خلاقیت با بطری شیشه‌ای با ساخت گلدان آویز


خلاقیت با بطری شیشه‌ای با ساخت گلدان آویز روژان: با استفاده از وسایل دور ریختنی و بلااستفاده می‌توان ابزارها و وسایل بسیار خلاقانه و منحصر به‌فردی درست کرد. بطری‌های شیشه‌ای از جمله وسایلی هستند که ممکن است در طبیعت هیچگاه تجزیه نشود اما اگر از آن‌ها برای ساخت وسایل دکوری در منزل استفاده کنیم، می‌توان هم به محیط زیستِ زیبا کمک کرد و هم فضای...

خلاقیت با بطری شیشه‌ای با ساخت گلدان آویز

روژان: با استفاده از وسایل دور ریختنی و بلااستفاده می‌توان ابزارها و وسایل بسیار خلاقانه و منحصر به‌فردی درست کرد. بطری‌های شیشه‌ای از جمله وسایلی هستند که ممکن است در طبیعت هیچگاه تجزیه نشود اما اگر از آن‌ها برای ساخت وسایل دکوری در منزل استفاده کنیم، می‌توان هم به محیط زیستِ زیبا کمک کرد و هم فضای منزل را کمی زیباتر کرد. در این بخش از هنرهای دستی ساخت گلدان با بطری های شیشه ای را به صورت مرحله به مرحله آماده کرده‌ایم.

ساخت گلدان با بطری های شیشه ای

خلاقیت با بطری شیشه‌ای با ساخت گلدان آویز

در این آموزش علاوه‌بر اینکه از وسایل دور ریختنی یک وسیله کاربردی می‌سازیم بلکه یکی از ایده‌های نگهداری از گل و گیاه آپارتمانی را یاد می‌دهیم. با ساخت این گلدان شیشه‌ای آویز می‌توانید چند گلدان را همزمان از دیوار یا سقف آویزان کنید که طبیعتا جای کمتری را نیز اشغال می‌کند و برای اتاق‌هایی که با کمبود فضا روبرو هستند یک انتخاب هوشمندانه محسوب می‌شود.

برای ساخت این گلدان، چند بطری شیشه‌ای بدون استفاده و لوله مسی، چند قلم ابزار نیاز خواهد بود. در لیست زیر وسایل و ابزار مورد نیاز برای ساخت گلدان با بطری های شیشه ای را مشاهده می‌کنید. ضمن اینکه می‌توانید آن را در هر اندازه‌ای که دوست دارید، بسازید. این ایده را می‌توانید با بطری‌های پلاستیکی نیز اجرا کنید.

خلاقیت با بطری شیشه‌ای با ساخت گلدان آویز

وسایل مورد نیاز برای ساخت گلدان با بطری های شیشه ای:

لوله مسی ۱/۴ اینچی ( این لوله نرم و انعطاف پذیر است و می‌تواند با برش‌های ساده لوله برش داده شود. لوله آلومینیوم نیز یک گزینه دیگر است که ظاهر نقره‌ای دارد) کاتر شیشه ( برای بریدن بطری‌های شیشه‌ای می‌توانید از کاتر شیشه استفاده کنید. در این صورت باید یک راهنما یا الگو هم بسازید تا مطمئن شوید برش کاملا گرد و مستقیم خواهد بود. توصیه می‌کنیم از کاتر بطری استفاده کنید تا برش شیشه‌ها ساده‌تر و دقیق‌تر شود) بطری شیشه‌ای (توصیه می‌کنیم چند بطری اضافی نیز تهیه کنید تا در صورت خطا دوباره آن را امتحان کنید. همچنین شکل و رنگ بطری کاملا سلیقه‌ای است و می‌توانید از بطری‌های شیشه‌ای پلاستیکی نیز استفاده کنید) حلال چسب برای تمیز کردن برچسب از روی بطری چوب پنبه سیم‌چین و انبردست برای فرم دهی و برش لوله مسی دریل و مته ۱.۴ اینچی کاغذ سنباده برای نرم‌ کردن لبه‌ها بریده شده

پس از تهیه ابزار و وسایل مورد نیاز، مراحل ساخت گلدان با بطری های شیشه ای را به صورت مرحله به مرحله دنبال کنید.

مراحل ساخت گلدان با بطری های شیشه ای:

گام اول ساخت گلدان با بطری های شیشه ای

در ابتدا دقت داشته باشید که شما به بطری‌های اضافه‌ای نیاز خواهید داشت چرا که ممکن است بسیاری از آن‌ها در جابجایی یا حین ساخت بشکنند. پس باید قبل از شروع به فکر این مسئله بود. حال در این مرحله باید برچسب‌های روی بطری‌ها را تمیز کنید. برای اینکار ابتدا با استفاده از چاقو برچسب را از روی بطری بکَنید.

سپس با مقداری حلال چسب قسمت‌های باقی‌مانده را از روی بطری تمیز کنید. اجازه دهید حلال به مدت ۵ دقیقه بر روی بطری بماند و سپس با استفاده از دستمال بطری را به خوبی تمیز کنید.

خلاقیت با بطری شیشه‌ای با ساخت گلدان آویز

گام دوم برای ساخت گلدان با بطری های شیشه ای:

پس از تمیز کردن برچسب بطری بدون فوت وقت به ادامه‌ی آموزش می‌پردازیم. در این مرحله باید محل برش را بر روی شیشه علامتگذاری کنید.

