درباره پولیپ رحم، اطلاعات ضروری


درباره پولیپ رحم، اطلاعات ضروری

بیشتر زنان با این کلمه به خوبی آشناییت دارند. در حقیقت پولیپ رشد بافتهای رحم به طور موضعی است که در داخل حفره رحمی به صورت تکه گوشت اضافی خود را نمایان میکند.

بیشتر زنان با این کلمه به خوبی آشناییت دارند. در حقیقت پولیپ رشد بافتهای رحم به طور موضعی است که در داخل حفره رحمی به صورت تکه گوشت اضافی خود را نمایان میکند. در زنانی که نزدیک به سن یائسگی هستند و یا زنان یائسه پولیپ از شایعترین دلایل خونریزی های غیر طبیعی رحمی میباشد. تعداد، اندازه و مکان پولیپها با هم فرق دارد. پولیپها با اندازه های چند میلیمتر یا چند سانتیمترهستند که امکان دارد که در حفره رحم یا دهانه رحم به صورت توده هایی منفرد یا متعدد ایجاد شوند.

علت به جود آمدن پولیپ چیست؟
اغلب پولیپها و فیبرومها از بافت خود رحم منشا می گیرند و هردویشان خوش خیم هستند. علت به جود آمدن پولیپ این است که میزان هورمون های استروژن در خود بدن یا وارد شده به بدن بیش از حد بوده و نیز هورمون پروژسترون در بدن کاهش میابد.

عوامل خطر پولیپ کدامند؟
۱- مصرف تاموکسیفن: در افرادی که تاموکسیفن مصرف میکنند شیوع پولیپ بیشتر بوده و نیز اندازه آن هم بزرگتر خواهد بود که ممکن است به بیش از دو سانتی متر برسد.
۲- چاقی: به خصوص در کسانی که (بی ام آی>30) دارند.
۳- استفاده از داروهای هورمونی بعد از یائسگی
۴- کسانی که پولیپهای متعددی در روده شان دارند

علائم بالینی
خونریزی های غیر طبیعی رحم از مهمترین و شایعترین علائم وجود پولیپ میباشد که اغلب به صورت لکه بینی ظاهر میشود ولی در بعضی موارد ممکن است فرد دچارخونریزی های شدید نیز بشود. همچنین در دوران بعد از یائسگی نیز میتواند دلیلی برای خونریزی و لکه بینی باشد. پولیپها میتوانند بدون علامت نیز باشند و در طی ارزیابی ناباروری در سونوگرافی یا هیستروسکوپی کشف شوند ویا زمانی که از دهانه رحم بیرون زده باشند در حین معاینه دیده میشوند.
نکته مهم: زنانی که دچار خونریزی های غیر طبیعی رحم میشوند باید حتما از نظر خطر سرطان رحم مورد بررسی قرار گیرند.

ارزیابی و تشخیص
در خانمهایی که دچار خونریزی های غیر طبیعی رحمی میشوند سونوگرافی واژینال اولین و کم هزینه ترین روش تشخیصی میباشد. ولی اگر با سونوگرافی تشخیص قطعی داده نشد میتوان با استفاده از هیستروسکوپی یا هیدرو سونوگرافی(سونوگرافی با مایع) برای تشخیص پولیپ اقدام کرد. همچنین پولیپهایی که منشاشان از دهانه رحم باشد یا اینکه از آن آویزان شده باشند نیز در معاینه به راحتی تشخیص داده میشوند. برای تشخیص قطعی و تعیین خوش خیم یا بدخیم بودن پولیپ باید پس از درآوردن آن و فرستادن آن به آزمایشگاه و بررسی پاتولوژیک انجام شود.

پولیپها خوش خیم هستند یا بدخیم؟
اغلب پولیپها خوش خیم هستند به جز در مواردی که فرد یائسه بوده یا با وجود پولیپ دچار خونریزی شدید شده باشد نسبت به افرادی که بدون علامت هستند و یا کسانی که تاموکسیفن مصرف میکنند احتمال بدخیم بودن پولیپ بیشتر است.

پولیپ بر باروری و بارداری چه اثراتی میتواند داشته باشد؟
وجود پولیپ به تنهایی باعث ناباروری نمیشود ولی برداشتن آن درافراد نابارورپیش از درمان باعث بهتر شدن نتیجه و افزایش احتمال بارداری پس از (آی یو آی و آی وی اف) می شود. پولیپ باعث افزایش خطر سقط در زنان حامله نشده و بر نتیجه بارداری اثر منفی ندارد.

آیا برداشتن پولیپ همیشه ضرورت دارد؟
در افرادی که دچار پولیپ علامت دار شده باشند در هر سنی که باشند باید حتما برداشته شود ولی در کسانی که پولیپ بدون علامت دارند فقط زمانی برداشتن آن ضرورت دارد که :
۱- از دهانه رحم آویزان شده باشد
۲- از ۵/۱ سانی متر بزرگتر شده باشد
۳- در افرادی که نابارور هستند
۴- در کسانی که دارای عوامل خطر گفته شده باشند
۵- پولیپ های متعدد
۶- زنان یائسه
در موارد نادر احتمال اینکه پولیپ پس از برداشته شدن مجددا عود کند وجود دارد که در این موارد و افرادی که از تاموکسیفن استفاده میکنند( که در معرض خطر بدخیمی هستند) باید حتما تحت نظر بوده و اینکه درمان و اقدامات مناسب توسط پزشک انجام شود.

درمان به روش جراحی
استفاده از هیستروسکوپی یکی از بهترین و دقیق ترین روش برای برداشتن پولیپی است که داخل حفره رحم ایجاد شده است. در این روش مکان دقیق پولیپ زیر دید مستقیم تعیین می شود. پولیپ هایی که در دهانه رحم به وجود می ایند به صورت سرپایی قابل درآوردن میباشند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


قمر در عقرب در فروردین 1403 چه روزهایی است