آموزش اجرای لینوکس در ویندوز به کمک ویندوز ساب سیستم فور لینوکس


آموزش اجرای لینوکس در ویندوز به کمک ویندوز ساب سیستم فور لینوکس

اجرای لینوکس روی ویندوز بدون استفاده از نرم افزارهای ماشین مجازی همچون وی ام ویر و تنها به کمک ویندوز ساب سیستم فور لینوکس (Windows Subsystem for Linux) امکان پذیر است. در این مطلب روش جدیدی برای نصب لینوکس روی ویندوز خواهیم آموخت. اجرای لینوکس در کنار ویندوز همواره روشی کاربردی بوده است. از طرفی... نوشته آموزش اجرای لینوکس در ویندوز به کمک...

اجرای لینوکس روی ویندوز بدون استفاده از نرم افزارهای ماشین مجازی همچون وی ام ویر و تنها به کمک ویندوز ساب سیستم فور لینوکس (Windows Subsystem for Linux) امکان پذیر است. در این مطلب روش جدیدی برای نصب لینوکس روی ویندوز خواهیم آموخت.

اجرای لینوکس در کنار ویندوز همواره روشی کاربردی بوده است. از طرفی ایجاد یک سیستم دوآل بوت دردسرهای فراوانی داشته و اجرای ماشین‌های مجازی همچون وی ام ویر و ویرچوآل باکس، به سخت افزارهای قدرتمندی نیازمند است و همچنین کاربر را با مشکل عدم پایداری سیستم عامل مهمان رو به رو خواهد کرد.

روش دیگر اجرای لینوکس دسکتاپ استفاده از ویندوز ساب سیستم است. ابتدا با Windows Subsystem for Linux آشنا شده و سپس نحوه اجرای لینوکس در ویندوز با استفاده از آن را خواهیم آموخت.

اجرای لینوکس در ویندوز 10 بدون ماشین مجازی

همراه با آپدیت Fall Creators سال 2018 برای ویندوز 10، ویندوز ساب سیستم فور لینوکس نیز به آخرین سیستم عامل مایکروسافت تا امروز افزوده شد. البته این ابزاری اختیاری بوده و کاربر بعد از دانلود آپدیت Fall Creators، در صورت نیاز قادر به نصب آن خواهید بود. در ادامه، می‌توان به کمک آن، به اجرای سیستم عامل‌های لینوکس که در فروشگاه ویندوز قرار دارند، پرداخت.

آموزش اجرای لینوکس در ویندوز به کمک ویندوز ساب سیستم فور لینوکس

به عبارتی، در این روش اجرای لینوکس در ویندوز با استفاده از ویندوز ساب سیستم فور لینوکس، کاربر قادر می‌شود در سیستم عامل ویندوز خود، ترمینال لینوکس را باز کرده و نرم افزارهای لینوکسی را نصب کند. به این ترتیب هیچ نیازی به دوآل بوت کردن سیستم کامپیوتری یا اجرای ماشین مجازی نخواهد بود.

مشکل استفاده از Windows Subsystem for Linux این است که دیگر خبری از دسکتاپ نیست و در واقع یک محیط کامندی در اختیار خواهید داشت. برای کاربرانی که حقیقت لینوکس را دریافت کرده‌اند، این موضوع نه تنها یک مشکل نیست، بلکه راهکاری فوق‌العاده به نظر می‌رسد! البته در ادامه آموزش، نحوه نصب یک محیط گرافیکی برای توزیع لینوکس نصب شده را نیز آموزش خواهیم داد تا این محدودیت در صورت نیاز برطرف شود.

در قدم اول باید از سازگار بودن ویندوز 10 خود اطمینان پیدا کنید. همچنین حتما باید نسخه 64 بیتی سیستم عامل روی سیستم کامپیوتری‌تان نصب باشد، در غیر این صورت امکان اجرای لینوکس در ویندوز به این روش وجود نخواهد داشت. برای اطمینان، به مسیر Settings > System > About رفته و System type را انتخاب کنید. بسته به نوع پردازنده لپ تاپ یا دسکتاپ، باید امکان ارتقا از نسخه 32 بیتی به 64 بیتی در صورت نبود آن را بررسی کنید.

