غول کنکور در آستانه شکست!


جرقه اولیه حذف کنکور از زمانی زده شد که در آبان ماه 1386 مجلس شورای اسلامی قانون حذف کنکور را تصویب و تکالیفی برای…

غول کنکور در آستانه شکست!

سیل فرصت یا تهدیدی برای کنکوری‌ها ایجاد کرد؟

غول کنکور در آستانه شکست!
سیناپرس: جرقه اولیه حذف کنکور از زمانی زده شد که در آبان ماه ۱۳۸۶ مجلس شورای اسلامی قانون حذف کنکور را تصویب و تکالیفی برای سه وزارتخانه علوم، بهداشت و آموزش و پرورش تعیین کرد که تا پایان سال اول برنامه پنج ساله توسعه پنجم کشور کنکور را حذف کنند.

بر اساس قانون سنجش و پذیرش دانشجو مصوب ۱۰ شهریور ماه ۱۳۹۲ مجلس شورای اسلامی و مصوبات پانزدهمین و شانزدهمین جلسه شورای سنجش و پذیرش دانشجو در تاریخ‌های ۸ و ۱۲ دی ماه ۱۳۹۷، باید پذیرش حداقل ۸۵ درصد از ظرفیت پذیرش دانشجو در کل کشور در تمامی زیر نظام‌های آموزش عالی صرفا بر اساس سوابق تحصیلی با ملاک معدل کتبی دیپلم داوطلبان و بدون نیاز به شرکت در کنکور انجام شود.

امسال هم ثبت نام و انتخاب رشته برای شرکت در پذیرش دانشجو صرفا بر اساس سوابق تحصیلی آزمون سراسری مهرماه سال ۱۳۹۸ دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، بر اساس قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی مصوب ۱۰ شهریور سال ۹۲ مجلس شورای اسلامی و مصوبات پانزدهمین و شانزدهمین جلسه شورای سنجش و پذیرش دانشجو در دی‌ماه ۱۳۹۷، از ۲۰ اسفند ۹۷ آغاز شده است.

بنابر اعلام دکتر حسین توکلی، مشاور عالی سازمان سنجش آموزش کشور، تاکنون بیش از ۵۰۰۰ داوطلب در رشته‌های بدون آزمون کنکور ۹۸ ثبت نام کرده اند.

دکتر ابراهیم خدایی، رییس سازمان سنجش آموزش کشور در رابطه با قانون حذف کنکور گفت: در روش جایگزینی که از سوی مجلس معرفی شده بود، قرار شد نمرات امتحانات نهایی سراسری در سه سال دوره متوسطه و یک سال پیش دانشگاهی که به صورت سراسری برگزار می‌شود به عنوان ملاک پذیرش داوطلبان در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی قرار گیرد.

به گفته وی، البته قانونگذار در همان زمان هم می‌دانست که با توجه به تنوع سیستم آموزشی در مدارس و نظام آموزش و پرورش، این نمرات نمی‌توانست معیار خوبی برای ورود به دانشگاه باشد.

وی افزود: در همان زمان، وزارت آموزش و پرورش به عنوان مسوول تهیه و اعلام نمرات و سوابق تحصیلی داوطلبان معرفی شد ولی این هدف‌گذاری تا سال ۹۱ که ما مشغول تدارک برگزاری کنکور ۹۲ بودیم، محقق نشد بنابراین مجلس وارد عمل شده و قانون حذف کنکور را اصلاح کرد. ضمن اینکه در این اصلاحیه به حذف کنکور هیچ اشاره‌ای نشده و قرار شد طی ۵ سال، ۸۵ درصد کل ظرفیت پذیرش آموزش عالی بر اساس سوابق تحصیلی باشد که با این حساب، سال ۹۷ پنجمین سال اجرای این قانون خواهد بود.

پیامدهای مثبت حذف کنکور

هرچند طبق اعلام وزیر آموزش ‌و پرورش در کنکور98 حدود 85 درصد ظرفیت پذیرش دانشگاه ها بر اساس سوابق تحصیلی تکمیل می‌شود و بر این اساس داوطلبان متقاضی پذیرش رشته محل ‌ها بر اساس سوابق تحصیلی، نیازی به شرکت درکنکور98 ندارند اما گویا تا رسیدن به روش جایگزین مطلوب برای پذیرش دانشجو راه زیادی در پیش استغول کنکور در آستانه شکست!.

مهدی نوید ادهم، دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش پیش از این در گفت و گو با خبرنگار سینا پرس پیرامون این مساله گفته بود: امروز اصلی ترین استراتژی آموزش و پرورش، اجرای سند تحول بنیادین است. ما قصد داریم شرایطی را فراهم کنیم که این سند( سندی که مصوب شورای عالی آموزش و پروش و شورای عالی انقلاب فرهنگی است) اجرایی شود از اینرو نیازمندیم بسترهای حقوقی و قانونی منابع انسانی و مالی برای اجرای سند را فراهم و موانع فرا روی اجرای آن را مرتفع کنیم.

وی افزوده بود: یکی از موانع جدی روبروی تحقق این سند، کنکور است. در روش بکار گرفته شده کنکور برای پذیرش دانشجو و دانشگاه، تنها توانمندی های علمی و محفوظات دانش آموزی سنجیده می شود حتی اگر این آزمون به بهترین نحو هم اجرا بشود.

وی اظهارداشته بود: امروزه بسیاری از این دانش آموزان بیش از اینکه توانمندی های علمی داشته باشند، مهارت تست زنی، سرعت و انتقال مطلب را کسب می کنند تا بتوانند در کنکور سراسری موفق بشوند.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفته بود: این کنکور در بهترین حالت خودش اجازه نمی دهد که تربیت در ساعت‌های ششگانه بنابر تدبیر سند تحول بنیادین اجرایی بشود. ما در سند تحول بنیادین به دنبال تربیت علمی، اخلاقی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، هنری، زیستی، بدنی و فناوری دانش آموزان باشیم. کنکور تنها یک بعد از این ابعاد را می سنجد بنابراین آموزش و پرورش همواره با برگزاری آزمون کنکور مخالف بوده است.

وقوع سیل برای کنکوری ها دردسر ساز شد
اما امسال شرایط برخی از داوطلبان کنکور با سال های گذشته متفاوت است. سیل ویرانگر اخیر باعث شد دلنگرانی‌هایی برای پشت کنکوری های استان های خوزستان، لرستان و گلستان ایجاد کند. در نهایت با کش و قوس‌های فراوان بالاخره تاریخ برگزاری کنکور کارشناسی ارشد سال 98 از روزهای پنج و شش اردیبهشت ماه به روزهای 23 و 24 خردادماه امسال تغییر یافت. این در حالی است که هیچ تغییری در تاریخ برگزاری کنکور سراسری رخ نداد و این آزمون طبق برنامه زمانبندی قبلی در روزهای 13 و 14 تیرماه برگزار می شود.

فاطمه سعیدی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات در مجلس شورای اسلامی درخصوص به تعویق افتادن کنکور به علت شرایط سخت روحی دانش آموزان سیل زده گفت: ایجاد سهمیه مازاد برای داوطلبین موضوعی است که در کمیسیون مطرح شده و به عنوان پیشنهاد به وزارت علوم ارایه کردهایم تا در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب برسد؛ این سهمیه به گونهای خواهد بود که خلاء آموزشی، فشارها و مصیبتهای دانشآموزان سیل‌زده را جبران کند.

وی به موضوع امتحان های نهایی نیز اشاره کرد و افزود: این بحث به وزارت آموزش و پرورش مرتبط می شود. این وزارت باید پیشنهادهای خود را درمورد نحوه برگزاری این امتحان ها به کمیسیون ارایه دهد تا مشکل درسی و معدلی برای دانشآموزان پیش نیاید.

وی با اشاره به اینکه منتظر پیشنهاد وزارت آموزش و پرورش در این خصوص هستیم، ادامه داد: اکثر جوانانی که در مناطق سیل‌زده امدادرسانی میکنند داوطلبینی هستند که آزمون کارشناسی ارشد دارند و تاکید ما روی به تعویق افتادن کنکور آنان بود که هم اکنون هفت هفته به عقب افتاده و در ۲۳ و ۲۴ خرداد برگزار خواهد شد.

اختصاص سهمیه زلزله برای سیل زدگان
پس از بحث به تعویق انداختن زمان برگزاری کنکور کارشناسی ارشد، مساله تسری یافتن سهمیه مناطق زلزله زده به مناطق سیل زده مطرح شد.
حسین توکلی، مشاور عالی سازمان سنجش آموزش کشور در این خصوص گفت: اختصاص سهمیه به داوطلبان مناطق سیل زده تاثیری در روند برگزاری این کنکور ندارد و در مرحله انتخاب رشته بیشتر اهمیت پیدا می کند.
وی این نکته را هم یادآور شد که شورای عالی انقلاب فرهنگی در این زمینه می تواند مصوبه جدیدی اعلام کند و فعلا بحث سهمیه ها مطرح نیست.

گزارش: فرزانه صدقی

لینک کوتاه

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چه عواملی باعث می‌شود نتیجه انتخابات آمریکا غیرقابل پیش‌بینی باشد؟