نحوه تنظیم دلکو در خودروهای کاربراتوری + معنی آوانس و ریتارد بودن موتور چیست؟


تنظیم دلکو مگنتی پراید ،چراغ تنظیم دلکو ،تنظیم دلکو پراید با چراغ ،تنظیم دلکو پژو 2000 ،فیلم تنظیم دلکو دوو سیلو ،تنظیم دلکو پیکان با لامپ ،سرویس دلکو پراید تنظیم دلکو معنی آوانس و ریتارد بودن موتور و روش تشخیص و رفع آنها جرقه دلکو و کوئل که برای موتورهای ما استفاده شده تنظیمش بسیار راحت هست. وقتی موتور 4زمانه مرحله تنفس رو گذشته و به...

تنظیم دلکو مگنتی پراید ،چراغ تنظیم دلکو ،تنظیم دلکو پراید با چراغ ،تنظیم دلکو پژو ۲۰۰۰ ،فیلم تنظیم دلکو دوو سیلو ،تنظیم دلکو پیکان با لامپ ،سرویس دلکو پراید

تنظیم دلکو معنی آوانس و ریتارد بودن موتور و روش تشخیص و رفع آنها
جرقه دلکو و کوئل که برای موتورهای ما استفاده شده تنظیمش بسیار راحت هست.
وقتی موتور ۴زمانه مرحله تنفس رو گذشته و به مرحله انفجار میرسه یعنی باید درست در زمانیکه پیستون به نقطه مرگ بالا میرسه (نقطه مرگ بالاترین وضعیت پیستون در دور کامل گردش میلنگ میگن) جرقه زده بشه تا انفجار نیروی پرتاب پیستون به پایین رو تامین کنه. طبق قوانین فیزیک برای انتشار انفجار در محیط اتاق کمپرس بالای پیستون نیاز به زمان هست چون موج انفجار بطور آنی منتشر نمیشه و بصورت انتشار موج قطره آب توی حوض آب میمونه. این زمان اینقدر کمه که فقط تجهیزات خاصی برای اندازه گیریش هست. در واقع اونی که برای ما مهمه اینه که بدونیم در حد هزارم ثانیه هست. خب اینم باید بدونیم که این انتشار انفجار نسبت به نوع و غلظت سوخت و کمپرس موتور بستگی داره و همیشه زمان ثابتی داره یعنی زمان انتشار توی دور موتور ۸۰۰ با ۵۰۰۰ یکی هست و زمان انتشار انفجار فرق نمیکنه.
نحوه تنظیم دلکو در خودروهای کاربراتوری + معنی آوانس و ریتارد بودن موتور چیست؟
این کلیات مختصرش بود حالا میرسیم به آوانس و ریتارد:
گفتیم که انتشار موج انفجار زمان بره پس اگر درست توی نقطه صفر (زمانیکه پیستون نثطه مرگ بالا هست)جرقه زده بشه موج انفجار زمانی که به تاج پیستون میرسه و باید نیرو تولید کنه پیستون داره رو به پایین حرکت میکنه برای همین باید جرقه زمانی به شمع برسه که درست در زمان رسیدن پیستون به نقطه مرگ بالا باشه تا حداکثر نیرو تولید شده پیستون رو به پایین هل بده. معنی آوانس همینه یعنی پیش انداختن زمان جرقه در سیکل گردش موتور این کار (آوانس کردن دلکو) به نوع سوخت و ضریب کمپرس موتور بستگی داره و توسط کارخونه اعلام میشه. بعنوان مثال میگن توی دور موتور ۸۰۰ باید ۱۰ یا ۱۲ درجه آوانس باشه یعنی اینکه ۱۰تا۱۲ درجه از گردش میلنگ قبل از رسیدن پیستون به نقطه مرگ بالا باید جرقه زده بشه تا همزمان با مدت زمان مورد نیاز انتشار موج انفجار میلنگ این ۱۲درجه و طی کرده باشه و پیستون به نقطه مرگ برسه. خب این انتشار انفجار زمانش نسبت به دور موتور ثابت هست و با بالا رفتن دور موتور، میلنگ سریعتر اون ۱۲ درجه رو طی میکنه پس ما باید این زاویه آوانس شدن رو بیشتر کنیم تا بازهم موج به موقع به تاج پیستون برسه برای همین توی دلکو ها سیستم آوانس گریز از مرکز و وکیومی وجود داره که باعث میشه با بالارفتن دور موتور میزان آوانس موتور تا ۳۰ الی ۳۸ درجه دور میلنگ زیاد بشه.
معنی ریتارد درست برعکس اینه یعنی رسوندن جرقه بعد از عبور پیستون از نقطه مرگ روبه پایین به شمع. جرقه ریتارد که بهش انفجار دیزلی هم میگن باعث میشه قدرت موتور کم بشه چون موج انفجار دیرتر به تاج میرسه و در این حال پیستون روبه پایین رفتن هست و حجم اتاق انفجار زیاد شده .
برای تنظیمش هم بهترین راه حل استفاده از چراغ دلکو هست با فلاش زدن و گرفتن نور فلاش روبه میلنگ و محل تنظیم زاویه میلنگ میشه این ۱۲درجه رو توی دور آروم موتور پیدا کرد. همه وزنه لنگ و یا پولی سر میلنگها یک شیار داره اون نقطه صفر پیستون سیلندر یک هست و روی بلوک و یا پلاک کوچیکی که به بدنه پیچ میشه میزان درجه تا ۱۴ و ۱۶ و گاهی ۲۰ درجه آوانس نشون میده.اینم بگم که تحت هیچ شرایطی میزان آوانس نهایی دلکو رو بیشتر از ۳۸ درجه نکنید چون با کیفیت سوخت ایران یعنی مرگ موتور در دراز مدت

نحوه تنظیم دلکو در خودروهای کاربراتوری + معنی آوانس و ریتارد بودن موتور چیست؟

آموزش تنظیم دلکو در خودروهای کاربراتوری

موتور را روشن نگه دارید پیچ نگهدارنده را کمی شل کنید تا دلکو بچرخد درحالتی که موتور روشن است دلکو را کمی به یک سمت میچرخانیم تا موتور به اصطلاح راحت تر کارکنه و یه کم دورش بره بالا ( این حالت رو بهش ادوانس میگن و تواین حالت موتور ریپ میزنه حالت برعکسش ریتارد هست ) موتور در حالت ادوانس انگار ریپ میزنه که پیداکردیم سپس دلکورا بسمت ریتارد میگردانیم تا موتور دورش کمتربشه و ریپ نزنه همینقدر که ریپ نزنه کافیه “دراین حالت خروجی اگزوز صاف میشود و خبری از تپ تپ یا ریپ زدن خودرو نیست و دلکو درهمینجا تنظیم است “ سپس مقداری گازبه موتور بدهید تا ازنداشتن ریپ و لرزش در دوربالاتر مطمئن شوید اگر خودرو ریپ داشت یه کم دیگه بسمت ریتارد بچرخونید و پیچشو سفت کنید.

نحوه تنظیم دلکو در خودروهای کاربراتوری + معنی آوانس و ریتارد بودن موتور چیست؟

نحوه تنظیم دلکو در خودروهای کاربراتوری + معنی آوانس و ریتارد بودن موتور چیست؟

آموزش تعویض دلکو در خودروهای کاربراتوری

برای پیاده یا تعویض دلکو به روش های زیر عمل کنید:

وایر مرکزی دلکو و وایرهای متصل به شمع ها را از روی در دلکو جدا نمایید. هنگام جدا نمودن وایرها برای سهولت انجام کار در حین اتصال مجدد، محل اتصال وایر شمع سیلندر شماره یک را به خاطر بسپارید. سیم های مدار اولیه جرقه را، که مابین کویل و دلکو قرار دارند، از روی کویل جدا نمایید. شیلنگ های متصل به دیافراگم های آوانس خلاء دلکو را جدا نمایید. پیچ های اتصال دلکو به بدنه موتور را باز کنیدو دلکو را بیرون بکشید.

برای نصب دلکوی به روش های زیر عمل کنید:

برای سوار کردن دلکو ضرورت دارد که ابتدا در دلکو را باز کنید تا بتوانید با چرخاندن چکش برق، زائده شفت دلکو را با شیار محل قرار گیری آن همراه نمایید. بقیه مراحل سوار کردن دلکو بلعکس مراحل پیاده کردن آن است. پس از اتصال وایر شمع سیلندر شماره یک در محل اولیه، “توجه داشته باشید که بقیه وایرها را براساس ترتیب احتراق موتور (۲-۴-۳-۱) و در جهت گردش چکش برق متصل نمایید.” با چرخاندن به سمت چپ و راست یا روش بالا دور موتور و گاز خودرو را تنظیم کنید.

نحوه تنظیم دلکو در خودروهای کاربراتوری + معنی آوانس و ریتارد بودن موتور چیست؟

منبع

شاید مقاله های دیگر وب سایت روژان را هم دوست داشته باشید

نحوه تنظیم دلکو در خودروهای کاربراتوری + معنی آوانس و ریتارد بودن موتور چیست؟

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | دلخوری و ناراحتی شدید رابعه اسکویی از مازیار لرستانی؛ مجری برنامه متعجب شد