قرص کونکور: 8 نکته درباره کاربرد،مصرف و عوارض کونکور یا بیزوپرولول


... نوشته قرص کونکور: 8 نکته درباره کاربرد،مصرف و عوارض کونکور یا بیزوپرولول اولین بار در مجله کسب و کار بازده پدیدار شد.

از قرص کونکور (بیزوپرولول) برای درمان و کنترل بیماری فشار خون بالا، آریتمی قلبی، افت فشار خون حاد، آنفارکتوس (سکته قلبیآنژین، نارسایی قلبی و سایر وضعیت‌ها استفاده می‌شود. قرص کونکور ممکن است کاربردهای دیگری نیز داشته باشد که در این مقاله به آن‌ها اشاره نشده است. ترکیب فعال موجود در قرص کونکور ماده‌ی بیزوپرولول است.

قرص کونکور: 8 نکته درباره کاربرد،مصرف و عوارض کونکور یا بیزوپرولول

قرص کونکور با آرام‌سازی عروق خونی و کاهش فشار خون از طریق آهسته کردن ضربان قلب در بدن اثر می‌کند. در این مقاله، به جزییاتی درباره‌ی کاربردها، ترکیبات، میزان مصرف، عوارض جانبی، و نقد و بررسی‌های قرص بیزوپرولول می‌پردازیم.

۱. کاربردها

از قرص کونکور یا بیزوپرولول برای درمان، کنترل، پیشگیری، و بهبود بیماری‌ها، وضعیت‌ها، و علائم زیر استفاده می‌شود:

الف. بیماری فشار خون بالا
ب. آریتمی قلبی
پ. افت فشار خون حاد
ت. آنفارکتوس (سکته قلبی)
ث. آنژین
ج. نارسایی قلب

قرص بیزوپرولول ممکن است کاربردهای دیگری نیز داشته باشد که در این مقاله به بیان آن‌ها نمی‌پردازیم.

مطلب مرتبط: وارفارین: ۴۷ نکته درباره کاربرد،مصرف و عوارض داروی وارفارین

۲. عوارض جانبی قرص کونکور

فهرست زیر به تمام عوارض جانبی احتمالی اشاره دارد که ممکن است در اثر ورود تمام مواد تشکیل دهنده‌ی قرص کونکور در بدن ایجاد شوند. این فهرست جامع و کامل نیست. احتمال بروز این عوارض جانبی وجود دارد، ولی همیشه همه‌ی آن‌ها اتفاق نمی‌افتند. برخی از این عوارض جانبی ممکن است نادر ولی خطرناک باشند. در صورت مشاهده‌ی هر یکی از عوارض جانبی زیر با پزشک معالج‌تان مشورت کنید – به خصوص در صورتی که این عوارض به مدت طولانی در بدن‌تان باقی بمانند.

الف. سر درد
ب. ضعف
پ. بی‌حسی یا کرختی دست‌ها یا پاها
ت. خستگی مفرط
ث. کاهش فشار خون
ج. افت فشار خون
چ. کند تپشی

قرص بیزوپرولول ممکن است عوارض جانبی دیگری نیز داشته باشد که در این فهرست گنجانده نشده‌اند.

اگر عوارض جانبی دیگری را غیر عوارض مذکور در این فهرست در بدن‌تان مشاهده کردید، فورا برای دریافت مراقبت‌های مخصوص با پزشک خود تماس بگیرید. هم‌چنین، می‌توانید عوارض جانبی این قرص را نیز به مراجع محلی سازمان غذا و دارو گزارش بدهید.

مطلب مرتبط: قرص سرماخوردگی: ۸ نکته درباره کاربرد،مصرف و عوارض قرص سرماخوردگی

۳. موارد احتیاط

قبل از مصرف قرص بیزوپرولول، پزشک معالج را از فهرست سایر داروهای مصرفی‌تان، محصولات دارویی بدون نسخه‌ (نظیر ویتامین‌ها، مکمل‌های گیاهی، و غیره)، آلرژی‌ها (حساسیت‌ها)، بیماری‌هایی که از قبل به آن‌ها مبتلا هستید، و وضعیت‌های سلامت کنونی‌تان (نظیر بارداری، عمل جراحی پیش رو، و غیره) مطلع کنید. برخی از وضعیت‌های خاص سلامتی ممکن است شما را در برابر عوارض جانبی قرص کونکور آسیب‌پذیرتر کنند. این دارو را طبق دستور پزشک یا دستورالعمل موجود در داخل جعبه‌ی آن مصرف کنید. مصرف میزان این دارو به وضعیت و بیماری‌تان بستگی دارد. اگر وضعیت‌تان بعد از مصرف قرص کونکور تغییر نکرد یا بدتر شد، پزشک‌تان را در جریان قرار بدهید.

