لکه بینی لانه گزینی چیست و آیا خطرناک است؟


لکه بینی لانه گزینی چیست و آیا خطرناک است؟

لکه بینی لانه گزینی در هفته اول یا دوم بارداری، در زمانی که تخمک بارور شده به رحم منتقل و به آن وصل می‌شود، ممکن است رخ بدهد. این خونریزی بسیار سبک است و معمولا بعد از دو روز متوقف می‌شود.

لکه بینی لانه گزینی چیست و آیا خطرناک است؟
ستاره | سرویس مادر و کودک - اگر مشکوک به بارداری هستید و لکه‌های خفیف – نقاط صورتی یا قهوه‌ای – در لباس زیر خود مشاهده می‌کنید، ممکن است این لکه‌ها علامت لانه گزینی باشد. ممکن است شما این اتفاق را که ۶ تا ۱۲ هفته بعد از تخمک گذاری رخ می‌دهد، با دوره قاعدگی خود اشتباه بگیرید. لکه بینی لانه گزینی در واقع اولین نشانه‌های حاملگی است. این پیشامد خطرناک نیست و نیازی به درمان ندارد، مگر اینکه خونریزی شدید (بیش از خونریزی عادت ماهانه) بوده یا با تب، لرز و گرفتگی عضلات همراه باشد. در این صورت باید با پزشک خود مشورت کنید. خواندن این مقاله به شما در شناخت لکه بینی لانه گزینی بسیار کمک خواهد کرد.


لکه بینی لانه گزینی چیست و چه علتی دارد؟

پس از اینکه اسپرم، تخمک را بارور می‌کند، آن‌ها تبدیل به یک جنین شده و سپس به داخل رحم می‌رود، جایی که خود را درون یک پوشش قرار می‌دهد (لانه گزینی می‌کند). گاهی اوقات، زمانی که جنین به رحم وصل می‌شود، کمی خونریزی اتفاق می‌افتد که به آن لکه بینی لانه گزینی می‌گوییم. این خونریزی کم، مشکلی برای مادر و کودک ایجاد نمی‌کند.


علائم لکه بینی لانه گزینی چیست؟

خونی که به صورت لکه بر روی لباس خود مشاهده می‌کنید، ممکن است از لحاظ رنگ و شدت از خونریزی پریود شما کمتر باشد. همچنین گرفتگی خفیف نیز شایع است؛ خونریزی لانه گزینی باید قبل از زمانی باشد که شما تهوع صبحگاهی در بارداری را تجربه می‌کنید.


لکه بینی لانه گزینی را چگونه می‌توان درمان کرد؟

این خونریزی به خودی خود متوقف خواهد شد. اگر نگران هستید که شاید بیش از حد خونریزی داشته‌اید، می‌توانید با پزشکتان صحبت کنید و به او اطلاعاتی بدهید در مورد این که خون روی لباس زیرتان به چه رنگی و چه میزانی است.

لکه بینی لانه گزینی چقدر رایج است؟

طبق نظر دکتر شری راس، در مرکز بهداشتی پراویدنس سان جان در کالیفرنیا، لکه بینی لانه گزینی نسبتا معمول است و در حدود ۲۵ درصد حاملگی‌ها اتفاق می‌افتد. در بسیاری از موارد این اولین نشانه بارداری است. دکتر لیندا برک گالووی، پزشک و نویسنده کتاب «راهنمای مادر هوشمند برای بارداری بهتر» می‌گوید: «اکثر زنان فکر می‌کنند که در ماه اول پریود کوتاه مدت را تجربه می‌کنند، در حالی‌که این خونریزی در واقع خونریزی لانه گزینی است. بسیاری از آن‌ها حتی متوجه نمی‌شوند که باردار هستند تا اینکه آزمایشات بارداری را انجام دهند».


