شیر خشک یارانه ای، چه خصوصیاتی دارد؟


شیر خشک یارانه ای، چه خصوصیاتی دارد؟

نوزادانی که به دلایل مختلفی نمی توانند از شیر مادر تغذیه کنند باید با تجویز پزشک و با توجه به سن و شرایطی که دارند از شیرخشک های مناسب استفاده کنند. با دلگرم همراه شوید .

نوزادانی که به دلایل مختلفی نمی توانند از شیر مادر تغذیه کنند باید با تجویز پزشک و با توجه به سن و شرایطی که دارند از شیرخشک های مناسب استفاده کنند.

شیر خشک مناسب برای شیرخواران کدام است؟
شیرهای یارانه ای از چند سال قبل با هدف افزایش امکان خرید شیر از سوی همه مصرف کنندگان در کشور به بازارها آمد و تفاوت فاحش میان قیمت آن و قیمت شیرهای آزاد باعث شد طرفداران بسیاری به سوی آن جلب شوند.
در چنین شرایطی بسیاری از شهروندان، اقدام دولت در ارائه سوبسید در مورد شیر را بسیار مطلوب ارزیابی می کردند و معتقد بودند این اقدام باعث شده همه بتوانند از شیر استفاده کنند و آن را در سبد غذایی خانواده خود داشته باشند.

شیرهای یارانه ای و نارضایتی بسیاری از شهروندان
البته نظر این شهروندان غلط نیست زیرا فروش شیرهای یارانه ای در عمل باعث افزایش مصرف شیر در کشور شده و سرانه این مصرف را افزایش داده است اما مشکل از جایی شروع می شود که طبق نظر بسیاری از شهروندان، حقوق شهروندی در خصوص شیر یارانه ای تامین نشده و این امر، نارضایتی های زیادی در میان مصرف کنندگان ایجاد کرده است.
یکی از مهمترین مشکلات مربوط به شیرهای یارانه ای، نحوه توزیع نامطلوب آنهاست که به دنبال این امر، مصرف کنندگان در بسیاری از موارد مجبور می شوند از ساعات اولیه صبح در مقابل مراکز ارائه کننده صف ببندند و گاهی ساعتها منتظر رسیدن خودروی حامل شیر بمانند.

صف شیرهای یارانه ای ؛ محلی برای دعوا بر سر نوبت
در صف های شیر یارانه ای همواره افراد مسن نیز به چشم می خورند و این افراد که بسیاری از آنها فرتوت و کم توان هستند، مجبور می شوند به خاطر خرید شیر به قیمت ارزانتر با وجود کم توانی جسمی و کهولت سن ساعتها در صفها بمانند و سرما و گرما را تحمل کنند.
گذشته از این، گاهی در صفهای شیر یارانه ای مشاجرات تند نیز صورت می گیرد و افراد بر سر نوبت با هم دعوا می کنند که این امر شایسته شهرنشینی نیست.
در مواردی نیز فروشنده ها تعداد قابل توجهی از سهمیه خود را برای دوستان و آشنایان نگه می دارند و به دنبال این امر گاهی تنها چند دقیقه پس از تخلیه پاکتهای پلاستیکی شیر، خریداران با تمام شدن شیرها مواجه و مجبور می شوند به امید یافتن شیر یارانه ای به مغازه های دیگر مراجعه کنند.

کیفیت و طعم نا مطلوب شیرهای یارانه ای
البته مشکل شیرهای یارانه ای فراتر از این هاست و کیفیت و طعم را نیز دربرمی گیرد به این ترتیب که بسیاری از مصرف کنندگان معتقدند طعم شیرهای یارانه ای شباهتی به طعم لبنیات ندارد و چیزهایی به آن اضافه شده که باعث شده طعم تغییر کند.
زمزمه هایی نیز در خصوص وجود آب و شیرخشک در ترکیبات شیر یارانه ای وجود دارد که برخی از مصرف کنندگان بر درست بودن این نظر تاکید می کنند و برخی دیگر نیز با شک و تردید به موضوع می نگرند.