موارد زیر از جمله نکات مهمی هستند که هنگام مصرف این دارو باید مد نظر قرار دهید.

الف. از توقف ناگهانی مصرف این دارو خودداری کنید
ب. ابتلا به آسم برونشیال
پ. چنان‌چه دچار مشکلات تنفسی یا کاهش شدید سرعت ضربان قلب شدید به پزشک مراجعه کنید
ت. دیابت
ث. بدون دستور پزشک از مصرف این داروی صرف‌نظر نکنید
ج. هنگام مصرف این دارو رانندگی نکنید یا با ماشین‌آلات سنگین کار نکنید
چ. نارسایی قلبی
ح. این دارو ممکن است باعث خواب‌آلودگی شود؛ بنابراین، تا زمانی که اثرات این دارو در بدن‌تان وجود دارند، از رانندگی و کار با ماشین‌آلات سنگین پرهیز کنید.
خ. اگر به دیابت مبتلا هستید، باید به دقت گلوکز خون‌تان را بررسی کنید
د. آنفارکتوس (سکته‌ی قلبی)

مطلب مرتبط: قرص متورال: ۸ نکته درباره کاربرد،مصرف و عوارض متورال یا متوپرولول

۴. تداخل‌های دارویی با قرص کونکور (بیزوپرولول)

اگر هم‌زمان با مصرف قرص کونکور از سایر داروها یا محصولات دارویی بدون نسخه نیز استفاده می‌کنید، تاثیرات این قرص ممکن است تغییر کنند. این مسئله می‌تواند خطر بروز عوارض جانبی این دارو را افزایش دهد یا از کارکرد مناسب این دارو در بدن جلوگیری کند. چنان‌چه از داروها، ویتامین‌ها، و مکمل‌های گیاهی دیگری استفاده می‌کنید، این مسئله را به پزشک معالج اطلاع بدهید تا وی بتواند به پیشگیری یا کنترل تداخل‌های دارویی در بدن‌تان کمک کند. قرص کونکور ممکن است با داروها یا محصولات دارویی نیز تداخل ایجاد کند:

الف. اپی‌نفرین
ب. آمیودارون
پ. سایمتیدین
ت. کلونیدین
ث. دیگوکسین
ج. دیلتیازم
چ. ایندومتاسین
ح. ناپروکسن
خ. نیفیدیپین
د. رزرپین

۵. موارد منع مصرف قرص کونکور

یکی از موارد منع مصرف قرص بیزوپرولول ابتلا به حساسیت شدید به این دارو است. به علاوه، در صورت ابتلا به هر یک از وضعیت‌های زیر نباید از قرص کونکور استفاده کنید:

الف. حساسیت به بیزوپرولول
ب. کند تپشی یا برادی‌کاردی (نبض کم‌تر از ۶۰ ضربه در دقیقه)
پ. شوک کاردیوژنیک
ت. نارسایی قلبی احتقانی
ث. بلوک قلبی درجه دو و سه

مطلب مرتبط: پنتوپرازول: ۱۰ نکته درباره کاربرد، مصرف و عوارض قرص پنتوپرازول

۶. ترکیب و مواد تشکیل دهنده‌ی فعال

قرص کونکور از ماده‌ی تشکیل دهنده‌ی فعال بیزوپرولول ساخته شده است.

لطفا به این نکته توجه داشته باشید که میزان وجود این ماده در قرص کونکور بر اساس میزان قدرت و اثربخشی انواع مختلف این قرص ممکن است متفاوت باشد.

۷. قرص کونکور – پاسخ پرسش‌های متداول

الف. آیا مصرف قرص بیزوپرولول برای زنان باردار بی‌خطر است؟

لطفا برای آگاهی از توصیه‌های موردی پزشک (متناسب با وضعیت بیماری‌تان) حتما با وی مشورت کنید.

ب. آیا مصرف قرص کونکور برای زنان شیرده بی‌خطر است؟

لطفا درباره‌ی خطرات و فواید این دارو در دوره‌ی شیردهی با پزشک مشورت کنید.

پ. آیا از قرص کونکور می‌توان برای درمان فشار خون بالا استفاده کرد؟

بله، درمان فشار خون بالا جزء اصلی‌ترین کاربردهای قرص کونکور به شمار می‌رود. با وجود این، لطفا بدون مشورت با پزشک، از قرص کونکور برای درمان فشار خون بالا استفاده نکنید.

