روش‌های مقابله با حساسیت فصلی/ چگونه از عطسه‌های بهاری خلاص شویم؟


روش‌های مقابله با حساسیت فصلی/ چگونه از عطسه‌های بهاری خلاص شویم؟

یک متخصص آسم و آلرژی گفت: عطسه، آبریزش بینی، سوزش چشم از علائم ابتلا به آلرژی است که می‌توان با روش‌هایی آنها را کنترل کرد.

مرتضی فلاح پور متخصص آسم و آلرژی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران، درباره آلرژی فصلی و راه‌های مقابله با آن، اظهار کرد: آلرژی‌های بهاره باعث می‌شود راه‌های تنفسی و برخی از اعضای فوقانی و گاهی حنجره دچار اختلال شود.

وی بیان کرد: این آلرژی اغلب باعث می‌شود فرد مبتلا دچار علائمی مثل عطسه، آبریزش بینی، خارش و سوزش چشم و گاهی گرفتگی صدا و حتی تنگی نفس و سنگینی قفسه سینه شود.

روش‌های مقابله با حساسیت فصلی/ چگونه از عطسه‌های بهاری خلاص شویم؟
فلاح پور ادامه داد: شایع‌ترین نوع حساسیت بهاری واکنش بدن نسبت به آلرژن‌های استنشاقی است که در افراد مختلف به صورت‌های متفاوتی نمود پیدا می‌کند؛ در حالت عادی بدن همه افراد این آلرژن‌ها را به عنوان ساختار غریبه تشخیص می‌دهد، اما واکنشی نسبت به آن‌ها ندارد در حالیکه در افراد مبتلا به آلرژی، سیستم ایمنی آن‌ها نسبت به گردافشانی گیاهان، قارچ‌ها، گرد و خاک، موی حیوانات، پر پرندگان و غیره واکنش نشان می‌دهند.

علائم آلرژی با گذشت زمان تشدیدمی‌شود

این متخصص آسم و آلرژی با اشاره به اینکه شایع‌ترین نوع حساسیت بهاری واکنش بدن به گردافشانی درختان و پخش شدن آن‌ها در جریان هوا است، گفت: در بیشتر موارد شاهد هستیم که علائم ابتلا به آلرژی با گذشت زمان تشدید می‌شود و از طرفی با توحه به تغییرات آب و هوایی کره زمین در سال‌های اخیر و شرایط آب و هوایی خاص کشورمان شاهد هستیم که برخی درختان ۲ بار در سال و برخی از آن‌ها به شکل مستمر گرده افشانی می‌کنند که شرایط زندگی را برای مبتلایان به این اختلال سخت‌تر می‌کند.
بیشتر بخوانید: چگونه با آلرژی فصلی کنار بیاییم؟
وی تصریح کرد: با توجه به غلظت گرد و غبار موجود در هوای صبحگاهی علائم ابتلا به آلرژی اغلب شدیدتر بروز پیدا می‌کند و به تدریج با گذشت زمان از شدت آن کاسته می‌شود؛ با انجام تست‌های آزمایشگا‌های نوع آلرژی افراد تعیین می‌شود، اما گاهی به طور کامل قابل کنترل نیستند؛ بنابراین به افراد مبتلا توصیه می‌کنیم تا با استفاده از ماسک و عینک با این عارضه مقابله کنند.
روش‌های مقابله با حساسیت فصلی/ چگونه از عطسه‌های بهاری خلاص شویم؟
فلاح پور درباره راه‌های درمان این اختلال گفت: علاوه بر راه‌های پیشگیرانه و پرهیز که اصلی‌ترین نکات در درمان آلرژی‌ها هستند گاهی ملزم به استفاده از دارو‌های تسکین دهنده یا انواع دارو‌های ضد التهابی و موضعی می‌شویم تا اثرات حساسیت کاهش پیدا کند؛ به طور کلی آلرژی یک را می‌توان کنترل و ریشه کن کرد.

این متخصص آسم و آلرژی ادامه داد: متاسفانه آلرژی تاثیر زیادی بر کاهش کیفیت زندگی افراد مبتلا دارد و این موضوع باعث می‌شود که گاهی به ناچار از دارو‌های خوراکی یا تزریقی استفاده کنیم؛ آلرژی اغلب تا مدت‌ها همراه بیمار می‌ماند و در بیشتر موارد علائم پیشرونده دارد؛ بنابراین شروع درمان به موقع می‌تواند تاثیر زیادی در بهبود کیفیت زندگی افراد داشته باشد.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


طرفداری عجیب شیلا خداداد از تتلو / او را خیلی دوست دارم ! + عکس