آموزش اجرای لینوکس در ویندوز به کمک ویندوز ساب سیستم فور لینوکس

یکی دیگر از پیش نیازها به منظور اجرای لینوکس در ویندوز 10 با استفاده از ویندوز ساب سیستم فور لینوکس، اجرای بیلد 14393 جدیدترین سیستم عامل مایکروسافت است. در همان پنجره‌ای که نسخه سیستم عامل را بررسی کردید، بیلد آن نیز در بخش Windows specifications و رو به روی OS build قابل رویت است. اگر از بیلد 14393 یا بالاتر از آن استفاده می‌کنید، برای اجرای لینوکس در ویندوز 10 با استفاده از نرم افزار یاد شده مشکلی نخواهید داشت، در غیر این صورت ابتدا باید سیستم عامل خود را به‌روزرسانی کنید.

نصب ویندوز ساب سیستم فور لینوکس

ابتدا وارد منوی استارت شده و سپس عبارت Turn Windows را در آنجا تایپ کنید. بعد از نمایش Turn Windows Features on or off روی آن کلیک کنید. در اینجا فهرستی از ابزارهای پیش‌فرض ارائه شده همراه ویندوز 10 را مشاهده خواهید کرد. برخی از آن‌ها پیشتر نصب شده و برخی دیگر آماده نصب هستند. به عنوان یکی دیگر از ابزارهایی که در اینجا، به منظور کمک به اجرای لینوکس روی ویندوز پیدا خواهید کرد، باید به Hyper-V اشاره کنیم. این نرم افزار در واقع ماشین مجازی مایکروسافت بوده و در مقایسه با نرم افزار وی ام ویر سبک‌تر است. به پایین لیست اسکرول کرده و بعد از زدن تیک کنار گزینه Windows Subsystem for Linux روی دکمه OK کلیک کنید.

آموزش اجرای لینوکس در ویندوز به کمک ویندوز ساب سیستم فور لینوکس

بعد از ری‌استارت شدن سیستم، به مسیر Start > Windows Store (فروشگاه نرم افزار ویندوز) رفته و در بخش جستجو، Linux را وارد کنید. اولین گزینه یعنی Run Windows on Linux را برگزینید. در اینجا باید توزیع لینوکس دلخواه خود را انتخاب کنید. بدون توجه به توزیع انتخاب شده، در نهایت لینوکس بش مربوط به همان در اختیارتان قرار خواهد گرفت. به عنوان نمونه، بعد از انتخاب کالی لینوکس (Kali Linux)، باید با کامندهای مربوط به همین توزیع لینوکس کار کنید. در این مطلب ما توزیع اوبونتو را نصب خواهیم کرد.

پیش از اجرای لینوکس در ویندوز تا اتمام فرآیند صبر کنید. سپس گزینه Launch را از داخل ویندوز استور انتخاب کرده یا از طریق منوی استارت وارد آن شوید. در اولین مرتبه اجرای لینوکس در ویندوز 10 به منظور ساخت یک حساب کاربری جدید، باید نام کاربری و پسورد خود را وارد کنید. گفتنی است برای اجرای محیط کامندی توزیع لینوکس انتخاب شده، باید در منوی استارت ویندوز، یکی از دو عبارت bash یا wsl را وارد کنید. مزیت اجرای لینوکس بش به این روش، باز شدن دایرکتوری mnt/c/Windows/System32/ است. به همین دلیل فولدر سیستم 32 ویندوز به عنوان دایرکتوری، در اختیار محیط کامندی لینوکس خواهد بود.

خوشبختانه همانند زمان اجرای سیستم عامل ثانویه روی ماشین مجازی، حین اجرای لینوکس در ویندوز با استفاده از Windows Subsystem for Linux احتمال دست‌کاری و خراب شدن سیستم عامل مایکروسافت وجود نخواهد داشت و تمامی اتفاقات، داخل نرم افزار یاد شده رخ می‌دهند.

بعد از نصب Windows Subsystem for Linux به منوی استارت وارد شده و بعد از وارد کردن عبارت bash روی اولین گزینه the bash run command کلیک کنید. کدهای لینوکس بش که در ادامه عنوان خواهیم کرد، بر اساس توزیع لینوکس اوبونتو هستند. کار را با دریافت آپدیت سیستم عامل و آپگرید کردن اوبونتو به وسیله وارد کردن دستورات sudo apt update و sudo apt upgrade آغاز می‌کنیم. این عبارت‌ها را عینا در محیط کامندی وارد کنید.

