متهم فرزند استاندار سابق و داماد استاندار کنونی است/ نماینده دادستان: پول سفر به جزیره‌های شخصی از کجا آمده است؟


متهم فرزند استاندار سابق و داماد استاندار کنونی است/ نماینده دادستان: پول سفر به جزیره‌های شخصی از کجا آمده است؟

نماینده دادستان تهران در خصوص متهم ردیف اول پرونده مؤسسه مالی البرز ایرانیان گفت: متهم فرزند استاندار سابق و داماد استاندار کنونی بندرعباس است.

به گزارش مشرق، چهارمین جلسه دادگاه پرونده مؤسسات مالی «البرز ایرانیان»، «ولیعصر»، «فردوسی» و «آرمان» به ریاست قاضی صلواتی در شعبه ۴ دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اقتصادی آغاز شد.

قاضی صلواتی در نخستین جلسه محاکمه متهمان این پرونده با بیان اینکه پرونده مذکور ۳۵۳ جلد است گفته بود: کل سرمایه گذاران ۹۱ هزار نفر هستند و تاکنون ۶ هزار و ۳۶ نفر از شکات به دادسرا مراجعه کرده و دادخواست ارائه داده‌اند.

بیشتر بخوانید:

به گفته صلواتی، از تیر ۹۱ تا آذر ۹۶، گردشکار مالی البرز ایرانیان ۴۳ هزار میلیارد تومان و از اردیبشهت ۹۴ تا اسفند ۹۶، گردشکار مالی شرکت تعاونی ولیعصر ۱۷ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بوده است.

در ابتدای این جلسه، قاضی صلواتی از نماینده دادستان خواست تا با حضور در جایگاه به دفاع از کیفرخواست بپردازد.

نماینده دادستان تهران خطاب به متهم گفت: شما قبل از ورود به جلسه مؤسسه چه سوابقی داشتید چون جز اینکه اعمال نفوذ کرده‌اید به گفت پدر شما استاندار سابق و پدر همسرتان استاندار کنونی بندرعباس است و به همین دلیل با اعمال نفوذ در سن ۲۴ سالگی وارد بانکداری شدید.

وی افزود: ارتباط شما با زیر مجموعه‌های مختلف به دلیل اعمال نفوذ خانواده‌تان است.

آقامیری در ادامه خطاب به امیر حسین آزاد متهم ردیف اول این پرونده گفت: شما ملک زعفرانیه را به نام همسرتان کردید.

وی با اشاره به سفرهای شخصی متهم گفت: پول سفر با هواپیمای شخصی آن هم در جزیره‌های شخصی از کجا آمده است؟ شما مگر کاری جز بانکداری داشتید که بخواهید پول آن را صرف سفرهای شخصی تفریحی آن هم با این کیفیت کنید.

نماینده دادستان تهران افزود: شما به آبروی مؤمن اشاره کردید. آقای آزاد آبروی مؤمن خون حامد کرمی از کارمندان شما است که توسط سپرده گذاران خشمگین به قتل رسید. آبروی مؤمن فردی است که خونش از بین رفت و شما به همسرش گفتید مگر من او را کشتم.

آقامیری در رابطه با ادعای متهم مبنی بر مجوز از بانک مرکزی گفت: شما گفتید مجوز داشتید، این دروغ است. نامه ادغام مؤسسه تعاونی البرز ایرانیان با آرمان هم جعلی است. شما از مؤسسه آرمان بدون اینکه مجوزی داشته باشید استفاده کردید بنابراین از کدام مجوز امروز حرف می‌زنید.

آقامیری در واکنش به این سخن متهم مبنی بر اینکه چرا فقط تعاونی ما مورد انتقاد قرار گرفت گفت: شما از بطن قضیه با نامه‌های جعلی تأسیس شدید و به خاطر زد و بندی که داشتید این مؤسسه را تشکیل دادید. به دلیل اعلام اعمال نفوذ مقامات استانی اجازه پلمپ و بررسی حساب‌ها داده نشد.

وی ادامه داد: در ایلام و کردستان حساب‌ها و وام‌های کلان بدون بهره به برخی مقامات استانی داده شد که همه اینها به خاطر اعمال نفوذ شما بود.

وی ادامه داد: قریانی و آزاد برای رؤسای بانک‌های خود حساب‌های جدید تشکیل و پول‌ها را به حساب آنها ریختن آقای آزاد دلیل اینکه شما امروز اینجا هستید اقدامات خلاف قانون است.

آقامیری تصریح کرد: شما گفتید ملکی را ارزان نخریده و نفروخته اید این در حالی است که شما ملک فریدون چراغی را ۱۴ میلیارد خریداری کرده و چراغی ۲۰ روز بعد از مالک اصلی آن را ۵ میلیارد تومان می خرد.

نماینده دادستان تهران با انتقاد از عملکرد متهمان در حوزه بانکداری و اقتصادی گفت: شما در پنج سال بانکداری یک کار اقتصادی انجام نداده اید هیچ تولیدی هم انجام ندادید و تنها کاری که کردید انجام دلالی بود.

وی افزود: متهمان برای اینکه سپرده‌ها را بگیرند و سود مردم را بدهند ملکی را که ارزش آن ۵ میلیارد تومان است را با یک میلیارد بیشتر مشروط بر اینکه یک میلیارد آن را نقد داده و مابقی مبالغ را سپرده می‌دهیم می‌خریدند. به دلیل رکود در آن برهه صاحبان ملک کمک کرده و املاک خود را می‌فروختند متهمان هم پس از آن ملک را یک میلیارد ارزان‌تر فروخته و با پول آن دوباره ملک دیگری می‌خریدند.

آقامیری در رابطه با ادعای متهم مبنی بر اینکه بانک مرکزی نامه‌ای در خصوص اخلال در نظام اقتصادی به ما نداده است، گفت: شما در دادسرا گفتید چنین نامه‌ای برای ما آمده است. قریانی هم اعلام کرده بود که همه این کار را می‌کنند ما هم یکی از آنها و در نهایت هم گفتید اشتباه ما این بود که مشاوران حقوقی خوبی نداشتیم که اوضاع اینطور شد.

وی خطاب به متهم گفت: شما در جلسه گذشته نسبت به بازپرس پرونده اظهاراتی داشتید این در حالیست که طبق ۱۵۳ صفحه صورتجلسه که تشکیل شد و طبق اظهاراتتان در صفحه ۱۵۲ آن شما اعلام کردید تمام اظهارات خود را قبول دارید.

نماینده دادستان در ادامه و در خصوص ادعای متهم مبنی بر عدم وجود شاکی گفت: علاوه بر شاکی خصوصی جرم شما جنبه عمومی دارد اینکه می‌گوید با شکات تصفیه شده باید بگویم بالغ بر ۷۰۰ میلیارد تومان بانک مرکزی به شکات داده است.

آقامیری در ادامه افزود: در سال ۹۳ آزاد شراکت خود را با قریانی قطع می‌کند شما چطور از صیانت اموال مردم صحبت می‌کنید در آن سال سپرده‌های مردم را بین خودتان تقسیم می‌کنید تا آقای قریانی برود و مؤسسه ولیعصر را تشکیل دهد.

نماینده دادستان تهران تصریح کرد: بالغ بر هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان آقایان بدهی داشتند این در حالی است که می‌گویند مبلغ ما کلان نیست اتفاقاً این مبلغ کلان است اموالی هم که آقایان استفاده کردند تماماً حیف و میل شده است.

وی با اشاره به کسری موجود در پرونده گفت: الان مشخص نیست ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیارد تومان کسری که وجود دارد کجاست.

وی در رابطه با ابعاد اقدامات متهمان گفت: اقدامات آنها باعث برگزاری صدها تجمع در جلوی جلسات سران قوا و سایر وزارتخانه‌ها و ادارات شده است علاوه بر این اقدامات متهمان منجر به قتل یک نفر شده است.

نماینده دادستان تهران در خصوص مؤثر بودن اقدامات متهمان گفت: بانک مرکزی به شما نامه فرستاده است شما به اقداماتتان آگاه بودید با این تفاسیر که پدرتان حقوقدان است شما گفتید که پدر و پدر همسرم با اقدامات من موافق نبودند آنها یک چیز می‌دیدند که با اقدامات شما موافق نبودند.

در ادامه خرازی مدیرعامل بهستان به درخواست نماینده دادستان تهران در جایگاه حضور یافت و در مورد پرداخت سودهای بانکی توضیحاتی ارائه کرد.

وی خطاب به رئیس دادگاه توضیح داد: در بانک‌ها یک سود اصلی داریم که بر اساس قوانین بانک مرکزی پرداخت می‌شود و اگر سود خارج از این موضوع به کسی تعلق بگیرد به عنوان سود ترجیحی داده می‌شود به جز این دو سود، سود خارج از سیستم هم داریم که از محل هزینه سود مبالغ به حساب افراد پرداخت می‌شود که به سختی این نوع از سودها قابل شناسایی است ما آن چیزی که مشاهده می‌کنیم و در سیستم رویت می‌شود را می‌توانیم اعلام کنیم.

