نقد و بررسی فیلم سینمایی لوسی


نقد و بررسی فیلم سینمایی لوسی

لوسی یکی از موفق‌ترین فیلم‌های سینمایی چند سال گذشته است که به خاطر پشتوانه علمی که در آن وجود دارد جذابیتی خاص بین طرفداران سینما پیدا کرده است. اگر اهل دیدن فیلم‌های علمی و اکشن هستید لوسی می‌تواند یک انتخاب کاملا مناسب برای شما باشد.

نقد و بررسی فیلم سینمایی لوسی

نام فیلم: لوسی
سال تولید: 2014
زمان: 90 دقیقه
ژانر: علمی-اکشن
تولید: یونیورسال

ستاره | سرویس فرهنگ و هنر - فیلم سینمایی لوسی داستان یک زن جوان آمریکایی است که در کشور تایوان دانشجو است، دوست لوسی او را وادار می‌کند که یک کیف را در هتلی تحویل دهد و از همین‌جا ماجرای عجیب او آغاز می‌شود. داخل این کیف در واقع ۴ بسته مواد مخدر جدیدی به نام CPH4 است که باند قاچاق مواد مخدر می‌خواهند از طریق جاسازی آن‌ها در شکم چند جوان، موادر را به اروپا برسانند. لوسی که ناخواسته خود را در وسط این ماجرا می‌بیند، با مواد مخدری روبه‌رو می‌شود که درون شکمش جاگذاری شده است و حالا باید با پرواز به آمریکا برگردد.

نقد و بررسی فیلم سینمایی لوسی


اما قبل از حرکت مواد مخدر قرار گرفته در شکم لوسی پاره می‌شود و
CPH4 به مقدار زیادی وارد بدن او می‌شود. این اتفاق باعث خواهد شد تا ظرفیت استفاده از مغز او لحظه به لحظه افزایش پیدا کند به طوری که طی 24 ساعت به 100% ظرفت استفاده از مغزش برسد، لوسی کم کم دارای قدرت‌های شگفت انگیزی می‌شود و می‌تواند با مغزش بر محیط، بدن خود و ماده کنترل پیدا کند. او همچنین نهایت اطلاعات درباره تمامی علوم را به سرعت فرا می‌گیرد اما متوجه می‌شود که ۲۴ربیشتر زنده نخواهد بود و باید اطلاعاتی را که به دست آورده را به شخصی آگاه و دانا منتقل کند. او شخصی به نام پروفسور نورمن که دانشمند شناخته شده است و در حوضه مغز فعالیت می‌کند را ملاقات می‌کند و می‌خواهد تمامی اطلاعات ممکن علمی‌اش را از به آنها منتقل کند. در همین حین نیز گروه قاچاقچیانی که در ابتدای کار مواد را در شکم لوسی قراردادند به دنبال او هستند تا ضمن انتقام گرفتن، مواد مخدر خود را از او پس بگیرند.

عوامل فیلم

کارگردان و نویسنده: لوک بسون تهیه کننده: ویرجینیا سیلا موسیقی: اریک سرا فیلمبردار: تیری آربوگاس

بازیگران اصلی فیلم لوسی

اسکارلت جوهانسون

بازیگر نقش اول فیلم لوسی، اسکارلت جوهانسو است که توانسته به خوبی این نقش را ایفا کند. او یک خواننده و مدل امریکایی است که هم اکنون ۳۳ سال سن دارد و تا کنون ۴ بار نامزد دریافت بهترین بازیگر در گولدن گلاب شده است. همچنین اسکارلت در سال 2013 توسط مجله اسکوایر به عنوان جذاب‌ترین زن جهان انتخاب شده است. از دیگر فیلم‌های او می‌توان به دان جان، هیچکاک، زیرپوست، شبه درون، روح، جزیره، یک زن خوب، آواز، کتاب جنگل و... اشاره کرد.

نقد و بررسی فیلم سینمایی لوسی


مورگان فیری من

دیگر بازیگر مطرح این فیلم مورگان فیری من است که نقش پروفسور را ایفا می‌کند. او نقش‌های متعدد و پرفروش بسیاری را بازی کرده و در طول دوران بازیگری‌اش توانسته جایزه اسکار را نیز دریافت کند. مورگان همچنین ۴ بار دیگر نامزد دریافت اسکار شده و به علاوه آن توانسته جوایز دیگری چون گولدن گلاب و خرس نقره‌ای برلین را به خاطر بازی در فیلم‌های مختلف کسب کند. از آخرین فیلم‌های مورگان فیری من می‌توان به لوسی، حالا می‌تونی منو ببینی، تازه شروع شده، بن هور، لندن سقوط کرده است و آخرین شوالیه اشاره کرد.

نقد و بررسی فیلم سینمایی لوسی


نکات جالب درباره ساخت این فیلم

فیلم‌برداری فیلم در کشور تایپه و پاریس انجام شده است، لوک بسون می‌گوید همیشه می‌خواست این فیلم در جای دیگری شروع شودُ برای همین شرق آسیا را بسیار مناسب دیدم، در سناریو هم همیشه نام تایپه را می‌نوشتم جایی که ۲۰ سال پیش فیلم عنصر پنجم را در آن ساخته و از این شهر خوشش آمده، خنده‌دار این است که سرانجام فیلم را درهمان هتلی ساخته که ۲۰ سال پیش در آن اقامت داشته.