وقتی فرآیند آپگرید کردن سیستم عامل در حال اجرا است، به وب سایت Sourceforge رفته و ابزار VcXsrv Windows X Server را دانلود کنید. از ایکس سرورهای دیگری نیز همچون Xming و MobaXterm می‌توان استفاده کرد، اما در این مطلب، از همان VcXsrv بهره خواهیم برد. یک ایکس سرور، به کاربر اجازه می‌دهد به اپلیکیشن‌های لینوکسی و همچنین رابط کاربری گرافیکی توزیع‌های آن دسترسی داشته باشد. سیستم‌های لینوکسی به منظور نمایش دسکتاپ به سرور X متکی هستند، اما می‌توان از آن در بستر شبکه نیز بهره برد.

پیش از ادامه کار، از نصب سرور ایکسی که لینک دانلود آن را در بالا قرار دادیم اطمینان پیدا کنید. قدم بعدی، نصب دسکتاپ لینوکس خواهد بود. محیط‌های دسکتاپ زیادی برای لینوکس وجود دارند. در اینجا قصد داریم از گزینه‌ای سبک یعنی LXDE استفاده کنید. برای نصب آب، در لینوکس بش دستور sudo apt install lxde را وارد کنید. بعد از نصب آن، به ترتیب دو کامند export DISPLAY=:0 و export LIBGL_ALWAYS_INDIRECT=1 را در بش وارد کنید. این کامند به لینوکس اعلام می‌کند باید محیط دسکتاپ را از طریق سرور ایکس نمایش بدهد. پس اکنون باید بعد از اجرای سرور ایکس که در بالا دانلود و نصب کردید، دسکتاپ لینوکس را مشاهده کنید.

ابزار XLaunch یکی از ویژگی‌های VcXsrv است. برای مشاهده پنجره X Display Settings روی آن کلیک کنید. سپس یکی از دو گزینه One large window یا One large window without titlebar را برگزینید. گزینه Display number باید روی 0 باشد.

آموزش اجرای لینوکس در ویندوز به کمک ویندوز ساب سیستم فور لینوکس

بعد از کلیک روی Next، برای اطمینان از اجرای سرور توسط XLaunch گزینه Start no client را انتخاب کنید. مجددا روی Next کلیک کرده و Finish را انتخاب کنید.

آموزش اجرای لینوکس در ویندوز به کمک ویندوز ساب سیستم فور لینوکس

برای اجرای دسکتاپ لینوکس خود آماده‌اید؟ در محیط کامندی، به منظور اجرای LDE انتخاب شده دستور مربوط به آن را وارد کنید. به عنوان نمونه برای LXDE باید از دستور startlxde استفاده کنید. در ادامه، محیط گرافیکی لینوکس را مشاهده خواهید کرد.

آموزش اجرای لینوکس در ویندوز به کمک ویندوز ساب سیستم فور لینوکس

اکنون می‌توانید از نرم افزارهای توزیع لینوکس مورد نظر (در اینجا اوبونتو) استفاده کنید. همچنین امکان دانلود و نصب نرم افزارهای بیشتر نیز مهیا است.

اجرای لینوکس در ویندوز و نصب نرم افزار بدون دسکتاپ

علاوه بر نصب دسکتاپ لینوکس، می‌توان یک اپلیکیشن دسکتاپ را نیز برای خود ویندوز 10 نصب کرد. این کار برای افرادی که روی در اختیار داشتن یک محیط گرافیکی کامل اصرار دارند، توصیه می‌شود. به عنوان نمونه برای نصب موزیک پلیر Rhythmbox در زمان اجرای لینوکس در ویندوز 10 از دستور sudo apt install rhythmbox در بش استفاده کنید. از تنظیم کامند اکسپورت به وسیله وارد کردن دستور export DISPLAY=:0 اطمینان پیدا کنید. سپس تنها به وسیله نوشتن نام برنامه در بش، مثلا rhythmbox، برنامه مورد نظر اجرا شده و منتظر انتخاب یک کتابخانه می‌شود.

