استان های شرقی آماده برای جدال با سیل احتمالی


خرداد: سامانه های بارشی قدرتمند که از اواخر اسفند ماه در کشور فعال شده و استان های غربی را متاثر ساخته، اکنون به نیمه شرقی گسترش یافته با این تفاوت که استان های واقع در شرق کشور با هوشیاری و آمادگی مضاعف به مواجهه...

خرداد: سامانه های بارشی قدرتمند که از اواخر اسفند ماه در کشور فعال شده و استان های غربی را متاثر ساخته، اکنون به نیمه شرقی گسترش یافته با این تفاوت که استان های واقع در شرق کشور با هوشیاری و آمادگی مضاعف به مواجهه با بارش های سنگین می روند.

به گزارش ایرنا، گرچه بارش های اخیر در استان های خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان برخی از راه های ارتباطی را قطع کرده بود اما به واسطه آمادگی موجود برای مقابله با شرایط بحرانی و تلاش و همت مسئولان استانی و مدیریت بحران، تخلیه برخی از روستاها و تعطیلی مدارس و ایجاد آمادگی در مردم برای مقابله با سیل، آسیب و خسارت ناشی از سیلاب و آبگرفتگی در این استان ها به حداقل رسیده است.
خراسان رضوی یکی از استان های متاثراز سامانه بارشی اخیر است که بارندگی شدید در این مدت موجب جریان سیل در شهرستان های کلات، درگز و سرخس واقع در شمال، بجستان در جنوب و خلیل آباد و بردسکن در جنوب غرب خراسان رضوی و خساراتی در این مناطق شده است.
شدیدترین این خسارتها مربوط به شهر کلات بخاطر آبگرفتگی دهها منزل مسکونی است که منجر به صدور تخلیه یکی از محلات آن شد.
سه جاده فرعی و 28 راه روستایی در این استان بر اثر سیلاب مسدود شده است که 9 راه روستایی از این تعداد در کلات و بقیه در شهرستان های بجستان، تربت جام، صالح آباد، خلیل آباد، جوین، درگز، باخرز، سرخس، تایباد، فریمان و بردسکن واقع است.
همچنین 12 نقطه در سطح شهر سبزوار واقع در غرب خراسان رضوی دچار فرونشست و چهار روستا در معرض خطر سیل در شهرستان های خلیل آباد و بردسکن در جنوب غرب و تربت حیدریه و بجستان در جنوب این استان از جمعیت تخلیه شده اند.
از روز گذشته تاکنون 233 مورد آبگرفتگی معابر و منازل در شهرستان های کلات، بردسکن، خلیل آباد، بجستان، مشهد و سرخس رخ داده، برق هشت روستا در شهرستان های بردسکن، سرخس و کدکن تربت حیدریه و آب 20 روستا در شهرستان های کلات، سرخس، نیشابور و قوچان نیز قطع شده است.
در پی تداوم بارش شدید هفت سد نیز در خراسان رضوی سرریز شده و چهار سد دیگر در آستانه سرریز شدن قرار گرفته اند.
هشت رودخانه نیز در نقاط مختلف استان بخاطر حجم بارشهای شدید سیلابی شده اند. با این وجود بخاطر تمهیدات و اقدامات پیشگیرانه دستگاههای مسئول و نظارت مستقیم استاندار خراسان رضوی و دیگر مدیران استانی تاکنون سیل در این خطه خسارت جانی نداشته است.
همچنین سامانه بارشی جدید از سه روز گذشته در خراسان جنوبی فعال شده و فعالیت آن روزهای یکشنبه و دوشنبه هفته جاری در سراسر استان شدت گرفته به گونه ای که برخی محورهای اصلی، فرعی و روستایی مسدود شد و خسارت های مالی نیز بر جا گذاشت.
سیستان و بلوچستان نیز متاثر از این بارش های بهاری بوده و در چند روز اخیر شدت و گستره مکانی فعالیت سامانه بارشی در استان توسعه یافته به طوریکه در این مدت در 150 نقطه بارندگی گزارش شد.