تهیه‌کننده فیلم نیز می‌گوید جالب‌ترین کار ما این بود که در پاریس در صحنه تعقیب و گریز ماشین برعکس خیابان اصلی حرکت کند، آن‌هم در خیابان ریولی که در قلب شهر قرار دارد. آخر فیلم را هم در ساختمان زیبای دانشگاه سوربون فیلم‌برداری کردیم. لوک بسون نیز می‌گوید: سوربون از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های پاریس است، من در جوانی خیلی زود ترک تحصیل کردم تا بتوانم فیلم‌ساز شوم و حالا دارم فیلمی درباره علم می‌سازم و این یک نکته جالب در زندگی من است.

در نهایت کارگردان درباره فیلمی که ساخته می‌گوید: من دوست دارم تماشاگر با فیلم سفر کند، این فیلم یک سواری است و باید از آن لذت برد، اما اگر شما تردید کنید که ببینید چطور این اتفاق‌ها رخ می‌دهد، دیگر فقط می‌توانید کنار فیلم باشید و احتمالاً از آن لذت نخواهید برد.

نقد فیلم لوسی

کشف استخوان‌های فسیل شده‌ی گونه‌ای از انسان‌های اولیه به نام لوسی در سال 1973 در اتیوپی که انسان‌های امروزی نمونه‌های تکامل یافته انسان‌های اولیه هستند، باعث شده است تا ایده‌ی فیلم لوسی در ذهن لوک بسون زده شود. اگر این تکامل ادامه پیدا کند با به کار گیری 100 درصدی از نیروی مغز انسان به چه موجودی تبدیل خواهد شد، تکامل انسان و استفاده از قدرت 100 درصدی مغز موضوعی است که در فیلم لوسی به شکل یک داستان بیان می‌شود. فیلم لوسی در سال 2014 توسط لوک بسون ساخته شده است، این فیلم که ابتدا با یک موضوع ساده آغاز می‌شود، در ادامه به یک فیلم اکشن و پر بخورد تبدیل شده و در انتها سولات بسیاری را در ذهن بیننده ایجاد می‌کند. این فیلم مخالفان و موافقان زیادی داشته است و تا کنون نقدهای بسیاری از این فیلم منتشر شده است.

نقد و بررسی فیلم سینمایی لوسی


داستان فیلم لوسی این گونه است که دختری ساده، به نام لوسی طی یک ماجرایی به شکل ناخواسته مقداری ماده مخدر صنعتی در بدنش جا سازی می‌شود، کیسه‌ی این مواد مخدر در شکمش پاره شده و مواد مخدر وارد خون او می‌شود و بر اثر تأثیر مواد مخدر لوسی قدرتی عجیب پیدا می‌کند؛ به طور موازی در فیلم صحبت‌های از پروفسور ساموئل نورمن راجع به قدرت ذهن را در یک سخنرانی می‌شنویم که اگر انسان‌ها در حال حاضر تنها از 10 درصد قدرت مغز خود استفاده می‌کنند و بتواند از 100 درصد نیروی مغز خود استفاده کند چه می‌شود. در ادامه فیلم لوسی با پروفسور تماس می‌گیرد و به ملاقات پروفسور می‌رود، توانایی خود را به پروفسور معرفی می‌کند و می‌خواهد تا به او در تحقیقاتش کمک کند. زمانی که قدرت مغزی لوسی به 100 درصدی می‌رسد، لوسی به آسمان می‌رود و دوران دایناسورها و انسان‌های اولیه را درک می‌کند.

نقد و بررسی فیلم سینمایی لوسی


این فیلم که در بیشتر به دلیل وجود صحنه‌های پرحادثه و اکشن خود مورد توجه بینندگان قرار گرفته است از نظر فیلمسازهای و منتقدان فیلم زیاد قابل قبول واقع نشده است، به گفته منتقدان اگر صحنه‌های اکشن فیلم را جدا کنیم، چیز خاصی از فیلم باقی نخواهد ماند، بسیاری از منتقدان بر این امر اعتقاد دارند که یک سوم ابتدای فیلم به خوبی پیش رفته است، اما کارگردان فیلم در ادامه به خوبی نتوانسته است آنچه را که در ذهن دارد نشان دهد و وجود صحنه‌های اکشن در فیلم موضوع اصلی را که برخورداری از قدرت بیشتر مغز است را زیر سؤال برده است. این افراد به صحنه‌های مانند غلبه بر نیروی جاذبه زمین اشاره می‌کنند و می‌گویند بهره گیری از قدرت مغز دلیلی برای غلبه بر جاذبه زمین نخواهد بود، یا نمی‌توان با آن در زمان سفر کرد، این دست از منتقدان معتقد هستند، این فیلم توانایی روایت یک داستان علمی را داشته که به یک فیلم عملی تخیلی تبدیل می‌شود.

