تصمیم چین برای دستیابی به توان تولید انرژی همجوشی هسته‌ای تا سال 2040


تصمیم چین برای دستیابی به توان تولید انرژی همجوشی هسته‌ای تا سال 2040

در میان هیاهوی منتقدان درباره‌ی امکان‌پذیرنبودن پروژه‌ی تولید انرژی حاصل از هم‌جوشی هسته‌ای، چین مصمم است به آن دست یابد.

طبق گفته‌ی یکی از دانشمندان ارشد حاضر در پروژه‌ی تولید انرژی هم‌جوشی هسته‌ای، چین قصد دارد تولید انرژی از رآکتور آزمایشی هم‌جوشی هسته‌ای را تا سال ۲۰۴۰ کامل کند. چین برای راه‌اندازی مجدد برنامه‌ی تعلیقی رآکتور هسته‌ای بومی خود در‌حال‌آمادگی است اما در یکی از آزمایشگاه‌های ایالتی در شهر هه‌فی در استان آن‌هویی، دانشمندان چینی به‌دنبال چیزی فراتر از شکافتن اتم‌ها و هم‌جوشی هسته‌ای و تولید انرژی هستند. این، تلاشی است که افراد شکاک آن را «قراردادن خورشید در جعبه» می‌خوانند.

درحالی‌که هم‌جوشی هسته‌ای می‌تواند صنعت تولید انرژی را متحول کند، تاکنون، تمامی پروژه‌های آزمایشی راه‌اندازی‌شده با هدف تولید انرژی خروجی ۱۰ برابری از رسیدن به این هدف بازمانده‌اند. منتقدان می‌گویند هم‌جوشی هسته‌ای تجاری در ۵۰ سال آینده، ممکن است به‌دست آید.

در‌حال‌حاضر، چین حدود ۸۹۳ میلیون دلار روی تاسیسات بزرگ دونات‌مانندی به‌نام توکاماک هزینه کرده است. در این تأسیسات، از دمای بی‌نهایت گرمی برای جوشاندن ایزوتوپ‌های هیدروژن، تبدیل آن‌ها به پلاسما، ترکیب آن‌ها باهم و تولید انرژی استفاده می‌شود. اگر این انرژی بتواند به‌کار گرفته شود، به مقدار کمی سوخت نیاز خواهد داشت و تقریبا هیچ ضایعات رادیواکتیوی نیز تولید نمی‌کند. سونگ یونتائو از مؤسسه‌ی فیزیک پلاسما می‌گوید:

درحالی‌که مشکلات فناورانه‌ همچنان فراوان هستند، برای انجام این پروژه ۶ میلیارد یوآن دیگر سرمایه‌گذاری شده است و طرح‌های جدیدی درحال‌راه‌اندازی هستند. پنج سال بعد، ما ساخت رآکتور هم‌جوشی خود را آغاز خواهیم کرد که برای ساخت آن به ۱۰ سال زمان نیاز داریم. پس‌ازآنکه این رآکتور آماده شد، ژنراتور انرژی خواهیم ساخت و درحدود سال ۲۰۴۰، انرژی تولید خواهیم کرد.

تصمیم چین برای دستیابی به توان تولید انرژی همجوشی هسته‌ای تا سال 2040

تکنسینی درحال‌کار روی رآکتور آزمایشی EAST، نوعی رآکتور هم‌جوشی هسته‌ای که خورشید مصنوعی نامیده می‌شود

سونگ می‌گوید:

چین از سال ۱۹۵۸، به‌دنبال تکنولوژی استفاده از هم‌جوشی هسته‌ای بوده است؛ اما مرحله‌ی کنونی بیش‌ازاینکه رقابت باشد، همکاری بین‌المللی است.

چین عضوی از پروژه‌ی ۳۵ ملیتی ایتر (ITER) است. ایتر پروژه‌ی هم‌جوشی ۱۱/۲۹ میلیارد دلاری است که در کشور فرانسه درحال‌اجرا است. چین مسئول تولید ۹ درصد از اجزای موردنیاز پروژه‌ی ایتر است و نقش مهمی در تکنولوژی‌های اصلی این پروژه، مانند مهار مغناطیسی و نیز تولید اجزای مقاوم دربرابر دمای بیش از ۱۰۰ میلیون درجه‌ی سانتی‌گراد ایفا می‌کند.

ایتر قرار است نخستین پلاسما را در سال ۲۰۲۵ تولید کند. سپس، رآکتور نمونه‌ای با هدف تولید ۵۰۰ مگاوات انرژی با استفاده از فقط ۵۰ مگاوات سوخت ورودی، یعنی بازده ۱۰ برابری، ساخته خواهد شد. منتقدان رسیدن به انرژی مطمئن هم‌جوشی را ممکن نمی‌دانند؛ اما سونگ مطمئن است پیشرفت‌هایی در‌این‌زمینه اتفاق خواهد افتاد. او می‌گوید:

ازآن‌جاکه اکنون فناوری‌های بسیاری داریم، بر بسیاری از مشکلات موجود در فیزیک پلاسما غلبه خواهیم کرد. فکر می‌کنم این موضوع موجب تسریع کل فرایند خواهد شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس های جنجالی و برهنه سارا و نیکا در استخر مختلط