لکه بینی لانه گزینی چقدر طول می‌کشد؟

دکتر برک گالوی می‌گوید، برخلاف خونریزی عادت ماهانه، لک بینی لانه گزینی کوتاه مدت است و معمولا کمتر از ۲۴ تا ۴۸ ساعت طول می‌کشد. این مقدار زمانی است که یک تخمک بارور می‌شود و به داخل رحم منتقل می‌گردد. دکتر راس خط زمانی را به شرح زیر توضیح می‌دهد:
روز اول: روز اول دوره قاعدگی روز‌های ۱۴ تا ۱۶: تخمک گذاری رخ می‌دهد. روز ۱۸ تا ۲۰: باروری رخ می‌دهد. روز‌های ۲۴ تا ۲۶: لانه گزینی اتفاق می‌افتد و خونریزی‌های لانه گزینی در حدود دو تا ۷ روز رخ می‌دهد.


لکه بینی لانه گزینی با خونریزی پریود چه تفاوتی دارد؟

خونریزی قاعدگی، معمولا ۳ تا ۵ روز طول می‌کشد، سنگین شروع می‌شود و به مرور سبک می‌شود. اما خون ناشی از لانه گزینی معمولا قهوه‌ای تیره یا سیاه است (یعنی خونی قدیمی است)، هرچند که گاهی نیز ممکن است صورتی یا قرمز نیز باشد. همچنین جریان آن سنگین نیست؛ ممکن است تنها چند لکه خون و یا کمی بیشتر دیده شود.

لکه بینی لانه گزینی چیست و آیا خطرناک است؟

ممکن است تشخیص لکه بینی لانه گزینی با خونریزی ماهیانه برای برخی زنان دشوار باشد چرا که نشانه‌ها بسیار شبیه هم هستند. اما عمده‌ترین تفاوت‌ها عبارتند از:

خونریزی قاعدگی

۴ تا ۷ روز طول می‌کشد که دو تا سه روز آن، خون قرمز روشن است. خونریزی سنگین شروع می‌شود و به مرور کم می‌شود. گرفتگی شدید در رحم وجود دارد که ممکن است قبل از خونریزی آغاز شود و دو تا سه روز ادامه یابد.

خونریزی لانه گزینی

معمولا بیش از ۲۴ تا ۴۸ ساعت طول نمی‌کشد. خونریزی بسیار سبک و معمولا قهوه ای، صورتی یا سیاه است. گرفتگی یا کمر درد کم وجود دارد یا حتی ممکن است اصلا حس نشود.

سایر علت‌ خونریزی در دوران بارداری

زنان باردار ممکن است به دلایلی غیر از لانه گزینی، خونریزی داشته باشند. اگر در هرزمانی این خونریزی سنگین بود، چه با درد و چه بدون درد و گرفتگی، با پزشکتان تماس بگیرید. اگر باردار هستید و لکه خون می‌بینید، ممکن است به دلایل زیر باشد:
رابطه جنسی: گاهی اوقات این اتفاق، در اوایل بارداری می‌افتد، اما احتمال دارد در هر زمان دیگری در طول بارداری نیز رخ بدهد. تغییرات هورمونی و یا فیزیکی علت اصلی هستند و به خودی خود متوقف می‌شوند. حاملگی خارج از رحم: زمانی که جنین در خارج از رحم لانه گزینی کند، شما ممکن است خونریزی را همراه با درد و گرفتگی تجربه کنید. حاملگی خارج از رحم خطرناک بوده و باید خیلی زود به پزشک مراجعه کنید. سقط جنین: حدود ۱۵ درصد حاملگی‌ها در چند ماه اول از بین می‌روند. اکثر زنان بعد از سقط، خونریزی و گرفتگی دارند. اگر باردار هستید و این علائم را می‌بینید، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.
نظر شما چیست؟ آیا تجربه‌ای در خصوص «لکه بینی لانه گزینی» دارید؟ تجربیات خود را از طریق "ارسال نظر" با سایر کاربران ستاره به اشتراک بگذارید.

برگرفته از: webmd و healthline

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ویدیو / دلخوری رابعه اسکویی از مازیار لرستانی پس از شایعه ازدواج‌شان