**وضعیت مناطق سیلزده در سرخس
در این میان شهرستان مرزی سرخس در گوشه شمال شرقی خراسان رضوی بخاطر شدت بارندگی که در مقطعی به 38 میلیمتر به عنوان بیشترین حجم بارش در میان شهرستانهای خراسان رضوی رسید، دومین نقطه در این استان پس از کلات بود که جریان سیلاب در روستاهای کلاته حاجی مدد، صمدآباد و چاله زرد آن خسارتهایی بر جای گذاشت.
40 خانوار از ساکنان روستا در سالن ورزشی روستای سنگر در پنج کیلومتری صمدآباد اسکان داده شدند، اما حدود 100 خانواده سیلزده با برپایی 40 تخته چادر امدادی و اقامت موقت در منازل همسایگان و اقوام خود در روستا باقی ماندند.
در اثر بارش های شدید اخیر حدود 120 واحد مسکونی در روستای صمدآباد دچار آسیب شده و حدود 150 راس دام کوچک نیزتلف شده اند. همچنین تاسیسات مختلف خدماتی در این روستا از جمله مخازن سوخت و تاسیسات آبرسانی آسیب دیده اند.
سه دستگاه بیل مکانیکی برای اقدامات احتیاطی در نزدیکی روستا مستقر شده اند و آب همه روستا و برق بخشی از روستا آن که پیشتر قطع شده بود هم اینک وصل است.
80 خانه در این روستا به دلیل سیلاب کاملا آسیب دیده و 40 واحد مسکونی نیز دچار آبگرفتگی و آسیب جزئی شده است.
جریان سیلاب اخیر همچنین علاوه بر تلف کردن حدود 100 راس دام و تخریت تاسیسات دامداری و کشاورزی مردم از جمله یک واحد جوجه کشی، دو دستگاه خودرو شامل یک پراید سواری و یک وانت پیکان را با خود برد.
هم اینک جریان برق روستا وصل است و تاکنون اقلام مختلف امدادی شامل غذای گرم و پتو توسط نیروهای جمعیت هلال احمر و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بین سیلزدگان توزیع شده است. برخی خانوارهای آسیب دیده از سیل نیز در مدرسه روستای چاله زرد اسکان یافته اند و برخی دیگر در منازل همسایگان اقامت کرده اند.
تاکنون بسته های غذایی 72 ساعته جمعیت هلال احمر بین سیلزدگان توزیع شده اند و آبرسانی به برخی روستاها نیز با تانکر در جریان است.
584 نفر از اهالی روستاهای شهرستان های سرخس، بردسکن و نیشابور در این استان که منازلشان براثر بارندگی روز دوشنبه دچار آبگرفتگی شده بود اسکان اضطراری داده شده اند.
همچنین در پی بارندگیهای شدید اخیر و سیل ناشی از آن هم اینک آب 24 روستا و جریان برق شش روستا در این استان قطع و 26 جاده روستایی بسته است. پنج روستا از مناطق دچار قطعی برق در شهرستان بردسکن و یک روستا در شهرستان کلات واقع است.
شبکه آبرسانی هفت شهر نیز در این استان بر اثر سیلاب خسارت دیده که بردسکن، شهرآباد، انابد، کلات، گلمکان و بجستان از آن جمله هستند. با این وجود آبرسانی هم اینک در این مناطق برقرار است.
همچنین چهار جاده بین شهری شامل کلات - درگز، بردسکن - عشق آباد، رباط - کدکن و بردسکن - شهرآباد هم اینک بر اثر سیلاب و بارش شدید باران بسته هستند.

** بازگشایی 9 مسیر ارتباطی در شمال و جنوب سیستان و بلوچستان
سه مسیر در شمال استان سیستان و بلوچستان ناشی از طغیان رودخانه های محلی در سیستان بسته شده بود که پس از فروکش کردن آب صبح امروز (سه شنبه) بازگشایی شد. مسیر ارتباطی هیرمند- بی بی دوست، بنجار - روستای سنجرانی و سفید آبه به میل نادر در شمال سیستان و بلوچستان که از روز گذشته به دلیل طغیان رودخانه های محلی بسته شده بود لحظاتی قبل بازگشایی شد.
هم اینک تمام مسیرهای ارتباطی شمال سیستان و بلوچستان باز و تردد در آنها امکان پذیر است.
همچنین 6 مسیر ارتباطی در جنوب استان بسته شده بر اثر سیلاب پس از 48 ساعت صبح امروز (سه شنبه) بازگشایی شد.
6 مسیر سیلابی در جنوب سیستان و بلوچستان بازگشایی شد. مسیرهای اسپکه - فنوج، نیکشهر - بنت، دلگان -زهکلوت، دلگان -ایرانشهر، قصرقند - نیکشهر و بزمان - دلگان مسیرهای بازگشایی شده امروز در جنوب سیستان و بلوچستان هستند.
6 مسیر دیگر در این استان براثر طغیان رودخانه های محلی بسته است که تلاش نیروهای راهداری برای بازگشایی این مسیرها ادامه دارد.
قطعی تلفن براثر سیلاب موجب قطع تمامی خدمات ارتباطی از قبیل سرویس‌ اینترنت در شهر بنت شده که این امر خدمات ‌رسانی ادارات، واحدهای تجاری، اقتصادی، بانکها و جایگاههای سوخت را مختل کرده است.

