفیناویر، داروهای ضد انعقاد مانند وارفارین و داروهایی که تحت تاثیر pH معده قرار می‌گیرند مانند کتوکونازول، آمپی‌سیلین و نمک‌های آهن.

در صورتی که هر یک از این عوارض جانبی جدی را تجربه کردید، با پزشک‌تان مشورت کنید.

نتیجه‌گیری

پنتوپرازول برای درمان GERD و دیگر مشکلات مربوط به آن بسیار مفید است. اما در مورد مصرف آن حتما با پزشک‌تان مشورت کنید. در عین حال اگر در حال مصرف داروهای دیگری هم هستید حتما پزشک‌تان را در جریان بگذارید.

ترجمه: تحریریه سایت کسب و کار بازده -سارا فیضی

منبع: استایل کریزی

پنتوپرازول: ۱۰ نکته درباره کاربرد، مصرف و عوارض قرص پنتوپرازول

نوشته های مرتبط

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی