به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ سال جدید با اخبار حادثه سیل در استان‌های مازندران و گلستان آغاز شد. حادثه سیل دیری نکشید که با افزایش بارش‌ها به استان‌های دیگر از جمله استان فارس و لرستان نیز رسید. در ادامه حادثه سیل در استان خوزستان دامنه وسیع‌تری پیدا کرد و زندگی مردم این استان با مشکلات متعدد همراه شد؛ در آخر سر جمع 24 استان کشور درگیر سیل شدند و بسیاری از خانه‌ها و مغازه‌های مردم زیر آب رفت.

مردم؛ خیلی دور، خیلی نزدیک

سیلاب‌های کشور اگرچه تبعات ناراحت کننده‌ای در بر داشت اما در عین حال سیلابی از همدلی‌ها را با خود به کشور آورد. در سال‌های گذشته گسترش فضای مجازی در بین مردم کشور باعث شده با وقوع حوادث گوناگون مردم به‌صورت خودجوش دست به کار شده و به یاری یکدیگر بشتابند. تجربه زلزله کرمانشاه یکی از نقاط عطف تاریخ اجتماعی ما است که مردم بدون اعلام مقامات رسمی و دولتی با استفاده از ابزارهای کوچک اطلاع‌رسانی خود کمک‌های نقدی و غیرنقدی برای مردم زلزله زده کرمانشاه جمع آوری کردند و در زمانی که بسیاری از مردم کرمانشاه داغدار عزیزان از دست رفته خود بودند، انسجام و وحدت مردم منجر به آرامش نسبی آنها شد.

سیلاب‌های سال جاری نیز تکرار دوباره این حماسه‌سازی بود. حماسه‌ای که نه نیازی به اعلام داشت نه قرار آن گذاشته شده بود. مردم خودجوش و بدون توجه به تفاوت‌های فرهنگی و نژادی و زبانی به هموطنان خود کمک کردند و یک‌بار دیگر ثابت کردند که ایران اگرچه قومیت‌های گوناگون را در خود جای داده است اما در نقاط عطف تاریخ از جمله معدود کشورهایی است که مردم آن منسجم و یک دل ناجی موطن خود می‌شوند.

دفاع ارتش و سپاه از کیان مردم برابر سیل

براساس مشاهدات خبرنگار برنا در مناطق سیل‌زده استان خوزستان، یکی از مهمترین و اصلی‌ترین ویژگی‌هایی که به چشم می‌خورد حضور اقشار گوناگون و ارگان‌های مختلف کشور در این منطقه بود. سال‌هاست نیروهای اصلی نظامی کشور، ارتش و سپاه پاسداران بر سر جزئیاتی تناظر افکار و گاه حتی اختلافاتی دارند اما در منطقه سیل‌زده خوزستان این دو نیروی بزرگ لشکری کشور شانه به شانه هم در زمین و آسمان و سیلاب به وسیله نیروهای انسانی خود، هواپیماها و بالگردها و قایق‌ها و دیگر تجهیزات عمرانی و نظامی می‌کوشیدند مانع پیشروی آب شده و بحران را به هر نحوی از منطقه خارج کنند.

پیش از اینها اگر ارتش و سپاه در نبرد هشت ساله دفاع مقدس توانستند از مرزهای کشور و کیان کشور دفاع کنند، حالا درون مرزهای خاک ایران این دو نیروی نظامی یک‌بار دیگر حماسه آفرینی کرده و از کیان مردم دفاع کردند.

سرخ و سفیدپوشان، ناجیان خسته‌ در سیل

جمعیت هلال احمر ایران اگرچه پیوسته انتقاداتی از مسئولین و تصمیم‌گیران کشور داشته اما با نخستین فریادی که از آق‌قلای گلستان شنیده شد و تا همین امروز که سیستان و بلوچستان در خطر سیلاب‌های رود هیرمند است یکه‌تاز میدان بوده و امدادگران این ارگان به شکل داوطلبانه و بدون انتظار مالی در کنار مردم سیل زده اقصی نقاط کشور بوده‌اند. به گفته یکی از مقامات سازمان امداد و نجات هلال احمر در روزهایی که هنوز استان‌های گلستان و مازندران درگیر مشکلات پسا سیل بودند چندین ملوان به شکل داوطلبانه جاده‌ها را زیرپا گذاشته از شمال کشور به جنوب کشور آمدند تا در تیم عملیاتی هلال‌احمر حاضر شده و با قایق‌های امدادی به یاری هم‌میهنان جنوب خود بشتابند. بدون شک در بسیاری از کشورهای جهان بین مردم ایالت‌های هم جوار هم گاه اختلافاتی وجود دارد اما مردم ایران نشان داده‌اند که می‌توانند با هم‌میهنان خود در فاصله‌های دور هم همدلی داشته باشند.

دیگر مقام عملیاتی هلال احمر همچنین به خبرنگار برنا گفته است در یک ماه گذشته امدادرسانی این ارگان به مردم به اندازه کل کشور ایسلند بوده است؛ اتفاقی مهم که نشان دهنده موفقیت امدادگران سرخ و سفیدپوش هلال احمر در واقعه سیلاب‌های اخیر است. رساندن غذای گرم به صورت روزانه به مردم سیل زده نیز دیگر اتفاق مهمی است که در سیلاب‌های خوزستان واقع شد و بدون شک با سختی‌های که داشته می‌توان آن را نمایش قدرت هلال احمر دانست.

سرخ و سفیدپوشان هلال احمر اگرچه در سیلاب‌های اخیر خستگی بسیاری را متحمل شدند اما گذار از بحران خستگی آنها را از تن خواهد برد.

ایفای نقش در تئاتر انسجام بر صحنه کشور

قشر دیگری از مردم کشور که بیشتر می‌توان آنها را در ایونت‌ها و جشن‌های هنری و در فضاهای شاد و آرام ملاقات کرد این بار از شهرت خود استفاده کرده و هم دلانه در کنار مردم سیل‌زده کشور ایستادند. هنرمندان، راویان زندگی چه نویسندگانی کمتر شناخته شده باشند چه هنرپیشگان مشهور و سوپراستارهای سینما با شنیدن اخبار خرابی‌های به بار آمده از سیل در نقاط کشور از طریق صفحات خود در شبکه‌های اجتماعی با جمع‌آوری کمک‌های مردمی نقش مهمی در این حماسه ایفا کردند؛ نقشی که برای ایفای آن متدهای بازیگری و کارگردان زبده لازم نیست و صرفا باید عرق ملی داشت. هنرمندان دیگری هم که به هر دلیلی نتوانستند کمک مردمی جمع‌آوری کنند یا شخصا به سیل‌زدگان کمک کردند یا از شهرتی که داشتند استفاده کرده و در اطلاع‌رسانی کنار خبرنگاران و اصحاب رسانه ایستادند. به هر تقدیر نمایش انسجام بر صحنه کشور به خوبی برگزار شد و این نمایش بی‌شک در یادها و تاریخ ماندگار خواهد شد.

از انقلاب تا سیلاب، روحانیون در کنار مردم

در تاریخ معاصر ایران روحانیون نقش بسزایی داشته‌اند. پیش از انقلاب، روحانیون در کنار مردم حضور داشتند و در نهایت هم رهبری انقلاب را روحانی عظیم‌الشانی بر عهده گرفت؛ همین مسئله یکبار دیگر و در حادثه سیلاب اخیر تکرار شد و این بار روحانیون نه در صحنه سیاست بلکه در صحنه حادثه در کنار مردم بیل به دست گرفته و مانع جلو رفتن سیلاب شدند. در روزهایی که مردم خوزستان دغدغه سیل‌بندی و جلوگیری از ورود آب به خانه های خود را داشتند روحانیون و به ویژه طلابی که به تازگی ردای روحانین به تن کرده بودند در کنار مردم بیل زدند و در آب سیل‌بند ساختند. تصویر حضور روحانیون در کنار مردم تصویری ماندگار بود که یک‌صدا شدن ملت ایران در چنین مواقعی را به نمایش می‌گذاشت.

عکاسان و خبرنگاران، راویان تاریخ، حاضران همیشگی

اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی مردم در زمان های وقوع حوادثی همچون سیل و زلزله اهمیت ویژه‌ای دارد. بدون شک مسئولین کشور نمی‌توانند در آن واحد در چند نقطه کشور حاضر باشند و از همین رو چشم و گوش مسئولین کشور خبرنگاران و عکاسان خبری هستند. از ابتدای سیلاب‌های کشور نیز خبرنگاران و عکاسان بسیاری استراحت روزهای تعطیل نوروز را رها کرده و با تجهیزات خود به میدان نبرد با طبیعت رفتند. همدلی و انسجامی که در یک‌ماه گذشته مشاهده شد ناشی از انعکاس اتفاقات بر بر لنزهای خاک گرفته دوربین عکاسان و لپ تاپ‌های دائما روشن خبرنگاران بود.

امید، تضمین عبور از بحران‌ها

مردم ایران، سختی‌های بسیاری را در طول تاریخ به جان خریده‌اند. بحران‌هایی که در زمان وقوع آنها تا اندازه زیادی امیدها و آروزهای بسیاری در غبار ابهام غرق می‌شوند. یک‌سال پیش زلزله کرمانشاه، نشان داد مردم ایران اگرچه به وضعیت موجود انتقاد دارند و معاش مردم در خطری هر روزه است اما عشق مردمی آنها به اندازه‌ای زیاد است که تخت هر شرایطی در کنار هموطنان خود می‌مانند؛ عشق مردمی که بحران زلزله کرمانشاه را تا اندازه زیادی از بین برد، با جاری شدن سیل در نقاط مختلف کشور بدل به عشقی ملی شد و این بار مردم و مسئولین در کنار یکدیگر برای امید جنگیدند. امیدی که حضور آن تضمین عبور از تمام مراحل سخت و روشنایی همه شب‌های تیره و تار است.