وی افزود: بالاترین سود پرداخت شده به افراد، ۴۵ درصد بوده است البته این به جز سود خارج از سیستم است که پرداخت شده است لیستی هم در این رابطه تهیه شده که به دادگاه ارائه می‌شود.

وی در واکنش به ادعای متهم مبنی بر اخراج بازپرس پرونده گفت: بازپرس برکنار نشده بلکه در دادسرای دیگری مشغول به کار است و این موضوع در فرآیند قضائی یک امر طبیعی است.

آقامیری افزود: آقای آزاد این را بدانند که هیچکس خوشحال نیست که آنها در جایگاه متهم قرار دارند ما به موجب برقراری عدالت و نصب اقدامات قانونی را انجام می‌دهیم.

وی افزود: آقای آزاد بانک مرکزی را زیر سوال بردند بهتر است در رابطه با صدور مجوزهای بانک مرکزی از خود دفاع کند.

در ادامه نماینده بانک مرکزی با حضور در جایگاه به دفاع از اقدامات بانک مرکزی پرداخت و گفت: شکواییه بانک مرکزی در جلسه دوم قرائت شد در رابطه با دفاعیات جلسه گذشته آقای آزاد اعلام کردند اتهامات را قبول نداشته و عملکردشان قانونی است باید بگویم مستنداتی در شکواییه بانک مرکزی در این رابطه تهیه شده است

وی افزود: یک نفر بدون تخصص و بدون طی کردن هیچ‌گونه تشریفات قانونی اقدام به تأسیس شعبه و سپرده پذیری می‌کند این چه طور است که آقای آزاد می‌گوید اقداماتش قانونی بوده است هیچ گونه از اقدامات آزاد قانونی نبوده است.

نماینده بانک مرکزی در ادامه و در رابطه با ادعای پرداخت رشوه به مسئولان بانک مرکزی گفت: متهم ادعا کرد بانک مرکزی برای صدور مجوز ۳۰ میلیارد رشوه می‌خواسته است، سوال اینجاست که بر اساس کدام مستند چنین اتهامی می‌زنید.

وی افزود: پیگیری این موضوع و ادعای متهم برای بانک مرکزی محفوظ است.

نماینده بانک مرکزی تصریح کرد: آقای آزاد اعلام کرده که بانک مرکزی به وی مجوز داده است و مستندات آن در پرونده موجود است. مجوز بانک مرکزی در کجای پرونده است؟ این ادعای ایشان که مجوز داشته دروغ محض است. ایشان فکر می‌کند که مخاطبش رسانه‌ها هستند نه اصحاب دعوی.

وی ادامه داد: ایشان به جای ابراز تأسف و ندامت مطالب دیگری را در دادگاه می‌گویند.

نماینده بانک مرکزی در رابطه با نامه توقف فعالیت مؤسسه تعاونی البرز ایرانیان توضیح داد: بانک مرکزی در نامه‌ای اعلام می‌کند که ادامه فعالیت البرز ایرانیان مصداق اخلال در نظام اقتصادی است که متهمان این نامه را دریافت کرده و دیده‌اند.

وی افزود: دستگاه قضا در برهه‌ای حساب‌های شخصی متهمان را مسدود می‌کند بنابراین امکان انجام فعالیت بانکی وجود نداشته است. به همین منظور متهمان افراد جدیدی را گماشته تا فعالیت خود را ادامه دهند و با این کار حکم قضائی را دور می‌زنند.

وی ادامه داد: به لحاظ روابط پدر و پدر همسرشان در استان‌ها روند انجام امور قضائی و انتظامی با تأخیر انجام می‌شد البته متهم در جایی اعلام کرده است که پدرم به من متذکر شد که از تشکیلات البرز ایرانیان بیرون بیایم. همین‌ها سوءنیت متهم را محرز می‌کند.

نماینده دادستان در پایان سخنان خود از قاضی پرونده اشد مجازات برای متهمان را خواست و گفت: دفاعیات متهم توأم با فرافکنی بوده و ایشان بارها به بانک مرکزی توهین کرده و تهمت‌هایی را زدند.

تکمیل می شود…

منبع: مهر

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بارش باران و برف در برخی استان های کشور