نقد و بررسی فیلم سینمایی لوسی


در صحنه آخر فیلم می‌توان به خوبی مشاهده کرد که کارگردان از نظریه ثابت نشده داروین در فیلم خود استفاده کرده است، زیرا در این صحنه یک انسان میمون نما را نشان می‌دهد، بنابراین او در فیلم خود قصد داشته وجود خدا را نادیده بگیرد و اینکه انسان‌ها مانند دیگر موجودات در طول زمان تکامل یافته‌ است، بسیاری از آموزه‌های تورات و اسلام را زیر سؤال می‌برد. همچنین نقدهای دیگری از جمله ترویج مواد مخدر و قبول خرافات به جای علم در این فیلم به خوبی دیده می‌شود. بسیاری از منتقدان بر این باور هستند استفاده از الکل و مواد مخدر از قدرت مغز می‌کاهد، بنابراین کارگردان چگونه مدعی شده است که با استفاده از مواد مخدر به قدرت مغز افزوده خواهد شد.

نقد و بررسی فیلم سینمایی لوسی


در مقابل افرادی هستند که این فیلم را به گونه‌ای دیگر نقد می‌کنند؛ به اعتقاد آنها مواد مخدر یک نماد است و کارگردان به دلیل محدودیت‌های خود مجبور شده است از مواد مخدر استفاده کنید، بلکه می‌توان مواد مخدر تنها یک نماد دانست. در این صورت با داشتن دید فلسفی می‌توان گفت فیلم به خوبی به تئوری زندگی و واقعیت اصلی انسان و هدف از زندگی اشاره کرده است. آنها معتقدند در سکانس آخر فیلم مسیری را که انسان در زندگی مادی خود طی خواهد کرد به تصویر کشیده شده است و لوک بسون در نمایش انسان میمون نما چاره‌ای نداشته است، زیرا تا کنون هیچ شکل یا اطلاعاتی در مورد انسان‌های اولیه کشف نشده است و این به معنای قبول داشتن نظریه داروین نیست.

این منتقدان بر این باور هستند که افزایش قدرت مغز در فیلم در واقع تکامل روح انسان در زندگی واقعی است، به عبارت دیگر در جریان داستان فیلم، این روح لوسی است که متحول شده و آماده شده است تا او را به عروج ببرد. این امر در انتهای فیلم زمانی که لوسی به آسمان و نقطه اول آفرینش می‌رسد هماهنگ است. این همان موضوعی است که پروفسور نورمن بیان می‌کند: محو شدن اشیا در سرعت زیاد در جهان ماده امکان پذیر نیست، بنابراین این تکامل تنها می‌تواند چیزی فراتر از جسم و مادی، یعنی روح باشد که به مرور زمان در جریان زندگی مادی تکامل پیدا کرده تا آماده رفتن به جهان ابدی شود.

نقد و بررسی فیلم سینمایی لوسی


درست است که سینمای غرب و هالیوود بر اساس درخواست یهودیان و لامذهب‌ها دست به تولید فیلم می‌زند، اما می‌توان گفت فیلم لوسی بیش از هر فیلم دیگری با دیدگاه عرفای شرقی و حتی اسلام سازگاری دارد، بطوری که می‌توان عقاید فلسفی و مذهبی را در این فیلم مشاهده نمود و تنها اشتباه کارگردان استفاده از مواد مخدر در این فیلم بوده است. همین موضوع نیز برای بسیاری از منتقدان ایرانی قابل قبول نیست و با دید یک طرفه و خصمانه خود نسبت به سینمای هالیوود وجود فلسفه مذهبی و اشاره به تکامل روح در فیلم را به کلی رد می‌کنند.

همچنین نقد های کارگردانی بسیاری در مورد ساخت صحنه‌ها و نوع بیان داستان و جنبه هنری آن بر این فیلم وارد شده است، با این وجود بسیاری از منتقدان سینما این فیلم را موفق‌تر از دیگر فیلم های لوک بسون می‌دانند، زیرا معتقد هستند حرکت دوربین در این فیلم به گونه‌ای است که که حداقلا موجود در گیجه در بیننده نخواهد شد، آنها معتقد هستند صحنه‌های اکشن فیلم به اندازه کافی جذاب و هیجان انگیز است که بیننده را جذب خود کند. به همین دلیل بسون توانسته است بینندگان خود را راضی نگهدارد.


آیا لوسی 2 ساخته خواهد شد؟

طبق اخبار رسمی که از کمپانی اروپاکورپ رسیده است آنها قصد دارند دنباله فیلم سینمایی لوسی را بسازند و گفته می‌شود لوک بسون در حال نگارش فیلمنامه آن است. ضرر مالی این کمپانی در سال گذشته باعث شده تا از تجربه موفق فیلم لوسی استفاده کند و برای جبران مشکلات مالی ادامه فیلم پر فروش لوسی را بسازد. هرچند گفته می‌شود که بودجه تولید آن محدود بوده و فقط در حدود 35 میلیون دلار خواهد بود. کمپانی یونورسال نیز خبر را تایید کرده و احتمالا وظیفه پخش فیلم را برعهده خواهد داشت.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس پروفایل شهادت امام علی علیه السلام