کارخانجات تولید شیر یارانه ای به همه تعهدات خود پایبند نیستند
یک دامدار نمونه در خصوص شیرهای یارانه ای گفت: نظارت دولت بر شیرهای یارانه ای کافی نیست که این امر باعث می شود برخی از کارخانجات تولید این شیرها به همه تعهدات خود پایبند نباشند.
حبیب الله کاظمی ادامه داد: گاهی در تولید شیرهای یارانه ای شیر خشک و آب نیز به کار می رود که این امر باعث می شود در مواردی آنها طعم مطلوبی نداشته باشند.
در ترکیب شیرهای یارانه ای حدود 60 تا 70 درصد شیر خشک به کار رفته که این امر از دلایل اصلی شباهت نداشتن طعم آنها به لبنیات واقعی است.
این دامدار نمونه عنوان کرد: لازم است سازمانها و وزارت خانه های ذی ربط به کیفیت شیرهای یارانه ای بیش از پیش توجه کنند و همواره به نقش خود در این زمینه واقف باشند.
رئیس اداره امور آزمایشگاههای استاندارد استان تهران نیز در این زمینه به خبرنگار مهر گفت: منکر این مسئله نیستیم که ممکن است برخی از کارخانجات تولید شیر یارانه ای گاهی تخلفاتی نیز داشته باشند اما باید توجه داشته باشیم درصد کمی از این کارخانجات ممکن است تخلف کنند و این امر در مورد همه آنها صدق نمی کند.

تفاوت شیر خشک یارانه ای با سایر شیر خشک ها در چیست؟
نسرین کامیاب ادامه داد: سازمان استاندارد در خصوص کنترل کیفیت شیرهای یارانه ای در وظایف خود کوتاهی نمی کند و موارد تخلف را مورد رسیدگی قرار می دهد.

طعم ناشی از کم چرب یا فاقد چربی بودن شیرها دلیلی بر اضافه شدن آب به آنها نیست
وی بیان کرد: شهروندانی که از طعم شیرها ناراضی هستند باید به این مسئله توجه داشته باشند که شیرها انواع مختلف پرچرب، نیم چرب، کم چرب و بدون چربی را در برمی گیرند و ممکن است شیری که طعم آن از نظر آنها مطلوب نیست، از نوع کم چرب یا بدون چربی باشد.
این شهروندان باید در درجه اول در خصوص نوع شیر از نظر میزان چربی آگاهی حاصل کنند زیرا همان گونه که گفته شد شیرها انواع مختلفی دارند و شهروندان ممکن است پس از چشیدن شیرهای کم چرب یا فاقد چربی تصور کنند مقدار فراوانی آب به ترکیبات آنها اضافه شده درحالیکه این تصور غلط است.
گذشته از این امر بهتر است دستگاهها و سازمانهای ذی ربط خود را در زمینه کیفیت شیرهای یارانه ای مسئول بدانند و به گونه ای عمل نکنند که نارضایتی شهروندان بیش از پیش شود.
گذشته از این امر لازم است طعم شیرهای یادشده مانند طعم سایر شیرها باشد زیرا دولت در خصوص آن سوبسید می دهد و در واقع بخش قابل توجهی از هزینه تولید این شیرها را دولت تقبل کرده و به همین دلیل، کارخانجات در مقابل تولید نوع مرغوب و خوش طعم شیرهای یارانه ای مسئول اند زیرا این امر حق مردم است.

دانستنی های مهم درباره شیر خشک
شیر مادر بهترین غذا برای کودکان است و آنها را از ابتلا به انواع بیماری ها مصون می دارد و هیچ شیری نمی تواند جایگزین آن شود . به هر حال برخی از کودکان از خوردن شیر مادر به دلایل مختلفی محرومند و از شیر خشک به عنوان غذای اصلی و یا کمک غذا استفاده می کنند.
برای انتخاب نوع و برند شیرخشک مناسب کودکتان نیاز به مشورت پزشک دارید زیرا نوزاد ممکن است به انواع نادری از حساسیت یا بیماری خاص مبتلا باشد که به شیرخشک های خیلی ویژه نیاز پیدا کند.

شیر خشک خارجی نخرید!
با راهنمایی گرفتن از یک متخصص، یکی از شیرخشک های تولید داخل که با احوال کودک شما سازگار است انتخاب کنید . اما اگر ترجیحتان بر استفاده از شیرخشک خارجی بود حتما حواستان را جمع کنید تا این شیرخشک ها برچسب فارسی وزارت بهداشت را داشته باشند.
داشتن برچسب فارسی نشان دهنده این است که شیرخشک مربوطه توسط وزارت بهداشت آزمایش و تأیید شده و با خیال راحت می توانید از آن استفاده کنید. شیرخشک را فقط از داروخانه ها تهیه کنیدو اگر احیانا شیرخشک مورد نظرتان در داروخانه ها وجود نداشت خودتان شخصا محصول را از مراکز معتبر تهیه کنید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان