الجزایر در بحران/ فرمانده نیروهای مسلح الجزایر: همه گزینه ها را بررسی می کنیم


الجزایر در بحران/ فرمانده نیروهای مسلح الجزایر: همه گزینه ها را بررسی می کنیم

خبرگزاری آریا- آخرین اخبار از تحولات الجزایر از استعفای رئیس شورای قانون اساسی الجزایر و اعتصاب دانشجویان الجزایری علیه بن صالح حکایت دارد.

الجزایر در بحران/ فرمانده نیروهای مسلح الجزایر: همه گزینه ها را بررسی می کنیم
خبرگزاری آریا- آخرین اخبار از تحولات الجزایر از استعفای رئیس شورای قانون اساسی الجزایر و اعتصاب دانشجویان الجزایری علیه بن صالح حکایت دارد.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا به نقل از شبکه الجزیره، عبدالقادر بن صالح رئیس جمهور موقت الجزایر کمال فنیش را به جای طیب بلعیز، به ریاست شورای قانون اساسی الجزایر منصوب کرد.

استعفای رئیس شورای قانون اساسی الجزایر
به گزارش خبرگزاری فرانسه تلویزیون ملی الجزایر اعلام کرد الطیب بلعیز، رئیس شورای قانون اساسی الجزایر به عنوان یکی از چهره ای اصلی حکومت مورد اعتراض مردم الجزایر، از سمت خود استعفا کرد. بنا بر اعلام تلویزیون ملی الجزایر بلعیز یکی از نزدیکان عبدالعزیز بوتفلیقه، رئیس جمهور سابق این کشور، استعفای خود را به عبدالقادر بن صالح، رئیس جمهور موقت الجزایر اعلام کرد. بوتفلیقه دوم آوریل تحت فشار اعتراضات مردمی و ارتش استعفا کرد.
شورای قانون اساسی مسئول تایید نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری جنجالی الجزایر است. انتخابات ریاست جمهوری الجزایر قرار است چهارم ژوئیه (13 تیر ماه) برای انتخاب جانشین بوتفلیقه برگزار شود. این شورا نظارت بر روند برگزاری انتخابات را بر عهده دارد. معترضان الجزایری که اوایل ماه آوریل به خواسته خود مبنی بر کناره گیری بوتفلیقه از ریاست جمهوری پس از بیست سال حکومت دست یافتند پس از آن کناره گیری بن صالح، نورالدین بدویی نخست وزیر و بلعیز را خواستار شدند.
شورای قانون اساسی همچنین طبق قانون اساسی مسئول انتخاب رئیس جمهور موقت در صورت استعفای بن صالح است. از دیدگاه معترضان الجزایری حضور شخصیت های نزدیک به نظام و ساختارهای بنا شده از سوی بوتفلیقه، تضمین انتخابات آزاد و عادلانه را برای انتخاب رئیس جمهور به همراه نخواهد داشت.

اعتصاب دانشجویان الجزایری علیه بن صالح
دانشجویان دانشگاه مرکزی در پایتخت الجزایر، در اعتراض به واگذاری ریاست جمهوری موقت این کشور به عبدالقادر بن صالح، اعتصاب کردند.
به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، دانشجویان با برگزاری تجمع هایی در دانشگاه های مختلف الجزایر، خواستار تغییر ریشه ای نظام این کشور و مجازات دزدان و فاسدان شدند.
از سوی دیگر، یک هیئت دولتی به ریاست وزیر کشور جدید الجزایر، مجبور شد سفر خود به استان ”بشار“ را پس از روبرو شدن با اعتراضات در شماری از شهرهای این استان، کوتاه کند. روسای شوراهای شهر هم سفر وزیر کشور الجزایر را به این استان تحریم کردند. در استان ”تبسه“ الجزایر هم شهروندان هیئت همراه وزیر انرژی را در فرودگاه محاصره کردند و علیه دولت شعار دادند و آن را دولت ننگین و غیرقانونی نامیدند.
در الجزایر تحرکات اعتراض آمیز همچنان ادامه دارد؛ این تحرکات به جز جمعه ها در طول هفته با محدودیت همراه بوده است.
از سوی دیگر شورای نظارتی در شهرداری ها نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری را تحریم کردند.
یکی از رهبران حزب "تجمع برای فرهنگ و دموکراسی" به نام سعودی واعمر گفت: ما نظارت بر برگزاری انتخابات ریاست جمهوری را تحریم می کنیم.
ناظران معتقدند با توجه به اینکه مخالفان هر چیزی را که با حکومت ارتباطی داشته باشد رد می کنند، برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در موعد مقرر غیر ممکن خواهد بود و این بدان معناست که کشور وارد بن بست شده است.

فرمانده نیروهای مسلح الجزایر: همه گزینه‌ها را بررسی می‌کنیم
فرمانده ستاد کل نیروهای مسلح الجزایر گفت که همه گزینه‌ها برای حل بحران در نزدیک‌ترین زمان ممکن در دست بررسی است.
احمد قائد صالح رئیس ستاد کل نیروهای مسلح الجزایر گفت که اوضاع در مرحله انتقالی این کشور خاص و پیچیده است.
وی افزود: «ما همه گزینه ها برای یافتن راه حل بحران در نزدیک ترین زمان ممکن را بررسی می کنیم. وقت تنگ است و نباید حل بحران از این بیشتر به تعویق بیفتد».
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح الجزایر در ادامه بر ضرورت در پیش گرفتن عقلانیت و صبر در این کشور تاکید کرد و خواستار آغاز رسیدگی به پرونده های فساد شد.
صالح گفت که برخی از اشخاص به امکانات ملت الجزایر ضربه زدند و همچنان خلاف جهت اراده مردم حرکت می کنند.
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح الجزایر گفت که تصمیم ارتش ملی این کشور مبنی بر حفاظت از ملت تصمیمی برگشت ناپذیر است.
صالح افزود: « ما بدون ایجاد اخلال در کار نهادهای دولتی که باید از آن محافظت شود برای تحقق خواسته های مردم تلاش می کنیم».
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح الجزایر تاکید کرد: «ما خواسته های به جز حفاظت از کشور و گسترش امنیت و ثبات و حفظ آبروی کشور نداریم».

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر لطف حق به صورت داستان + متن شعر