آموزش اجرای لینوکس در ویندوز به کمک ویندوز ساب سیستم فور لینوکس

در این مثال باید به محیط لینوکسی خود یک سری فایل صوتی اضافه کنید. می‌توانید در محیط لینوکس، مرورگر وب را باز کرده و یک سری آهنگ جدید دانلود کنید. همچنین می‌توانید از طریق یو اس بی مموری، فایل‌ها را به آن متتقل کنید. بعد از اتصال فلش مموری، باید ابتدا آن را روی سیستم کامپیوتری سوار کنید. در این مثال، حرف D برای فلش مموری انتخاب شده است، پس دستور سوار کردن آن روی سیستم به صورت sudo mount -t drvfs D: /mnt/d خواهد بود.

بعد از اتمام کار، پیش از بیرون آوردن یو اس بی مموری، باید آن را خارج کنید تا از حذف ناخواسته اطلاعات جلوگیری شود. این کار را با دستور sudo umount /mnt/d انجام دهید.

از داخل اپلیکیشن‌های لینوکسی، می‌توان فولدرهای ویندوز را باز کرد و به فایل‌های درونشان دست یافت، اما نکته اینجاست که هیچ فایلی در این صورت قابل استفاده و خواندن نخواهد بود! Windows Subsystem for Linux با استفاده از این روش، از آسیب رسیدن به سیستم عامل اصلی حین اجرای لینوکس در ویندوز جلوگیری می‌کند.

تفاوت ترمینال لینوکس با ویندوز پاورشل

اکنون که لینوکس بش روی ویندوز 10 در اختیارتان قرار دارد، قادر به اجرای دستورات زیادی با استفاده از آن خواهید بود. از طرفی ویندوز نیز به یک محیط کامندی مجهز شده و ابزارهای فوق‌العاده‌ای در اختیار کاربر قرار می‌دهد. پس چرا باید به جای پاورشل ویندوز از بش لینوکس استفاده کرد؟

هر دو سیستم با یکدیگر تفاوت دارند. با استفاده از محیط کامندی پاورشل، تنها به کامندهای پلتفرم ویندوز محدود خواهید بود. به عنوان نمونه برای دیدن محتویات یک دایرکتوری در محیط کامندی ویندوز، باید دستور dir را در پاورشل وارد کنید، در حالی که در بش، این کار با استفاده از دستور ls امکان‌پذیر می‌شود.

واقعیت این است که لینوکس، به خاطر محیط کامندی فوق‌العاده آن محبوبیت کسب کرده و کمتر کاربر حرفه‌ای حین اجرای لینوکس در ویندوز به دنبال نصب محیط گرافیکی برای سیستم عامل ثانویه است. اکنون که بدون نیاز به دوآل بوت یا ماشین مجازی، داخل ویندوز 10 به ترمینال لینوکس دست پیدا کرده‌اید، پنجره‌ای جدید به رویتان باز خواهد شد.

کاربرد لینوکس بش در ویندوز 10

اکنون می‌توانید از بش، همانند زمان اجرای یک توزیع لینوکس روی یک سیستم کامپیوتری، استفاده کنید. به عنوان نمونه، دستور help استاندارد، تمامی ابزارها و نرم افزارهای از پیش نصب شده را نمایش می‌دهد. اما اکنون با وارد کردن دستور apt help در بش، نحوه استفاده از پکیج منیجر نمایش داده خواهد شد. مجددا همان زمان استفاده از یک سیستم کامپیوتری لینوکسی، از طریق دستور sudo apt update آخرین پکیج‌ها را دریافت خواهید کرد. به کمک دستور sudo apt upgrade می‌توانید سیستم عامل را به آخرین نسخه عرضه شده برای آن به‌روزرسانی کنید.

آموزش اجرای لینوکس در ویندوز به کمک ویندوز ساب سیستم فور لینوکس

نکته جذاب اینجاست که همچنان به دستورات کامندی استاندارد دسترسی دارید. به عنوان نمونه، می‌توانید وضعیت اتصال سیستم کامپیوتری به شبکه را با دستور ipconfig بررسی کنید. بررسی دایرکتوری کنونی و سپس تغییر آن، به ترتیب با استفاده از دستورات pwd و cd امکان‌پذیر خواهد بود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


خواب فرهاد در بیداری