مرحله جدید رهاسازی آب سد ساروق تکاب آغاز شد


مرحله جدید رهاسازی آب سد ساروق تکاب آغاز شد

مهاباد - ایرنا - مدیر منابع آب تکاب گفت: رهاسازی آب سد ساروق این شهرستان به میزان هفت متر مکعب در ثانیه به منظور کنترل سیلاب در پایین دست سد آغاز شد.

صمد طهماسبی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: حجم فعلی مخزن سد ساروق 37 میلیون مترمکعب بوده و این سد هم اینک در آستانه سر ریز شدن است.
وی با بیان اینکه رهاسازی آب سد ساروق تکاب تا فروکش کردن سیلاب ادامه خواهد داشت، بیان کرد: در حال حاضر حجم آب ورودی به مخزن این سد 13 مترمکعب در ثانیه است.
وی اظهار داشت: اولین مرحله رهاسازی آب سد ساروق به میزان 25 میلیون مترمکعب بهمن ماه سال گذشته در دوره زمانی یک ماهه به منظور تامین نیازهای زیست محیطی دریاچه ارومیه انجام شد و حجم مخزن این سد در زمان رهاسازی آب 33 میلیون مترمکعب بود.
مدیر منابع آب تکاب ادامه داد: بر اساس مطالعات برف سنجی، حجم آب معادل برف در حوضه آبریز سد ساروق این شهرستان 86 میلیون مترمکعب برآورد و بخشی از آن به مخزن سد ساروق وارد شده است.
طهماسبی بیان کرد: با توجه به افزایش حجم آب مخزن سد ساروق بر اثر بارش های شدید یک ماه گذشته و آب شدن برف در ارتفاعات و نیز قرار گرفتن سد در آستانه سرریز، رهاسازی فعلی آب از این سد موجب مهار و کنترل سیلاب احتمالی شده و هم اینک خطر سیلاب در اراضی پایین دست این سد وجود ندارد و حجم روان آب های ورودی به مخزن سد نیز تحت کنترل است.
مدیر منابع آب تکاب از شهروندان و ساکنان محلی و روستاهای اطراف سد ساروق خواست از نزدیک شدن و استقرار در بستر رودخانه سد ساروق در هنگام رهاسازی آب خودداری کرده و موارد ایمنی را رعایت کنند.
به گزارش ایرنا، سد مخزنی ساروق (گوگردچی) بر روی رودخانه «قراقیه» در 18 کیلومتری تکاب ساخته شده و عملیات بهره‌برداری آن از سال 1388 آغاز شده است.
این سد با هدف تامین آب شرب و صنعت شهرستان تکاب به میزان 10میلیون مترمکعب در سال و نیز فراهم ساختن آب پنج هزار و 500 هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان به میزان 41 میلیون مترمکعب در سال، ساخته شده است.
تکاب در منطقه ای کوهستانی و سردسیر در جنوبی منطقه آذربایجان غربی واقع شده است.
7514/6185/2093

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چرا از سال 1969 انسان دیگر بر روی ماه فرود نیامد؟