دانشگاهها در تربیت دانش آموختگان باید به نیاز جامعه توجه کنند


دانشگاهها  در تربیت دانش آموختگان باید به نیاز جامعه توجه کنند

مشهد- ایرنا- معاون جهاد دانشگاهی کشور بر لزوم توجه دانشگاه ها به نیاز جامعه در تربیت دانش آموختگان تاکید کرد.

محمد صادق بیجندی عصر چهارشنبه در همایش 'توسعه پایدار و چالش‌ های سرمایه‌ گذاری منطقه ترشیز' در کاشمر گفت: امروز دانش آموختگانی براساس نیاز 30 سال قبل تربیت می کنیم در حالی که نیاز امروز جامعه چیز دیگری است.
وی افزود: اکنون 2 هزار و 569 دانشگاه، موسسه آموزش عالی، پیام نور و آزاد اسلامی با بیش از سه میلیون و 700 هزار دانشجو در کشور داریم در صورتی که تعداد این مراکز از مراکز کشورهای استرالیا، هلند و بلژیک بسیار بیشتر هستند اما آنها از ما پیشرفته‌ترند.
رئیس سازمان تجاری سازی و اشتغال دانش آموختگان کشور اظهار داشت: ما سرمایه انسانی بی‌ نظیر داریم اما استفاده مناسب از آنها نمی ‌کنیم.
بیجندی گفت: در گذر زمان آمو‌زش عالی چهار نسل دارد که کشورهای توسعه یافته نسل پنجم را هم به آن اضافه کرده ‌اند.
وی به تقسیم بندی واحدهای دانشگاهی اشاره کرد و افزود: دانشگاه ‌های نسل یک فقط تئوری محور هستند و مدرک ارائه می ‌دهند، دانشگاه‌ های نسل 2 علاوه بر آموزش، پژوهش هم انجام می ‌دهند، دانشگاه ‌های نسل سوم علاوه بر آموزش و پژوهش به کارآفرینی و مهارت آموزی توجه ویژه دارند و دانشگاه‌ های نسل چهارم برای آینده حرکت می ‌کنند.
وی اظهار داشت: بسیاری از دانشگاه‌ های کشور در نسل یک و دو قرار دارند و هنوز به دانشگاه‌ های نسل سوم تبدیل نشده اند و بسیاری از آنها هنوز ادبیات نسل چهار را نمی‌ دانند.
معاون جهاد دانشگاهی کشور گفت: دانشگاه تهران از چهار سال قبل اعلام کرده است می‌خواهد دانشگاه نسل سوم بشود حال آنکه در دنیا دانشگاه‌ های نسل پنجم نیز وجود دارند.
وی افزود: کشورهای توسعه یافته برای تحقق دانشگاه نسل 2 و سه از سه تکنیک آگاه سازی، گفتمان سازی و جریان سازی فکری استفاده می‌ کنند.
وی اظهار داشت: دانشگاه ‌های نسل سه و چهار به دنبال بهره ‌وری و کار تیمی هستند و نیروها را ارزشمند و توانمند کرده و افراد کارآفرین تربیت می‌ کنند.
بیجندی گفت: اگر قرار است مراکز آموزش عالی به توسعه پایدار کمک کرده و فرصت‌ ها و تهدیدها را ببینند باید علاوه براینکه خود برنامه آمایش دارند باید سند آمایش سرزمینی بنویسند و آگاه سازی، گفتمان سازی و جریان سازی فکری را به طور جدی پیگیری نمایند.
وی افزود: باید افراد کارآفرینی تربیت کنیم که بدانند چه هدفی را باید دنبال کنند.
بیش از 160 مقاله به دبیرخانه نخستین همایش 'توسعه پایدار و چالش‌ های سرمایه‌ گذاری منطقه ترشیز' ارسال شد که از این تعداد 125 مقاله مورد پذیرش قرار گرفت و 18 مقاله به صورت سخنرانی و مابقی به صورت پوستر ارائه شد.
در این همایش به محورهای کشاورزی و امنیت غذایی، مدیریت شهری پایدار، هوشمند سازی و توسعه دیجیتال، حمل و نقل پایدار، انرژی های تجدید پذیر، گردشگری و صنایع دستی، صنعت، معدن و توسعه، آب و توسعه پایدار، مشارکت مردمی و توسعه اقتصادی و تغییر اقلیم و توسعه پایدار پرداخته شد.
کاشمر در 228 کیلومتری مشهد قرار دارد.
7497 / 6053

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


(ویدئو) لحظه هدف قرار گرفتن چند ریز پرنده در آسمان اصفهان توسط پدافند هوایی