ت. برای به دست آوردن بهبودی کامل چه مدت لازم است از قرص کونکور استفاده شود؟

طبق گزارش بسیاری از مصرف کنندگان، معمولا حدود سه روز استفاده از قرص کونکور باعث به دست آمدن بهبودی در آن‌ها شده است. ولی این مسئله لزوما نمی‌تواند در مورد همه‌ی آدم‌ها صدق کند. بنابراین، لطفا برای آگاهی از مدت زمان لازم برای مصرف قرص کونکور با پزشک معالج‌تان مشورت کنید.

ث. تعداد مصرف روزانه توصیه شده برای قرص بیزوپرولول چه‌قدر است؟

طبق گزارش بسیاری از مصرف کنندگان، بیش‌ترین دفعات مصرف قرص کونکور، روزی یک عدد است. ولی نباید به این مطلب بسنده کنید و برای اطمینان از تعداد مصرف مناسب قرص کونکور برای وضعیت کنونی‌تان با پزشک مشورت کنید.

ج. آیا باید قرص کونکور را به صورت ناشتا، یا قبل یا بعد از غذا مصرف کرد؟

طبق گزارش بسیاری از مصرف کنندگان، متداول‌ترین زمان استفاده از قرص کونکور بعد از غذا است. با وجود این، این مطلب نمی‌تواند تعیین کننده‌ی زمان صحیح مصرف این دارو باشد؛ بنابراین، بهتر است جهت آگاهی از بهترین زمان مصرف قرص کونکور با پزشک مشورت کنید.

چ. آیا رانندگی یا کار با ماشین‌آلات سنگین بعد از مصرف قرص کونکور (بیزوپرولول) بی‌خطر است؟

اگر بعد از مصرف قرص کونکور دچار عوارض جانبی این دارو از قبیل خواب‌آلودگی، سرگیجه، افت فشار خون، یا سردرد می‌شوید، بهتر است از رانندگی یا کار با ماشین‌آلات سنگین خودداری کنید. به طور کلی، پس از مصرف داروهایی که باعث خواب‌آلودگی، سرگیجه، یا افت شدید فشار خون می‌شوند، باید از رانندگی پرهیز کنید. هم‌چنین، پزشکان داروساز توصیه می‌کنند، هم‌زمان با مصرف قرص کونکور از مصرف داروها یا سایر محصولات حاوی الکل خودداری کنید، زیرا این ماده می‌تواند عوارض جانبی و شدت خواب‌آلودگی را افزایش دهد. لطفا بعد از مصرف قرص کونکور علائم مذکور را در بدن‌تان بررسی کنید. همیشه با پزشک مشورت کنید تا توصیه‌های مناسب وضعیت بدنی و سلامتی‌تان را به شما ارائه دهد.

ح. آیا این دارو اعتیاد آور است یا می‌توان از آن سوء استفاده کرد؟

بیش‌تر داروهای تایید شده به طور بالقوه اعتیادآور نیستند و نمی‌توان از آن‌ها سوء استفاده کرد. معمولا دولت‌ها داروهایی را که ممکن است اعتیادآور باشند را در گروه مواد کنترل شده طبقه‌بندی می‌کنند. مصرف شرکت‌های هندی این داروهای اعتیادآور را در دسته‌ی H یا X، و ایالات متحده آن‌ها را در دسته‌ی II-V طبقه‌بندی می‌کنند. لطفا اطلاعات مندرج روی جعبه‌ی دارو را با دقت مطالعه کنید و از عدم تعلق داروی مورد نظر به دسته‌ی داروهای اعتیادآور مطمئن شوید. در نهایت، هرگز خود درمانی نکنید و بدون مشورت با پزشک، وابستگی بدن‌تان را به داروها افزایش ندهید.

خ. آیا می‌توان به طور ناگهانی مصرف قرص کونکور را متوقف کرد یا باید به تدریج آن را کنار گذاشت؟

مصرف برخی از داروها را باید به تدریج متوقف کرد و نمی‌توان به طور ناگهانی آن‌ها را کنار گذاشت، زیرا ممکن است علائم بیماری مجددا عود کنند. لطفا برای کسب توصیه‌های خاص و متناسب با وضعیت بدنی‌تان، سلامتی، یا دیگر داروهای مصرفی‌تان یا پزشک معالج مشورت کنید.

۸. سایر اطلاعات مهم درباره‌ی قرص بیزوپرولول

الف. فراموشی یک نوبت مصرف

اگر یک نوبت مصرف قرص کونکور را فراموش کرده‌اید، به محض آگاهی از این مسئله، آن را مصرف کنید. اگر نزدیک نوبت بعدی متوجه شدید نوبت قبلی را مصرف نکرده‌اید، از مصرف آن خودداری کنید و طبق برنامه، نوبت بعدی را مصرف کنید. برای جبران نوبت از دست رفته، هرگز میزان مصرف‌تان را دو برابر نکنید. اگر دائما نوبت‌های مصرف‌تان را فراموش می‌کنید، ساعت گوشی‌تان را تنظیم کنید یا از یکی از اعضای خانواده‌تان بخواهید نوبت‌های مصرف دارو را به خاطرتان بیاورد. اگر مکررا نوبت‌های مصرف دارو را فراموش می‌کنید، لطفا در خصوص تغییر در برنامه‌ی مصرف یا ارائه‌ی برنامه‌ی مصرف جدید برای جبران نوبت‌های از دست رفته، با پزشک معالج مشورت کنید.

ب. مصرف بیش از اندازه‌ (اوردوز) قرص کونکور

ب.۱. بیش از میزان تجویز شده مصرف نکنید. مصرف داروی بیش‌تر علائم بیماری‌تان را بهبود نخواهد داد؛ در عوض،‌ ممکن است باعث مسمومیت یا بروز عوارض جانبی خطرناک شود. اگر گمان کرده‌اید خودتان یا آدم دیگری در مصرف قرص کونکور زیاده‌روی کرده است، فورا به نزدیک‌ترین درمانگاه یا اورژانس مراجعه کنید. جعبه، محفظه، یا برچسب دارو را نیز به همراه خودتان به درمانگاه ببرید تا پزشک اطلاعات لازم را در اختیار داشته باشد.
ب.۲. هرگز داروهای خود را به دیگران نیز توصیه نکنید – حتی اگر ظاهرا علائم بیماری آن‌ها مشابه‌ی بیماری شما باشد یا به نظر می‌رسد وضعیت بدنی‌تان مشابه‌ی یکدیگر باشد. این کار ممکن است باعث زیاده‌روی در مصرف دارو شود.
ب.۳. لطفا برای کسب اطلاعات بیش‌تر با پزشک یا داروساز مشورت کنید، یا برگه‌ی راهنمای موجود در جعبه‌ی دارو را مطالعه کنید.

پ. نگهداری از قرص کونکور

پ.۱. داروها را در دمای اتاق، و دور از گرما و نور مستقیم خورشید نگه دارید. هرگز داروها را منجمد نکنید، مگر آن‌که اطلاعات روی برچسب محصول نگهداری در فریزر را ضروری دانسته باشد. داروها را از دسترس کودکان و حیوانات خانگی دور نگه دارید.
پ.۲. داروها را در توالت یا در سینک ظرفشویی خالی نکنید، مگر آن‌که چنین چیزی را روی برچسب محصول نوشته باشد. داروها ممکن است باعث آلودگی محیط زیست شوند. لطفا برای آگاهی از بهترین روش‌ها برای دور انداختن داروی کونکور با پزشک یا دکتر داروساز مشورت کنید.

ت. منقضی شدن تاریخ مصرف قرص کونکور

به نظر نمی‌رسد مصرف یک نوبت قرص کونکور تاریخ مصرف گذشته اثرات مخربی بر بدن‌تان بگذارد. با وجود این، در صورت مصرف قرص تاریخ مصرف گذشته یا در صورت احساس بی‌حالی یا بیماری با پزشک معالج یا دکتر داروساز مشورت کنید. داروی تاریخ مصرف گذشته ممکن است در درمان وضعیت‌تان ناتوان باشد. شرط عقل و احتیاط این است که از مصرف داروی تاریخ مصرف گذشته خودداری کنید. اگر به بیماری مزمنی مبتلا هستید که باید دائما دارو مصرف کنید – بیماری‌هایی نظیر بیماری قلبی، صرع، و آلرژی‌های خطرناک – بهتر است همیشه با یک مرکز درمانی در تماس باشید تا همواره داروهای تازه در اختیارتان قرار بدهند.

ث. میزان مصرف دارو

لطفا برای آگاهی از میزان مناسب مصرف دارو با پزشک معالج و دکتر داروساز مشورت کنید، یا در نهایت، دستورالعمل موجود در جعبه‌ی دارو را مطالعه بفرمایید.

ترجمه: تحریریه سایت کسب و کار بازده – امیر رضا مصطفایی

منبع:tabletwise

قرص کونکور: ۸ نکته درباره کاربرد،مصرف و عوارض کونکور یا بیزوپرولول

نوشته های مرتبط

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر لطف حق به صورت داستان + متن شعر