کاتر شیشه برای خط انداختن روی شیشه طراحی شده و شما باید یک خط صاف و گرد دو بطری بیاندازید. کاتر را به فشار زیاد بر روی بطری نکشید و فقط یک خط روی بطری بیاندازید.

اگر از کاتر شیشه برای بریدن بطری استفاده می‌کنید، باید یک جیگ برای حرکت بطری داشته باشید یا آن را طراحی کنید. در تصویر زیر می‌بینید که بطری را روی دو تکه چوب می‌گذاریم و همزمان با چرخاندن آن، کاتر را رویش می‌کشیم. به این ترتیب خط روی بطری کاملا صاف خواهد بود. کاتر بطری ابزار بهتری برای بریدن بطری است. توصیه می‌کنیم شما هم از این نوع کاتر برای آماده کردن بطری‌های گلدان شیشه ای استفاده کنید.

خلاقیت با بطری شیشه‌ای با ساخت گلدان آویز

گام سوم:

بدون شک بعد از علامتگذاری شیشه، نوبت به جدا کردن شیشه از محل علامتگذاری می‌رسد. برای جدا کردن دو تکه بطری از روش انبساط و انقباض یا همان سرد و گرم کردن سریع استفاده خواهیم کرد. اینکار را می‌توانید به دو روش انجام دهید.

روش اول: شمع و سطل

در این روش ابتدا بطری را روی شمع بچرخانید و سپس بطری را به صورت عمودی داخل سطل آب سر بگذارید. اینکار را چندبار تکرار کنید تا دو تکه بطری از هم جدا بشوند.

روش دوم: کتری و آب سرد

در این روش روی خط برش آب گرم بریزید تا بطری داغ شود. سپس آب شیر را روی بطری بریزید تا دو تکه از هم جدا بشوند. این روش در صورتی که بطری را کف سینک بخوابانید، بهتر جواب می‌دهد. در حین کار بطری را زیر آب سرد و گرم بچرخانید تا محل برش صاف و تمیز دربیاید.

خلاقیت با بطری شیشه‌ای با ساخت گلدان آویز

گام چهارم ساخت گلدان با بطری های شیشه ای:

پس از دو تکه کردن بطری، با استفاده از سمباده لبه‌ی برش داده شده را صاف کنید. بهتر است از کاغذ سنباده ۸۰، ۱۰۰ یا ۱۲۰ استفاده کنید.

خلاقیت با بطری شیشه‌ای با ساخت گلدان آویز

گام پنجم:

برای بستن دهانه‌ی بطری از چوب پنبه استفاده خواهیم کرد. اما قبل از آن باید ته آن را سوراخ کنید. این سوراخ برای جاگذاری لوله‌ی مسی جهت تخلیه شدن آب گلدان در نظر گرفته می‌شود. برای سوراخ کردن چوب پنبه از دریل استفاده کنید. برای اینکار چوب پنبه را با انبر قفلی یا گیره نگه دارید و سوراخ‌های تخلیه را روی آن‌ها دریل کنید.

خلاقیت با بطری شیشه‌ای با ساخت گلدان آویز

گام ششم ساخت گلدان با بطری های شیشه ای:

سپس قطعه‌ای از لوله‌ی مسی را برش دهید و آن را به چوب پنبه‌ی سوراخ شده وصل کنید و عبور آب از آن تست کنید.

خلاقیت با بطری شیشه‌ای با ساخت گلدان آویز

گام هفتم

در این مرحله باید لوله‌ی مسی را دور گلدان‌های بپیچید. برای نصب گلدان‌ها داخل لوله مسی باید آن را شکل بدهید. در ابتدا مانند تصویر زیر یک حلقه در ابتدای لوله مسی ایجاد کنید.

خلاقیت با بطری شیشه‌ای با ساخت گلدان آویز

پس از آن باید لوله را شکل دهید تا گلدان‌ها درون آن قرار بگیرند. برای اینکار باید از یک بطری سالم استفاده کنید چرا که خود بطری شکننده‌تر است و ممکن است در حین خم کردن لوله بشکند. با پیچیدن سیم دور بطری یک سبد فنری دور بطری بسازید تا گلدان داخل آن قرار بگیرد.

خلاقیت با بطری شیشه‌ای با ساخت گلدان آویز

پس از ایجاد محل قرار گیری گلدان، بطری سالم را خارج سازید و گلدان مد نظر را درون آن قرار دهید. ممکن است لازم باشد چند تغییر کوچک روی لوله اعمال کنید تا لوله درست به اندازه گلدان ‌شیشه‌ای قرار بیاید.

همین کار را برای بطری‌های بریده شده دیگر تکرار کنید و اینکار را طوری انجام بدهید که هر بطری داخل بطری بعدی تخلیه شود. بعد از اینکه همه بطری‌ها را بهم وصل کردید، یک بطری سالم انتهای لوله بگذارید تا آب‌های اضافی داخل آن تخلیه بشوند.

خلاقیت با بطری شیشه‌ای با ساخت گلدان آویز

آموزش ساخت گلدان با بطری های شیشه ای در این مرحله به اتمام رسید. امیدواریم از این آموزش لذت برده باشید.

برگرفته شده از: instructables

منبع

شاید دیگر مطالب
روژان را هم دوست داشته باشید

خلاقیت با بطری شیشه‌ای با ساخت گلدان آویز

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آموزش

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تغییر فوق العاده زیبای خانم بازیگر سریال در پناه تو بعد 29 سال ! / انگار قالی کرمانه !