**طبس، سربیشه و زیرکوه کانون اصلی امدادرسانی در خراسان جنوبی
با توجه به گزارش هواشناسی در حال حاضر سامانه بارشی از خراسان جنوبی خارج شده اما نیروهای امدادی و عملیاتی استان تا پایان اردیبهشت ماه در حالت آمادگی ضمنی هستند.
در سومین روز پس از آغاز بارندگی ها هیچ گونه سیلابی در استان وجود ندارد فقط راه های دسترسی برخی مناطق با مشکل مواجه است اما کمک های امدادی و ارسال آذوقه مورد نیاز همچنان ادامه دارد.
در حال حاضر 28 تیم ارزیاب به مناطق سیلزده استان اعزام شدند که با توجه به میزان خسارات و وسعت استان میزان خسارات تا 2 هفته دیگر جمع بندی و برای تعیین تکلیف چگونگی بازسازی مناطق خسارت دیده به تهران ارسال خواهد شد.
سیل به غیر از بیرجند و سرایان در سایر شهرستان های استان خسارت هایی وارد کرده و این در حالی است که امدادرسانی هنوز ادامه دارد.
خبر از ورود سامانه بارشی جدید به خراسان جنوبی رسیده که تاکنون اخطاریه یا اطلاعیه ای مبنی بر آماده باش کامل تیم های امدادی و عملیاتی به مدیریت بحران استان ارسال نشده اما تیم های امدادی و عملیاتی آمادگی ضمنی دارند.
در پی بارندگی و سیلاب در استان سه محور اصلی و فرعی هنوز مسدود است ولی مسیر جایگزین برای تردد رانندگان تعیین شده است. محور اصلی دیهوک - راور از 2 روز قبل به دلیل شکسته شدن پل در حوزه استان کرمان بسته شده اما مسیر جایگزین از استان یزد انتخاب شده است.
با توجه به اینکه بیشترین آسیب این محور مربوط به کرمان است با همکاری راهداری خراسان جنوبی اقدامات لازم برای بازگشایی مسیر انجام می شود.
محور فرعی عشق آباد - بردسکن به سمت خراسان رضوی نیز به دلیل طغیان 2 آبنما در انتهای حوزه مسدود شده است که رانندگان می توانند از مسیر جایگزین فردوس - بجستان استفاده کنند.
با تلاش همه عوامل راهداری، ناجا و دستگاه های امدادی تمامی محورهای شریانی، اصلی و فرعی و روستایی استان به جز سه محور مذکور باز و تردد با رعایت احتیاط در نقاط آشکار سازی شده امکانپذیر است.
سیلاب در خراسان جنوبی مهار شده و اکنون امدادرسانی به سیل زدگان در برخی مناطق از جمله شهرستان های طبس و سربیشه ادامه دارد.
به گزارش ایرنا، از 28 اسفند ماه تاکنون مناطق مختلفی از کشور درگیر بارش های شدید بهاری و بروز سیلاب و روان آب شد؛ سیل ابتدا استان گلستان و شرق مازندران را تحت تاثیر قرار داد و دشت گرگان را به زیر آب برد؛ بعد از آن نیمه غربی و جنوبی کشور شاهد بارش ها بود و ساکنان استان های فارس، ایلام، لرستان، همدان، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد و مناطقی از کرمانشاه مجبور به ترک خانه های خود شدند.
سپس سیل به سراغ دشت خوزستان رفت؛ ساخت سیل بندهای چند کیلومتری با همکاری نیروهای مردمی، امدادی و یگان های نظامی نتیجه بخش بود؛ هرچند شدت آب سرشاخه های کارون و کرخه و همچنین بالا آمدن آب در اروند رود سبب تخریب برخی سیل بندها و تشدید وسعت آبگرفتگی دشت ها، مزارع و نخلستان های خوزستان شد و هنوز این خطه درگیر آثار ناشی از سیلاب است.
نزدیک به 2 هفته از سیل روز 12 فروردین لرستان می گذرد ؛ سیلابی که بر اثر آن رودخانه های استان طغیان کردند که این طغیان باعث خسارات سنگین به مردم شهرهای خرم آباد، نورآباد، درود، معمولان و پلدختر شد.
سیلابی که به واسطه وسعت وشدت امواجش خسارات زیادی به زیر ساخت ها ی عمرانی و ساختمان ها وارد کرد.
مردم شهرهای پلدختر و معمولان و روستاهای اطراف حاشیه کشکان از 12 فروردین 24 ساعت و به مدت یک شبانه روز را بدون دریافت خدمات امدادی و هرگونه امکاناتی در پشت بام منازل یا کوه های اطراف گذراندند.
برآورد اولیه خسارت سیل اخیر در لرستان بیش از 37 هزار میلیارد ریال است و تاکنون 15 نفر در این سیل جان خود را از دست داده است.
از 25 فروردین نیز نیمه شرقی و جنوبی کشور میزبان این بارش های بهاری است؛ منطقه ای که از نظر وسعت حدود 45 درصد مساحت ایران را در بر می گیرد البته ویژگی اقلیمی این محدوده را از دیگر استان های درگیر سیل متمایز کرد که همان کویری بودن اغلب این استان هاست.
سیلاب و بارش های بهاری به خودی خود سبب به جریان افتادن رودخانه های فصلی در این مناطق کویری می شود که می تواند برای بومیان منطقه مشکلاتی بویژه در زمینه قطع راه های روستایی به دنبال داشته باشد.بر اساس پیش بینی های اداره کل هواشناسی در خراسان رضوی بارش شدید باران که از شنبه شب در این استان آغاز شده تا عصر امروز 27 فروردین ادامه دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تصاویر جنجالی ترانه علیدوستی روی تخت بیمارستان پس از انتشار خبر بیماری + عکس